Verkeersbesluit geslotenverklaring Herengracht en Singel Amsterdam

Logo Amsterdam - Centrum

Nummer 2016-014388D d.d. 7 oktober 2016

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,

 

 

Overwegende:

  • dat Herengracht en Singel gelegen zijn binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer zijn bij de gemeente Amsterdam binnen de grenzen van stadsdeel Centrum;


  • dat de wegen, die hiervoor zijn benoemd, wegen zijn als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;


 

Terugblik besluitvorming Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein

  • dat de gemeenteraad op 22 april 2015 bij de vaststelling van het DO Muntplein de motie Vroege e.a. (hierna genoemd ‘Motie Muntplein’) heeft aangenomen. Daarmee werd besloten om het Singel tussen Spui en Muntplein af te sluiten voor doorgaand verkeer en eenrichtingsverkeer op de Amstel tussen Blauwbrug en Halvemaansbrug in te stellen;


  • dat er bij de uitwerking van de Motie Muntplein en doorrekening van de effecten op het verkeer middels het Verkeersmodel Amsterdam (VMA) zorgen ontstonden over sluipverkeer dat via de grachten de voorgenomen verkeersmaatregelen zou omzeilen;


  • dat in juni 2015 een uitgebreid kentekenonderzoek is gehouden waarbij de conclusies van het kentekenonderzoek hebben geleid tot het inzicht dat een groot deel van het verkeer in het stadshart geen bestemmingsverkeer is;


  • 
dat de zorgen over sluipverkeer alsmede de conclusies uit het kentekenonderzoek aanleiding vormden voor het Collegebesluit d.d. 10 november 2015. In dat besluit wordt door het College, naast de in de Motie Muntplein genoemde ingrepen, voorgesteld om de kop Vijzelstraat in twee richtingen af te sluiten voor autoverkeer, en de Amstel reeds vanaf Blauwbrug tot aan het Muntplein éénrichtingsverkeer te maken; 


  • 
dat de beoogde doelstellingen van deze aangepaste verkeerscirculatie zijn: het bieden van ruimte aan voetganger, fietser en openbaar vervoer, het weren van doorgaand verkeer in de binnenstad, het verbeteren van de doorstroming op het Muntplein en het tegengaan van sluipverkeer;


  • dat in plan ‘Verkeersmaatregelen omgeving Muntplein’ de plannen ‘Rode Loper’ en ‘Motie Muntplein’ zijn geïntegreerd tot een samenhangend plan om de leefbaarheid in het centrum te verbeteren met behoud van de bereikbaarheid van de binnenstad;


  • dat in het Raadbesluit van 22 juni 2016 is besloten om ‘Verkeersmaatregelen omgeving Muntplein fase 1’ ten uitvoer te gaan brengen;

  • dat om doorgaand autoverkeer ten gevolge van bovengenoemde maatregelen te beperken een tweetal afsluitingen noodzakelijk is op Singel en Herengracht tussen de Wijde Heisteeg en Koningsplein/ Leidsestraat;


  • dat om de sluiproute tussen Singel richting Koningsplein en Muntplein te ontmoedigen een verzinkbare paal (beweegbare paal) in het wegdek wordt aangebracht op Singel ten zuiden van de aansluiting met de Wijde Heisteeg;


  • dat om de sluiproute tussen Vijzelstraat via Herengracht richting Raadhuisstraat onmogelijk te maken een verzinkbare paal (beweegbare paal) in het wegdek wordt aangebracht op Herengracht ten noorden van de aansluiting met Koningsplein;


  • 
dat eenrichtingverkeer wordt ingesteld op Singel voor voertuigen, komende vanaf Wijde Heisteeg en gaande richting Koningsplein en hiermee wordt voorkomen dat autoverkeer vanaf Koningsplein richting de verzinkbare paal rijdt;


  • dat eenrichtingverkeer wordt ingesteld op Herengracht voor voertuigen, komende vanaf Koningsplein en gaande richting Wijde Heisteeg en hiermee wordt voorkomen dat autoverkeer vanaf Wijde Heisteeg richting de verzinkbare paal rijdt;


  • dat ter hoogte van de verzinkbare palen (beweegbare palen) een waarschuwingsbord (bord J39) wordt geplaatst om bestuurders te attenderen op de verzinkbare paal en een bord wordt geplaatst waaruit blijkt dat bij groen licht slechts één auto mag passeren; 


  • 
dat de verzinkbare palen kunnen worden bediend door pashouders en hulpdiensten wanneer hier noodzaak voor is;


  • 
dat de bereikbaarheid van de hulpdiensten derhalve wordt gewaarborgd;

  • dat bovenstaande verkeersmaatregelen zijn vastgelegd in verkeersbesluit ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ welke op 29 juni 2016 in de Staatscourant is 
bekendgemaakt;

 

Aanvulling naar aanleiding advies Onafhankelijke Bezwaarschriften Commissie

  • dat tegen verkeersbesluit ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ een aantal bezwaren kenbaar gemaakt is die behandeld zijn tijdens de hoorzitting van de onafhankelijke bezwaarschiften commissie van Amsterdam op 1 september 2016;

  • dat naar aanleiding van behandeling van de binnengekomen bezwaarschriften advies is uitgebracht door de bezwaarschriften commissie van Amsterdam;

  • dat de commissie het college – alsmede de bestuurscommissie van Stadsdeel Centrum - heeft geadviseerd om eenduidigheid te betrachten bij de manier van toepassen van bebording bij beweegbare palen en de wijze waarop passen en ontheffingen worden verstrekt;

  • dat de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum heeft besloten om aanvullend borden ‘gesloten voor voertuigen op meer dan twee wielen’ te plaatsen ter hoogte van de beweegbare palen;

  • dat voor het plaatsen van borden C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 het nemen van een verkeersbesluit verplicht is;

  • dat de rijrichting voor (motor)voertuigen van kracht blijven conform de in verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein ingestelde eenrichtingswegen op Herengracht tussen Koningssluis en Wijde Heisteeg en Singel tussen Wijde Heisteeg en Koningsplein;

  • dat conform de Uitvoeringsregeling “Ontheffingen afsluiting Beulingstraat, Dubbeleworststeeg, Herengracht 371 t/m 439 en Singel 412 t/m 468”, vastgesteld op 21 juni 2016, op basis van artikel 87 van het RVV 1990 ontheffingen worden verstrekt aan pashouders;

dat de bovengenoemde verkeersmaatregel strekt tot het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer, overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie regionale eenheid Amsterdam. Dat dit heeft geleid tot een positief advies.

 

BESLUIT

  • 1.

    Door het plaatsen van bord C6 van bijlage 1 van het RVV 1990 – en een onderbord met de tekst: ‘uitgezonderd ontheffinghouders’ - een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen te plaatsen op:

    • a.

      Herengracht, direct ten noorden van de aansluiting met Koningssluis/ Koningsplein in noordelijke richting;

    • b.

      Singel direct ten zuiden van aansluiting Wijde Heisteeg in zuidelijke richting.

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum, namens deze,

K. van Grunsven

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden. Het algemeen bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven