Regeling van de Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, van 7 november 2016, nr. IENM/BSK-2016/249852, tot wijziging van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012 in verband met de vaststelling van tarieven voor ontheffingen en vergunningen voor indienststelling van niet-TSI-conforme spoorvoertuigen

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu,

Gelet op artikel 91 van de Spoorwegwet;

BESLUIT:

ARTIKEL I

Artikel 8 van de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012 wordt als volgt gewijzigd:

1. In het eerste lid wordt ‘als bedoeld in artikel 36, eerste lid, van de wet’ vervangen door: als bedoeld in de artikelen 36, eerste lid, en 36b, eerste lid, van de wet.

2. In het tweede lid wordt ‘als bedoeld in artikel 36, derde lid, van de wet’ vervangen door ‘als bedoeld in de artikelen 36, derde lid, en 36b, derde lid, van de wet’ en wordt ‘als bedoeld in artikel 36, vijfde lid, van de wet’ vervangen door: als bedoeld in de artikelen 36, vijfde lid, en 36b, vierde lid, van de wet.

3. In het vijfde lid wordt ‘als bedoeld in artikel 36, tiende lid, van de wet’ vervangen door: als bedoeld in de artikelen 36, tiende lid, en 36b, achtste lid, van de wet.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking op het tijdstip waarop de Wet van 12 oktober 2016 tot wijziging van de Spoorwegwet ter nadere implementatie van drie spoorwegrichtlijnen in werking treedt.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

TOELICHTING

Algemeen

Als gevolg van de implementatie van de artikelen 22 tot en met 24 van de interoperabiliteitsrichtlijn in de artikelen 36 en 36b van de Spoorwegwet, moet de Regeling tarieven Spoorwegwet 2012 worden gewijzigd. De tarieven zoals die voorheen golden voor de (aanvullende) vergunningen voor indienststelling van spoorvoertuigen en de ontheffingen, blijven gelden voor de aanvragen voor (aanvullende vergunningen voor indienststelling van TSI-conforme en niet-TSI-conforme spoorvoertuigen en ontheffingen.

Uitvoering, toezicht, handhaving en financiële gevolgen

Dit besluit heeft geen gevolgen voor de uitvoering, het toezicht en de handhaving. Evenmin heeft het besluit financiële gevolgen.

Advies en consultatie

De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft het ontwerp van de regeling getoetst op handhaafbaarheid en uitvoerbaarheid en daarbij aangegeven dat deze voor de ILT uitvoerbaar en handhaafbaar is.

Inwerkingtreding

Gelet op de samenhang van deze wijziging met de Wet van 12 oktober 2016 tot wijziging van de Spoorwegwet ter nadere implementatie van drie spoorwegrichtlijnen treedt deze regeling in werking op hetzelfde tijdstip als die wet. De wet regelt dat aanvragers een (aanvullende) vergunning voor indienststelling kunnen aanvragen. Het ontbreken van een tarief voor de aanvraag van een dergelijke vergunning leidt tot financieel nadeel bij de ILT.

De Staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu, S.A.M. Dijksma

Naar boven