Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Staatscourant 2016, 58405 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Montfoort | Staatscourant 2016, 58405 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
- tot het intrekken van het verkeersbesluit d.d. 12 september 2016, betreffende het instellen van een eenzijdig parkeerverbod aan de noordelijke zijde van de Johan de Ridderlaan te Montfoort t.h.v. de huisnummers 44 t/m 48.
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Op 12 september 2016 heeft de gemeente Montfoort een verkeersbesluit genomen om een eenzijdig parkeerverbod in te stellen op de Johan de Ridderlaan te Montfoort t.h.v. huisnummers 44 t/m 48. N.a.v. ontvangen bezwaren en diverse gesprekken met omwonenden is besloten af te zien van deze maatregel en het verkeersbesluit in te trekken.
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Aan het oorspronkelijke verkeersbesluit lagen twee redenen ten grondslag:
- ervaren overlast a.g.v. het (gedeeltelijk) parkeren voor uitritten van aangrenzende woningen, waardoor de bruikbaarheid van deze uitritten wordt beperkt;
- potentiële verkeersonveiligheid a.g.v. het uitwijken van rijdende auto’s naar de andere weghelft door geparkeerde auto’s t.h.v. de bochten in de Johan de Ridderlaan.
Na publicatie van het verkeersbesluit heeft de gemeente twee bezwaarschriften ontvangen.Tevens is er met diverse omwonenden gesproken over het parkeren in de straat en de effecten van het verkeersbesluit. Daarbij is gebleken dat:
- niet alle omwonenden in dezelfde mate hinder of onveiligheid ervaren;
- de parkeerdruk in de directe omgeving dusdanig hoog is, dat het voorgenomen parkeerverbod waarschijnlijk zou leiden tot intensief parkeren aan de andere kant van de weg (zuidzijde), ondanks dat parkeren aan deze zijde minder aantrekkelijk is door het ontbreken van een trottoir. Aan de zuidzijde van de weg bevinden zich daarnaast twee uitritten, waardoor de ervaren parkeeroverlast zich zal verplaatsen.
Tot slot is door bezwaarmakers en omwonenden aangegeven dat de Johan de Ridderlaan vooral in zuid-noord richting wordt gebruikt. Deze stelling werd grotendeels bevestigd tijdens een veldbezoek, waarbij bleek dat de meeste auto’s in deze rijrichting geparkeerd stonden. De problematiek m.b.t. het uitwijken naar de andere weghelft lijkt hierdoor minder aan de orde dan vooraf aangenomen.
Het intrekken van het verkeersbesluit strekt op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
De Johan de Ridderlaan is gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Bij nader inzien wegen de belangen van omwonenden die baat hadden bij het oorspronkelijke verkeersbesluit niet op tegen de nadelige gevolgen voor andere omwonenden (verschuiving parkeerprobleem). Met omwonenden die in de bestaande situatie hinder ervaren zal worden gesproken over alternatieve mogelijkheden om de hinder te beperken en/of hiertegen op te treden. Er zijn dan ook geen redenen om aan te nemen dat door het intrekken van het verkeersbesluit belanghebbenden onevenredig worden benadeeld.
Op grond van artikel 7:1 van de Awb kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van bekendmaking tegen dit verkeersbesluit schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Montfoort, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient in ieder geval te bevatten:
- de naam en het adres van de indiener;
- een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- de motieven achter het bezwaar.
Verzoek om een voorlopige voorziening
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. In geval van onverwijlde spoed kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening aanvragen. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kunt u indienen bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorziening, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht. Voor de behandeling van het verzoek wordt griffierecht geheven.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-58405.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.