Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen t.g.v. renovatiewerkzaamheden Buitenrustbruggen Haarlem

Logo Haarlem

Nr. 2016/483986

Burgemeester en wethouders van Haarlem,

gelet op de Wegenwet, de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) en de Uitvoeringsvoorschriften van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: Uitvoeringsvoorschriften BABW).

Overwegende:

dat de Buitenrustlaan, Rustenburgerlaan, Schalkwijkerstraat en Schipholweg gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Haarlem;

dat de wegen in beheer zijn bij de gemeente Haarlem;

dat de wegen die hiervoor benoemd zijn wegen zijn zoals bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Haarlem bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Haarlem in het collegebesluit d.d. 26 november 2013 (nr. 2013/383676) is gemandateerd aan het afdelingshoofd Openbare Ruimte, Groen en Verkeer;

dat renovatiewerkzaamheden aan de Buitenrustbruggen in Haarlem worden uitgevoerd in het najaar 2016 en voorjaar van 2017;

dat om deze onderhoudswerkzaamheden vlot en veilig te laten verlopen diverse tijdelijke verkeersmaatregelen moeten worden uitgevoerd op de weg;

dat in het kader van het waarborgen van de bereikbaarheid de noodzakelijke werkzaamheden worden uitgevoerd in verschillende fases;

dat er tijdens de uitvoering van de werkzaamheden aan de Buitenrustburgen diverse adviesroutes worden ingesteld om doorgaand gemotoriseerd verkeer zoveel mogelijk hoofdroutes te laten gebruiken die niet via Buitenrustbruggen leiden;

dat hiermee getracht wordt hinder zoveel mogelijk te voorkomen en de werkzaamheden zo veilig mogelijk uit te kunnen voeren;

Overwegingen f ase 1 (14 november tot en met 23 decem ber 2016)

dat ten behoeve van de noodzakelijke werkzaamheden in fase 1 de rijbaan en het voetpad van de noordelijke Buitenrustbrug – gelegen tussen de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan – door middel van hekken en een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en een geslotenverklaring voor voetgangers geheel wordt afgesloten voor alle verkeer;

dat hierdoor al het verkeer vanaf Schipholweg, dat in de richting van Buitenrustlaan, wil zal worden afgewikkeld via de zuidelijk gelegen Buitenrustbrug;

dat om dit mogelijk te maken de brug tijdelijk geschikt gemaakt wordt voor het gebruik in tweerichtingen;

dat gezien de beperkte breedte van de rijbaan en het gewenste tijdelijke gebruik in tweerichtingen door motorvoertuigen wordt gekozen om de fietsstrook op de brug op te heffen;

dat (brom)fietsers tijdens de werkzaamheden - met de (brom)fiets aan de hand - lopend gebruik kunnen maken van het bestaande voetpad op de zuidelijk gelegen Buitenrustbrug;

dat het verplichte fiets/ bromfietspad aan beide zijden van Buitenrustlaan tijdelijk wordt opgeheven voor zover gelegen tussen aansluiting Rustenburgerlaan en Schalkwijkerstraat;

dat gemotoriseerd verkeer op Schipholweg komende vanuit de richting Europaweg en gaande richting Buitenrustlaan op één rijstrook zal worden geleid waarbij de linker rijstrook rechtdoor wordt afgezet met bakens en een actieraam;

dat hiermee wordt bereikt dat gemotoriseerd verkeer voor het kruispunt Schipholweg – Schalkwijkerstraat op één rijstrook rijdt en veilig via een tijdelijke doorsteek richting de zuidelijke Buitenrustbrug richting Buitenrustlaan kan worden geleid;

dat op 100 meter voor de afzetting op Schipholweg tevens een ‘verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen’ wordt ingesteld om gevaarlijke verkeerssituaties bij de rijstrook beëindiging te voorkomen;

dat gemotoriseerd verkeer op Schalwijkerstraat komende vanuit de richting Graafschapstraat en gaande richting Schipholweg door het plaatsen van een verplichte rijrichting alleen nog linksaf richting Schipholweg mag rijden waarbij tevens de rijstrook rechtsaf richting Buitenrustbrug/ Buitenrustlaan wordt afgezet met bakens;

