Verkeersbesluit van Gedeputeerde Staten van Noord-Holland nr. 874207/874210, tot het plaatsen van diverse borden op de N247, de Middenweg en de Kruisweg, in verband met de realisatie van een bussluis tussen de N247 en de Middenweg in de gemeente Waterland.

Logo Noord-Holland

 

Aanleiding

Op de N247 ter hoogte van de Middenweg geldt voor verkeer in noordelijke richting al enkele jaren een verbod om rechtsaf te slaan naar de Middenweg (ter hoogte van hectometer 32,8). Dit was aangegeven door bord D6 (L).

Deze verplichte rijrichting op de N247 is destijds ingesteld omdat veel sluipverkeer gebruik maakt van de Middenweg Broekermeer (de parallelweg naast de N247 tussen Het Schouw en Broek in Waterland, hierna: Middenweg).

Het is gebleken dat het sluipverkeer door dit bord niet wordt tegengehouden. De verkeersintensiteiten nemen toe en de files ook. Er ging steeds meer sluipverkeer via de Middenweg (een deel van) de file op de N247 omzeilen. Aanvullende maatregelen, zoals het versmallen van de doorsteek en het plaatsen van palen c.q. betonblokken om het afslaan onmogelijk te maken bleken ook niet effectief en door weggebruikers te worden verwijderd. De provincie heeft daarom besloten om een bussluis te plaatsen op de doorsteek tussen de parallelweg en de Middenweg. Daarvoor worden enkele borden geplaatst op de N247(D6,R), de Middenweg (C01 met onderbord) en de Kruisweg (D7 met onderbord). Voor het plaatsen van deze borden dient een verkeersbesluit te worden genomen. Alle direct aanwonenden van de Middenweg hebben ingestemd met de maatregel en zijn voorstander hiervan.

 

Motivering

Verkeersveiligheid

Gebleken is dat enkel het plaatsen van bebording, het sluipverkeer op de Middenweg niet tegenhoudt. De politie heeft aangegeven dat meer handhaving om het sluipverkeer tegen te houden niet mogelijk is. Veel bewoners op de Middenweg ervaren ernstige hinder van de vele voertuigen die dagelijks deze weg als sluipweg gebruiken om de file op de provinciale weg N247 (deels) te omzeilen. De Middenweg is gezien de aard van deze weg (zeer smal) helemaal niet geschikt voor de grote hoeveelheid voertuigen als gevolg van het sluipverkeer. Daarnaast wordt de Middenweg ook gebruikt door veel fietsers en ruiters. Verder rijdt het sluipverkeer vaak te hard om de "verloren tijd" weer in te halen. Door de smalle weg, de snelheid en het vele sluipverkeer is er een verhoogde kans op ongevallen met fietsers en ander (bestemming-)verkeer.

 

Verslechtering van de doorstroom op de N247

Een ander argument is dat een aanzienlijk deel van het sluipverkeer bij de Eilandweg weer de provinciale weg N247 oprijdt. Dit sluipverkeer van de Middenweg via de Eilandweg naar de N247 zorgt voor langere wachttijden voor het verkeer op de N247. Hierdoor wordt het verkeer op de N247 vaker geconfronteerd met rood licht. Immers, het verkeer afkomstig van de Eilandweg dient ook de N247 op te kunnen rijden. De doorstroom op de N247 neemt daardoor af en de file toe. Meer file op de N247 leidt vervolgens weer tot meer sluipverkeer over de Middenweg. Het sluipverkeer levert daardoor een bijdrage aan de filevorming op de N247.

 

Voorgestelde maatregelen

Nu gebleken is dat enkel het plaatsen van borden niet voldoende is om het sluipverkeer tegen te gaan, gaat de provincie de doorsteek bij de Middenweg voorzien van een bussluis.

Door deze maatregel kan verkeer op de N247 niet meer via de doorsteek afslaan naar de Middenweg. Ook kan verkeer op de Kruisweg niet meer recht oversteken naar de Middenweg. Voor (brom)fietsers en landbouwvoertuigen blijft oversteken van de Kruisweg naar de Middenweg en vice versa wel mogelijk. De bussluis is zo vormgegeven dat zij er wel langs kunnen.

Verkeer op de Middenweg dat wil oversteken naar de Kruisweg, wordt door middel van bord C1 erop gewezen dat dit niet mogelijk is. Onder bord C1 komt een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd” en een pictogram van een fietser, bromfietser en landbouwvoertuig.

Verkeer op de Kruisweg dat wil oversteken naar de Middenweg wordt door middel van bord D7 erop gewezen dat zij alleen links of rechts mogen afslaan. Ook hier komt een onderbord met daarop de tekst “uitgezonderd” en een pictogram van een fietser, bromfietser en landbouwvoertuig.

Verkeer op de N247 in zuidelijke richting wordt er door middel van bord D6 (R) op gewezen dat zij niet linksaf mag slaan.

 

Noodzaak en doelstelling verkeersbesluit

Op grond van artikel 15, lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) moet voor het plaatsen van de borden C1, D6 en D7 de daarbij behorende onderborden, een verkeersbesluit worden genomen. De doelstelling van dit verkeersbesluit is het verzekeren van de veiligheid op de weg en het beschermen van weggebruikers en passagiers. Deze belangen zijn genoemd in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994. 

 

Verplicht overleg

Over een verkeersbesluit moet op grond van artikel 24 van het BABW overleg worden gevoerd met de korpschef van het betrokken politiekorps. De daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van politie heeft ingestemd met de maatregelen.

