Regeling van het College voor Toetsen en Examens van 27 juni 2016, nummer CvTE-16.01269, houdende vaststelling van het addendum rekenen 2ER en 3ER bij de syllabus rekenen 2F en 3F voor de rekentoets vo en centrale examinering in het mbo (Regeling addendum ER bij de syllabus Rekenen vo en mbo referentieniveaus 2F en 3F)

Het College voor Toetsen en Examens,

Gelet op artikel 2, tweede lid, onderdeel f, artikel 2, lid 2a en artikel 3 van de Wet College voor toetsen en examens, en artikel 6, eerste lid, onderdeel a, van het Examen- en kwalificatiebesluit beroepsopleidingen WEB;

Gezien de goedkeuring van de Minister en Staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, gegeven op 14 oktober 2016, kenmerk 1058184.

Besluit:

Artikel 1 Addendum ER bij de syllabus rekenen 2F en 3F

Het addendum rekenen 2ER en 3ER bij de syllabus rekenen 2F en 3F voor de rekentoets vo en centrale examinering in het mbo wordt vastgesteld zoals opgenomen in de bijlage.

Artikel 2 Bekendmaking en inwerkingtreding

  • 1. Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

  • 2. Het in artikel 1 genoemde addendum rekenen 2ER en 3ER bij de syllabus rekenen 2F en 3F wordt gepubliceerd op www.examenblad.nl en www.examenbladmbo.nl.

  • 3. Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 3 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling addendum ER bij de syllabus Rekenen vo en mbo referentieniveaus 2F en 3F.

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

TOELICHTING

Aan de reeds bestaande Syllabus Rekenen vo en mbo referentieniveaus 2F en 3F wordt met deze regeling toegevoegd een addendum ER voor het centraal examen rekenen 2ER en 3ER in het mbo en voor de rekentoets 2ER en 3ER in het voortgezet onderwijs (vo).

In het Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen (Staatsblad 17 juni 2010, nr. 265) zijn de referentieniveaus vastgesteld en is bepaald welk referentieniveau geldt voor leerlingen respectievelijk studenten/deelnemers in het voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Het referentieniveau 2F rekenen geldt voor deelnemers aan de entreeopleiding, mbo-2 en -3 en voor leerlingen in het vmbo. Het referentieniveau 3F geldt voor deelnemers in mbo-4 en voor leerlingen in havo en vwo. Voor leerlingen en deelnemers met een ernstig rekenprobleem of dyscalculie geldt dat zij ook op het referentieniveau 2F of 3F geëxamineerd moeten worden, maar vanwege hun beperking is de rekentoets of het rekenexamen (hierna: rekenexamen) op onderdelen aangepast. Op welke wijze deze aanpassingen worden gedaan, is beschreven in het addendum ER, behorend bij de Syllabus rekenen 2F en 3F voor vo en mbo.

Aanleiding

De minister en de staatssecretaris van OCW hebben het College voor Toetsen en Examens (het CvTE) gevraagd om voor leerlingen en deelnemers een rekenexamen te ontwikkelen waarbij het referentieniveau gehandhaafd blijft, maar waarbij de leerling/deelnemer niet bij elke opgave gehinderd wordt door zijn beperking. Met een aangepast rekenexamen, het rekenexamen ER, wordt de leerling/deelnemer beter in staat gesteld te laten zien waartoe hij in staat is.

Vanaf het schooljaar 2013–2014 zijn er pilots gehouden met de ER-examens, vanaf het schooljaar 2015–2016 zijn de ER-examens een onderdeel van het totale pakket aan rekenexamens (Staatsblad 2015, 454). Om de vorm en inhoud van de ER-examens toe te lichten is er op verzoek van het ministerie van OCW eind 2015 door het CvTE een syllabuscommissie ER ingesteld om een aanvulling bij de syllabus rekenen te ontwikkelen die thans met deze regeling wordt vastgesteld.

Addendum ER

Dit addendum bij de Syllabus rekenen 2F en 3F voor vo en mbo bevat de exameneisen voor het centraal examen rekenen 2ER en 3ER voor mbo en voor de rekentoets 2ER en 3ER in het vo. Het addendum stelt docenten in staat zich een beeld te vormen van wat in het centraal examen en de rekentoets wel en niet gevraagd kan worden. Het addendum is bedoeld als hulpmiddel voor de voorbereiding op dit examen en deze toets.

Inwerkingtreding

De inwerkingtreding van deze regeling ligt na de aanvang van het schooljaar. Daarom is in artikel 2 een directe inwerkingtreding na publicatie opgenomen, ten behoeve van aanwending in het lopende schooljaar 2016–2017. Het addendum heeft een begunstigende werking voor leerlingen met ernstige rekenproblemen. De onderwijspraktijk heeft in de afgelopen jaren bovendien al kennis gemaakt met de rekentoets ER en het rekenexamen ER; dit beleid wordt voortgezet.

Het addendum is te raadplegen op www.examenbladmbo.nl en www.examenblad.nl. Het addendum wordt uitsluitend op die websites gepubliceerd wegens aard en omvang van de syllabus.

Het College voor Toetsen en Examens, de voorzitter, P.J.J. Hendrikse

Naar boven