Besluit mandaat, volmacht en machtiging CAK

Het CAK,

als bedoeld in artikel 48 van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ), artikel 6.1.1 van de Wet langdurige zorg (Wlz), artikel 16 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo), artikel 2.1.4, zesde lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015), artikel 3 van het Bijdragebesluit zorg (Bbz), artikel 3.3.1.3 van het Besluit langdurige zorg (Blz), artikel 2 van de Regeling maatschappelijke ondersteuning (Rmo), artikel 8 van het Administratiebesluit Bijzondere Ziektekostenverzekering (ABBZ), de artikelen 1 en 118a van de Zorgverzekeringswet (Zvw), de artikelen 1, 3 en 4 van de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg), artikel 8.2.3 van de Jeugdwet, artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet, artikel 75 van de Schengenovereenkomst en artikel 5 van het Besluit van het uitvoerend comité van 22 december 1994 betreffende de verklaring voor het met zich meevoeren van verdovende middelen en psychotrope stoffen als bedoeld in artikel 75,

handelend onder de naam: CAK,

besluit als volgt:

Artikel 1: bevoegdheid leden CAK

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle primaire besluiten en van alle besluiten op bezwaarschriften:

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van het CAK;

aan de overige leden en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 2: primaire besluiten vaststellen eigen bijdragen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen en herzien van de eigen bijdrage op grond van artikel 15 en volgende van de Wmo, zoals geldend tot en met het jaar 2014, de eigen bijdrage op grond van artikel 2.1.4 van de Wmo 2015, de eigen bijdrage op grond van de artikelen 4, 14 en 16a van het Bbz, zoals geldend tot en met het jaar 2014, en de eigen bijdrage op grond van de artikelen 3.3.1.1, 3.3.2.1en 3.3.2.2 van het Blz;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling en herziening van de eigen bijdrage;

aan de manager van de afdeling Registratie & Beschikken en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 3: primaire besluiten invorderen eigen bijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen.

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen.

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de in- of terugvordering van de conform artikel 2 van dit besluit vastgestelde eigen bijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen.

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

Artikel 4: primaire besluiten vaststellen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot het vaststellen van de ouderbijdrage op grond van de artikelen 8.2.1 en verder van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het terrein van de vaststelling van de ouderbijdrage voor het jaar 2015;

    aan de manager van de afdeling Registratie & Beschikken en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot toepassing van de hardheidsclausule als bedoeld in artikel 8.2.3 vijfde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 5: primaire besluiten invorderen ouderbijdragen

  • a. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • de invordering van de conform artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

      • het op grond van artikel 4:94 van de Awb verlenen van uitstel van betaling (waaronder het treffen van een betalingsregeling) van de conform artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen;

      • het verlenen van kwijtschelding van de op grond van artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

    • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming over invordering, uitstel van betaling c.q. kwijtschelding;

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso en aan de manager van de afdeling Klantadvies en wel aan ieder afzonderlijk.

  • b. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten strekkende tot:

      • het op grond van artikel 8.1.4 van het Besluit Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015, buiten invordering stellen van de conform artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen.

      aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

  • c. Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in civielrechtelijke procedures met betrekking tot de in- of terugvordering van de conform artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdragen, en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

    • voor het op grond van artikel 8.2.3, derde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015, uitvaardigen van dwangbevelen in het kader van de invordering van de op grond van artikel 4 van dit besluit vastgestelde ouderbijdrage;

    • voor het leggen van executoriaal beslag onder derden op grond van artikel 8.2.3, derde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015;

    • voor het vertegenwoordigen van het CAK in procedures bij de civiele rechter inzake het verzet als bedoeld in artikel 8.2.3, vierde lid, van de Jeugdwet, zoals geldend voor het jaar 2015.

    aan de manager van de afdeling Incasso & Excasso.

