Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Kalverstraat, Hoofdstraat-Zuid, Molenstraat - Centrum (30 km zone en eenrichtingsverkeer)

Logo Apeldoorn

Burgemeester en wethouders van Apeldoorn;

gelet op het bepaalde in de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW).

Overwegende:

dat de Kalverstraat, Hoofdstraat – Zuid en Molenstraat Centrum gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Apeldoorn;

dat de Kalverstraat, Hoofdstraat - Zuid en de Molenstraat Centrum in beheer zijn bij de gemeente Apeldoorn;

dat de Kalverstraat, Hoofdstraat – Zuid en Molenstraat Centrum wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

dat gelet op dit artikel het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn bevoegd is verkeersbesluiten te nemen voor de genoemde wegen;

dat de bevoegdheid voor het nemen van verkeersbesluiten door het college van burgemeester en wethouders van Apeldoorn in het mandaat- en volmachtregister van de eenheid Beheer & Onderhoud d.d. 18 december 2014 gemandateerd is aan de teammanager Tactisch Beheer;

dat gelet op de ligging van de Kalverstraat, en Molenstraat Centrum deze wegen in de praktijk functioneren als doorgaande oost – west – noord verbindingen door de binnenstad voor het gemotoriseerd verkeer;

dat een groot aandeel van dit verkeer doorgaand is, zonder herkomst of bestemming in de binnenstad;

dat in de Verkeersvisie 2016-2030 als beleidsdoel is omschreven om het doorgaande verkeer door de binnenstad te verminderen ten gunste van het woon,- werk,- leef,- en winkelklimaat, en mede daardoor de bestemmingen in de binnenstad beter bereikbaar te maken;

dat ter ontmoediging van het doorgaande verkeer over de Kalverstraat en de Molenstraat Centrum een rijrichtingenstructuur is uitgewerkt in de Verkeersvisie 2016-2030, waarbij op een deel van de Kalverstraat en Molenstraat Centrum eenrichtingverkeer wordt ingesteld, met uitzondering van vrachtverkeer en bussen;

dat in de Verkeersvisie 2016-2030 tegelijk maatregelen zijn beschreven om de doorstroming op de Centrumring te verbeteren;

dat in 2016 de Hoofdstraat Zuid inclusief het kruispunt Hoofdstraat - Zuid – Kalverstraat gepland staat voor onderhoud;

dat hierbij de mogelijkheid ontstaat om de Kalverstraat meer een verblijfskarakter te geven, door de circulatiemaatregelen te treffen zoals die in de Verkeersvisie 2016-2030 staan omschreven: het instellen van éénrichtingverkeer op de Kalverstraat, tussen Hoofdstraat en Stationsstraat;

dat vrachtverkeer wordt uitgezonderd van deze regeling aangezien de route Hoofdstraat Zuid – Stationsplein – Stationsstraat onvoldoende geschikt is op veelvuldig gebruik door vrachtverkeer;

dat busverkeer ook wordt uitgezonderd van dit eenrichtingsverkeer in verband met de dienstregeling van het openbaar vervoer;

dat in de rijrichtingenstructuur die is uitgewerkt voor het centrum diverse verkeersstromen samenkomen op het Stationsplein (nabij het kruispunt met de Stationsstraat);

dat bij het samenkomen van verschillende verkeersstromen op dit punt de doorgang wordt belemmerd, waardoor onveilige situaties kunnen optreden;

dat er om die reden eenrichtingsverkeer wenselijk wordt geacht op het Stationsplein tussen de Hoofdstraat en de Stationsstraat;

dat het wenselijk wordt geacht om fietsers en bromfietsers hiervan uit te zonderen, mede in verband met de aanwezige (brom-)fietsenstalling bij het station, die vanuit het centrum via dit weggedeelte eenvoudig te bereiken is;

dat de Hoofdstraat een belangrijke verbinding is voor voetgangers van het NS-Station en het kernwinkelgebied;

