De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken;
Gelet op artikel 7.4.3a, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel
3, vijfde lid, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB;
Besluit:
TOELICHTING
Centrale examinering van het generieke examenonderdeel Engels vindt op basis van artikel
18, derde lid, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB (hierna:
Ekb WEB) voor het eerst plaats in het studiejaar 2017-2018 bij de middenkaderopleiding
en de specialistenopleiding (mbo 4). In deze ministeriële regeling wordt de verdeling
van de vaardigheden van de niveaus van taalbeheersing voor moderne vreemde talen over
het centraal examen en het instellingsexamen geregeld.
I. Verdeling inhoud examenonderdeel Engelse taal
Artikel 7.4.3a, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs (hierna: WEB)
bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur onderdelen van een beroepsopleiding
kunnen worden aangewezen waarbij geheel of gedeeltelijk centrale examinering plaatsvindt.
In artikel 5 van het Ekb WEB is hieraan voor het generieke examenonderdeel Engels
invulling gegeven door te bepalen dat gedeeltelijke centrale examinering plaatsvindt
voor de middenkaderopleiding en de specialistenopleiding.
Artikel 7.4.3a, tweede lid, tweede volzin, van de WEB en artikel 3, vijfde lid, van
het Ekb WEB bepalen dat voor onderdelen waarbij gedeeltelijke centrale examinering
plaatsvindt, bij ministeriële regeling wordt bepaald over welk gedeelte het centraal
examen en over welk gedeelte het instellingsexamen zich uitstrekt.
In bijlage 2 van het EKB WEB zijn de niveaus van het Europees Referentiekader voor
moderne vreemde talen opgenomen die in acht dienen te worden genomen. Er is sprake
van vijf vaardigheden zijnde:
-
1. lezen;
-
2. luisteren;
-
3. schrijven;
-
4. spreken;
-
5. gesprekken voeren.
Voor een evenwichtige verdeling van de vaardigheden over het centraal examen en het
instellingsexamen is ervoor gekozen om de vaardigheden lezen en luisteren te examineren
in het centraal examen. De overige vaardigheden, zijnde schrijven, spreken en gesprekken
voeren, worden geëxamineerd in het instellingsexamen. Uit onderzoek blijkt verder
dat er een groot verband bestaat tussen lezen en luisteren en door beide vaardigheden
in één examen onder te brengen, kan een voldoende hoge mate van betrouwbaarheid van
het examen worden bewerkstelligd. Verder kunnen de vaardigheden lezen en luisteren
objectief scoorbaar, via een digitale afname, worden gemeten. Dit maakt het organisatorisch
haalbaar om beide vaardigheden in één digitale afname te combineren.
Het College voor toetsen en examens heeft de afgelopen jaren, gedurende de (pre)pilotperiode,
ervaring opgedaan met de ontwikkeling en afname van centrale examens Engels voor de
onderdelen lezen en luisteren. Dit is inhoudelijk en organisatorisch bevredigend verlopen.
II. Uitvoering en handhaafbaarheid
De ministeriële regeling is voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets voorgelegd
aan de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Inspectie van het Onderwijs. De regeling
is door hen uitvoerbaar en handhaafbaar verklaard.
III. Administratieve lasten en uitvoeringslasten
Administratieve lasten kunnen worden gedefinieerd als de kosten voor instellingen,
bedrijfsleven of burgers om te voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid,
voorvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid. Aan deze ministeriële regeling
zijn geen structurele of eenmalige administratieve lasten verbonden, omdat er geen
informatieverplichtingen mee gemoeid zijn en er daardoor geen sprake is van administratieve
lasten.
IV. Inwerkingtreding en vaste verandermomenten
Er wordt in de wijzigingsregeling niet afgeweken van de vaste verandermomenten en
de minimale invoeringstermijn van twee maanden.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
M. Bussemaker