Regeling van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 24 oktober 2016, nr. 2016-0000663458, tot wijziging van de Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen

De minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

Gelet op artikel 2, vierde lid, van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen;

Besluit:

ARTIKEL I

De bijlage, behorende bij artikel 1 van de Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen, wordt vervangen door de bijlage bij deze regeling.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk

BIJLAGE, BEHORENDE BIJ ARTIKEL 1 VAN DE REGELING REGISTRATIEFORMULIER ANTIDISCRIMINATIEVOORZIENINGEN

Rapportage ten behoeve van de gemeente

 

Naam antidiscriminatievoorziening

 

Jaar van registratie

 

1. Totaal aantal klachten dat bij de gemeentelijke antidiscriminatievoorziening is gemeld

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Totaal

         

2a. Wettelijke discriminatiegronden1

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Ras

         

Nationaliteit

         

Handicap/chronische ziekte

         

Leeftijd

         

Seksuele gerichtheid

         

Geslacht

         

Arbeidsduur

         

Arbeidscontract vast/tijdelijk

         

Burgerlijke staat

         

Godsdienst

         

Levensovertuiging

         

Politieke gezindheid

         

Totaal

         

2b. Specifieke subcategorieën2

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Antisemitisme

         

Moslimdiscriminatie

         

2c. Niet-wettelijke gronden3

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Overig (niet-wettelijke) gronden

         

Onbekend

         

3. Maatschappelijk terrein

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Arbeidsmarkt

         

Buurt/wijk

         

Collectieve voorzieningen

         

Commerciële dienstverlening

         

Horeca/amusement

         

Huisvesting

         

Media en reclame

         

Onderwijs

         

Politie/OM/Vreemdelingen-dienst

         

Privésfeer

         

Publieke/politieke opinie

         

Sport/recreatie

         

Openbare ruimte/publiek domein

         

Overig

         

Onbekend/n.v.t.

         

Totaal

         

4. Aard4

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Omstreden behandeling

         

Vijandige bejegening

         

Geweld

         

Bedreiging

         

Overig

         

Onbekend

         

Totaal

         

5. Klachtbehandeling5

 

Klacht van ingezetene van deze gemeente

Klacht van niet-ingezetene over voorval in deze gemeente

Totaal

over voorval in deze gemeente

over voorval in andere gemeente

Totaal

Registratie1

         

Advies/informatie

         

Beïnvloeding beleid

         

Bemiddeling

         

Bijstaan in procedures

         

Doorverwijzing

         

Eigen onderzoek ADV

         

Overig

         

Totaal

         
X Noot
1

De werkwijze ‘registratie’ betekent dat de klachtbehandeling heeft bestaan uit het registreren van de klacht of melding en uit het geven van een korte reactie (telefonisch of per e-mail).

TOELICHTING

1. Inleiding

Sinds 28 januari 2010 is elke gemeente verplicht haar ingezetenen toegang te verschaffen tot een antidiscriminatievoorziening, op grond van de Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen. In artikel 2, eerste lid, onderdeel b, van die wet is bepaald dat een antidiscriminatievoorziening de taak heeft om discriminatieklachten te registreren. De Regeling registratieformulier antidiscriminatievoorzieningen strekt ertoe te komen tot een gestandaardiseerde wijze van registratie, die de gemeenten faciliteert bij hun jaarlijkse rapportage aan de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.

Door middel van deze regeling is het registratieformulier gewijzigd vastgesteld.

2. Inhoud van de wijziging

Uit het Nationaal Actieprogramma tegen Discriminatie volgt dat een subcategorie moslimdiscriminatie toegevoegd zal worden aan het formulier.6

Bij deze wijziging is ervoor gekozen om de wettelijke discriminatiegronden en de aanduiding van specifieke subcategorieën van deze wettelijke discriminatiegronden niet langer in dezelfde tabel op te nemen. Met specifieke subcategorieën wordt hier bedoeld: meldingen van discriminatie die reeds onder een of meer van de wettelijke discriminatiegronden zijn geregistreerd (in de tabel 2a), maar waarvan het wenselijk is dat zij tevens gespecificeerd zichtbaar worden gemaakt. In verband hiermee zijn de gronden ‘antisemitisme’ en ‘moslimdiscriminatie’ thans in tabel 2b opgenomen.

(NB: Om dubbeltellingen te voorkomen worden de aantallen klachten uit tabel 2b uiteraard niet opgeteld bij de klachten in tabel 2a.)

Ten slotte is gekozen om de categorieën ‘overig (niet-wettelijke gronden)’ en ‘onbekend’ als aparte groep op te nemen in het formulier (onder de kop ‘niet-wettelijke gronden’). Dit zijn namelijk geen wettelijke discriminatiegronden.

3. Regeldruk

De wijziging van de regeling leidt niet tot administratieve lasten voor antidiscriminatievoorzieningen. Bij de wijziging van de regeling wordt één nieuwe subcategorie van de wettelijke discriminatiegronden aan het formulier toegevoegd: moslimdiscriminatie. Deze subcategorie wordt in de praktijk echter al geregistreerd. De wijziging betreft dus een formalisering van een bestaande praktijk. Daarom leidt de wijziging niet tot nieuwe administratieve lasten voor antidiscriminatievoorzieningen.

4. Consultatie

De wijziging van het registratieformulier is tot stand gekomen in overleg met de Landelijke Vereniging tegen Discriminatie (LVtD), de branchevereniging van antidiscriminatievoorzieningen.

Het moment van inwerkingtreding van deze regeling wijkt af van de principes van Vaste VeranderMomenten7, omdat de regeling in werking treedt met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst. Van de invoeringstermijn is afgeweken omdat de betrokkenen reeds op de hoogte zijn van de voorgenomen verandering.

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, R.H.A. Plasterk


X Noot
1

Niet-wettelijke gronden: zie tabel 2c. Het totaal van de klachten vermeld in tabel 2a plus tabel 2c kan afwijken van het totaal aantal binnengekomen klachten, vermeld in tabel 1. Een klacht kan namelijk betrekking hebben op meer dan één categorie. Hierdoor kan er een verschil ontstaan tussen deze totalen.

Tabel 2b bevat een specificatie van klachten die reeds in tabel 2a of 2c zijn genoemd. Tabel 2b is bedoeld om discriminatie van specifieke groepen zichtbaar te maken.

X Noot
2

Tabel 2b bevat een specificatie van klachten die reeds in tabel 2a of 2c zijn genoemd. Tabel 2b is bedoeld om discriminatie van specifieke groepen zichtbaar te maken.

X Noot
3

Het totaal van de klachten vermeld in tabel 2a plus tabel 2c kan afwijken van het totaal aantal binnengekomen klachten, vermeld in tabel 1. Een klacht kan namelijk betrekking hebben op meer dan één categorie. Hierdoor kan er een verschil ontstaan tussen deze totalen.

X Noot
4

Een klacht kan betrekking hebben op meerdere categorieën in deze tabel. Het totale aantal van tabel 4 kan dus groter zijn dan het totale aantal klachten, vermeld in tabel 1.

X Noot
5

Per klacht kunnen meerdere wijzen van klachtbehandeling worden toegepast en geregistreerd. Daarbij kan de wijze van klachtbehandeling niet of niet volledig ingevuld zijn voor de op het moment van rapportage nog lopende klachten. Het totale aantal geregistreerde werkwijzen van klachtbehandeling kan om die redenen dan ook afwijken van het totale aantal klachten, vermeld in tabel 1.

X Noot
6

Kamerstukken II 2015/16, 30 950, nr. 84, Bijlage II, blz. 5.

X Noot
7

Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309

Naar boven