dat bovenstaande maatregel wordt getroffen omdat de route vanaf Schalkwijkerstraat via de zuidelijke Buitenrustburg richting Buitenrustlaan tijdens de werkzaamheden niet te faciliteren is;

dat verkeer op Schalkwijkerstraat dat richting Heemstede/ Zandvoort wil rijden zal worden omgeleid via een ingestelde omleidingsroute en doorgaand verkeer hiermee zo goed mogelijk wordt verwezen en overlast beperkt wordt;

dat omwille van de afwikkeling van openbaar vervoer en het waarborgen van de verkeersveiligheid op kruispunt Buitenrustlaan – Rustenburgerlaan wordt gekozen om een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd Lijnbussen) te plaatsen op Rustenburgerlaan tussen aansluiting Buitenrustlaan en de aansluiting H.J. Koenenstraat;

dat fietsers op Rustenburgerlaan komende vanuit de richting H.C. Koenenstraat en gaande richting Buitenrustlaan gebruik kunnen blijven maken van de fietsstrook en door middel van het plaatsen van een onderbord ‘uitgezonderd fietsers’onder de geslotenverklaring fietsers toe te staan in zuidoostelijke richting;

dat er een omleidingsroute is ingesteld ter voorkoming dat (doorgaand) verkeer zich vastrijdt op Rustenburgerlaan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden ten einde de overlast zoveel mogelijk te beperken;

dat vanwege de beperkte ruimte op Rustenburgerlaan tijdens de werkzaamheden een doorgangsregeling zal worden ingesteld waarbij lijnbussen komende vanuit de richting H.C. Koenenstraat bussen die vanaf Buitenrustlaan komen, voor dienen te laten gaan;

dat het gewenst is om fietsers komende vanuit de richting van de zuidelijke Buitenrustbrug vanaf de aansluiting met Rustenburgerlaan gebruik te laten maken van het fietspad ten zuiden van de Buitenrustlaan is gelegen zodat ze bij aansluiting Vlietsorglaan over te kunnen steken naar het reguliere fietspad;

dat daarom tijdelijk een tweerichtingen verplicht fietspad wordt aangewezen aan de zuidzijde van Buitenrustlaan tussen de aansluiting Rustenburgerlaan en Vlietsorglaan;

dat gemotoriseerd verkeer op Buitenrustlaan ten westen van de aansluiting met Rustenburgerlaan zal worden teruggeleid naar de reguliere rijbaan;

dat op Buitenrustlaan ter hoogte van de aansluiting met Rustenburgerlaan een barrier (fysieke afscheiding) - met ruimte om een lijnbus te laten kruisen - wordt geplaatst om te voorkomen dat gemotoriseerd verkeer (uitgezonderd lijnbussen) van en naar de Rustenburgerlaan kan rijden;

dat ter ondersteuning van barrier op Buitenrustlaan - en de geslotenverklaring op Rustenburgerlaan - ter hoogte van Rustenburgerlaan een tweetal verplichte rijrichting (rechtdoor) worden ingesteld ten einde te voorkomen dat de doorsteek, die bedoeld is voor lijnbussen, wordt gebruikt om af te slaan richting Rustenburgerlaan;

dat ter hoogte van de werkzaamheden en afzettingen een snelheidsregime wordt ingesteld van 30 km/uur – waar nodig vergezeld van waarschuwingsborden ‘Werk in uitvoering’- om de verkeersveiligheid voor weggebruikers en degene die aan het werk zijn te garanderen;

dat de hiervoor benoemde maatregelen van kracht worden verklaard gedurende de werkzaamheden in fase 1, gepland van 14 november tot en met 23 december 2016;

