Regeling van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 oktober 2016, nr. MBO/1045692, houdende vaststelling onderdelen centraal examen en instellingsexamen van het generieke examenonderdeel Engels beroepsopleidingen WEB (Regeling examinering Engels beroepsopleidingen WEB)

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

Handelende in overeenstemming met de Staatssecretaris van Economische Zaken;

Gelet op artikel 7.4.3a, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs en artikel 3, vijfde lid, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB;

Besluit:

Artikel 1. Het generieke examenonderdeel Engels

Het generieke examenonderdeel Engels, bedoeld in artikel 3, tweede lid, onder d, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB, van de middenkaderopleiding en de specialistenopleiding bestaat uit de volgende vijf delen:

  • a. lezen;

  • b. luisteren;

  • c. schrijven;

  • d. spreken; en

  • e. gesprekken voeren.

Artikel 2. Verdeling centraal examen en instellingsexamen

  • 1. De delen lezen en luisteren, bedoeld in artikel 1, onderdelen a en b, worden centraal geëxamineerd.

  • 2. De delen schrijven, spreken en gesprekken voeren, bedoeld in artikel 1, onderdelen c, d en e, worden geëxamineerd door middel van instellingsexamens.

Artikel 3. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 augustus 2017.

Artikel 4. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling examinering Engels beroepsopleidingen WEB.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

TOELICHTING

Centrale examinering van het generieke examenonderdeel Engels vindt op basis van artikel 18, derde lid, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB (hierna: Ekb WEB) voor het eerst plaats in het studiejaar 2017-2018 bij de middenkaderopleiding en de specialistenopleiding (mbo 4). In deze ministeriële regeling wordt de verdeling van de vaardigheden van de niveaus van taalbeheersing voor moderne vreemde talen over het centraal examen en het instellingsexamen geregeld.

I. Verdeling inhoud examenonderdeel Engelse taal

Artikel 7.4.3a, tweede lid, van de Wet educatie en beroepsonderwijs (hierna: WEB) bepaalt dat bij algemene maatregel van bestuur onderdelen van een beroepsopleiding kunnen worden aangewezen waarbij geheel of gedeeltelijk centrale examinering plaatsvindt. In artikel 5 van het Ekb WEB is hieraan voor het generieke examenonderdeel Engels invulling gegeven door te bepalen dat gedeeltelijke centrale examinering plaatsvindt voor de middenkaderopleiding en de specialistenopleiding.

Artikel 7.4.3a, tweede lid, tweede volzin, van de WEB en artikel 3, vijfde lid, van het Ekb WEB bepalen dat voor onderdelen waarbij gedeeltelijke centrale examinering plaatsvindt, bij ministeriële regeling wordt bepaald over welk gedeelte het centraal examen en over welk gedeelte het instellingsexamen zich uitstrekt.

In bijlage 2 van het EKB WEB zijn de niveaus van het Europees Referentiekader voor moderne vreemde talen opgenomen die in acht dienen te worden genomen. Er is sprake van vijf vaardigheden zijnde:

  • 1. lezen;

  • 2. luisteren;

  • 3. schrijven;

  • 4. spreken;

  • 5. gesprekken voeren.

Voor een evenwichtige verdeling van de vaardigheden over het centraal examen en het instellingsexamen is ervoor gekozen om de vaardigheden lezen en luisteren te examineren in het centraal examen. De overige vaardigheden, zijnde schrijven, spreken en gesprekken voeren, worden geëxamineerd in het instellingsexamen. Uit onderzoek blijkt verder dat er een groot verband bestaat tussen lezen en luisteren en door beide vaardigheden in één examen onder te brengen, kan een voldoende hoge mate van betrouwbaarheid van het examen worden bewerkstelligd. Verder kunnen de vaardigheden lezen en luisteren objectief scoorbaar, via een digitale afname, worden gemeten. Dit maakt het organisatorisch haalbaar om beide vaardigheden in één digitale afname te combineren.

Het College voor toetsen en examens heeft de afgelopen jaren, gedurende de (pre)pilotperiode, ervaring opgedaan met de ontwikkeling en afname van centrale examens Engels voor de onderdelen lezen en luisteren. Dit is inhoudelijk en organisatorisch bevredigend verlopen.

II. Uitvoering en handhaafbaarheid

De ministeriële regeling is voor een uitvoerings- en handhaafbaarheidstoets voorgelegd aan de Dienst Uitvoering Onderwijs en de Inspectie van het Onderwijs. De regeling is door hen uitvoerbaar en handhaafbaar verklaard.

III. Administratieve lasten en uitvoeringslasten

Administratieve lasten kunnen worden gedefinieerd als de kosten voor instellingen, bedrijfsleven of burgers om te voldoen aan informatieverplichtingen aan de overheid, voorvloeiend uit wet- en regelgeving van de overheid. Aan deze ministeriële regeling zijn geen structurele of eenmalige administratieve lasten verbonden, omdat er geen informatieverplichtingen mee gemoeid zijn en er daardoor geen sprake is van administratieve lasten.

IV. Inwerkingtreding en vaste verandermomenten

Er wordt in de wijzigingsregeling niet afgeweken van de vaste verandermomenten en de minimale invoeringstermijn van twee maanden.

De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, M. Bussemaker

Naar boven