Beleidsregel van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 21 september 2016, 2016-0000010610, tot wijziging van de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving in verband met de implementatie van de richtlijn Elektromagnetische velden (EMV) en de aanpassing van een definitie

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,

Gelet op de artikelen 33, eerste en tweede lid en 34 van de Arbeidsomstandighedenwet;

Besluit:

ARTIKEL I

De Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving wordt als volgt gewijzigd:

A

Artikel 1, eerste lid, onder c, komt te luiden:

  • c. een overige overtreding (OO), oftewel een overtreding die in de bijlage als OO is aangemerkt en waarvoor eerst een waarschuwing of een kennisgeving van een eis tot naleving wordt gegeven, of een eis tot naleving wordt gesteld, en pas nadat dezelfde of een soortgelijke overtreding opnieuw wordt geconstateerd, wordt overgegaan tot boeteoplegging.

B

De Bijlage behorend bij de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving wordt als volgt gewijzigd:

1. In het onderdeel tarieven Arbobesluit vervalt:

Afdeling 4

         

6.12

1 t/m 4

 

5

 

00

 

5

 

4

 

00

2. In het onderdeel tarieven Arbobesluit wordt in numerieke volgorde ingevoegd:

Afdeling 4b

         

6.12j

1

 

6

 

ZO90a/OO

 

2

 

2

 

OO

 

3

 

6

 

ZO90b/OO

 

4

 

2

 

OO

 

5

 

5

 

OO

 

6

 

3

 

OO

 

7

 

3

 

OO

6.12k

1

 

2

 

OO

 

2

 

2

 

OO

 

4

 

2

 

OO

 

5

 

2

 

OO

 

10

 

2

 

OO

6.12l

1

 

5

 

OO

 

2

 

3

 

OO

 

3

 

2

 

OO

 

4

 

2

 

OO

 

5

 

2

 

OO

 

6

 

2

 

OO

 

7

 

3

 

OO

 

8

 

3

 

OO

 

9

 

2

 

OO

 

10

 

2

 

OO

6.12m

1

 

2

 

OO

 

2

 

2

 

OO

6.12n

1

 

1

 

OO

 

2

 

1

 

OO

90a De ZO luidt: Het blootstellen van werknemers aan elektromagnetische velden boven de grenswaarden voor effecten op de gezondheid, tenzij is voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 6.12o (MRI-apparatuur gezondheidszorg) of in een vrijstelling of ontheffing (artikel 9.17c, Arbobesluit).

90b De ZO luidt: Het niet nemen van maatregelen indien de blootstelling van werknemers aan elektromagnetische velden de grenswaarden voor effecten op de gezondheid overschrijdt, tenzij is voldaan aan de voorwaarden genoemd in artikel 6.12o (MRI-apparatuur gezondheidszorg) of in een vrijstelling of ontheffing (artikel 6.12j, derde lid, juncto artikel 6.12l, negende lid, Arbobesluit).

ARTIKEL II

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 oktober 2016.

Deze beleidsregel zal met toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

Den Haag, 21 september 2016

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze: De directeur-generaal Werk, M.J. Boereboom

TOELICHTING

Algemeen

Dit besluit bevat wijzigingen van de Beleidsregel boeteoplegging Arbeidsomstandighedenwetgeving en van de bijlage daarvan. Deze wijzigingen zijn naar aanleiding van de handhavingpraktijk van de Inspectie SZW en het Besluit van 4 mei 2016 tot wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met de vaststelling van regels met betrekking tot de blootstelling van werknemers aan de risico’s van elektromagnetische velden (Stb. 2016, 181).

Artikelsgewijze toelichting

Artikel I, onderdeel A

In de inspectiepraktijk van de Inspectie SZW komt het regelmatig voor dat er tijdens een eerste inspectie een ‘kennisgeving eis’ is uitgegaan en dat vervolgens de werkgever de overtreding opheft binnen de zienswijze termijn van twee weken, die volgt op een kennisgeving eis. Een (definitieve) eis wordt dan niet meer verzonden en de zaak wordt door de Inspectie SZW afgedaan met een afhandelingsbrief.

Hoewel er wel een herinspectie zal plaatsvinden, zal een boeterapport in dat soort gevallen niet aangezegd kunnen worden, wanneer een zelfde of soortgelijke overtreding wordt geconstateerd. Immers de eis is niet aangezegd omdat de overtreding vrijwel meteen werd opgeheven.

Het is wenselijk dat deze overtredingen, wanneer ze opnieuw geconstateerd worden, opgevolgd kunnen worden met een boeterapport. De definitie van de overige overtreding, zoals die nu luidt, staat hieraan echter in de weg. Daarom wordt aan de definitie een derde element toegevoegd. Naast het geven van een waarschuwing en het stellen van een eis tot naleving wordt nu ook het geven van een kennisgeving van een eis tot naleving toegevoegd. Hierdoor kan in het vervolg ook na het geven van een kennisgeving van een eis (en zonder dat het daadwerkelijk tot het stellen van een eis is gekomen) bij constatering van een zelfde of soortgelijke overtreding, toch een boete worden opgelegd.

Voorbeeld:

Op locatie constateert een inspecteur tijdens het saneren van grond een overtreding van artikel 4.1c van het Arbeidsomstandighedenbesluit. Naar aanleiding hiervan geeft de inspecteur een kennisgeving van een eis en de overtredingen worden direct opgeheven. Dan volgt een afhandelinsgbrief. Na aanpassing van de definitie zal er een brief volgen waarbij wordt aangegeven dat wanneer de Inspectie SZW soortgelijke of dezelfde overtredingen tegen zal komen in de toekomst, er direct een boeterapport zal volgen. De werkgever wist immers wat hij moest doen.

Artikel I, onderdeel B

Deze wijzigingen vloeien voort uit het Besluit van 4 mei 2016 tot wijziging van het Arbeidsomstandighedenbesluit in verband met de vaststelling van regels met betrekking tot de blootstelling van werknemers aan de risico’s van elektromagnetische velden. Daarbij zijn de artikelen 6.12j, 6.12k, eerste, tweede, vierde, vijfde en tiende lid, 6.12l, eerste tot en met tiende lid, 6.12m en 6.12n beboetbaar gesteld. Artikel I, onderdeel B, geeft hier een nadere invulling van. Overtreding van genoemde bepalingen is in beginsel van het type ‘overige overtreding’. Alleen het blootstellen van werknemers aan elektromagnetische velden boven de grenswaarden voor effecten op de gezondheid (art. 6.12j, eerste lid) en het niet nemen van maatregelen indien deze overschrijding heeft plaatsgevonden (art.6.12j, derde lid), worden als zware overtredingen aangemerkt.

De Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, namens deze: De directeur-generaal Werk, M.J. Boereboom

Naar boven