Overwegingen fase 1a aanvullende weekend afsluitingen fase 1

dat het tijdens de uitvoering van fase 1 gedurende 3 weekenden noodzakelijk is om de rijbaan en voetpaden van beide Buitenrustbruggen tegelijkertijd af te sluiten door middel van geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd lijnbussen en nood- en hulpdiensten) en een geslotenverklaring voor voetgangers en hekken voor alle verkeer;

dat door middel van verkeerregelaars wordt toegezien op de naleving van de afsluiting van beide bruggen en lijnbussen en nood- en hulpdiensten op een veilige wijze kunnen worden doorgelaten;

dat ook in deze weekenden de reguliere tijdelijke verkeersmaatregelen van fase 1 van kracht zijn;

dat aanvullend op Schipholweg beide rijstroken rechtdoor richting Buitenrustbrug/ Buitenrustlaan worden afgezet zodat verkeer automatisch rechtsaf richting Schalkwijkerstraat wordt geleid;

dat aanvullend op Kamperlaan een vooraankondiging wordt geplaatst van de afsluiting zodat verkeer tijdig wordt geïnformeerd over de volledige afsluiting van de Buitenrustbruggen voor de genoemde weekenden;

dat de bovengenoemde maatregelen in de volgende weekenden van fase 1 worden uitgevoerd: van 2 tot met 5 december 2016, 9 tot en met 12 december 2016 en 16 tot en met 19 december 2016;

Overwegingen f ase 2 (9 januari tot en met 17 februari 2017)

dat ten behoeve van de noodzakelijke werkzaamheden in fase 2 de rijbaan en het voetpad van de zuidelijke Buitenrustbrug – gelegen tussen de Rustenburgerlaan en de Schalkwijkerstraat – door middel van hekken en een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee en een geslotenverklaring voor voetgangers geheel wordt afgesloten voor alle verkeer;

dat hierdoor al het verkeer vanaf Buitenrustlaan dat in de richting van Schipholweg wil zal worden afgewikkeld via de noordelijk gelegen Buitenrustbrug;

dat om dit mogelijk te maken de brug tijdelijk geschikt gemaakt wordt voor het gebruik in tweerichtingen;

dat gezien de beperkte breedte van de rijbaan en het gewenste tijdelijke gebruik in tweerichtingen door motorvoertuigen wordt gekozen om de fietsstrook op de brug op te heffen;

dat (brom)fietsers tijdens de werkzaamheden - met de (brom)fiets aan de hand - lopend gebruik kunnen maken van het bestaande voetpad op de noordelijk gelegen Buitenrustbrug;

dat het verplichte fiets/ bromfietspad aan beide zijden van Buitenrustlaan tijdelijk wordt opgeheven voor zover gelegen tussen aansluiting Rustenburgerlaan en Schalkwijkerstraat;

dat gemotoriseerd verkeer op Buitenrustlaan komende vanuit de richting Kamperlaan en gaande richting Schipholweg naar de noordelijke Buitenrustbrug zal worden geleid waarbij de reguliere rijbaan wordt afgezet met bakens;

dat hiermee wordt bereikt dat gemotoriseerd verkeer voor het kruispunt Buitenrustlaan – Rustenburgerlaan op één rijstrook rijdt en veilig richting de noordelijke Buitenrustbrug richting Schipholweg kan worden geleid;

dat gemotoriseerd verkeer op Buitenrustlaan vanaf de noordelijke Buitenrustbrug op kruispunt Schipholweg – Schalkwijkerstraat zal worden teruggeleid naar de reguliere rijbaan van de Schipholweg;

dat het in de tijdelijke situatie niet mogelijk is om vanaf de noordelijke Buitenrustbrug de reguliere linksafslaande beweging richting Schalkwijkerstraat te faciliteren;

dat daarom een verplichte rijrichting rechtdoor wordt ingesteld wat gemotoriseerd verkeer komende vanuit de richting van de noordelijke Buitenrustburg verplicht om richting Schipholweg te rijden;

dat gemotoriseerd verkeer op Schipholweg komende vanuit de richting Europaweg en gaande richting Buitenrustlaan op één rijstrook wordt geleid waarbij de linker rijstrook rechtdoor wordt afgezet met bakens en een actieraam;

dat hiermee wordt bereikt dat gemotoriseerd verkeer voor het kruispunt Schipholweg – Schalkwijkerstraat op één rijstrook rijdt en veilig via de noordelijke Buitenrustbrug richting Buitenrustlaan kan worden geleid;

dat op 100 meter voor de afzetting op Schipholweg tevens een ‘verbod voor motorvoertuigen om elkaar onderling in te halen’ wordt ingesteld om te gevaarlijke verkeerssituaties bij de rijstrook beëindiging te voorkomen;

dat gemotoriseerd verkeer op Schalwijkerstraat komende vanuit de richting Graafschapstraat en gaande richting Schipholweg alleen nog verplicht linksaf richting Schipholweg mag rijden waarbij tevens de rijstrook rechtsaf richting Buitenrustbrug/ Buitenrustlaan wordt afgezet met bakens;

dat bovenstaande maatregel wordt getroffen omdat de route vanaf Schalkwijkerstraat via de noordelijke Buitenrustburg richting Buitenrustlaan tijdens de werkzaamheden niet te faciliteren is;

dat verkeer op Schalkwijkerstraat dat richting Heemstede/ Zandvoort wil rijden zal worden omgeleid via een ingestelde omleidingsroute en doorgaand verkeer hiermee zo goed mogelijk wordt verwezen en overlast beperkt wordt;

dat omwille van de afwikkeling van openbaar vervoer en het waarborgen van de verkeersveiligheid op kruispunt Buitenrustlaan – Rustenburgerlaan wordt gekozen om een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd Lijnbussen) te plaatsen op Rustenburgerlaan tussen aansluiting Buitenrustlaan en de aansluiting H.J. Koenenstraat;

dat fietsers op Rustenburgerlaan komende vanuit de richting H.C. Koenenstraat en gaande richting Buitenrustlaan gebruik kunnen blijven maken van de fietsstrook en middels een onderbord ‘uitgezonderd fietsers’onder de geslotenverklaring fietsers toe te staan in zuidoostelijke richting;

dat er een omleidingsroute is ingesteld ter voorkoming dat (doorgaand) verkeer zich vastrijdt op Rustenburgerlaan tijdens de uitvoering van de werkzaamheden ten einde de overlast zoveel mogelijk te beperken;

dat vanwege de beperkte ruimte op Rustenburgerlaan tijdens de werkzaamheden een doorgangsregeling zal worden ingesteld waarbij lijnbussen komende vanuit de richting H.C. Koenenstraat bussen die vanaf Buitenrustlaan komen, voor dienen te laten gaan;

dat ter ondersteuning van de geslotenverklaring op Rustenburgerlaan - ter hoogte van Rustenburgerlaan een extra verplichte rijrichting (rechtdoor) wordt ingesteld ten einde te voorkomen dat de doorsteek, die bedoeld is voor lijnbussen, wordt gebruikt om af te slaan richting Rustenburgerlaan;

dat ter hoogte van de werkzaamheden en afzettingen een snelheidsregime wordt ingesteld van 30 km/uur – waar nodig vergezeld van waarschuwingsborden ‘Werk in uitvoering’- om de verkeersveiligheid voor weggebruikers en degene die aan het werk zijn te garanderen;

dat de hiervoor benoemde maatregelen van kracht worden verklaard gedurende de werkzaamheden in fase 2, gepland van 9 januari tot en met 17 februari 2017;

Overwegingen fase 2a aanvullende weekend afsluitingen fase 2

dat het tijdens de uitvoering van fase 2 gedurende 3 weekenden noodzakelijk is om de rijbaan en voetpaden van beide Buitenrustbruggen tegelijkertijd af te sluiten door middel van geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee (uitgezonderd lijnbussen en nood- en hulpdiensten) en een geslotenverklaring voor voetgangers en hekken voor alle verkeer;

dat door middel van verkeerregelaars wordt toegezien op de naleving van de afsluiting van beide bruggen en lijnbussen en nood- en hulpdiensten op een veilige wijze kunnen worden doorgelaten;

dat ook in deze weekenden de reguliere tijdelijke verkeersmaatregelen van fase 2 van kracht zijn;

dat aanvullend op Schipholweg beide rijstroken rechtdoor richting Buitenrustbrug/ Buitenrustlaan worden afgezet zodat verkeer automatisch rechtsaf richting Schalkwijkerstraat wordt geleid;

dat aanvullend op Kamperlaan een vooraankondiging wordt geplaatst van de afsluiting zodat verkeer tijdig wordt geïnformeerd over de volledige afsluiting van de Buitenrustbruggen voor de genoemde weekenden;

dat de bovengenoemde maatregelen in de volgende weekenden van fase 2 worden uitgevoerd: van 13 tot met 16 januari 2017, 20 tot en met 23 januari 2017 en 27 tot en met 30 januari 2017;

