Herinrichting zuidelijke ventweg Mierloseweg fase 2

Logo Geldrop-Mierlo

Het college van burgemeester en wethouders

Overwegingen ten aanzien van het besluit

 

 

Aanleiding

 

In 2013 is de zuidelijke ventweg van de Mierloseweg, gelegen tussen de Fleskensstraat en de Dwarsstraat in Geldrop, heringericht. Nu is het 2e deel van de zuidelijke ventweg aan de beurt, gelegen tussen de Ter Borghstraat en de Fleskensstraat. Via de herinrichting wordt het bestaande fietspad, dat deel uitmaakt van het regionale fietsnetwerk ‘Sternet fiets’, opgewaardeerd.  

 

Huidige verkeersituatie

 

Dit deel van de zuidelijke ventweg kent een verouderde inrichting, onder meer veroorzaakt door de huidige klinkerverharding, maar is wel onderdeel van het regionale fietsnetwerk ‘Sternet- Plus’. De ventweg voldoet echter nog niet aan de kwaliteitseisen, die hier aan verbonden zijn.

Ook voldoet de inrichting van de ventweg niet aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Er geldt wel een 30km/u regime, maar er ontbreken snelheidsremmende maatregelen om dit af te dwingen.

Verder is het wel zo dat het verkeer op de ventweg voorrang heeft ten opzichte van verkeer komend vanaf de hoofdrijbaan, maar dit is niet op alle plaatsen goed geregeld. Verder is niet goed geregeld dat één deel van de ventweg alleen geschikt is als fietspad. Ook is niet overal duidelijk dat op de ventweg een 30km-zone geldt.

Tenslotte is de bestaande verkeersbebording nogal gedateerd en zijn niet alle verkeersborden goed op elkaar afgestemd.

 

Gewenste verkeersituatie

 

Optimaliseren fietsroute als onderdeel van het regionale fietsnetwerk ‘Sternet-Plus’.

 

De klinkerverharding wordt vervangen door rood asfalt. Ook wordt de ventweg ingericht als fietsstraat, zodat fietsers het primaat krijgen en auto’s ‘te gast’ zijn. Tegelijkertijd wordt de fietsstraat ook volledig in de voorrang gelegd, zodat de fietsers ook daadwerkelijk door kunnen fietsen.

Aan de ventweg zijn behoorlijk wat in- en afritten op de Mierloseweg aanwezig. Deze blijven allemaal behouden, maar via bebording en haaientanden wordt duidelijker gemaakt dat het (fiets)verkeer op de fietsstraat voorrang heeft. Dit geldt ook voor de bestaande aansluiting van de Ter Borghstraat op het fietspad.

 

Weginrichting conform Duurzaam Veilig

 

De nieuwe fietsstraat wordt versmald uitgevoerd. Dit heeft een snelheidsremmend effect. Verder wordt het parkeren buiten de rijbaan gesitueerd (via het aanbrengen van parkeervakken), zodat de geparkeerde voertuigen geen hinderlijk obstakel op de fietsstraat meer zijn.

 

Fietsstraat wordt onderbroken

 

Ter hoogte van de huisnummers 40 tot en met 48 is de aanleg van een fietsstraat gezien de beperkte breedte niet mogelijk en wordt alleen de bestaande tegelverharding van het fietspad vervangen door rood asfalt. Via bebording wordt duidelijk gemaakt dat deze strook een fietspad is, zodat de auto’s de hoofdrijbaan moeten gebruiken. Verder geldt dat op dit traject er formeel gezien ook geen sprake meer is van een 30km zone.

Ook is er hier sprake van éénrichtingsverkeer, omdat er op dit traject geen ruimte is voor tweerichtingenfietsverkeer. Het fietspad wordt na Mierloseweg 48 weer fietsstraat, waarbij autoverkeer gebruik kan maken van de bestaande toerit. Het is niet meer mogelijk voor de bewoners van de panden Mierloseweg 48 en 52 om gebruik te maken van deze toerit om de Mierloseweg op te rijden, maar deze kunnen nog wel gebruik maken van de bestaande uitrit ter hoogte van Mierloseweg 54.

 

Aansluiting t.h.v. van kruispunt Mierloseweg / Nuenenseweg

 

Fietsers vanuit het oosten, die hier gebruik maken van de zuidelijke ventweg worden via een oversteekplaats naar de overzijde geleid, zodat ze hun weg via het noordelijke fietspad kunnen vervolgen. Dit is nodig, omdat verderop (ter hoogte van Mierloseweg 40 t/m 48) de fietsstraat verandert in een fietspad dat slechts in één richting mag worden bereden.

Bij de aansluiting wordt met duidelijke bebording en belijning fietsers erop gewezen dat hier overgestoken moet worden. Het gebeurt geregeld dat fietsers tegen de rijrichting in fietsen met verkeersgevaarlijke situaties tot gevolg. In de nabije toekomst zal dit verder worden uitgewerkt / geoptimaliseerd bij de herinrichting van het kruispunt Mierloseweg-Nuenenseweg.

 

Bebording

 

Er zullen nieuwe, beter zichtbare verkeersborden worden geplaatst. Overbodige verkeersborden zullen worden verwijderd.

 

Juridisch kader

 

Op basis van artikel 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer kan hierover een verkeersbesluit worden genomen om de gewenste verkeersituatie te bewerkstelligen.

 

Afstemming politie

 

De genoemde wegen zijn in beheer en onderhoud van de gemeente. Er heeft afstemming plaatsgevonden met de politie, die op 7 oktober 2016 hierover een positief advies afgegeven. De voorgestelde maatregelen en de daarbij behorende gewenste verkeersituatie zullen positief bijdragen aan de verkeersveiligheid en meer duidelijkheid geven aan de weggebruiker.

 

Dit verkeersbesluit is op 13 oktober 2016 genomen met het oog op een goede doorstroming van het verkeer en de verkeersveiligheid. Op  19 oktober 2016 wordt het besluit gepubliceerd in Middenstandsbelangen en de Staatscourant.

Dit besluit is uitgewerkt in de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Herinrichting zuidelijke ventweg Mierloseweg fase 2, VKB2016-08, d.d.  19 september 2016.

 

Motivering / Belangenafweging

 

Motivering wegenverkeerswet

 

In artikel 21 van het BABW zijn voorschriften opgenomen omtrent de motivering van verkeersbesluiten. Het verkeersbesluit moet in ieder geval weergeven welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het besluit. Indien tevens andere van die belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

 

Doelstelling

 

De maatregel is nodig om de veiligheid op de weg te verzekeren alsmede om het fietsverkeer in de fietsstraat beter te beschermen. Ook wordt hiermee de bruikbaarheid van de weg voor het fietsverkeer gewaarborgd.

 

Belangenafweging

 

In dit geval zijn er beperkt belangen in het geding, omdat het een relatief beperkte herinrichting gaat, waarbij de ventweg vooral opgewaardeerd wordt als regionale fietsroute. De belangen van de fietsers wegen hierbij iets zwaarder dan de belangen van de automobilisten en de aanwonenden.  Relevant is nog wel dat er gedurende het inspraaktraject wel goed geluisterd is naar de wensen van de omwonenden. Op enkele punten is het definitieve ontwerp ook aangepast.

 

 

BESLUIT

Bebordingsplan

Het vorenstaande houdt in dat onderstaande verkeersborden geplaatst worden op de volgende locaties (conform de bij dit besluit behorende verkeerstekening ‘Herinrichting zuidelijke ventweg Mierloseweg fase 2” (tekeningnummer VKB2016-08)’ d.d. 19 september 2016’:

 

  • 1.

    Het verkeersbord model D05r wordt geplaatst ter hoogte van huisnummer Mierloseweg 62 om aan te geven dat het fietsverkeer komend vanuit oostelijke richting hier de straat moet oversteken, omdat verderop door de beperkte breedte fietsers slechts in westelijke richting gebruik kunnen maken van het fietspad;

  • 2.

    Het verkeersbord model C02 wordt geplaatst bij de toerit naar de fietsstraat (ter hoogte van huisnummer Mierloseweg 52) om aan te geven dat de toerit niet gebruikt mag worden voor autoverkeer om hier de Mierloseweg op te rijden;

  • 3.

    Verder worden op alle aansluitingen van de fietsstraat op overige wegen, voor zover nog niet aanwezig, verkeersborden model B06 geplaatst en haaientanden aangebracht, zodat duidelijk is dat het (fiets)verkeer op de fietsstraat voorrang heeft;  

  • 4.

    Voor het overige worden alle bestaande verkeersborden vervangen door nieuwe (beter zichtbare) verkeersborden en zullen overbodige verkeersborden worden verwijderd.

Geldrop, 13 oktober 2016

Namens deze,

Gabriel van Houtert

Senior cluster Ontwerp

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Rechtsbescherming

Bent u belanghebbende en bent u het niet eens met dit besluit? Dan kunt u binnen zes weken na afkondiging daarvan schriftelijk bezwaar maken. U moet uw bezwaarschrift richten aan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldrop-Mierlo, postbus 10101, 5660 GA Geldrop. Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat tenminste uw naam en adres, de datum, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar zich richt en de gronden van het bezwaar. Een ingediend bezwaarschrift betekent niet dat het besluit niet wordt uitgevoerd. Als u vindt dat uitstel nodig is, kunt u hiervoor een verzoek om een voorlopige voorziening indienen bij de President van de Rechtbank te ’s-Hertogenbosch, sector bestuursrecht, postbus 90.125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

 

Naar boven