Artikel 6: primaire besluiten Cer

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb of artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Compensatie eigen risico (Cer) als bedoeld in artikel 118a van de Zvw, zoals geldend tot en met het jaar 2013;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Cer;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 7: primaire besluiten Wtcg

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten (op verzoeken als bedoeld in artikel 4:6 van de Awb, of van primaire besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb, over het al dan niet uitkeren van de Wtcg als bedoeld in artikel 3 van de Wtcg, zoals geldend tot en met het jaar 2015;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de Wtcg;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 8: primaire besluiten Wob en Wbp

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van primaire besluiten op verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op Wob-verzoeken en Wbp-verzoeken;

aan de strategisch adviseurs van de afdeling Strategie & Beleid.

Artikel 9: afhandelen schadeverzoeken

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van besluiten strekkende tot vaststelling van schadevergoeding (inclusief wettelijke rente), voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de bestuursrechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

  • voor het behandelen van verzoeken tot schadevergoeding, voor zover het betreft schadeverzoeken die onder de exclusieve bevoegdheid van de burgerlijke rechter vallen (artikel 8:89 van de Awb), alsmede voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de besluitvorming op deze schadeverzoeken;

aan de manager van de afdeling Klantadvies.

Artikel 10: waarmerken Schengenverklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent ondermandaat, volmacht en machtiging

  • voor het waarmerken van een Schengenverklaring als bedoeld in artikel 75 van de Schengenovereenkomst;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het waarmerken van Schengenverklaringen;

aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen.

Artikel 11: legaliseren Engelstalige medische verklaringen

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat partij is bij het Apostilleverdrag;

  • voor het legaliseren van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten (Opiumwet) buiten het Schengengebied naar een land dat geen partij is bij het Apostilleverdrag;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom het hierboven genoemde legaliseren van Engelstalige medische verklaringen;

aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen, wiens handtekening bij de centrale balies van de rechtbanken van Nederland is gedeponeerd.

Artikel 12: afhandeling klaagschriften

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent volmacht en machtiging

  • voor het intern behandelen alsmede afhandelen van alle klaagschriften van personen die niet werkzaam zijn bij of onder verantwoordelijkheid werken van het CAK (interne klachtbehandeling van hoofdstuk 9.1 van de Awb);

  • voor het behandelen van verzoeken e.d. van de Nationale ombudsman (externe klachtbehandeling van hoofdstuk 9.2 van de Awb);

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken rondom de interne en externe klachtbehandeling zoals hierboven bedoeld;

aan de manager van de afdeling Klantadvies en aan de Klachtcoördinator, en wel aan ieder afzonderlijk.

Artikel 13: afhandelen van bezwaar-, beroep- en verzoekschriften (incl. mediation)

Het CAK, in de persoon van de voorzitter, verleent mandaat, volmacht en machtiging

  • voor het voorbereiden, nemen en bekendmaken van alle beslissingen op bezwaar (inzake de in artikel 2 van dit besluit genoemde besluiten over de vaststelling van eigen bijdragen, de in artikel 3 van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van de eigen bijdrage, de in artikel 4 van dit besluit genoemde besluiten over de vaststelling van de ouderbijdrage, de in artikel 5 van dit besluit genoemde besluiten over de invordering van de ouderbijdrage, de in artikel 6 van dit besluit genoemde Cer, de in artikel 7 van dit besluit genoemde tegemoetkoming (Wtcg), de in de artikel 8 genoemde besluiten op verzoeken op grond van de Wob en de Wbp en de in artikel 9 genoemde schadebesluiten;

  • voor het ondertekenen van extern gerichte brieven en andere stukken op het werkterrein van de in dit artikel bedoelde bezwaarbehandeling;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke procedures en in mediation en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en

  • feitelijke handelingen, waaronder het instellen van hoger beroep bij gerechtelijke instanties;

  • voor het vertegenwoordigen van het CAK in bestuursrechtelijke verzoekschriftprocedures op grond van artikel 8:88 van de Awb e.v. en voor het verrichten van alle daartoe noodzakelijke proces- en feitelijke handelingen;

aan de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep.

Artikel 14: geen mandaat

In de navolgende gevallen is mandaat, volmacht en machtiging uitgesloten. Dat betekent dat in die gevallen uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

  • a. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling met betrekking waartoe een wettelijk voorschrift zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet;

  • b. Bevoegdheden, privaatrechtelijke rechtshandelingen en andere handelingen dan een besluit of een privaatrechtelijke rechtshandeling waarvan de aard zich tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet of die genoemd zijn in artikel 10:3, tweede lid, van de Awb.

