Besluit van de Autoriteit Consument en Markt van 27 september 2016, kenmerk ACM/DE/2016/205651 tot wijziging van de tariefstructuren als bedoeld in artikelen 12a van de Gaswet betreffende een uitzondering op het tarief bij capaciteitsoverschrijding

De Autoriteit Consument en Markt,

Gelet op artikel 12f, eerste lid van de Gaswet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Tarievencode gas wordt gewijzigd als volgt:

In artikel 3.2.1.5 wordt na de laatste volzin toegevoegd:

In het geval overschrijding van de gecontracteerde entry- of exitcapaciteit het gevolg is van een aanwijzing van de netbeheerder van het landelijk gastransportnet als bedoeld in artikel 4.4.6 van de Transportcode gas LNB wordt geen tarief voor deze overschrijding berekend.

ARTIKEL II

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Dit besluit zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

’s-Gravenhage, 27 september 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid

Een belanghebbende die zich met dit besluit niet kan verenigen, kan binnen zes weken na de dag waarop dit besluit is bekendgemaakt bezwaar maken bij de Autoriteit Consument en Markt. Het postadres is: Autoriteit Consument en Markt, Directie Juridische Zaken, Postbus 16326, 2500 BH Den Haag.

Het bezwaarschrift moet zijn ondertekend en moet ten minste de naam en het adres van de indiener, de dagtekening en een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht bevatten. Verder moet het bezwaarschrift de gronden van het bezwaar bevatten. In het bezwaarschrift kan de indiener op grond van artikel 7:1a, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht de Autoriteit Consument en Markt verzoeken in te stemmen met rechtstreeks beroep bij het College van Beroep voor het bedrijfsleven.

TOELICHTING

I. Samenvatting

  • 1. Netbeheer Nederland heeft een voorstel ingediend om de codes gas te wijzigen. Het voorstel gaat over de mogelijkheid die Gasunie Transport Services (GTS) heeft om een marktpartij te verplichten meer transportcapaciteit te gebruiken (nomineren). GTS kan een marktpartij daartoe verplichten in situaties waarin er sprake is van een tekort aan kwaliteitsconversiecapaciteit. Het opvolgen van zo’n aanwijzing kan betekenen dat de marktpartij zijn capaciteitscontract overschrijdt. In die gevallen is GTS op grond van de codes verplicht om een boetetarief in rekening te brengen. Netbeheer Nederland stelt nu voor om een uitzondering in de codes op te nemen. Als de overschrijding komt doordat GTS de marktpartij verplicht had meer te nomineren hoeft GTS geen boetetarief te berekenen.

  • 2. ACM is het inhoudelijk eens met het voorstel van Netbeheer Nederland. ACM is het echter niet eens met de voorgestelde plaats in de codes. Netbeheer Nederland stelde voor de uitzondering op te nemen in de Transportcode gas LNB. ACM vindt dat niet de juiste plaats en neemt met dit besluit de voorgestelde uitzondering op in de Tarievencode gas.

II. Aanleiding en gevolgde procedure

  • 3. De Autoriteit Consument en Markt (hierna: ACM) stelt op grond van artikel 12f van de Gaswet regelgeving vast voor de energiemarkt. Dit besluit is tot stand gekomen op basis van een voorstel van Netbeheer Nederland dat ACM op 20 juni 2016 heeft ontvangen. Met dit voorstel wil Netbeheer Nederland bewerkstelligen dat marktpartijen zijn uitgezonderd van het tarief voor capaciteitsoverschrijding als bedoeld in artikel 3.2.1.5 van de Tarievencode gas, wanneer deze capaciteitsoverschrijding komt door het opvolgen van een aanwijzing van de netbeheerder van het landelijk gastransport als bedoeld in artikel 4.4.6 van de Transportcode gas LNB.

  • 4. Netbeheer Nederland heeft het voorstel bij brief van 6 juli 2016 aangevuld. Dit betrof de commentarenmatrix die nog niet als bijlage was gevoegd bij de indiening van het voorstel.

  • 5. ACM is van mening dat het voorstel geen technische voorschriften bevat bedoeld in de Notificatierichtlijn. Om die reden zijn de voorwaarden in dit besluit niet in ontwerp ter notificatie aangeboden.

III. Beoordeling

  • 6. Netbeheer Nederland stelt dat het lagere productieniveau op het Groningenveld zal leiden tot een hogere belasting van de kwaliteitsconversie installaties van Gasunie Transport Services B.V. (hierna: GTS) om aan de marktbehoefte te kunnen voldoen. Dit leidt er toe dat de kans dat GTS marktpartijen aanwijzingen moet geven om problemen met de beschikbaarheid van kwaliteitsconversie op te lossen, aanzienlijk zal toenemen.

  • 7. Netbeheer Nederland geeft aan dat wanneer het tekort aan kwaliteitsconversie door een maatregel van GTS als bedoeld in artikel 4.4.5 van de Transportcode gas LNB niet kan worden opgelost, GTS erkende programmaverantwoordelijken op basis van artikel 4.4.6. van de Transportcode gas LNB kan verplichten hun nominatie aan te passen. Een dergelijke aanwijzing kan ertoe leiden dat de erkende programmaverantwoordelijke meer nomineert dan zijn gecontracteerde capaciteit toelaat, waardoor hij zijn contract overschrijdt. Bij een overschrijding dient GTS op basis van artikel 3.2.1.5 van de Tarievencode gas een capaciteitsoverschrijdingstarief te berekenen.

  • 8. Netbeheer Nederland stelt voor om een artikel op te nemen in de Transportcode gas LNB dat bepaalt dat GTS in het hiervoor genoemde geval is uitgezonderd het capaciteitsoverschrijdingstarief te berekenen.

  • 9. ACM is van mening dat het voorstel van Netbeheer Nederland niet in strijd is met de belangen, regels en eisen bedoeld in artikel 12f, eerste en tweede lid, van de Gaswet.

  • 10. Ten opzichte van het voorstel van de gezamenlijke netbeheerders heeft ACM de voorgestelde uitzonding voor het tarief voor capaciteitsoverschrijding opgenomen in de Tarievencode gas. De Tarievencode gas ziet op de tariefstructuren voor onder meer het transport van gas. De uitzondering houdt verband met het tarief voor het transport van gas. ACM is daarom van mening dat de Tarievencode gas de plaats is om deze uitzondering in op te nemen. Het voorstel is inhoudelijk niet gewijzigd.

’s-Gravenhage, 27 september 2016

De Autoriteit Consument en Markt, namens deze: F.J.H. Don bestuurslid

Naar boven