Verkeersbesluit tijdelijke verkeersmaatregelen t.b.v. reconstructie Bergseweg –bestaande uit fase 1, 2, 3A, 3B en 4 te Voerendaal

Logo Voerendaal

 

Zaaknummer 23338

Burgemeester en wethouders van Voerendaal,

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Uit het oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op wegen, de bescherming van de weggebruikers en passagiers, alsmede het voorkomen van door verkeer veroorzaakte overlast c.q. hinder en schade zoals bedoeld in artikel 2, lid 1, sub a t/m d, artikel 2, lid 2, sub a van de Wegenverkeerswet 1994 wordt het noodzakelijk geacht om in de periode vanaf week 39, 2016 tot en met week 17, 2017, onderverdeeld in de volgende uitvoeringstermijnen fase 1 (tekening 5160033/001), fase 2 (tekening 5160033/002), fase 3A (tekening 5160033/003), fase 3B (tekening 5160033/005) en fase 4 (tekening 5160033/006), tijdelijke verkeersmaatregelen op en in de omgeving van de Bergseweg t.b.v. de reconstructie van desbetreffende weg.

Tijdens fase 1 zal de Bergseweg tussen huisnummer 10 tot de kruising Pontstraat/Bergseweg/Kunderkampstraat afgesloten zijn voor al het verkeer. Aansluitend op fase 1 zal fase 2 starten, wat omhelst dat de kruising Pontstraat/Bergseweg/Kunderkampstraat tot en met Bergseweg huisnummer 30 afgesloten zullen zijn voor al het verkeer. In fase 3A en fase 3B zal op de Bergseweg tussen Bergseweg 30 en de kruising Bergseweg-Vrenkeweg een halve wegafzettingen worden ingesteld. Tijdens fase 3A en 3B zal de Bergseweg worden afgesloten voor fietsers en bromfietsers tussen de kruising Pontstraat/Bergseweg/Kunderkampstraat en kruising Bergseweg-Wachelderberg, daarnaast zullen de (brom)-fietspaden tussen de kruising Bergseweg-Walchelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg aan de westelijke en oostelijke zijde afwisselend zijn afgesloten. Indien het (brom)-fietspad aan de westelijke zijde is afgesloten zal het (brom)-fietspad aan de oostelijke zijde dienen als een twee richtings(brom)-fietspad en vice versa. Tot slot zal in fase 4 de Bergseweg tussen Bergseweg 30 en Bergseweg 109 afgesloten zijn voor al het verkeer, met uitzondering van het westelijke gelegen (brom)-fietspad, tussen de kruising Bergseweg-Wachelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg, wat zal dienen als twee richtingen (brom)-fietspad. Een en ander zoals weergegeven op de bijgevoegde tekeningen, tekening 5160033/001 versie A, tekening 5160033/002 versie A, tekening 5160033/003 versie A, tekening 5160033/005 versie A en tekening 5160033/006 versie A.

Bovenstaande tijdelijke verkeersmaatregelen omhelzen o.a. het instellen van een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee, het instellen van een snelheidslimiet van 30 km/u (A1), geslotenverklaring voor voetgangers, het instellen van een snelheidslimiet van 50 km/u (A1), geslotenverklaring voor fietsen, bromfietsen en voor gehandicaptenvoertuigen, het instellen van een tweerichtingen (brom)-fietspad, het instellen van een verplichte rijrichting D02-RO, het instellen van een verbod voor bestuurders door te gaan bij nadering van verkeer uit tegengestelde richting (F05), het instellen van een gebod om bestuurders uit tegengestelde richting verkeer dat van deze richting nadert voor laten gaan (F06), het instellen van een verbod voor motorvoertuigen om elkaar

onderling in te halen en het instellen van einde maximumsnelheid (A02-30).

Verkeer wordt tijdens de afzettingen omgeleid door middel van omleidingsborden.

Fietsers en bromfietsers zullen tijdens de halve wegafzettingen worden omgeleid door middel van omleidingsborden.

De bovengenoemde weggedeelten zijn in beheer en onderhoud bij de gemeente Voerendaal en liggen zowel binnen als buiten de bebouwde kom, zoals bedoeld in de Wegenverkeerswet 1994.

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de Taakaccenthouder Verkeer Brunssum/Landgraaf van de eenheid Limburg.

