Verkeersbesluit verkeersmaatregelen Vijzelgracht Amsterdam

Logo Amsterdam - Centrum

Nummer 2016-014277D d.d. 28 september 2016

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

 

Overwegingen ten aanzien van dit besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de Verordening op de bestuurscommissies, het mandaatbesluit van het algemeen bestuur van 27 maart 2014 en het ondermandaatbesluit van het dagelijks bestuur van 10 maart 2015,

 

Overwegende

  • 1.

    dat Vijzelgracht gelegen is binnen de bebouwde kom van Amsterdam en in beheer is bij de gemeente Amsterdam;

  • 2.

    dat de weg, die hiervoor is benoemd, weg is als bedoeld in artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994;

  • 3.

    dat Rokin, Muntplein, Vijzelstraat en Vijzelgracht onderdeel uitmaken van het project ‘de Rode Loper’ waarbij fasegewijs de buitenruimte wordt heringericht waarbij het creëren van meer ruimte voor de voetganger de belangrijkste doelstelling is;

  • 4.

    dat de wegen: Amstel, Rokin, Vijzelstraat en Vijzelgracht onderdeel uitmaken van de vastgestelde ‘Vrachtroutes Stedelijke Distributie’ waarop vrachtverkeer met een massa van 7,5 ton of meer, dan wel een voertuiglengte van 10 meter of meer, is toegestaan;

  • 5.

    dat buiten de ‘Vrachtroutes Stedelijke Distributie’ een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, waarvan de totaal massa hoger is dan 7,5 ton, van kracht is welke zijn aangeduid met RVV borden C21 (zonale toepassing);

  • 6.

    dat op 22 juni 2016 de gemeenteraad heeft besloten om plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ ten uitvoer te gaan brengen;

  • 7.

    dat vervolgens op 29 juni 2016 door het college van burgemeester en wethouders, alsmede het algemeen bestuur van de bestuurscommissie van stadsdeel Centrum, het bij het plan behorende verkeersbesluit Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein bekendgemaakt is in de Staatscourant;

  • 8.

    dat de beoogde doelstellingen van plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ zijn: het bieden van ruimte aan voetganger, fietser en openbaar vervoer, het weren van doorgaand verkeer in de binnenstad, het verbeteren van de doorstroming op het Muntplein en het tegengaan van sluipverkeer;

  • 9.

    dat in plan ‘Verkeersmaatregelen Omgeving Muntplein’ op het Muntplein en de aansluitende Vijzelstraat wordt gekozen om door middel van het instellen van een eenrichtingsweg gemotoriseerd verkeer alleen nog toe te staan om van Singel (noordkade) in zuidelijke richting naar Vijzelstraat te rijden;

  • 10.

    dat ten behoeve van bevoorradend verkeer (en het in stand houden van de Vrachtroute Stedelijke Distributie) is gekozen om (vracht)verkeer, dat vanuit Vijzelstraat komt - en als doel heeft om in het centrumgebied te ‘laden en lossen’ - uit te zonderen van de eenrichtingsweg tussen 7.00 – 11.00 uur, waarbij deze gebruik maken van de trambaan om via Muntplein richting Rokin te rijden;

  • 11

    dat ter verduidelijking een vooraankondiging van de eenrichtingsweg en de geldende uitzondering voor bevoorradend verkeer is geplaatst op Vijzelstraat ter hoogte van de aansluiting met Herengracht;

  • 12

    dat ten gevolge van de bovengenoemde eenrichtingsweg gemotoriseerd verkeer (niet zijnde bevoorradend verkeer) in noordelijke richting op Vijzelstraat niet verder mag rijden dan Reguliersdwarsstraat;

  • 13

    dat ook bevoorradend verkeer, dat buiten de venstertijden 7.00 – 11.00 uur op Vijzelstraat in noordelijke richting rijdt, zich dient te houden aan de eenrichtingsweg en daarom op Vijzelstraat niet verder mag rijden dan Reguliersdwarsstraat;

  • 14

    dat het door bovengenoemde afsluiting op kop Vijzelstraat denkbaar is dat vrachtverkeer, buiten de venstertijden 7.00 – 11.00 uur, op Vijzelstraat zal moeten keren omdat zij niet over Muntplein mogen rijden;

  • 15

    dat autobussen (touringcars) ten gevolge van de afsluiting op kop Vijzelstraat zich mogelijk vastrijden en zouden moeten keren;

  • 16

    dat keren op de Vijzelgracht/ Vijzelstraat met voertuigen langer dan 10 meter als onwenselijk wordt geacht vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid en doorstroming van het openbaar vervoer (trams);