dat alle hiervoor benoemde verkeersmaatregelen kunnen worden uitgevoerd door middel van het plaatsen of verwijderen van de verkeersborden A1 (30), C1, C16, D2, D4, D5, F1, F5, F6, G11 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 met onderborden en het plaatsen van hekwerken en bakens;

dat gelet op artikel 12 van het BABW voor het plaatsen van de verkeersborden A1 (30), C1, C16, D2, D4, D5, F1, F5, F6, G11 en G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 - en het aanbrengen of verwijderen van fietsstroken - een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 15, lid 2 van de WVW 1994 maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regulering van het verkeer geschieden krachtens een verkeersbesluit, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg en het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde van de politie;

dat de politie heeft ingestemd met de hierna genoemde maatregel.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders van Haarlem besluit:

F ase 1 (14 november tot en met 23 december 2016)

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van de noordelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op het voetpad van de noordelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het tijdelijk verwijderen van de fietssymbolen op de zuidelijke Buitenrustbrug de fietsstrook zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op te heffen;

  • -

    door middel van het tijdelijk verwijderen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte fiets/ bromfietspaden op Buitenrustlaan tussen Rustenburgerlaan en Schalkwijkerstraat te heffen;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens de meest linksgelegen rijstrook rechtdoor op Schipholweg richting Buitenrustlaan af te sluiten;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod voor motorvoertuigen om elkaar in te halen in te stellen op Schipholweg, op een afstand van 100 meter voor het punt waar de meest linksgelegen rijstrook rechtdoor op Schipholweg richting Buitenrustlaan wordt afgezet;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens de rechter rijstrook op Schalkwijkerstraat richting Buitenrustlaan af te sluiten;

  • -

    door middel van het plaatsen van bord D5 (links) een gebod tot het volgen van de rijrichting die het bord aangeeft in te stellen op Schalkwijkerstraat zodat verkeer nabij Buitenrustburg alleen nog linksaf richting Schiphol mag rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat lijnbussen uitgezonderd zijn – hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van Rustenburgerlaan, tussen de aansluitingen met de Buitenrustlaan en H.J. Koenenstraat;

  • -

    door middel van het plaatsen van een onderbord, waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn onder bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, op Rustenburgerlaan toe te staan dat fietsers komende vanuit de richting H.J. Koenenstraat richting Buitenrustlaan rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Rustenburgerlaan een doorgangsregeling in te stellen waarbij bestuurders van lijnbussen komende vanuit de richting H.J. Koenenstraat vrije doorgang dienen te verlenen aan bestuurders lijnbussen die aan komen rijden vanaf de Buitenrustlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden G11 van bijlage 1 van het RVV 1990 aan de zuidzijde Buitenrustlaan een 2 richtingen verplicht fietspad aan te wijzen tussen de Rustenburgerlaan en Vlietsorglaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van een barrier op Buitenrustlaan ter hoogte van de aansluiting met Rustenburgerlaan fysiek onmogelijk te maken om af te slaan richting Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden A1 (30) – van bijlage 1 van het RVV 1990 – de maximumsnelheid op Schipholweg, Schalkwijkerstraat en Buitenrustlaan te beperken tot 30 kilometer per uur voor zover dit voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;

  • -

    de hiervoor benoemde maatregelen ten behoeve van de werkzaamheden van kracht te verklaren van 14 november tot en met 23 december 2016, of zoveel korter dan mogelijk of langer indien noodzakelijk;

F a se 1a aanvullende maatregelen weekenden in fase 1

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van de zuidelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op het voetpad van de zuidelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

F ase 2 (9 januari tot en met 17 februari 2017)

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van de zuidelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op het voetpad van de zuidelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het tijdelijk verwijderen van de fietssymbolen op de noordelijke Buitenrustbrug de fietsstrook zoals bedoeld in artikel 1 van het RVV 1990 op te heffen;

  • -

    door middel van het tijdelijk verwijderen van borden G12a van bijlage 1 van het RVV 1990 de verplichte fiets/ bromfietspaden op Buitenrustlaan tussen Rustenburgerlaan en Schalkwijkerstraat te heffen;

  • -

    door middel van het plaatsen van bakens op Buitenrustlaan gemotoriseerd verkeer komende vanuit de richting Kamperlaan en gaande richting Schipholweg naar de andere rijbaan te geleiden zodat men gebruik kan maken van de noordelijke Buitenrustbrug teneinde richting Schipholweg te kunnen rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D4 van bijlage 1 van het RVV 1990 een gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord wordt aangegeven (rechtdoor) op de zuidelijke Buitenrustbrug en zo gemotoriseerd verkeer komende vanuit de richting Buitenrustlaan verplicht richting Schipholweg te laten rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens de meest linksgelegen rijstrook rechtdoor op Schipholweg richting Buitenrustlaan af te sluiten;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord F1 van bijlage 1 van het RVV 1990 een verbod voor motorvoertuigen om elkaar in te halen in te stellen op Schipholweg, op een afstand van 100 meter voor het punt waar de meest linksgelegen rijstrook rechtdoor op Schipholweg richting Buitenrustlaan wordt afgezet;

  • -

    door middel van het plaatsen van verkeersbord D2 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens de rechter rijstrook op Schalkwijkerstraat richting Buitenrustlaan af te sluiten;

  • -

    door middel van het plaatsen van bord D5 (links) een gebod tot het volgen van de rijrichting die het bord aangeeft in te stellen op Schalkwijkerstraat zodat verkeer nabij Buitenrustburg alleen nog linksaf richting Schiphol mag rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord waaruit blijkt dat lijnbussen uitgezonderd zijn – hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van Rustenburgerlaan, tussen de aansluitingen met de Buitenrustlaan en H.J. Koenenstraat;

  • -

    door middel van het plaatsen van een onderbord, waaruit blijkt dat fietsers uitgezonderd zijn onder bord C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, op Rustenburgerlaan toe te staan dat fietsers komende vanuit de richting H.J. Koenenstraat richting Buitenrustlaan rijden;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden F5 en F6 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Rustenburgerlaan een doorgangsregeling in te stellen waarbij bestuurders van lijnbussen komende vanuit de richting H.J. Koenenstraat vrije doorgang dienen te verlenen aan bestuurders lijnbussen die aan komen rijden vanaf de Buitenrustlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van borden A1 (30) van bijlage 1 van het RVV 1990 – de maximumsnelheid op Schipholweg, Schalkwijkerstraat en Buitenrustlaan te beperken tot 30 kilometer per uur voor zover dit voor de uitvoering van de werkzaamheden noodzakelijk is;

  • -

    de hiervoor benoemde maatregelen ten behoeve van de werkzaamheden van kracht te verklaren van 9 januari tot en met 17 februari 2016, of zoveel korter dan mogelijk of langer indien noodzakelijk;

F a se 2 a aanvullende maatregelen weekenden in fase 2

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C1 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee in te stellen op de rijbaan van de noordelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

  • -

    door middel van het plaatsen van de verkeersborden C16 van bijlage 1 van het RVV 1990, hekwerken en bakens een geslotenverklaring voor voetgangers in te stellen op het voetpad van de noordelijke Buitenrustbrug, tussen de aansluitingen met de Schalkwijkerstraat en de Rustenburgerlaan;

Situatieschetsen:

Fase 1 (14 november tot en met 23 december 2016)

Fase 1a aanvullende maatregelen weekenden in fase 1

Fase 2 (9 januari tot en met 17 februari 2017)

F a se 2a aanvullende maatregelen weekenden in fase 2

Aldus vastgesteld op 2 november 2016 te Haarlem

Namens het college van burgemeester en wethouders van gemeente Haarlem,

R.Koning

Hoofd afdeling Openbare Ruimte, Groen en Verkeer

Dit besluit treedt in werking na bekendmaking in de Staatscourant. Belanghebbenden kunnen binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Haarlem, Postbus 511, 2003 PB te Haarlem. Het bezwaarschrift moet de naam en het adres vermelden van degene die bezwaar maakt, zijn ondertekend en de datum vermelden waarop het is opgesteld. In het bezwaarschrift moet ook worden aangegeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en waarom het bezwaar wordt gemaakt. Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector bestuursrecht, postbus 1621, 2003 BR te Haarlem. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

Naar boven