Verkeersbesluit N442 - instellen inhaalverbod en verplaatsen bushaltes

Logo Zuid-Holland

Inleiding

In het kader van het grootschalig onderhoud aan de N442 wordt ter hoogte van de kern De Zilk een aantal aanpassingen aan deze weg doorgevoerd om de verkeersveiligheid op deze weg te verhogen. Dit betreft het aanpassen van de inrichting ter hoogte van de kruising N442 – Zilkerbinnenweg, het instellen van een (gedeeltelijk) inhaalverbod en het verplaatsen van de bushaltes.

Bevoegdheid

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland hebben de bevoegdheid om op grond van artikel 18, lid 1, sub b van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW) en artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) verkeersbesluiten te nemen voor wegen die bij haar in beheer zijn. Krachtens het ambtelijk mandaatbesluit voor de provinciale organisatie is deze bevoegdheid door Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gemandateerd aan het hoofd van het bureau Beheer en Verkeer.

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15 lid 1 van de WVW dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van artikel 15 lid 2 van de WVW.

 

Motivering

Gelet op het bepaalde in art. 2, lid 1 van de Wegenverkeerswet is het vanuit het oogpunt van:

  • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

is het gewenst om de hieronder beschreven maatregelen in te stellen:

  • het instellen van een inhaalverbod, met uitzondering van het inhalen van landbouwvoertuigen op het wegvak tussen de N206 en de Beukenlaan te De Zilk;

  • het instellen van een algeheel inhaalverbod op de wegvakken tussen de Beukenlaan en de Parallelweg te Hillegom;

  • Het verplaatsen van de bushaltes naar een locatie nabij de kruising met de Zilkerbinnenweg.

     

Belangenafweging

Vanuit de algemene uitgangspunten voor een duurzaam veilige inrichting van wegen is het niet gewenst om inhalen op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom toe te staan. Dit om de kans op ernstige ongevallen bij inhaalmanoeuvres te voorkomen. Om hier in vulling aan te geven wordt op de N442 een inhaalverbod ingesteld. Vanwege het snelheidsverschil tussen landbouwverkeer en het overige wegverkeer is het vanuit de doorstroming, daar waar mogelijk gewenst om het inhalen van landbouwverkeer wel toe te staan. Op het wegvak tussen de N206 en de Beukenlaan is het mogelijk deze uitzondering in te stellen. Tussen de Beukenlaan en de Parallelweg te Hillegom zijn er teveel perceelaansluitingen aanwezig om een dergelijke uitzondering op een veilige wijze in te stellen.

Het huidige bushaltepaar langs de N442 ligt midden op een wegvak, waarbij de bus op de rijbaan moet halteren. Dit heeft nadelige effecten op zowel de doorstroming als de verkeersveiligheid. Het nadelige effect op de doorstroming wordt veroorzaakt door een stilstaande halterende bus. Dit is gelijk één van de verkeersveiligheidseffecten, een stilstaand voertuig kan leiden tot kop-staartongevallen bij achterop komend verkeer. Daarnaast is er een verkeersveiligheidsrisico voor reizigers die onderweg van / naar de bushalte midden op een wegvak moeten oversteken. Vanuit de algemene uitgangspunten voor duurzaam veilig is het niet gewenst om solitaire oversteken voor langzaam verkeer op gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom te hebben. Gezien deze punten is het gewenst de bushaltes dusdanig te situeren dat de bus in een haltekom kan halteren en op een locatie waar de reizigers op een veilige wijze de halte kunnen bereiken. Dit heeft geresulteerd tot het verplaatsen van de haltes naar een locatie nabij de Zilkerbinnenweg op ca. 250 m. van de huidige locatie. Hier is voldoende ruimte aanwezig om haltekommen te realiseren. Ook is het hier voor reizigers mogelijk om via de bij de kruising aanwezige voetgangers oversteek de N442 over te kruisen. Door de ligging van de oversteek bij een kruising is het attentieniveau van kruisende automobilisten hoger dan midden op een wegvak. Daarnaast is het door de aanwezigheid van een middengeleider mogelijk om hier gefaseerd (per rijstrook) over te steken.

Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is er overleg gepleegd met de korpschef van de Nationale Politie. Dit besluit is in concept voorgelegd aan de daartoe gemachtigde medewerker verkeersadvisering van de eenheid Den Haag. Deze heeft ingestemd met de maatregelen.

BESLUIT

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, gelet op het voorgaande besluiten:

  • 1.

    Alle eerder genomen verkeersbesluiten in te trekken die strijdig of gelijk zijn met de hieronder beschreven verkeersmaatregelen die betrekking hebben op het instellen c.q. aanwijzen van verkeersmaatregelen aan desbetreffende wegen of weggedeelten opgenomen in dit besluit;

  • 2.

    Voor het in de gemeenten Noordwijkerhout en Hillegom buiten de bebouwde kom gelegen gedeelte van de provinciale weg N442 de volgende verkeersmaatregelen vast te stellen:

    • 1.

      Door plaatsing van borden F3 met onderbord OB101 uit bijlage I van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV) een inhaalverbod met uitzondering van het inhalen van landbouwverkeer in te stellen op het wegvak tussen de N206 en de Beukenlaan te De Zilk;

    • 2.

      Door het aanbrengen van een doorgetrokken asmarkering een inhaalverbod in te stellen tussen de Zilkerbinnenweg te De Zilk en de 3e Loosterweg te Hillegom;

    • 3.

      Door plaatsing van borden L3 aan beide zijden van de N442 bushaltes in te stellen in de rijrichting gezien na de kruising met de Zilkerbinnenweg

  • 3.

    Dit besluit te publiceren in de Staatscourant;

  • 4.

    Een afschrift van dit besluit te sturen naar de gemeente Noordwijkerhout, de gemeente Hillegom en de Nationale Politie.

  

Hoogachtend,

 

Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland,

voor dezen,

 

R.L. de Jager

Hoofd bureau Beheer en Verkeer

Dienst Beheer Infrastructuuur

  

Bezwaar en beroep

Tegen dit besluit kunnen belanghebbenden ingevolge artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bij ons een gemotiveerd bezwaarschrift indienen. Dit bezwaarschrift moet binnen zes weken na de dag van verzending van dit besluit worden toegezonden, onder vermelding van “Awb-Bezwaar” in de linkerbovenhoek van enveloppe en bezwaarschrift. Het bezwaar moet worden gericht aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, t.a.v. het Awb-secretariaat, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag.

  

Krachtens artikel 6:16 van de Awb schorst het bezwaar de werking van dit besluit niet. Gelet hierop kan - als tegen dit besluit bezwaar wordt aangetekend - ingevolge artikel 8:81 van de Awb bij de Voorzieningenrechter van de Rechtbank ’s-Gravenhage, sector Bestuursrecht, Postbus 20302, 2500 EH Den Haag (bezoekadres: Prins Clauslaan 60 te Den Haag), een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend. Voor het verzoek zal griffierecht worden geheven.

 

Wij verzoeken u een kopie van dit verzoek om een voorlopige voorziening toe te zenden aan: Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland, Postbus 90602, 2509 LP Den Haag

 

Wij verzoeken u in uw correspondentie altijd het DOS-nummer te vermelden dat wij rechts bovenaan in deze brief hebben opgenomen.

 

 

Naar boven