Verkeersbesluit inframaatregelen OV-concessie 2016-2026, kenmerk: 1809772  

Logo Eindhoven

Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven neemt een verkeersbesluit voor de volgende straten:

  • Diverse straten in de gemeente Eindhoven.

 

Wettelijk kader

Voor de volgende inrichtingselementen in het plan is een verkeersbesluit vereist:

  • Het inrichten van een bushalte;

  • Het opheffen van een bushalte.

Het gemeentebestuur is bevoegd tot het nemen van dit besluit. De basis hiervoor is artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994.

De onderstaande belangen zijn de basis voor het verkeersbesluit. Zij staan in artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994:

  • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • het instandhouden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bedoeld in de Wet milieubeheer;

  • het bevorderen van een doelmatig of zuinig energiegebruik.

 

Aanleiding

Met ingang van de nieuwe openbaar vervoersconcessie van Hermes (11 december 2016) gaan er een aantal zaken veranderen in het stads- en regionaal busvervoer. De basis daarvoor vormt de in 2012 door het toenmalige SRE en de provincie vastgestelde OV-Visie Brabant ‘vraaggericht, verbindend, verantwoord’. Daarmee is een positieve spiraal ingezet gericht op vraaggericht ov, met meer reizigers en een verbetering van de kostendekkingsgraad. De OV-visie Brabant is het leidend kader voor aanbestedingen in de provincie.

Voor het Programma van Eisen voor de aanbesteding Zuidoost-Brabant is daarom in overleg met de gemeenten een Kernnetwerk geformuleerd dat als uitgangspunt dient voor de aanbesteding. De vervoerder kan naar eigen inzicht méér ov dan in het Kernnetwerk uitgevraagd aanbieden

In het Kernnetwerk is gekozen voor meer efficiëntie en bundeling van lijnen, zeker in gebieden waar HOV wordt ontwikkeld.

 

Belangenafweging

De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de infrastructurele aanpassingen om de implementatie van de nieuwe concessie mogelijk te maken. De nieuwe buslijnvoering die door de Provincie Noord-Brabant is vastgesteld is hier leidend.

Buslijn 5/55 in Tongelre

Uit het aantal in/uitstappers op stadslijn 5 en 55 door Tongelre blijkt lijn 5 de drukst bezette buslijn te zijn. Het handhaven van buslijn 5 sluit dan ook het beste aan op de vraag vanuit de wijk. Andere opties ten aanzien van de lijnvoering in Tongelre gaan ten koste van de vraag of stuiten op praktische bezwaren.

Het vervallen van buslijn 55 betekent dat de bushalten komen te vervallen. De loopafstand tot de bushalten van lijn 5 blijft echter veelal binnen de acceptabele loopafstand van 400 meter. Dit geldt niet voor de vervallen halten Dommelhoef, Uiverlaan, Gen. Bothastraat en Locomotiefstraat. Deze halten liggen buiten de loopafstand van 400 meter tot de bestaande bushalten van buslijn 5. Het aantal in/uitstappers op deze halten is echter minimaal, te weten 20-25 in/uitstappers per dag op de bushalten Uiverstraat en Dommelhoef en 70-90 in/uitstappers per dag op de bushalten Gen. Bothastraat en Locomotiefstraat. Ter vergelijking bedraagt het aantal in/uitstappers op de bestaande bushalten van lijn 5 gemiddeld 135 in/uitstappers per halte per dag.

Door handhaving van buslijn 5 blijft Tongelre per openbaar vervoer bereikbaar.

Buslijn 2 in Blixembosch

Vanwege de wens tot bundeling van buslijnen heeft de provincie Noord-Brabant besloten om met buslijn 2 zowel Blixembosch Oost als West aan te doen. Dat betekent dat deze buslijn Aïda – Sartrelaan – Granaat zal aandoen. Om het gebruik van het openbaar vervoer te bevorderen worden nieuwe bushalten (stad in en uit) bij de aansluiting Ouverture – Sartrelaan – Aïda gerealiseerd. Hierdoor wordt het winkelcentrum Ouverture met haar voorzieningen beter per OV bereikbaar. Verder wordt een nieuwe bushalte Smaragd aan Granaat gerealiseerd. Buspassagiers uit de noordzijde van Blixembosch-West kunnen door hier uitstappen en de weg naar huis vervolgen zonder dat zij geconfronteerd worden met een langere reistijd en extra kosten als gevolg van de lus in één richting door Blixembosch West. De realisatie van deze halte biedt dus extra service voor de weggebruiker.

