Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Almelo | Staatscourant 2016, 50488 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
| Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
|---|---|---|---|
| Almelo | Staatscourant 2016, 50488 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en Wethouders van Almelo,
Op grond van artikel 18, eerste lid, onderdeel d van de Wegenverkeerswet 1994 en op grond van het mandaatbesluit van 1 juli 2013 zijn wij bevoegd dit verkeersbesluit te nemen.
Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de weg tot wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994.
De gemeente heeft besloten dat de Grotestraat Zuid (gedeelte Bavinskstraat – Hofkampstraat) wordt opengesteld voor gemotoriseerd verkeer op maandag t/m zaterdag van ’s morgens 8.00 uur tot ’s avonds 19.00 uur. Laden en lossen is toegestaan van maandag t/m zaterdag tussen 08:00 uur tot 11:00 uur. Daarnaast worden er zeven parkeerplaatsen aangelegd en aangewezen met een P-tegel.
Een aantal ondernemers van deze straat hebben gevraagd om openstelling van de straat voor autoverkeer. De Grotestraat Zuid is nu nog voetgangers/fietsersgebied, waar alleen ’s morgens tussen 6.00 en 11:00 uur bevoorraad mag worden. Deze inrichting stamt nog uit de tijd dat dit deel van de Grotestraat Zuid onderdeel uit maakt van het kernwinkelgebied. Dit is in de huidige situate niet meer het geval. In alle steden wordt het kernwinkelgebied fors ingekrompen. Door de aanpassing van de binnenstad van Almelo, gaat dit ook bij ons gebeuren. De ondernemers zitten met hun handen in het haar. De winkel voortzetten op de huidige locatie is lastig. Een andere invulling van hun panden kan bestemmingsplantechnisch wel, maar autobereikbaarheid is dan wel een vereiste. Met de wethouders is afgesproken dat de gemeente bekijkt of het mogelijk is om een experiment te houden met het openstellen van de Grotestraat Zuid. Sinds eind 2015 zijn er gesprekken gevoerd met een vertegenwoordiging van de winkeliers in de Grotestraat, de bewoners van de Hofkampstraat en het Wijkplatvorm Almelo Centraal over de invulling van deze proef.
In de directe omgeving ligt het Amaliaplein, dit maakt een proef extra lastig. Een belangrijk uitgangspunt is dat de overlast door horecaverkeer niet vergroot mag worden door openstelling van de Grotestraat Zuid. Uiteindelijk heeft dit ertoe geleid om de Grotestraat Zuid open te stellen voor gemotoriseerd verkeer van ’s morgens 8.00 uur tot ’s avonds 19.00 uur. Direct ten noorden van het kruispunt Grotestraat Zuid – Bavinksweg staan op dit moment al een aantal uitneembare palen. Dat wil zeggen ze zitten in de grond. Het zijn verzinkbare uitneembare palen. Deze werden in het verleden door de ondernemers dagelijks bediend. Deze palen kunnen nu weer opnieuw gebruikt worden. Stadstoezicht gaat van maandag tot en met zaterdag en op koopzondagen ’s morgens om 8.00 uur de palen laten zakken, zodat de weg open is en ’s avonds om 19.00 uur de palen weer omhoog halen. In de straat worden een 7-tal parkeerplaatsen op summiere wijze aangebracht. Summier vanwege het tijdelijk karakter van de proef. De 4 hoekpunten en een P-tegel worden aangebracht. De parkeervakken komen volgens bijgevoegde tekening in de straat te liggen. De parkeervakken worden bewust niet in het zuidelijk deel van de straat gelegd, aangezien ter Horst Mode (nr. 152 t/m 162) en Beter Wonen (eigenaar van appartementen/winkels op nr 159 t/m 175) hebben aangegeven hier geen behoefte aan te hebben.
In de straat worden een 7-tal parkeerplaatsen op summiere wijze aangebracht. Summier vanwege het tijdelijk karakter van de proef. De 4 hoekpunten en een P-tegel worden aangebracht. De parkeervakken komen volgens bijgevoegde tekening in de straat te liggen. De parkeervakken worden bewust niet in het zuidelijk deel van de straat gelegd, aangezien ter Horst Mode (nr. 152 t/m 162) en Beter Wonen (eigenaar van appartementen/winkels op nr 159 t/m 175) hebben aangegeven hier geen behoefte aan te hebben.
Op grond van het bepaalde in artikel 15 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer is voldaan aan de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens gestelde voorschriften.
Bij een besluit van algemene strekking, zoals dit verkeersbesluit, zullen wij altijd de belangen die daarmee worden gediend zoals hier de verkeersveiligheid, moeten afwegen tegen de rechtstreeks betrokken belangen. Wij zijn ons ervan bewust dat (groepen) burgers en/of ondernemers eventueel onevenredig nadeel kunnen ondervinden van het bestreden besluit, maar deze belangen wegen niet op tegen het algemene belang van om de Grotestraat Zuid open te stellen voor gemotoriseerd verkeer. Artikel 3:4 lid 2 Awb stelt dat de voor of meer belanghebbende nadelige gevolgen van een besluit niet onevenredig mogen zijn in verhouding tot de met dat besluit te dienen doelen. Volgens vaste rechtspraak is het kader waarbinnen een verkeersbesluit moet worden genomen en beoordeeld, gegeven in artikel 21 van het BABW gelezen in samenhang met artikel 2 van de WVW 1994. De bevoegdheid om verkeersbesluiten te nemen kent ruime beoordelingsmarges en het is aan het daartoe bevoegde orgaan (gemeente) om de belangen die bij het al dan niet nemen van een verkeersbesluit zijn betrokken tegen elkaar af te wegen. Bij het opstellen van dit verkeersbesluit is dit uitvoerig en zorgvuldig gebeurd.Niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld dan wel dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie zou ontstaan.
De artikelen 2, 15 en 18 van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV) en de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer heeft overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost Nederland, district Twente. Hij bracht hierover een positief advies uit.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-50488.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.