 

Afweging belangen

Deze maatregel is afgestemd met de bewoners van de Middenweg. Zij zullen een groter stuk moeten omrijden als zij geen gebruik meer kunnen maken van de doorsteek. Zij hebben echter zeer veel last van het sluipverkeer en hebben allen ingestemd met deze maatregel.

Met landbouwverkeer komende vanaf de Kruisweg is rekening gehouden door het ontwerp van de bussluis: door het gehanteerde profiel ervan kunnen landbouwvoertuigen wel over de bussluis rijden. Dit geldt ook voor (brom)fietsers en ruiters.

Overige verkeersdeelnemers zullen moeten omrijden als zij naar de Middenweg willen. Zij kunnen de Middenweg bereiken via de Eilandweg. Dit is een kruispunt dat geregeld is door middel van verkeerslichten en deze ligt circa 1100 meter verder. Deze afstand vinden wij niet onevenredig bezwarend.

Enkele bewoners van de Broekermeerdijk hebben aangegeven dat zij vrezen voor sluipverkeer als de doorsteek naar de Middenweg wordt dichtgemaakt. Op de Broekermeerdijk geldt een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan 2 wielen (bord C6, uitgezonderd bestemmingsverkeer). Voor de ochtend geldt die in zuidelijke richting en voor de middag in noordelijke richting. Bovendien is de route langer dan de route via de N247. Het ligt niet in de lijn der verwachtingen dat sluipverkeer bereid is om te gaan omrijden. Wij zullen dit in samenwerking met de gemeente Waterland blijven monitoren. Als blijkt dat er wel sluipverkeer is op de Broekermeerdijk, kan in samenwerking met de andere wegbeheerders bekeken worden welke maatregelen mogelijk zijn om dat sluipverkeer te weren.

Het Hoogheemraadschap is beheerder van de Middenweg. Zij hebben aangegeven voorstander te zijn van de bussluis omdat het vele sluipverkeer zorgt voor een verkeersonveilige situatie en schade op de Middenweg.

Deze maatregel zal leiden tot een veiligere verkeersafwikkeling op de Middenweg. Bovendien wordt voorkomen dat de file op de N247 toeneemt doordat sluipverkeer vanaf de Middenweg/Eilandweg weer de N247 oprijdt. Dit dient de belangen van de weggebruiker. Gelet hierop verwachten wij niet dat door de maatregelen belangen onevenredig geschaad zullen worden. 

 

Bevoegdheid

Het weggedeelte waar deze maatregel voor wordt getroffen, is in beheer bij de provincie Noord-Holland. Daarom zijn wij (Gedeputeerde Staten van Noord-Holland) op grond van artikel 18, lid 1, sub b, van de Wegenverkeerswet 1994 het bevoegde bestuursorgaan om dit verkeersbesluit te nemen.

 

BESLUIT

Gelet op het voorgaande besluiten wij:

1.door het plaatsen van bord C1 van bijlage I van het RVV 1990, de doorsteek tussen de N247 en de Middenweg, gesloten te verklaren in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee. Onder dit bord wordt een onderbord geplaatst met de tekst “uitgezonderd” en pictogrammen van een fietser, bromfietser en landbouwvoertuig;

2.door het plaatsen van bord D6 (R) van bijlage I van het RVV 1990, voor verkeer op de N247 in zuidelijke richting een gebod in te stellen om de richtingen te volgen die het bord aangeeft;

3. door het plaatsen van bord D7 van bijlage I van het RVV 1990, voor verkeer op de Kruisweg een gebod in te stellen om de richtingen te volgen die het bord aangeeft. Onder dit bord wordt een onderbord geplaatst met de tekst “uitgezonderd” en pictogrammen van een fietser, bromfietser en landbouwvoertuig;

4.Van dit besluit mededeling te doen in De Staatscourant.

 

Haarlem, 27 oktober 2016

Gedeputeerde Staten van Noord-Holland,

Namens dezen,

F.J. van der Linden

Sectormanager Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur

 

 

Bezwaar

Indien u bezwaar heeft ingediend is het mogelijk gebruik te maken van een minder formele procedure: een gesprek tussen u en medewerkers die namens het college van gedeputeerde staten deelnemen. Indien uw bezwaar zich hiervoor leent, wordt contact met u opgenomen, maar u kunt hier ook zelf om verzoeken. Een gesprek tast uw rechten als bezwaarmaker niet aan.Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een bezwaarschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een bezwaarschrift kunt u – bij een spoedeisend belang – een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland.Als u belanghebbende bent kunt u binnen zes weken na de verzending, uitreiking of publicatie van dit besluit schriftelijk beroep instellen. Het beroepschrift kunt u sturen aan de Rechtbank Noord-Holland, Sector Bestuursrecht, Postbus 1621, 2003 BR Haarlem. U kunt telefonisch een folder aanvragen over de beroepsprocedure via het telefoonnummer van Informatie Rijksoverheid (tel: 1400) of via de internetsite www.Rijksoverheid.nl.

U kunt ook digitaal beroep instellen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Kijk op de genoemde site voor de precieze voorwaarden. Bovenstaand besluit treedt in werking, ook al wordt een beroepschrift ingediend. Gelijktijdig met het indienen van een beroepschrift kunt u – bij spoedeisend belang – een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van de Rechtbank Noord-Holland.

2. Voor vragen of opmerkingen over het besluit kunt u bellen met mevrouw R. Puggioni, werkzaam bij de afdeling Beheerstrategie en Programmering Infrastructuur, tel. (023) 514 34 46.

 

Naar boven