Verkeersbesluit voor het aanwijzen van een voetpad aan de Windmolen

Logo Waddinxveen

1. Aanleiding

Op de Windmolen staan 2 blokken ééngezinswoningen. Deze woningen zijn met de voordeuren gelegen aan een trottoir. Dit trottoir is vanwege de bereikbaarheid voor hulpdiensten en het uitvoeren van onderhoud circa 3,5 meter breed, waardoor enkele bewoners het idee hebben dat gemotoriseerd verkeer er ook in mag rijden.

 

2 . Vereiste verkeersbesluit

Op grond van artikel 18, eerste lid onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten.

Op grond van de Mandaatregeling Waddinxveen 2014 heeft het college van burgemeester en wethouders de bevoegdheid tot het nemen van verkeersbesluiten gemandateerd aan de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

 

3 . Motivering

Uit het oogpunt van het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer alsmede het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade is het gewenst om aan het begin van de Windmolen ter hoogte van huisnummer 2 het bord G7 (voetpad) aan te brengen;

Aan het besluit tot het instellen van het voetpad op bovengenoemde locatie liggen de volgende overwegingen ten grondslag:

  • omdat de Windmolen breder is vormgegeven dan de overige trottoirs in de nabije omgeving is er verwarring over de status van dit pad;

  • om de Windmolen te bereiken moet gemotoriseerd verkeer vanaf de rijbaan (de Watermolen) een trottoirband kruisen. Deze trottoirband is echter weggewerkt in de aangrenzende drempel, waardoor eventueel onduidelijkheid is ontstaan over de status van het pad;

  • door de verwarring over de status van het pad parkeren bewoners en bezoekers aan de Windmolen. Dit belemmert de doorgang voor hulpdiensten. Langs de naastgelegen weg (de Watermolen) zijn voldoende parkeerplaatsen beschikbaar;

  • door het plaatsen van dit bord is voor iedereen duidelijk dat de Windmolen een voetpad is;

  • hulpdiensten en voertuigen voor onderhoud kunnen nog steeds gebruik maken van het voetpad.

In de bestaande jurisprudentie is tevens de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen (zoals het omrijden, het niet meer kunnen volgen van een bepaalde route die van oudsher wordt gereden, tijdelijke beknotting van de vrijheid om gebruik te maken van de openbare wegen, hogere benzinekosten e.d.) voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

Als uitzondering op deze regel formuleert de Kroon het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

4. Overleg

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft begin oktober overleg plaatsgevonden met verkeersadviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur. Hij bracht hierover een positief advies uit.

 

5. Belangenafweging

Op basis van de Inspraak- en communicatieverordening Waddinxveen, artikel 2, lid 3f wordt besloten af te zien van een uitgebreide voorbereidingsprocedure Awb. Het is van belang dat de Windmolen vrij blijft van geparkeerde voertuigen, om zo de doorgang voor hulpdiensten te waarborgen. Dit is van belang voor direct aanwonenden, omwonenden en bezoekers.

De bekendmaking van de ter inzage legging van het besluit met de daarop betrekking hebbende stukken en de mogelijkheid bezwaar te maken, worden gepubliceerd in de Staatscourant. Tevens wordt het verkeersbesluit gepubliceerd op de gemeentepagina van het Hart van Holland.

 

6. Besluit

Het college van burgemeester en wethouders besluit om op grond van vorenstaande overwegingen het volgende verkeersbesluit te nemen:

Instellen van een voetpad middels het aanbrengen van bord G7 (voetpad) aan de Windmolen ter hoogte van nummer 2.

 

Bovenstaande conform de bij dit besluit behorende tekening.

 

Waddinxveen, 10 oktober 2016

 

Namens burgemeester en wethouders van Waddinxveen,

de beleidsadviseur verkeer van de afdeling Ruimte,

 

(R. Luimes)

 

N.B.

Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht kan door iedere belanghebbende tegen dit besluit een bezwaarschrift, binnen zes weken na de datum van bekendmaking van dit besluit, worden ingediend. Dit bezwaarschrift dient gemotiveerd te zijn en worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Waddinxveen, Postbus 400, 2740 AK Waddinxveen.

Wanneer een bezwaarschrift is ingediend, kan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Den Haag, sector Bestuursrecht, Prins Clauslaan 60, Postbus 20302, 2500 EH DEN HAAG (telefoonnummer (070) 3813111), op een daartoe strekkend verzoek van de indiener van het bezwaarschrift, een voorlopige voorziening treffen, indien de onmiddellijke uitvoering van het besluit voor betrokkene onevenredig met zich meebrengt.

Aan de indiening van laatstgenoemd verzoek zijn kosten verbonden. Nadere informatie kan worden verkregen bij de afdeling Bedrijfsvoering, Juridisch Advies, van de gemeente Waddinxveen (telefoonnummer 14 0182).

U kunt ook digitaal uw beroep- en verzoekschrift indienen bij de genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over DigiD als uw elektronische handtekening. Op de genoemde website treft u de precieze voorwaarden aan.

Van deze maatregel wordt op de gebruikelijke wijze een afkondiging gedaan.

Een afschrift van dit besluit wordt verzonden aan:

  • a.

    de adviseur van Politie, eenheid Den Haag, Dienst operationele ondersteuning, afdeling infrastructuur;

  • b.

    afdeling voorlichting ter publicatie;

Naar boven