  • 17

    dat op alle zijwegen van de Vijzelstraat/ Vijzelgracht de zonaal ingestelde geslotenverklaring voor voertuigen zwaarder dan 7,5 ton van toepassing is en dat daarmee grote voertuigen op de grachten reeds zijn geweerd;

  • 18

    dat uit rijcurvesimulatie is gebleken dat voertuigen op Vijzelstraat met een lengte tot 10 meter kunnen keren bij aansluiting Herengracht;

  • 19

    dat bij het zoeken naar een passende verkeersmaatregel is gezocht naar een oplossing voor voertuigen met een voertuiglengte langer dan 10 meter;

  • 20

    dat om te voorkomen dat groot vrachtverkeer zich buiten de venstertijden vastrijdt op kop Vijzelstraat een verkeersmaatregel is bedacht om groot vrachtverkeer buiten de venstertijden 7.00 – 11.00 uur vroegtijdig te weren op Nieuwe Vijzelstraat/Vijzelgracht/ Vijzelstraat;

  • 21

    dat om die reden op Nieuwe Vijzelstraat - direct ten noorden van het Weteringcircuit - een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, die met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter wordt geplaatst met daaronder een bord met de tekst: ‘uitgezonderd 7.00 – 11.00 uur’;

  • 22

    dat hiermee de ‘Vrachtroute Stedelijke Distributie’ op Nieuwe Vijzelstraat/Vijzelgracht/ Vijzelstraat en Muntplein tussen 7.00 – 11.00 uur in stand kan worden gehouden en bevoorrading/ laden & lossen binnen de venstertijden kan plaatsvinden;

  • 23

    dat om het vastrijden / keren van autobussen (touringcars) te voorkomen op Nieuwe Vijzelstraat - direct ten noorden van het Weteringcircuit - een geslotenverklaring voor autobussen wordt geplaatst om touringcars te weren van Nieuwe Vijzelstraat/Vijzelgracht/ Vijzelstraat;

  • 24

    dat voor de hiervoor beschreven maatregelen op grond van artikel 12 van het BABW een verkeersbesluit genomen dient te worden;

  • 25

    dat deze verkeersmaatregelen zijn voorgelegd aan de vertegenwoordiging van de ondernemersvereniging waarbij is gebleken dat deze oplossing op draagvlak kan rekenen;

  • 26

    dat vooraankondigingsborden voor autoverkeer worden geplaatst op de Stadhouderskade (S100) bij de afslag naar de Weteringlaan/Weteringschans, voor autoverkeer vanuit zowel oostelijke als westelijke richting;

  • 27

    dat bovengenoemde verkeersmaatregelen, conform artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 strekken tot het verzekeren van de veiligheid op de weg, het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan en het voorkomen of beperken van door verkeer (grote voertuigen) veroorzaakte overlast, hinder of schade;

  • 28

    dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de gemandateerde van de politie regionale eenheid Amsterdam.

  •  

BESLUIT

  • 1.

    Door middel van het plaatsen van het verkeersbord C17 van bijlage 1 van het RVV 1990 op Vijzelgracht - direct ten noorden van het Weteringcircuit - een geslotenverklaring voor voertuigen en samenstellen van voertuigen, die met inbegrip van lading, langer zijn dan 10 meter in te stellen met daaronder een bord met de tekst: ‘uitgezonderd 7.00 – 11.00 uur’ waarbij het bord van toepassing is voor voertuigen in noordelijke richting;

  • 2.

    door middel van het plaatsen van het verkeersbord C7(a) van bijlage 1 van het RVV 1990 een geslotenverklaring voor autobussen in te stellen op Vijzelgracht - direct ten noorden van het Weteringcircuit - waarbij het bord van toepassing is voor voertuigen in noordelijke richting.

Situatieschets

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, namens deze,

 

K. van Grunsven

 

 

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

 

 

MEDEDELINGEN

Bezwaar of beroepsclausule

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 7:1 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen zes weken na de datum van publicatie een gemotiveerd bezwaar maken tegen dit besluit.

 

Een bezwaarschrift moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt, de gronden van uw bezwaar en het kenmerk nummer van dit besluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden. Het algemeen bestuur stelt het op prijs als u een kopie van uw bezwaarschrift faxt naar nummer 020 256 4433.

 

U stuurt uw bezwaarschrift naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Juridische Zaken

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

 

Het maken van bezwaar schorst de werking van dit besluit niet. In spoedeisende gevallen kunt u bij de Voorzieningenrechter een voorlopige voorziening vragen, nadat u bezwaar heeft gemaakt, bij de Voorzieningenrechter, sector Bestuursrecht, Postbus 75850, 1070 AW Amsterdam. U betaalt hiervoor griffierechten.

 

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven