Wijziging Verkeersbesluit 2016/08, Bushalte Dorpstraat / Raadhuisplein Baexem

Logo Leudal

nr. 2016/11

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Overwegende dat:

met besluit van 17 augustus 2016, nummer 2016/08 het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal de plaatsing van bushaltes langs de Dorpstraat in Baexem ter hoogte van het Raadhuisplein mogelijk heeft gemaakt;

binnen de daarvoor geldende termijn een bezwaarschrift is ontvangen op dit besluit;

het belangrijkste motief van het bezwaarschrift is dat de bushalte aan de westzijde van de straat onnodig het aantal parkeermogelijkheden in de omgeving van de slagerij beperkt;

dit bezwaar gevolgd kan worden;

de parkeercapaciteit van de slagerij wordt gevormd door de mogelijkheden om te parkeren langs de Dorpstraat. Er zijn geen mogelijkheden voor klanten om te parkeren op terrein behorend tot de slagerij;

de mogelijkheid voor klanten van de slagerij om te parkeren wordt beperkt door de aanwezigheid van inritten bij woningen aan weerszijden van de straat;

De benodigde afstand voor het voor het wegrijden van de bus, vanaf het einde van de in het verkeersbesluit van 17 augustus gekozen haltelocatie aan de westzijde, het parkeren extra belemmert;

Een andere locatie voor de halte mogelijk is tussen de aansluiting van de weg Raadhuisplein en het aanwezige verkeersplateau;

bij de afweging van de individuele belangen van omwonenden tegenover het algemene belang van een vervoersvoorziening voor een bereikbare en leefbare kern, het algemeen belang prevaleert;

bij de afweging tussen een verminderde bruikbaarheid van de halte op de nieuwe locatie en het belang van het parkeren bij de slagerij, het laatste echter kan prevaleren;

niet is gebleken dat andere belanghebbenden door deze aanpassing onevenredig worden benadeeld;

krachtens artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden in verband met:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

overleg heeft plaats gevonden met de politie Limburg overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

de politie op 3 oktober 2016 positief heeft geadviseerd over het realiseren van de bushaltes zoals aangegeven op tekening "Bushalte Dorpstraat Baexem ter hoogte van huisnummer 32 (en Raadhuisplein)” met tekeningnummer VB2016/11;

gelet op de mandaatregeling gemeente Leudal 2013 en de daarop doorgevoerde wijzigingen;

het besluit van het afdelingshoofd Dienstverlening d.d. 18 april 2016, gewijzigd met het besluit van 26 juli 2016 waarmee mandaat, c.q. ondermandaat is verleend tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 met betrekking tot alle wegen waarvoor de bevoegdheid tot het nemen van deze besluiten bij het college van burgemeester en wethouders berust;

gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht

BESLUIT

Het verkeersbesluit 2016/08 van 17 augustus 2016 als volgt te wijzigen:

door het plaatsen van borden volgens model L03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van een geblokte markering op de Dorpstraat in Baexem, de bushalte aan de westzijde van de Dorpstraat te verplaatsen naar de ruimte die aanwezig is tussen de wegaansluiting van het Raadhuisplein en het aanwezige verkeersplateau en daarmee een verbod in te stellen op het aldaar parkeren van voertuigen; e.e.a. zoals op de bij dit besluit behorende en zodanig gewaarmerkte tekening is aangegeven.

Heythuysen 12 oktober 2016

het college van burgemeester en wethouders van Leudal

Namens deze,

E.Th.M. Janssen

Regisseur fysieke trajecten

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen het besluit staat bezwaar open. Heeft u opmerkingen, vragen of wilt u meer weten over dit besluit, bel dan met Peter Stevens, 0475-85 90 00. Vindt u dat het besluit onjuist is, dien dan binnen zes weken een bezwaarschrift in en stuur dit naar burgemeester en wethouders van Leudal, postbus 3008, 6093 ZG Heythuysen. Weet u niet zeker of u deze bezwaarschriftenprocedure wilt volgen of wilt u met ons overleggen over de oplossing voor uw probleem? Neem dan contact met ons op. Let op: overleg zo nodig hoe u de bezwaartermijn van zes weken veilig kunt stellen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

 

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener(s);

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • 4.

    de gronden van het bezwaar (motivering)

    Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • 1.

    de dagtekening van het bezwaar;

  • 2.

    vermelding van de datum van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 3.

    een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

    Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

    Naar aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

    Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken Rechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigd griffierecht moet worden voldaan.

Ingevolge het bepaalde in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u voordat het bestuursorgaan op uw bezwaar heeft beslist verzoeken om vergoeding van de in verband met het bezwaar gemaakte kosten.

Naar boven