dat het wenselijk is deze verbinding voor voetgangers meer kwaliteit te geven en te optimaliseren;

dat bij de herinrichting van het kruispunt Kalverstraat - Hoofdstraat de voorrang zodanig wordt gewijzigd dat verkeer op de Hoofdstraat in de voorrang is gelegen;

dat in de nieuwe situatie op het kruispunt Kalverstraat – Hoofdstraat geen verkeerslichten worden teruggeplaatst;

dat het, om de voorrang op de Hoofdstraat voor de voetgangers nog meer te benadrukken, en om de voetgangersroute over de Hoofdstraat, tussen het NS-station en het kernwinkelgebied te stimuleren, er voetgangersoversteekplaatsen (zebrapaden) worden aangelegd om op de Hoofdstraat de Kalverstraat over te steken;

dat op de Molenstraat Centrum onderhoudswerkzaamheden zijn gepland in 2016/2017 tussen de Stationsstraat en Kanaal Noord;

dat op bovengenoemd weggedeelte momenteel een snelheidsregime van 50 km/uur geldt;

dat gelet op de ligging van de Molenstraat – Centrum deze weg in de praktijk functioneert als oost – west verbinding voor gemotoriseerd verkeer, en een deel van dit verkeer doorgaand verkeer is dat geen bestemming of herkomst heeft in de binnenstad;

dat het hierdoor wenselijk wordt geacht om de Molenstraat – Centrum in de toekomst meer een verblijfskarakter te geven;

dat om die reden de 30 km zonegrens wordt ingesteld op de Molenstraat Centrum vanaf de aansluiting met Kanaal Noord;

dat in het kader van eenduidigheid en duidelijkheid wenselijk wordt geacht om de begrenzing van de parkeerverbodszone van het centrum uit te breiden ten opzichte van de huidige situatie;

dat mede om die reden de huidige grens van de parkeerverbodszone zodanig wordt verschoven

dat de parkeerverbodszone van kracht is op de Molenstraat – Centrum en de Kalverstraat, tussen Kanaal Noord en de Hoofdstraat Zuid, evenals op de tussengelegen wegen;

dat ter ontmoediging van het doorgaande verkeer over de Molenstraat – Centrum een rijrichtingenstructuur is uitgewerkt in de Verkeersvisie 2016-2030;

dat het uiteindelijke doel is om ook op de Molenstraat Centrum ook deze rijrichtingstructuur in te voeren, gekoppeld aan geplande onderhoudswerkzaamheden;

dat eerst de uitwerking van de hiervoor beschreven circulatiemaatregel in de Kalverstraat wordt afgewacht, met name in het gebied rond het stationsplein, voordat wordt besloten tot invoering van éénrichtingsverkeer in de Molenstraat – Centrum tussen de Stationsstraat en de Molendwarsstraat, met uitzondering van vrachtverkeer en bussen;

dat het wenselijk is om het verblijfskarakter op de Molenstraat Centrum te vergroten en dat het wenselijk is om vanuit milieuoverwegingen een 30 km zone van kracht te verklaren op de Molenstraat Centrum, vanaf de aansluiting met Kanaal Noord;

dat gelet op de hoofdfietsroute en de belangrijke busverbinding op de Molenstraat Centrum het wenselijk wordt geacht om de voorrang op de kruisende wegen in stand te houden ten gunste van het verkeer op de Molenstraat Centrum;

dat de hiervoor benoemde verkeersmaatregelen gerealiseerd kunnen worden middels het toepassen van de verkeerstekens conform het RVV 1990;

dat gelet op de verkeerstekens van bijlage 1 van het RVV 1990 die worden genoemd in artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit is vereist;

dat gelet op artikel 2 van de WVW 1994 de bovengenoemde verkeersmaatregelen strekken tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid ervan;

dat gelet op artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de gemandateerde verkeersadviseur van de politie (M. Scheffer), Eenheid Oost Nederland, district Noord en Oost Gelderland;

dat de politie een positief advies heeft afgegeven voor het nemen van dit besluit.