BESLUIT

Een geslotenverklaring in te stellen in een deel van de Bergseweg, tussen huisnummer 10 tot de kruising Pontstraat/Bergseweg/Kunderkampstraat ten bate van fase 1. Tijdens fase 1, een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 50 meter loodrecht op de hierboven genoemde geslotenverklaringen

Een geslotenverklaring in te stellen in een deel van de Bergseweg, tussen de Bergseweg 30 tot en met de kruising Pontstraat/Bergseweg/Kunderkampstraat, en een geslotenverklaring voor voetgangers ter hoogte van Bergseweg 26 ten bate van fase 2. Tijdens fase 2, een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 50 meter loodrecht op de hierboven genoemde geslotenverklaringen met uitzondering de geslotenverklaring ter hoogte van huisnummer 30. Daarnaast een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen op de vooraankondiging van bovenstaande geslotenverklaring ter hoogte van de kruising Bergseweg-Wachelderberg, beginnend op ca. 100 meter loodrecht en haaks op bovengenoemde vooraankondiging. Plus een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen beginnend op ca. 200 meter loodrecht op bovengenoemde vooraankondiging.

En een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 100 meter loodrecht op de geslotenverklaring ter hoogte van Bergseweg 30. Plus een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen beginnend op ca. 200 meter loodrecht op de geslotenverklaring ter hoogte van Bergseweg 30. Plus een geslotenverklaring voor vrachtauto’s in te stellen op de Wachelderberg komend vanaf de Bergseweg in westelijke richting.

Een halve wegafzetting in te stellen in een deel van de Bergseweg, beginnend bij de Bergseweg 30 in de richting van Ubachsberg over de oostelijke rijstrook met een lengte van ca. 100 meter ten bate van fase 3A. Tijdens fase 3A, een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 75 meter loodrecht op de hierboven genoemde halve wegafzetting. Plus een verbod op het inhalen van motorvoertuigen beginnend op ca. 100 meter loodrecht op hierboven genoemde halve wegafzetting. Daarnaast een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen beginnend op ca. 150 meter ten zuiden van de zuidelijke kant van de hierboven genoemde halve wegafzettingen in noordelijke richting. En een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen ten bate van de barrier op de Bergseweg, beginnend 150 meter ten noorden van de kruising Bergseweg-Wachelderberg tot de kruising Bergseweg-Vrenkeweg. Aanvullend een geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers instellen op het oostelijk gelegen (brom)-fietspad, en op het westelijke gelegen (brom)-fietspad vanaf Bergseweg 24 tot de kruising Bergseweg-Wachelderberg. Plus het instellen van een twee richtingen (brom)-fietspad gelegen aan de westelijke zijde van de Bergseweg, tussen de kruising Bergseweg-Wachelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg.

Een halve wegafzetting in te stellen in een deel van de Bergseweg, beginnend bij de Bergseweg 109 in de richting van Voerendaal over de oostelijke rijstrook met een lengte van ca. 100 meter ten bate van fase 3B. Desbetreffende halve wegafzetting, aansluitend op de westelijke gelegen rijstrook toepassen ten bate van fase 3B. Tijdens fase 3B, een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 50 meter loodrecht en haaks op de hierboven genoemde halve wegafzetting. Plus een verbod op het inhalen van motorvoertuigen beginnend op ca. 100 meter loodrecht en haaks op hierboven genoemde halve wegafzetting. Daarnaast een snelheidslimiet van 50 km/u in te stellen beginnend op ca. 250 meter ten noorden van de noordelijke kant van de hierboven genoemde halve wegafzettingen in zuidelijke richting. Bovenstaande maatregelen blijven in stand bij zowel de oostelijke als westelijke halve wegafzetting. Aanvullend een geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers instellen op het oostelijk gelegen (brom)-fietspad, en het instellen van een twee richtingen (brom)-fietspad gelegen aan de westelijke zijde van de Bergseweg, tussen de kruising Bergseweg-Wachelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg. De geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers en het instellen van een twee richtingen (brom)-fietspad, zullen worden gespiegeld afhankelijk van aan welke zijde van de rijbaan de halve wegafzetting is gepositioneerd.

Een geslotenverklaring in te stellen in een deel van de Bergseweg, tussen huisnummer 24 tot Bergseweg 105, met uitzondering van het westelijke gelegen (brom)-fietspad, tussen de kruising Bergseweg-Wachelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg, ten bate van fase 4. Aanvullend een geslotenverklaring voor fietsers en bromfietsers instellen op het oostelijk gelegen (brom)-fietspad en het westelijke gelegen (brom)-fietspad tussen Bergseweg 30 en de kruising Bergseweg-Wachelderberg. Daarnaast het instellen van een twee richtingen (brom)-fietspad gelegen aan de westelijke zijde van de Bergseweg, tussen de kruising Bergseweg-Wachelderberg en kruising Bergseweg-Vrenkeweg. Tijdens fase 4, een snelheidslimiet van 30 km/u in te stellen beginnend op ca. 50 meter loodrecht op de hierboven geslotenverklaring.

