Regeling cafetariamodel defensie

11 oktober 2016

Nr. BS 2016021697

De Minister van Defensie

Gelet op:

  • artikel 15 van het Inkomstenbesluit militairen;

  • artikel 44 van het Inkomstenbesluit burgerlijke ambtenaren defensie.

Besluit:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

In deze regeling wordt verstaan onder:

a. defensieambtenaar:

de militair als bedoeld in artikel 1, eerste lid onderdeel c onder 1 het Algemeen militair ambtenarenreglement die op of na 1 oktober 2016 in werkelijke dienst is of de ambtenaar die op of na 1 oktober 2016 in burgerlijke openbare dienst is bij het Ministerie van Defensie als bedoeld in artikel 1 van het Burgerlijk ambtenarenreglement defensie;

b. bronnen:

de aanspraken, genoemd in artikel 4;

c. doelen:

de bestedingsmogelijkheden, genoemd in artikel 5.

Artikel 2 Aanvraag

  • 1. De defensieambtenaar heeft de mogelijkheid de geldswaarde van bronnen in te zetten voor één of meer doelen.

  • 2. De defensieambtenaar die van deze mogelijkheid gebruik wilt maken, dient een aanvraag in door middel van Selfservice.

  • 3. De aanvraag bevat in ieder geval een keuze uit één bron en één doel.

Artikel 3 Voorwaarden

  • 1. Bronnen kunnen slechts voor doelen worden ingezet zolang zij nog niet zijn genoten of uitbetaald.

  • 2. De geldswaarde van de door de defensieambtenaar aangewezen bron wordt gereserveerd tot het moment waarop het gekozen doel, met inachtneming van eventuele fiscale eisen, wordt gerealiseerd.

  • 3. De defensieambtenaar is verplicht die informatie te verstrekken die van belang is voor de beoordeling van de aanvraag en voor de uitvoering van de toegewezen aanvraag.

  • 4. Op een gehonoreerde aanvraag kan gedurende de periode waarop deze betrekking heeft, niet meer worden teruggekomen.

Artikel 4 Bronnen

  • 1. De defensieambtenaar kan een aanvraag indienen om de belaste eindejaarsuitkering geheel of gedeeltelijke in te ruilen voor één of meer in artikel 5 genoemde doelen.

  • 2. De geldswaarde van de bron op het moment van de aanvraag, genoemd in het eerste lid, wordt bepaald aan de hand van de cumulatief opgebouwde aanspraak.

  • 3. Eventuele aanpassingen van het salaris met terugwerkende kracht, na de realisatie van de aanvraag, leiden niet tot herberekening van de geldswaarde van de aanspraken, genoemd in het eerste lid.

Artikel 5 Fiscaal gunstige bestedingsmogelijkheden

  • 1. Voor zover de geldende fiscale bepalingen dit mogelijk maken, wordt het verschil tussen de vergoeding reizen met eigen vervoer voor woon- werkverkeer en het fiscaal maximum van € 0,19 per kilometer als doel aangemerkt.

  • 2. De aanvraag over 2016 kan tot 10 november 2016 worden ingediend.

Artikel 6 Verhaal, verrekening of uitbetaling

  • 1. Indien achteraf blijkt dat door onjuiste informatie van de defensieambtenaar ten onrechte belastingvrij vergoedingen of verstrekkingen hebben plaatsgevonden, worden de loonheffing en sociale premies die over die vergoeding verschuldigd zijn, alsmede de eventuele boetes, alsnog op de defensieambtenaar verhaald en direct verrekend met het salaris.

  • 2. In geval van gehele of gedeeltelijke beëindiging van het dienstverband, structurele wijziging in de arbeidsduur, ouderschapsverlof of buitengewoon verlof van lange duur vindt verrekening naar rato van de gewijzigde aanspraken plaats.

  • 3. Bij overlijden van de defensieambtenaar wordt een eventueel saldo ten gunste van het Ministerie van Defensie niet teruggevorderd.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 oktober 2016.

Artikel 8 Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling cafetariamodel defensie.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Minister van Defensie J.A. Hennis-Plasschaert

TOELICHTING

Algemeen

Cafetariaregelingen zijn regelingen op grond waarvan een werknemer de vorm van zijn beloning kan kiezen. De werknemer kan keuzes maken in zijn arbeidsvoorwaarden- pakket waardoor deze beter aansluiten bij zijn persoonlijke wensen en omstandigheden.

Er wordt in 2016 een begin gemaakt met het ruilen van reiskosten voor de bruto eindejaarsuitkering. In de jaren volgend is het de bedoeling meerdere bronnen – bijvoorbeeld vakantie-uitkering en salaris – als doelen toe te voegen. Via Selfservice kan de medewerker dan zelf verschillende opties invoeren en bekijken wat voor hem de beste keuze is.

Bron

Eindejaarsuitkering

De werknemer kan (een deel van) de eindejaarsuitkering, die in november wordt uitbetaald, in zetten als bron. Het gaat om de eindejaarsuitkering die men opbouwt over de periode 1 december van het jaar voorafgaand aan het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend tot en met 30 november van het kalenderjaar waarin de aanvraag wordt ingediend.

Doel

Reiskosten met eigen vervoer in verband met het reizen tussen woonplaats en plaats van te werkstelling

Bij het gebruik van eigen vervoer voor woon- werkverkeer geldt een fiscaal maximum van € 0,19 per kilometer dat mag worden vergoed. Indien een medewerker dit maximum nog niet vergoed krijgt, kan betrokkene kiezen voor een aanvulling tot dit maximum. Hiervoor kan betrokkene een bron inzetten, te weten de eindejaarsuitkering. Dit heeft tot gevolg dat er over een deel van die bron – ter hoogte van het bedrag van de gekozen aanvulling – geen loonheffing verschuldigd is.

Voorbeeld bestaande situatie

Voorbeeld Cafetariamodel

Bruto eindejaarsuitkering

€ 1.900,00

 

Opbouw eindejaarsuitkering

€ 1.900,00

 

Inhouding loonheffing (50%)

€ 950,00

-/-

In te ruilen voor reiskosten

€ 700,00

-/-

Netto eindejaarsuitkering

€ 950,00

=

Bruto eindejaarsuitkering

€ 1.200,00

 
     

Inhouding loonheffing(50%)

€ 600,00

-/-

     

Netto eindejaarsuitkering

€ 600,00

 
           
     

Netto eindejaarsuitkering

€ 600,00

 
     

In geruilde reiskosten

€ 700,00

+

     

Eindejaarsuitkering + reiskosten

€ 1.300,00

=

Het voordeel ten opzichte van de bestaande situatie is in dit geval € 350,00.

Gevolgen van gemaakte keuzes voor de werknemer

Uitgangspunt van het cafetariamodel is dat de werknemer een bepaalde aanspraak (bron) kan ruilen voor een bestedingsmogelijkheid (doel). Deelname aan de Regeling cafetariamodel Defensie kan echter consequenties hebben voor de berekening van het dagloon en de hoogte van de uitkeringen in het kader van de sociale zekerheid. Zo kan het inzetten van de eindejaarsuitkering leiden tot een lagere (bovenwettelijke) arbeidsongeschiktheidsuitkering of (bovenwettelijke) werkloosheidsuitkering voor degenen van wie het dagloon lager is dan het maximumdagloon waarover die uitkeringen worden berekend.

In een cafetariaregeling mag maximaal 30% van het totaal aan salaris, vakantie-uitkering en eindejaarsuitkering worden ingezet voor doelen. Omdat nu alleen voor de eindejaarsuitkering wordt gekozen heeft de deelname aan de Regeling cafetariamodel Defensie géén gevolgen voor het pensioengevend loon.

De Minister van Defensie J.A. Hennis-Plasschaert

Naar boven