Het besluit:

Het college van burgemeester en wethouders besluit:

Op de Molenstraat Centrum een maximumsnelheid van 30 km/uur van kracht te verklaren geldend vanaf de aansluiting met Kanaal Noord:

  • -

    Door het plaatsen van de borden model A1”30” van bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding “zone” op de Molenstraat Centrum, ter hoogte van de aansluiting met Kanaal Noord in beide richtingen;

  • -

    Door het verwijderen van de borden A1”30” van bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding “zone” op alle wegen die aansluiten op de Molenstraat Centrum tussen Kanaal Noord en de Stationsstraat.

Op de Molenstraat Centrum en de Kalverstraat een parkeerverbodszone van kracht te verklaren geldend vanaf de aansluiting met Kanaal Noord en vanaf de westzijde van het kruispunt Kalverstraat - Hoofdstraat:

  • -

    Door het plaatsen van de borden model E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding “zone” op de Molenstraat Centrum, ter hoogte van de aansluiting met Kanaal Noord in beide richtingen;

  • -

    Door het verwijderen van de borden E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding “zone” op alle wegen die aansluiten op de Molenstraat Centrum tussen Kanaal Noord en de Stationsstraat.

  • -

    Door het plaatsen van de borden model E1 van bijlage 1 met de aanduiding “zone” van het RVV 1990 ter hoogte van de Veldhuisstraat;

  • -

    Door het plaatsen van de borden model E1 van bijlage 1 van het RVV 1990 met de aanduiding “zone”, op de Kalverstraat ten westen van het kruispunt met de Hoofdstraat.

Op de Molenstraat Centrum voorrangskruispunten van kracht te verklaren geldend vanaf de aansluiting met Kanaal Noord:

  • -

    Door het plaatsen van de borden model B3,B4 en B5 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruispunten op de Molenstraat Centrum tussen Kanaal Noord en de Stationsstraat;

  • -

    Door het verwijderen van de borden B1 van bijlage 1 van het RVV 1990 ter hoogte van de kruispunten op de Molenstraat Centrum tussen Kanaal Noord en de Stationsstraat.

Op de Molenstraat Centrum bestuurders gebieden de middengeleider via de rechterzijde te passeren door het plaatsen van bord model D2 van bijlage 1 van het RVV 1990;

Op de Kalverstraat tussen de Stationsstraat en de Hoofdstraat eenrichtingsverkeer van kracht te verklaren door het plaatsen van de borden model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord “uitgezonderd bussen en vrachtverkeer”;

Op het Stationsplein tussen de Hoofdstraat en de Stationsstraat eenrichtingsverkeer van kracht te verklaren in de richting van de Stationsstraat door het plaatsen van de borden model C2 en C3 van bijlage 1 van het RVV 1990, met onderbord “uitgezonderd fietsen en bromfietsen”;

Op de Kalverstraat voetgangersoversteekplaatsen toe te passen zowel aan de oost- als aan de westzijde van het kruispunt met de Hoofdstraat, door het plaatsen van de borden model L2 in combinatie met een zebramarkering conform bijlage 1 van het RVV 1990;

Op de Hoofdstraat een voorrangskruispunt in te stellen ter hoogte van het kruispunt met de Stationsdwarsstraat door middel van het plaatsen van de verkeerstekens B4,B5 en B6 van bijlage 1 van het RVV 1990;

Situatieschets

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kunnen belanghebbenden binnen zes weken na bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders, t.a.v. de eenheid Veiligheid en Recht, Postbus 9033, 7300 ES Apeldoorn. U kunt ook digitaal een bezwaarschrift indienen via het formulier op www.apeldoorn.nl/bezwaarschrift. Indien u uw bezwaarschrift per post verstuurt raden wij u aan een kopie van dit besluit mee te sturen.

Namens de burgemeester en wethouders van Apeldoorn,

Erwin Knijnenburg

teammanager

Naar boven