Door het nemen van de onderstaande tijdelijke verkeersmaatregelen:

  • 1.

    Plaatsen van een drietal verkeersborden (C01), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 1.

  • 1.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (A01-30) ten bate van fase 1.

  • 2.

    Plaatsen van een zestal verkeersborden (C01), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 2.

  • 3.

    Plaatsen van een vijftal verkeersborden (A01-30) ten bate van fase 2.

  • 4.

    Plaatsen van een drietal verkeersborden (A01-50) ten bate van fase 2.

  • 5.

    Plaatsen van een verkeersbord (C16), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 2.

  • 6.

    Plaatsen van een verkeersbord (C07) met onderbord OB108, ten bate van fase 2.

  • 7.

    Plaatsen van een verkeersbord (C07), ten bate van fase 2.

  • 8.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (D02-RO), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3A.

  • 9.

    Plaatsen van een verkeersbord (F05) en een verkeersbord (F06), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3A.

  • 10.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (F01), ten bate van fase 3A.

  • 11.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (A01-30), ten bate van fase 3A.

  • 12.

    Plaatsen van een tiental verkeersborden (A01-50), ten bate van fase 3A.

  • 13.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (C15), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3A.

  • 14.

    Plaatsen van een verkeersbord (C14) bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3A.

  • 15.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (G12A) plus onderbord OB505, ten bate van fase 3A.

  • 16.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (D02-RO), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3B.

  • 17.

    Plaatsen van een verkeersbord (F05) en een verkeersbord (F06), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3B.

  • 18.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (F01), ten bate van fase 3B.

  • 19.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (A01-30), ten bate van fase 3B.

  • 20.

    Plaatsen van een vijftal verkeersborden (A01-50), ten bate van fase 3B.

  • 21.

    Plaatsen van een verkeersbord (C15), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 3B.

  • 22.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (G12A) plus onderbord OB505, ten bate van fase 3B.

  • 23.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (C01), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 4.

  • 24.

    Plaatsen van een verkeersbord (C01) met onderbord OB54, bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 4.

  • 25.

    Plaatsen van een viertal verkeersborden (A01-30) ten bate van fase 4.

  • 26.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (C15), bevestigd op een schrikhek, ten bate van fase 4.

  • 27.

    Plaatsen van een tweetal verkeersborden (G12A) plus onderbord OB505, ten bate van fase 4.

  • 28.

    De verkeersmaatregelen in dit besluit zijn van tijdelijke aard, wat betekent dat ze standhouden vanaf week 39, 2016 tot en met week 17, 2017;

  • 29.

    Indien door onvoorziene omstandigheden het wenselijk is om desbetreffende verkeersmaatregelen langer te laten standhouden, deze mogelijkheid er is met een verlenging van maximaal 6 maanden.

  • 30.

    Genoemde verkeersmaatregelen zijn weergegeven op de bij dit besluit behorende tekeningen, tekening 5160033/001 versie A, tekening 5160033/002 versie A, tekening 5160033/003 versie A, tekening 5160033/005 versie A en tekening 5160033/006 versie A.

Namens deze,

C.J.F. Heil

Medewerker wegen en verkeer

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Overeenkomstig het bepaalde in artikel 7:1 juncto 6:4 van de Algemene wet bestuursrecht kan iedere belanghebbende die door dit besluit rechtstreeks in zijn belangen is getroffen binnen 6 weken na de datum van bekendmaking van dit besluit een bezwaarschrift indienen bij het college van Burgemeester en Wethouders, Postbus 23000, 6367 ZG Voerendaal.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en moet tenminste bevatten:

  • -

    a. naam en adres van de indiener;

    • b. de dagtekening;

    • c. omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

    • d. de gronden van het bezwaar.

Op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan de indiener van het bezwaarschrift de voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, sector Bestuursrecht, te Maastricht, Postbus 1988, 6201 BZ Maastricht, verzoeken een voorlopige voorziening te treffen als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

U kunt ook digitaal een verzoek om voorlopige voorziening indienen bij genoemde rechtbank via http://loket.rechtspraak.nl/bestuursrecht. Daarvoor moet u wel beschikken over een elektronische handtekening (DigiD). Op de genoemde site vindt u de precieze voorwaarden.

Naar boven