Artikel 15: ondermandaat

Het CAK staat toe dat de manager van de afdeling Bezwaar & Beroep ondermandaat verleent op het terrein van de behandeling van bezwaren, beroepen en mediation.

Artikel 16: vervanging mandaatregeling

Dit besluit vervangt de bestaande mandaatregeling en bestaat naast de vigerende volmachten en machtigingen.

Artikel 17: inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2016.

Den Haag, 15 december 2015

CAK, E. van den Brink Voorzitter van het CAK

TOELICHTING BESLUIT MANDAAT, VOLMACHT EN MACHTIGING CAK

Aanleiding

Per 1 januari 2016 treden er een aantal belangrijke veranderingen op in de wet- en regelgeving die het CAK uitvoert. In verband hiermee dient de bestaande mandaatregeling op enkele punten te worden gewijzigd en aangevuld.

Uitvoering wetgeving door het CAK

Per 1 januari 2007 was het CAK in de Wet maatschappelijke ondersteuning aangewezen om de eigen bijdrage voor maatschappelijke ondersteuning vast te stellen. Per 1 januari 2008 was in het Bbz bepaald dat verzekerden hun eigen bijdrage in het kader van Zorg zonder Verblijf en Zorg met Verblijf aan het CAK verschuldigd zijn. In de Zvw was bepaald dat bepaalde groepen verzekerden met ingang van 2008 jegens het CAK recht hebben op een compensatie wegens meerjarige onvermijdbare zorgkosten (Cer). Ten slotte was in de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) bepaald dat het CAK met ingang van 2009 de tegemoetkoming vaststelt.

Per 1 januari 2015 zijn de Wmo 2015 en de Wlz in werking getreden. De wet- en regelgeving is in deze mandaatregeling opgenomen. Daarnaast blijven de AWBZ, de Wmo, het Bbz en het Bmo nog van kracht voor de jaren tot en met 2014 of in verband met overgangsrecht van de Wmo 2015.

Per 1 januari 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Op grond van artikel 8.2.1 van de Jeugdwet zijn bepaalde aangewezen personen een ouderbijdrage verschuldigd in de kosten van de aan een jeugdige geboden jeugdhulp, voor zover deze jeugdhulp verblijf buiten het gezin inhoudt. Het CAK is het bestuursorgaan dat met vaststelling en inning van de ouderbijdrage is belast. Dat blijkt uit artikel 1 van het Besluit houdende aanwijzing van het CAK als bestuursorgaan dat wordt belast met de vaststelling en inning van de ouderbijdrage in het kader van de Jeugdwet. Per 1 januari 2016 wordt de ouderbijdrage in de Jeugdwet afgeschaft. De wet- en regelgeving met betrekking tot de ouderbijdrage vervalt daarom per 1 januari 2016. Voor de ouderbijdrage van 2015 blijft de oude wet- en regelgeving nog van kracht. Het CAK kan ook in 2016 nog besluiten nemen over de ouderbijdrage van 2015. Daarom is ook in dit mandaatbesluit nog het mandaat voor de ouderbijdrage neergelegd.

De Cer als bedoeld in artikel 118a van de Zvw is afgeschaft per 1 januari 2013. De uitvoering van de Cer heeft nog doorloop in 2014. Het CAK heeft de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Cer in 2014 genomen. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen zal in 2016 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 Awb moeten worden genomen. Verder kan de klachtbehandeling op het gebied van de Cer gelet op artikel 9:8, eerste lid, onder b, van de Awb doorlopen in 2016.

De Wtcg als bedoeld in artikel 2 van de Wtcg is afgeschaft per 1 januari 2014. De uitvoering van de Wtcg heeft nog doorloop in 2015. Het CAK neemt de laatste ambtshalve primaire besluiten over de Wtcg in 2015. Het moet echter mogelijk blijven om primaire beslissingen te nemen op herzieningsverzoeken of (herhaalde) aanvragen. Ook de afhandeling van bezwaren en beroepen kan na 2015 doorlopen. Daarom kan het voorkomen dat er besluiten als bedoeld in artikel 6:19 van de Awb moeten worden genomen. Verder geldt ook hiervoor dat de klachtbehandeling kan doorlopen na 2015.

Verder is het CAK per 1 januari 2015 belast met de uitvoering van (een onderdeel van) de Schengenovereenkomst. De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) is in Nederland de autoriteit voor het waarmerken van de Schengenverklaringen. IGZ verleent mandaat aan het CAK om de Schengenverklaringen namens IGZ te waarmerken. Om dit in de interne organisatie te kunnen uitvoeren, verleent de bestuursvoorzitter ondermandaat, volmacht en machtiging aan de manager van de afdeling Financiering Instellingen. Tot slot is het CAK per 1 januari 2015 belast met de legalisering van Engelstalige medische verklaringen voor reizen met opiaten naar landen die niet in het Schengengebied liggen. Dit was tot op heden niet separaat geregeld in het mandaatbesluit. Dat is nu alsnog gebeurd.

Mandaat, volmacht en machtiging

De vaststelling van de hoogte van de verschillende eigen bijdragen en ouderbijdragen alsmede van het recht op de tegemoetkoming op grond van de Wtcg geschiedt door middel van besluiten (beschikkingen) in de zin van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

Onder mandaat wordt ingevolge artikel 10:1 van de Awb verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Een besluit is ingevolge artikel 1:3 Awb: een schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan, inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Het CAK is als publiekrechtelijk ZBO, een bestuursorgaan.

Voor mandaat geldt dat het te allen tijde kan worden ingetrokken, dat de mandaatgever altijd bevoegd blijft de gemandateerde bevoegdheid zelf uit te oefenen, dat de mandaatgever aan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies kan geven en dat de gemandateerde op verzoek van de mandaatgever inlichtingen dient te verschaffen (artikel 10:6 Awb).

Volmacht heeft betrekking op privaatrechtelijke rechtshandelingen. Een voorbeeld daarvan is het sluiten van een overeenkomst. De gevolmachtigde handelt niet namens een (bestuurs)orgaan, zoals bij mandaat, maar namens een rechtspersoon. Het CAK is een rechtspersoon, zo volgt uit artikel 48 van de AWBZ. Is volmacht verleend, dan wordt getekend door de gevolmachtigde CAK-medewerker, namens het CAK. Volmacht is geregeld in Boek 3, titel 3, van het Burgerlijk Wetboek (BW).

Onder machtiging kan worden verstaan de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan te besluiten tot feitelijke handelingen en deze te verrichten. Voorbeelden daarvan zijn: het opmaken en verzenden van andere schriftelijke stukken dan besluiten, het in ontvangst nemen of uitreiken van stukken en het doen van mededelingen.

In dit Besluit is steeds algemeen mandaat, volmacht en machtiging aan de orde. Daarnaast is ook mandaat, volmacht en machtiging voor een bepaald geval mogelijk. Uiteraard is daarvoor een uitdrukkelijke beslissing vereist. In beginsel zal die in geval van mandaat en volmacht steeds schriftelijk worden gegeven.

Er wordt steeds bij besluiten en privaatrechtelijke rechtshandelingen tot uitdrukking gebracht dat de ondertekenende CAK-medewerker dit doet namens het CAK.

De ondertekening van stukken krachtens mandaat en volmacht geschiedt als volgt:

Namens CAK:

handtekening (niet bij primo’s van de manager van de afdeling Registratie & Beschikken)

naam functionaris/medewerker (NB: is niet verplicht)

functie

Dit is beperkt tot mandaat en volmacht. Bij machtiging tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn is het uitdrukkelijk vermelden dat de medewerker handelt namens het CAK niet altijd praktisch en in veel gevallen ook al evident. Niettemin is het van belang dat een ieder zich er voortdurend van bewust is, dat hij handelt onder verantwoordelijkheid van het CAK. In bepaalde gevallen zal het ook aangewezen zijn om uitdrukkelijk kenbaar te maken – mondeling of schriftelijk – dat men handelt namens het CAK.

Door middel van dit besluit wijst de voorzitter van het CAK, naast de leden van het Dagelijks Bestuur, enkele van zijn functionarissen aan om de in de artikelen 2 tot en met 9 en 13 genoemde besluiten te nemen. Verder krijgen enkele functionarissen in artikel 12 van dit besluit de bevoegdheid om namens het CAK voor de afhandeling van klachten te zorgen.

De manager van de afdeling Registratie & Beschikken is hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Backoffice. De managers van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Klantadvies zijn hiërarchisch ondergeschikt aan de manager van de unit Frontoffice, maar niet aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de afdeling Incasso & Excasso zijn niet ondergeschikt aan elkaar. De manager van de afdeling Bezwaar & Beroep en de strategisch adviseurs van de afdeling Strategie & Beleid zijn niet ondergeschikt aan elkaar. Hiermee is voldoende gewaarborgd dat de functionaris die het besluit op bezwaar neemt niet in een ondergeschikte of afhankelijke positie staat ten opzichte van de functionaris die het besluit heeft genomen waartegen het bezwaar zich richt. Een organigram van het CAK ligt op het hoofdkantoor van het CAK voor eenieder ter inzage.

Verder is van belang te noemen dat ingevolge jurisprudentie van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State geen ruimte bestaat voor het in mandaat afdoen van beslissingen op bezwaarschriften die zijn gericht tegen door de voorzitter van het CAK genomen besluiten.

Met de invoering van de Wet schadevergoeding en nadeelcompensatie per 1 juli 2013, is de mogelijkheid om bezwaar te maken en beroep in te stellen tegen schadebesluiten uitgesloten. Dat volgt uit de artikelen 7:1 en 8:4 van de Awb. Beslissingen op bestuursrechtelijke verzoeken tot schadevergoeding zijn echter nog steeds besluiten als bedoeld in artikel 1:3 van de Awb. Daarom moet de bevoegdheid tot het nemen van dergelijke beslissingen geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 9 van het Besluit. Als een belanghebbende vervolgens – ondanks de uitsluiting – bezwaar maakt tegen een dergelijke beslissing, moet daarop een beslissing op bezwaar genomen worden. Ook daarvoor moet de bevoegdheid geregeld blijven. Dat gebeurt in artikel 13 van het Besluit.

Daarnaast is in artikel 13 van dit besluit de bevoegdheid tot het namens het CAK voeren van verweer, het instellen van hoger beroep en het in het kader van die procedures deelnemen aan mediation geregeld. Artikel 13 regelt verder de bevoegdheid om het CAK te vertegenwoordigen in verzoekschriftprocedures als bedoeld in artikel 8:88 van de Awb.

In artikel 14 van dit Besluit is bepaald waarop mandaat, volmacht en machtiging ingevolge dat besluit geen betrekking hebben. Daarbij gaat het om gevallen waarin mandaat altijd uitgesloten moet worden geacht. Dat betekent dat uitsluitend de voorzitter van het CAK bevoegd is.

Als voorbeelden van aangelegenheden waarvan de aard zich in ieder geval tegen verlening van mandaat, volmacht of machtiging verzet, zijn onder meer genoemd:

  • 1°. Beslissingen die belangrijke politieke, bestuurlijke of maatschappelijke gevolgen kunnen hebben;

  • 2°. Beslissingen omtrent politieke beleidswijzigingen en omtrent de uitbreiding of beperking van de bemoeienissen van CAK;

  • 3°. Het vaststellen van beleidsregels;

  • 4°. Delegatie van bevoegdheden.

Deze opsomming is niet limitatief. Steeds dient te worden nagegaan, of de aard van de aan de orde zijnde aangelegenheid zich niet tegen mandaat verzet. Dat kan bijvoorbeeld het geval zijn indien een bevoegdheid zó ingrijpend is, dat niet wel denkbaar is dat hij anders dan op het hoogste niveau wordt uitgeoefend. Is dat het geval, dan strekt ook een met dit besluit verleend ondermandaat zich niet tot die aangelegenheid uit en is uitsluitend de voorzitter bevoegd. Nieuwe Wob-verzoeken zullen altijd aan de voorzitter moeten worden gemeld.

Naar boven