Buslijn 8 (Bedrijventerrein Kapelbeemd / Prinsejagt en Driehoeksbos)

Buslijn 8 doet nochtans bedrijventerrein Kapelbeemd aan. Het aantal in/uitstappers is hier echter minimaal, waardoor deze lus niet rendabel is. Daarom is door de provincie Noord-Brabant besloten om deze lus door Kapelbeemd te laten vervallen. Dat betekent ook dat de bushalten Schiestraat (2x), Leemkuil (1x) en Steenoven (1x) komen te vervallen. Bij de nieuwe maatwerkbushalte op het bedrijventerrein GDC is het fietsdeelsysteem Hopperpoint voorzien. Deze locatie is circa1500 meter van bedrijventerrein Kapelbeemd gelegen, waardoor het fietsdeelsysteem Hopperpoint voor een verbinding tussen de nieuwe maatwerklijn 10 en Kapelbeemd kan vormen.

Verder rijdt nu buslijn 144 vanaf 1e Lieven de Keylaan via Oude Bosschebaan, Estafettelaan en busbaan naar Boschdijk, terwijl buslijn 8 over Boschdijk rijdt. Vanwege de inpassing van de HOV-baan op de Huizingalaan komt lijn 144 te vervallen. Om Driehoeksbos en Prinsejagt per openbaar vervoer goed bereikbaar te houden zal buslijn 8 vanaf Boschdijk via de 2e Lieven de Keylaan en Hendrik de Keyzerplein de route van buslijn 144 over de Oude Bosschebaan, Estafettelaan en busbaan naar Boschdijk gaan rijden. Deze wijziging heeft tot gevolg dat de bushalten Bleyslaan (2x) en Suyslaan (1x) aan de 1e Lieven de Keylaan tussen Oude Bosschebaan en Huizingalaan komen te vervallen. Ook de bushalte Grote Beek, stad in, aan Boschdijk komt te vervallen.

Ter compensatie wordt een nieuwe bushalte Suyslaan, stad in, aan Oude Bosschebaan gerealiseerd. Zo blijft deze omgeving per openbaar vervoer bereikbaar.

Buslijn 405 Achtse Barrier

Op dit moment rijdt over de Fransebaan een ongelede bus van 12 meter lang. Per 11 december 2016 gaat hier een gelede bus van 18 meter lang rijden die afkomstig is van de HOV-baan op de Huizingalaan. Hierdoor kunnen per bus meer passagiers van en naar Achtse Barrier worden vervoerd. Deze materiaalwijziging heeft tot gevolg dat de bushalten Cahorslaan en De Hoeve, stad uit moeten worden aangepast. Deze aanpassing is noodzakelijk om een gelijkvloerse in/uitstap voor de minder valide buspassagiers te bieden. Deze wijziging heeft tot gevolg dat de bushalte Cahorslaan, stad in, een fietspad moet worden verlegd wat ten koste gaat van 1-2 parkeerplaats(en).

Maatwerkvoorstel buslijn 10 Eindhoven Noordwest

De provincie maakt bij de gunning aan Hermes ook gebruik van de optie Maatwerk OV Eindhoven Noordwest, waarbij een nieuwe buslijn tussen het station en de luchthaven diverse bestemmingen binnen Brainport Park ontsluit. Als onderdeel van de busroute moeten op een aantal locaties in Brainport Park bushalten worden gerealiseerd om de OV-bereikbaarheid van dit gebied te verbeteren. Specifiek gaat het over de aanleg van 8 bushalten (2x), waarvan 3 bushalten (2x) aan Achtseweg Zuid en 5 bushalten (2x) op het bedrijventerrein GDC. Op deze busroute gaat een kleine bus rijden, waardoor hier een halteperron van 8 meter lang volstaat. Vanwege het feit dat het hier gaat om een pilot voor tenminste 3 jaar worden deze halten nog niet ingericht conform de toegankelijkheidseisen.

