Gemeente Son en Breugel - Verkeersbesluit voor het instellen van meerdere verkeersmaatregelen op de Rooijseweg.

Logo Son en Breugel

 

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Son en Breugel bevoegd dit verkeersbesluit te nemen. Deze bevoegdheid is door het college van burgemeester en wethouders gemandateerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Ruimte en Samenleving.

 

Vereiste ten aanzien van het besluit

 

Op grond van artikel 15 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er in de volgende gevallen een verkeersbesluit te worden genomen:

 

1.De plaatsing of verwijdering van verkeerstekens en onderborden (opgenomen in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer), voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

2.Maatregelen op of aan de weg tot een wijziging van de inrichting van de weg of het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken

 

Procedure 

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

 

Motivering  

De Rooijseweg is gelegen tussen de Planetenlaan / Gentiaanlaan in de kern Son en Breugel en de gemeentegrens met Sint Oedenrode.

Het noordelijke gedeelte van de weg ligt buiten de bebouwde kom. De weg is voorzien van in twee richtingen bereden fietspaden (binnen de bebouwde kom aan de oostzijde van de weg) en/of parallelwegen (buiten de bebouwde kom aan weerszijden van de weg). De gemeente heeft de Rooijseweg, voor zover buiten de bebouwde kom gelegen, aangewezen als erftoegangsweg. Volgens het principe van Duurzaam Veilig horen bij een type weg bepaalde wegkenmerken. Deze kenmerken hebben te maken met de weginrichting en de maximum snelheid. De beoogde maximum snelheid vloeit redelijkerwijs voort uit de weginrichting. Voor erftoegangswegen die buiten de bebouwde kom zijn gelegen hoort volgens het Duurzaam Veilig-principe een maximum snelheid van 60 km/uur. Op het gedeelte van de Rooijseweg dat buiten de bebouwde kom ligt, is de huidige maximum snelheid 80 km/uur. Deze snelheid moet dus verlaagd worden. Naast het plaatsen van borden om de snelheid aan te geven, gaat de gemeente ook de gehele weg herinrichten. Op deze manier komt het wegbeeld en de snelheid met elkaar in overeenstemming. Daarbij is voorzien om de westelijke parallelweg tussen de gemeentegrens Sint Oedenrode en de Libellenlaan in de woonwijk Sonniuspark op te heffen (hier wordt een informeel voetpad aangelegd) en de oostelijke parallelweg tot (brom)fietspad aan te merken, conform de huidige inrichting van de aansluitende Sonseweg in Sint Oedenrode. Binnen de bebouwde kom is de Rooijseweg gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom. Ter hoogte van de nieuwbouwwijk Sonniuspark wordt de Bronlibel direct ontsloten op de Rooijseweg. Tussen Libellenlaan en Bijenlaan blijft - conform Masterplan Sonniuspark - een parallelstructuur behouden. Deze parallelstructuur wordt echter versmald en voorzien van éénrichtingsverkeer. Ter hoogte van de aansluiting van e Penseelkever op de Rooijseweg wordt een nieuw toegankelijk bushaltepaar aangelegd. Dit bushaltepaar ligt momenteel decentraal t.o.v. de nieuwbouwwijk ter hoogte van de Bronlibel. De bus halteert ter plaatse aan weerzijden van de weg op de rijbaan. Inhalen van de bus is, vanwege de aanwezigheid van een middengeleider, niet mogelijk. Om het berijden van de naastgelegen parallelstructuur bij een halterende bus te voorkomen is het éénrichtingsverkeer op de parallelstructuur tussen Libellenlaan - Penseelkever en Penseelkever - Bijenlaan tegengesteld aan elkaar. Het gedeelte van de oostelijke parallelweg (tussen de bebouwde komgrens en Wolfswinkel t.h.v. Bijenlaan) dat vooralsnog resteert wordt bij de herinrichting tot fietspad aangewezen, waardoor de gehele Rooijseweg voorzien is van een geheel vrijliggend (brom-)fietspad. Ter hoogte van de voetbalvelden van SBC wordt aan de westzijde van de Rooijseweg een nieuw parkeerterrein aangelegd dat dient als overloop voor tijdelijke parkeerdrukte bij SBC en/of het zuidelijker gelegen HTC. Ook hier worden voetpaden aangelegd om de genoemde bestemmingen te voet vanaf het parkeerterrein te kunnen bereiken. Het parkeerterrein wordt, omwille van het waarborgen van de verkeersveiligheid, voorzien van éénrichtingsverkeer. Tenslotte wordt binnen de bebouwde kom, vanwege de aanwezigheid van diverse middengeleiders (met overstekend fietsverkeer, voetgangers en/of aansluitende parkeerterreinen en/of zijwegen) een inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer ingesteld.

 

Met het verkeersbesluit worden, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen beoogd:

•het verzekeren van de veiligheid op de weg;

•het beschermen van weggebruikers en passagiers.  

 

BESLUITEN

Op grond van voorgaande motivering is de gemeente tot het besluit gekomen tot:

 

a. het verplaatsen van een bushaltepaar gelegen aan de Rooijseweg nabij Libellenlaan naar Penseelkever

b. het instellen van een 60 km/uur zone op het buiten de bebouwde kom gelegen weggedeelte, alsmede de direct aan het genoemde weggedeelte gelegen zijwegen (voor zover gelegen binnen de gemeente Son en Breugel)

c. het instellen van éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer (m.u.v. (brom-)fietsers) op de westelijke parallelweg tussen Bijenlaan en Libellenlaan

d. het instellen van éénrichtingsverkeer voor gemotoriseerd verkeer op het nieuw aan te leggen parkeerterrein aan de Rooijseweg ten zuiden van de zijweg Bijenlaan;

e. het aanwijzen van delen van nieuw aan te leggen paden aan de westzijde van de Rooijseweg tot voetpad

f. het aanwijzen van de oostelijke parallelweg (tussen gemeentegrens en bebouwde komgrens) inclusief fietsoversteken als in twee richtingen te berijden (brom-)fietspaden

g. het verplaatsen, opheffen danwel instellen van voorrang op diverse plaatsen op en langs de Rooijseweg

h. het instellen van een inhaalverbod voor gemotoriseerd verkeer met uitzondering van landbouwvoertuigen op het binnen de bebouwde kom gelegen gedeelte van de Rooijseweg;

conform de bij dit besluit behorende tekeningen.

 

 

Doelstelling

De maatregelen zoals beschreven in dit verkeersbesluit streven, op basis van artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994, de volgende doelstellingen na:

a. het verzekeren van de veiligheid op de weg;

b. het beschermen van weggebruikers en passagiers;

c. het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

d. het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

Overleg

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is er overleg geweest met de politie.

 

Son en Breugel 20 oktober 2016

Namens deze,

dhr. mr. L.C.J. Wijnheijmer

afdeling Ruimte en Samenleving

 

Bezwaar en beroep

Belanghebbenden kunnen conform de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na publicatie van dit besluit in de Staatscourant bezwaar maken bij burgemeester en wethouders van Son en Breugel, Postbus 8, 5690 AA Son en Breugel. In dit bezwaarschrift moet de naam en het adres van degene die bezwaar maakt vermeld worden, evenals de datum waarop het bezwaarschrift is opgesteld. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en aangeven tegen welk besluit bezwaar wordt gemaakt en om welke reden(en). Door het indienen van het bezwaarschrift wordt dit besluit niet opgeschort. Bij een spoedeisend belang kan degene die een bezwaarschrift heeft ingediend een voorlopige voorziening vragen aan de voorzieningenrechter van de rechtbank, sector Bestuursrecht, Postbus 90.125, 5200 MA in 's-Hertogenbosch. Bij het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening moeten griffierechten worden betaald.

 

 

Naar boven