Verkeersmaatregelen verkeersafwikkeling (verlengde) Antoniuslaan - Noordeinde

Logo Hendrik-Ido-Ambacht

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht;

Overwegende dat

  • -

    in het coalitieprogramma van het huidige college van Burgemeester en Wethouders in het kader van een goede bereikbaarheid de doortrekking van de Antoniuslaan tot het Noordeinde als speerpunt is opgenomen;

  • -

    de gemeenteraad op 6 juni in 2013 het raadsbesluit heeft genomen tot het vaststellen van de Stedenbouwkundige visie Antoniapolder Plus als kader voor verdere ontwikkeling van het gebied Antoniapolder Plus, en meer specifiek als onderdelen daarvan:

  • -

    het wijzigen van de verkeersstructuur door o.m. het aanleggen van een waterbusplein;

  • -

    het verlengen van de Antoniuslaan;

  • -

    het afwaarderen van de Nijverheidsweg;

  • -

    het college van B&W op 17 augustus 2016 op grond van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) een omgevingsvergunning hebben verleend voor het doortrekken van de Antoniuslaan;

  • -

    met het doortrekken van de Antoniuslaan wordt voldaan aan de toekomstige voorkeursstructuur voor het gemeentelijk hoofdwegenstelsel, zoals aangegeven in het door de gemeenteraad in 2009 vastgestelde Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan Hendrik-Ido-Ambacht;

  • -

    dat de bereikbaarheid van het bedrijventerrein Antoniapolder en de nieuwbouwwijk De Volgerlanden in de afgelopen jaren is verbeterd door de aanleg van het Noordeinde;

  • -

    dat een directe verbinding tussen het Noordeinde en de dorpskern ontbreekt en dat met het doortrekken van de Antoniuslaan een belangrijke verbindingsweg wordt gecreëerd tussen het Noordeinde en het centrum van de gemeente;

  • -

    in het kader van reconstructiewerkzaamheden de inrichting van de Antoniuslaan en de Nijverheidsweg tussen de Veersedijk en de Noordeinde volledig wordt gewijzigd;

  • -

    bij de verkeersontwikkeling het een uitgangspunt is om een duurzaam veilige hoofdverkeersstructuur te ontwikkelen, waardoor een logische en veilige verkeersafwikkeling van de verkeersstromen wordt bereikt;

  • -

    op de kruising van de (verlengde) Antoniuslaan en het Noordeinde een rotonde wordt aangelegd;

  • -

    een rotonde een hoge verkeersafwikkeling heeft en hiermee passend is binnen de hoofdwegenstructuur van Hendrik-Ido-Ambacht en bijdraagt aan het verzekeren van de veiligheid op de weg alsmede het waarborgen van de bruikbaarheid van de weg;

  • -

    al het verkeer dat de rotonde op of afrijdt voorrang dient te verlenen aan het verkeer op de rotonde;

  • -

    aparte voetgangersvoorzieningen bij de rotonde aanwezig zijn en de fietsers via vrijliggende fietspaden (in rood asfalt) over de rotonde worden geleid;

  • -

    het dientengevolge wenselijk is de oversteken aan te wijzen als een fiets- en voetgangersoversteekplaats;

  • -

    dat dit besluit in verband met de handhaafbaarheid van het verkeersbesluit is besproken met de politie Zuid-Holland-Zuid, waarbij de politie geen bezwaar heeft tegen het genoemde verkeersbesluit;

  • -

    daarbij overwegende, dat betreffende weggedeelten in beheer is bij de gemeente Hendrik-Ido-Ambacht;

  • -

    dat gelet op de complexiteit van het kruispunt de verkeersregeling alleen mogelijk is door middel van de aanleg van een rotonde, als mede door:

  • -

    het plaatsen van borden B6 (verlenen voorrang) en het aanbrengen van haaientanden op alle aansluitingen van de rotonde;

  • -

    het plaatsen van borden D1 (rotonde) op het middeneiland van de rotonde om de verplichte rijrichting aan te geven;

  • -

    het plaatsen van borden G11 (verplicht fietspad) bij het begin van alle bij de rotonde gelegen fietspaden;

  • -

    het plaatsen van borden L2 (voetgangersoversteekplaats) bij alle bij de rotonde gelegen voetgangersoversteekplaatsen;

  • -

    het plaatsen van verkeerszuilen BM18 op de verkeersgeleiders;

  • -

    overwegende dat genoemde verkeersmaatregelen in het belang van de verkeersveiligheid zijn genomen;

  • -

    gelet op het bepaalde in artikel 18 van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, paragraaf 6 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) (artikel 20 tot en met 27), alsmede op algemeen mandaatbesluit Hendrik-Ido-Ambacht 2015;

     

b e s l u i t e n:

  • a.

    borden B6 (verlenen voorrang) te plaatsen en haaientanden aan te brengen op alle aansluitende wegen van de rotonde;

  • b.

    borden D1 (rotonde) op het middeneiland van de rotonde te plaatsen om de verplichte rijrichting aan te geven;

  • c.

    borden G11 (verplicht fietspad) te plaatsen bij het begin van alle om de rotonde gelegen fietspaden;

  • d.

    borden L2 (voetgangersoversteekplaats) bij alle bij de rotonde gelegen voetgangersoversteekplaatsen;

  • e.

    verkeerszuilen BM18 te plaatsen op de verkeersgeleiders om de verplichte rijrichting aan te geven;

een en ander zal geschieden overeenkomstig bijlage I en artikel 66 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990.

Burgemeester en wethouders van Hendrik-Ido-Ambacht, 07 oktober 2016

Namens hen,

A.M.J. Luijten

afdelingshoofd Beheer Openbare Ruimte

 

 

Bijlage 1.

Naar boven