Buslijn 103/145 Anthony Fokkerweg – Flight Forum – Park Forum

De buslijnen 103 / 145 rijden nu via de Anthony Fokkerweg naar Eindhoven Airport om vervolgens de route te vervolgen naar Best Veldhoven (103) of Best (145). Beiden busroutes komen in de nieuwe concessie te vervallen en gecompenseerd door buslijn 20 die van Best naar HTC v.v. rijdt. De lijnvoering van buslijn 20 is vanaf de Hovenring over de HOV-baan voorzien. Door deze wijziging komen de bushalten aan de Anthony Fokkerweg, Flight Forum (m.u.v. HOV-halten) en Park Forum te vervallen. Het aantal in/uitstappers is immers minimaal, waardoor hier geen sprake is van vraaggericht openbaar vervoer en deze lijnvoering niet rendabel is.

Buslijn 1 Bedrijventerrein De Hurk

In kader van de nieuwe openbaar vervoerconcessie komt buslijn 116 naar Veldhoven te vervallen. Wel blijft Bedrijventerrein De Hurk per bus bereikbaar middels buslijn 1. Om het bedieningsgebied op Bedrijventerrein De Hurk rijdt deze bus via Beemdstraat naar Hurksestraat – Rooijakkerstraat – Dillenburgstraat om de route via Langendijk – Meerenakkerweg te vervolgen. Door deze wijziging vervalt de bushalte Beemdstraat/Hurksestraat, maar de omliggende bushalten zijn binnen een acceptabele loopafstand van 400 meter tot deze halte gelegen.

Buslijn 7/17 Floralaan West – Roostenlaan

Op dit moment rijdt zowel buslijn 7 als 17 door de Roostenlaan en Floralaan-West. Door de ingebruikname van de HOV-baan op de Aalsterweg vinden hier wijzigingen plaats. Buslijn 17 komt te vervallen. Buslijn 7 wordt vervangen door buslijn 13 die vanaf Leenderweg – Floraplein – Floralaan West in noordelijke richting via Roostenlaan – Winkelstraat – Kerstroosplein – Kerstrooslaan haar route richting het centrum vervolgt. Door deze wijziging komen de bushalten Florapark en Mathijssenlaan aan Floralaan-West te vervallen, maar deze halten zijn in de nabijheid van de HOV-halte Kortonjolaan gelegen.

Ook de halten Winkelstraat en Kortonjolaan aan de westzijde van de Roostenlaan vervallen, aangezien de Roostenlaan maar in één richting per bus wordt aangedaan.

Buslijn 407 Antoon Coolenlaan – Professor Holstlaan

De Antoon Coolenlaan en Professor Holstlaan zijn bij de gemeente Eindhoven in beheer. Bij de ingebruikname van de HOV-baan op de Aalsterweg rijdt een gelede HOV-bus vanuit de Aalsterweg via de Antoon Coolenlaan en Professor Holstlaan naar de High Tech Campus. Hier rijdt nu een ongelede bus. Daarom moet het busperron van de bushalten Professor Holstlaan / Locatellistraat worden verlengd om te voorkomen dat buspassagiers in de berm moeten in/uitstappen. Dit geldt ook voor de bushalten Heide, Dommeldal en Berkenbos. Deze op het particulier terrein High Tech Campus gelegen aan de gelijknamige straat op dit terrein. Ook deze bushalten moeten worden verlengd om een in/uitstap om te voorkomen dat buspassagiers in de berm moeten in/uitstappen.

Samenspraak

Het kernnetwerk van buslijnen in Eindhoven heeft ter inzage gelegen. Hierop is een bezwaar ingediend door de bewoners van de Generaal Bothastraat. Er was namelijk voorzien in een buslijn door deze straat. Hier geldt echter een vrachtwagenverbod en er staan houten huizen langs deze straat, waardoor er kans is op schade door trillingen als gevolg van de bussen.

Daarom is de beoogde lijnvoering in Tongelre (5/55) met de provincie Noord-Brabant en busmaatschappij Hermes. Alle mogelijke alternatieven voor de lijnvoering in Tongelre zijn besproken en beoordeeld op basis van het aantal in/uitstappers per halte, inpasbaarheid in de fysieke omgeving en logica en directheid van de lijnvoering. Uiteindelijk blijkt handhaving van buslijn 5 aan te sluiten bij de vraag (veel reizigers(potentieel)) en dekking van de omgeving. Deze keuze is ook besproken met een afvaardiging van bewoners van de Generaal Bothastraat. Zij konden instemmen met deze keuze.

Verder is overleg gevoerd met de verkeerscommissie Blixembosch over de inpassing van een buslijn tussen Blixembosch Oost en Blixembosch West. Zij kunnen instemmen met deze busverbinding met behoud van de snelheidsremmende maatregelen in de Aïda – Sartrelaan – Granaat. De snelheidsremmende maatregelen in deze straten blijven gehandhaafd, maar wel is een aanpassing van een drempel en de taluds van een kruispuntplateau nodig om schade aan de lijnbussen te voorkomen.

 

Advies politie

De politie ziet erop toe dat de verkeersregels worden nageleefd. Daarom is het plan ook met haar besproken. Zij is akkoord met dit besluit, behoudens met het halteren van bussen op de fietsstroken op de Fransebaan. Conform artikel 23 RVV1990 mag een bus namelijk niet halteren op een fietsstrook.

Op dit moment zijn er echter een aantal bushaltes aan de Fransebaan (en directe omgeving) waar de bus op een fietsstrook halteert. Om het juridisch goed te regelen zouden alle haltes/fietsstroken aangepast moeten worden, maar dit nu niet aan de orde. Bovendien zou het omvormen van fietsstroken naar fietssuggestiestroken betekenen dat voertuigen op de rijbaan mogen halteren met de nodige overlast voor de fietsers van dien. Dit geldt dan voornamelijk voor de wegvakken waar geen parkeervoorzieningen langs de rijbaan zijn gelegen.

Aangezien er nu geen meldingen/klachten zijn over het halteren van een bus op de fietsstrook wensen we ter plaatse van deze 3 aan te passen bushaltes op de Fransebaan, waarvan bij 2 bushaltes de problematiek aan te orde is, geen aanpassingen aan de fietsstroken op de Fransebaan door te voeren. Dit zou namelijk niet ten goede komen aan het uniform wegbeeld en is nadelig voor de fietsers

 

Besluit

Het verkeersbesluit nemen voor:

  • Het inrichten van bushalte(n) aan;

    • Sartrelaan

    • Granaat

    • Oude Bosschebaan

    • Achtseweg Zuid

    • De Schakel

    • Achtseweg Noord

    • Mispelhoefstraat

  • Het opheffen van de bushalten:

    • Merckthoef (2x)

    • Locomotiefstraat (2x)

    • Generaal Bothastraat (2x)

    • Poeijersstraat (2x)

    • Kievitlaan (2x)

    • Uiverlaan (2x)

    • Dommelhoef (2x)

    • Stationsweg (1x)

    • Suyslaan (1x aan 1e Lieven de Keylaan)

    • Bleyslaan (2x)

    • Beemdstraat/Hurkestraat (2x);

    • De Schakel (2x)

    • Crematorium (1x)

    • Flight Forum 5513 (1x)

    • Flight Forum 5563 (1x)

    • Flight Forum 5611 (1x)

    • Park Forum (2x)

    • Mathijssenlaan (2x)

    • Florapark (2x)

    • Kortonjolaan (1x, stad uit)

    • Winkelstraat (1x, stad uit)

  • Het aanpassen van de bushalte(n) aan:

    • Fransebaan

    • Antoon Coolenlaan

    • Professor Holstlaan

De maatregelen zijn aangegeven op bijgaande tekeningen met kenmerk VKO-20160052 en VKO-20160056 en op de overzichtstekening “Overzicht inframaatregelen”.

 

Bezwaar

Belanghebbenden kunnen, tot uiterlijk 6 weken na publicatie van het besluit, schriftelijk bezwaar indienen bij burgemeester en wethouders, Postbus 90150, 5600 RB Eindhoven.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en bevat ten minste:

  • de naam en het adres van de indiener

  • de dagtekening

  • een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht

  • de gronden van het bezwaar.

Het bezwaar schorst niet de werking van het besluit.

Wel kan een belanghebbende, met een spoedeisend belang, binnen dezelfde termijn een voorlopige voorziening vragen bij de voorzieningenrechter van Rechtbank Oost-Brabant, Postbus 90125, 5200 MA ’s-Hertogenbosch.

Het verzoek om een voorlopige voorziening moet voldoen aan dezelfde eisen als een bezwaarschrift.

 

 

Eindhoven, 29 september 2016

Hoogachtend,

namens burgemeester en wethouders van Eindhoven,

A.J.T. Hannema

hoofd afdeling Verkeer en Milieu

Naar boven