Instellen blauwe zone Romeinenstraat in Sittard

Logo Sittard-Geleen

Verkeersbesluit (Mandaatbesluit)

Registratienummer 2016/1798048

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen:

1. Besluiten:

Voor het instellen van een blauwe zone in de Romeinenstraat in Sittard de onderstaande verkeersmaatregel te nemen:

  • Aan de Romeinenstraat, voor de 10 langsparkeervakken tussen parkeerterrein ‘De Wimmeren’ en de basisschool Lahrhof instellen van een parkeerschijfzone door het plaatsen van twee borden ‘Begin parkeerschijfzone’ met op het bord de tekst ‘max 1/2 h’ (bord E10zb) met onderbord ‘ma t/m za van 8 – 20 h, zo van 16 – 19 h’ en twee borden ‘Einde parkeerschijfzone’ met op het bord de tekst ‘max 1/2 h’.

  • Het aanbrengen van een blauwe markering op de trottoirband langs de parkeervakken.

Zoals aangegeven op de bij het besluit behorende tekening.

2. Overwegingen

Enkele winkeliers aan de Romeinenstraat hebben verzocht om de mogelijkheid in de parkeerstrook bij hun winkels te parkeren en te laden en lossen. De parkeerstrook die in aanleg bedoeld is voor kort parkeren wordt regelmatig gebruikt door langparkeerders die in de omgeving werken of sporten.

De in te stellen blauwe zone biedt laad- en los- en parkeermogelijkheid aan de winkeliers en aan met name de klanten van de hier gevestigde winkels. Daarnaast komt de ruimte ook ten goede aan ouders van basisschoolkinderen.

Het tijdsvenster wordt gelijk aan het venster voor het nabij gelegen parkeerterrein ‘De Wimmeren’.

Uit het oogpunt van de bereikbaarheid, verkeersveiligheid, goede doorstroming op wegen, de bescherming van de weggebruikers en passagiers, het in stand houden van de weg en de bruikbaarheid daarvan, het waarborgen van de vrijheid van verkeer, evenals het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast c.q. hinder en schade zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a t/m d, artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 wordt het noodzakelijk geacht in de Romeinenstraat een maatregel te nemen.

Deze straat is in beheer en onderhoud bij de gemeente Sittard-Geleen en ligt binnen de bebouwde kom, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.

3. Formeel kader

Verkeersbesluiten worden genomen op basis van de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer en de Algemene wet Bestuursrecht.

Tot het nemen van onderhavig besluit is ondergetekende bevoegd conform het op 1 oktober 2013 in werking getreden “Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit van de gemeente Sittard-Geleen 2013-II” d.d. 17 september 2013, het “Mandaatbesluit hoofd Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer inzake verkeersbesluiten” van 8 juli 2014, en het op 14 mei 2015 in werking getreden “Ondermandaatbesluit Teammanager Beheer en Ontwerp, Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer” d.d. 28 april 2015 en het “Vervangingsbesluit Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer 2014” d.d. 4 juni 2014.

4. Advies en inspraak

De Ambtelijke Werkgroep Verkeer, waarin onder meer verkeerskundigen en de regiopolitie zitting hebben, heeft op 28-09-2016 positief geadviseerd over de voorgestelde verkeersmaatregelen.

Van donderdag 06-10-2016 tot en met woensdag 19-10-2016 heeft het conceptbesluit ter inzage gelegen.

Tegen dit concept heeft een van de winkeliers een zienswijze ingediend. Deze winkelier zou graag zien dat de maximale parkeerduur teruggebracht wordt van 2 uur naar ½ uur. In het conceptbesluit is ervoor gekozen de maximale parkeerduur gelijk te trekken met het nabij gelegen parkeerterrein ‘De Wimmeren’. Bedoeling van de instelling van de blauwe zone is echter om kort parkeren voor laden en lossen mogelijk te maken. Een maximale parkeerduur van ½ uur ligt dan meer voor de hand. Voor langer parkeren staat immers ‘De Wimmeren’ ter beschikking. De Ambtelijke Werkgroep Verkeer heeft op 12-10-2016 positief geadviseerd over de maximale parkeerduur van ½ uur.

5. Ondertekening

Sittard-Geleen, 31-10-2016, 1798048

Namens Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen,

Teammanager Beheer en Ontwerp

Ing. A. Velderman

6. Publicatie, i nzage en bezwaar

Na besluitvorming wordt dit verkeersbesluit gepubliceerd in de digitale Staatscourant. Er wordt een mail verzonden aan de abonnees van overheid.nl met bericht van publicatie en koppeling naar de digitale Staatcourant.

Het verkeersbesluit met de bijbehorende stukken kan worden ingezien van donderdag 03-11-2016 tot en met woensdag 14-12-2016. Bij de receptie van de Stadswinkel, Markt 1 in Geleen. Maandag tot en met vrijdag van 8.00 tot 18.00 uur en donderdag tot 20.00 uur.

Bent u het niet eens met onze beslissing? Dan kunt u gedurende de termijn van zes weken dat het besluit ter inzage ligt een bezwaarschrift indienen. Dat kan op verschillende manieren:

Elektronisch (met DigiD)

Op www.sittard-geleen.nl (trefwoord bezwaar / bezwaarschrift) staat hoe u dit doet.

Tip: zorg dat u de documenten die u eventueel wilt toevoegen aan uw bezwaarschrift digitaal beschikbaar heeft (pdf, Word of Excel).

Een bezwaarschrift, gestuurd via e-mail, sms, Twitter e.d. kunnen wij niet in behandeling nemen.

Schriftelijk

Stuur uw bezwaarschrift naar:

Burgemeester en wethouders van Sittard-Geleen

Postbus 18

6130 AA Sittard

In uw bezwaarschrift vermeldt u:

  • uw naam en adres;

  • de datum;

  • de beslissing waartegen u bezwaar maakt;

  • de reden(en) van uw bezwaar;

  • uw handtekening.

Zet op de linkerbovenhoek van de envelop ‘bezwaarschrift’.

Fax

U kunt uw bezwaarschrift faxen naar nummer 046-477 75 55.

Let er wel op dat het begin van de fax vóór twaalf uur ’s avonds op de laatste dag van de termijn binnen moet zijn.

Persoonlijk

U kunt uw bezwaarschrift persoonlijk afgeven bij de Stadswinkel, Markt 1, Geleen.

U krijgt hierbij een officieel ontvangstbewijs.

Meer informatie

Wilt u meer informatie over wat u kunt doen als u het niet eens bent met een beslissing van de gemeente? Lees dan de brochure ‘Bezwaar en beroep tegen een beslissing van de overheid’. Daarin staat hoe u bezwaar kunt maken of beroep kunt instellen tegen een gemeentelijke beslissing. Deze brochure kunt u afhalen bij de infobalie van het gemeentehuis. U kunt hem ook aanvragen via www.overheid.nl of 1400 (lokaal tarief).

Het besluit zal op zijn vroegst zes weken nadat het besluit is bekendgemaakt, worden uitgevoerd.

Een bezwaar heeft geen schorsende werking.

Indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kan –nadat bezwaar is gemaakt bij het College van Burgemeester en Wethouders- aan de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg (bestuursrecht): Postbus 950; 6040 AZ ROERMOND, worden verzocht om een voorlopige voorziening te treffen. Hieraan zijn griffierechten verbonden.

Naar boven