Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Staatscourant 2016, 6074 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Groningen | Staatscourant 2016, 6074 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
de colleges van burgemeester en wethouders en de burgemeesters van de gemeenten Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum en Zuidhorn, ieder voor zover het zijn bevoegdheid betreft;
de verantwoordelijkheid voor opvang en beschermd wonen ligt bij alle gemeenten. Voor opvang en beschermd wonen is tussen Rijk en de VNG afgesproken te werken met centrumgemeenten. De regie voor opvang en beschermd wonen ligt bij de centrumgemeente. Aan deze afspraak is geen specifieke termijn verbonden;
gezien de besluiten van de raden van de gemeenten Appingedam, Bedum, Bellingwedde, De Marne, Delfzijl, Eemsmond, Groningen, Grootegast, Haren, Hoogezand-Sappemeer, Leek, Loppersum, Marum, Menterwolde, Oldambt, Pekela, Slochteren, Stadskanaal, Ten Boer, Veendam, Vlagtwedde, Winsum en Zuidhorn tot het verlenen van toestemming aan de colleges en de burgemeesters van deze gemeenten tot het aangaan van de samenwerking en het treffen van deze regeling.
tot het wijzigen van de Centrumregeling beschermd wonen Groningen (vastgesteld op 3 december 2014) door deze te vervangen door de onderstaande Centrumregeling beschermd wonen en opvang Groningen ter uitvoering van beschermd wonen en opvang conform de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015).
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
beschermd wonen: wonen zoals bedoeld in artikel 1.1.1 Wmo 2015; wonen in een accommodatie van een instelling met daarbij behorende toezicht en begeleiding, gericht op het bevorderen van zelfredzaamheid en participatie, het psychisch en psychosociaal functioneren, stabilisatie van een psychiatrisch ziektebeeld, het voorkomen van verwaarlozing of maatschappelijke overlast of het afwenden van gevaar voor de cliënt of anderen, bestemd voor personen met psychische of psychosociale problemen, die niet in staat zijn zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;
opvang: onderdak en begeleiding zoals bedoeld in artikel 1.1.1 Wmo 2015; het bieden van onderdak en begeleiding aan personen die hun thuissituatie hebben verlaten, al dan niet in verband met risico’s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en niet in staat zijn om zich op eigen kracht te handhaven in de samenleving;
De gemeenschappelijke regeling is aangegaan met als doel de taken en bevoegdheden van de regiogemeenten vanuit de Wmo 2015 op het gebied van beschermd wonen, opvang en inloop GGZ door mandaat en volmacht op te dragen aan de centrumgemeente. Hierdoor wordt het behalen van schaalvoordelen, het stimuleren van de samenwerking tussen de deelnemers, de beheersing van de middelen en eventuele besparingen of aanvullende kosten en de verevening van risico’s geregeld.
Artikel 4 Taken en bevoegdheden
De centrumgemeente taken omvatten:
het verzorgen van de financiering en administratie aangaande beschermd wonen, opvang en inloop GGZ waaronder de uitvoering richting de Sociale Verzekeringsbank (SVB) rondom trekkingsrechten in het kader van het Persoonsgebonden budget en de uitvoering richting CAK omtrent de inning van de eigen bijdrage;
Artikel 7 Uitvoeringsbudget en daadwerkelijke gebruik van zorg
Het budget zoals genoemd onder lid 3 voor de taakuitvoering van de centrumgemeente mag niet overschreden worden. Indien dit wel overschreden wordt, is dit voor rekening en risico van de centrumgemeente. Wanneer het uitvoeringsbudget niet geheel wordt benut, komt dit ten goede aan de centrumgemeente.
Voor wat betreft de vergoeding van het daadwerkelijke gebruik van voorzieningen wordt de kostenverdeling tussen de deelnemers tijdelijk omgeslagen naar rato van het aantal inwoners per deelnemende gemeente. Het solidariteitsprincipe is hierbij het uitgangspunt, in afwachting van de uitkomst van het gesprek met het Rijk over extra macrobudget.
In het geval het in lid 5 genoemde gesprek met het Rijk tot geen of beperkte compensatie leidt, gaan de deelnemers met zorgaanbieders uit regio Groningen in gesprek om te komen tot een verdeling van deze meerkosten aangaande het daadwerkelijke gebruik van voorzieningen. Het solidariteitsprincipe is hierbij het uitgangspunt.
De centrumgemeente stelt jaarlijks voorafgaand aan het jaar waarvoor deze geldt een begroting op met de integrale kosten voor haar dienstverlening ten behoeve van gemeenten. Deze begroting wordt besproken in het bestuurlijk OOGO en vormt een apart hoofdstuk van de begroting van centrumgemeente, zoals deze wordt vastgesteld door de raad van de centrumgemeente.
Artikel 8 Informatie- en verantwoordingsplicht
Het college respectievelijk de burgemeester van de centrumgemeente geeft het college respectievelijk de burgemeester van de regiogemeente schriftelijk de door een of meer leden van het college respectievelijk burgemeester van de regiogemeenten gevraagde inlichtingen, tenzij het verstrekken ervan in strijd is met het openbaar belang.
Hoofdstuk 3 Wijziging, toetreding, uittreding en opheffing
Artikel 13 Opheffing van de regeling
Iedere deelnemende gemeente is bij opheffing van deze gemeenschappelijke regeling gehouden aan de centrumgemeente de financiële verplichtingen te voldoen welke ten laste van de centrumgemeente zijn of zullen blijven ter uitvoering van de taken beschermd wonen en opvang zolang Groningen als centrumgemeente door het Rijk als centrumgemeente voor die taken is aangewezen.
De centrumgemeente is belast met de uitvoering van een het besluit zoals genoemd in lid 1 van dit artikel.
Hoofdstuk 4 Overige bepalingen
De uitvoering van deze regeling zal jaarlijks in april geëvalueerd worden door de deelnemers in het bestuurlijk en ambtelijk OOGO.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28 Wgr worden geschillen over deze regeling eerst onderworpen aan een niet-bindend deskundigenadvies. Voordat een dergelijk advies wordt gevraagd, dient het geschil besproken te worden met een afvaardiging van de deelnemende colleges. Wanneer dit niet leidt tot overeenstemming, wijst iedere deelnemer een onafhankelijke deskundige aan. De aangewezen deskundigen benoemen gezamenlijk een deskundige die als voorzitter van de adviescommissie optreedt. Het opdrachtgeverschap aan de commissie wordt door de deelnemers gezamenlijk ingevuld.
Klachten die betrekking hebben op de uitoefening van bevoegdheden die in mandaat van de centrumgemeente worden uitgevoerd door medewerkers van de centrumgemeente worden afgehandeld volgens de externe klachtenregeling van de centrumgemeente.
Het college van de centrumgemeente is belast met de inzending van deze regeling aan Gedeputeerde Staten Groningen conform artikel 26 van de Wgr.
De archivering met betrekking tot de door de centrumgemeente uitgevoerde taken geschiedt op basis van de bepalingen die de centrumgemeente ook voor haar eigen processen hanteert.
Het in achtnemen van de privacy met betrekking tot de door de centrumgemeente uitgevoerde taken geschiedt op basis van de bepalingen die de centrumgemeente ook voor haar eigen processen hanteert conform de privacy wet- en regelgeving.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-6074.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.