Bestuursovereenkomst in verband met het gebruik en beheer van het MSW

Partijen

1. De minister van Infrastructuur en Milieu, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, namens deze mevrouw mr. B.C.M. Gijsbers, directeur Maritieme Zaken van het Directoraat-Generaal Bereikbaarheid, hierna te noemen: de minister van IenM;

2. De minister van Veiligheid en Justitie, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, namens deze, de heer drs. J.C. Goet , directeur-generaal Vreemdelingenzaken;

3. De directeur-generaal Rijkswaterstaat, handelend in de hoedanigheid van National Competent Authority SafeSeaNet (NCA-SSN), namens deze, mevrouw ir. K. Visser, hoofdingenieur-directeur Verkeer- en Watermanagement, hierna te noemen: de NCA-SSN;

4. De staatssecretaris van Financiën, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, namens deze de heer G.J. Teuwissen, CIO Douane, hierna te noemen: de Douane;

5. De minister van Defensie, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, namens deze, brigadegeneraal mr. M.T.J. Messerschmidt MPA, Directeur Operaties Koninklijke Marechaussee, hierna te noemen: de KMar;

6. De korpschef van politie, handelend in de hoedanigheid van bestuursorgaan, namens deze, de politiechef van eenheid Rotterdam, namens deze, de heer mr. J.K.A. Janse, sectorhoofd Zeehavenpolitie, hierna te noemen: de Zeehavenpolitie;

Partijen 1 tot en met 6 gezamenlijk, hierna te noemen: partijen,

Partijen 3 tot en met 6 gezamenlijk, hierna te noemen: afnemers.

Overwegende dat:

  • Het ‘Maritiem Single Window’ (MSW) de Nederlandse implementatie is van Europese richtlijn 2010/65/EU van het Europees Parlement en de Raad van 20 oktober 2010, betreffende meldingsformaliteiten voor schepen die aankomen in of vertrekken uit de havens van de lidstaten en tot intrekking van richtlijn 2002/6/EEG (PbEU L 283) (hierna: de richtlijn meldingsformaliteiten);

  • Uit de richtlijn meldingsformaliteiten volgt dat iedere EU-lidstaat verplicht is om een elektronisch platform op te richten waar zeeschepen die zeehavens binnenkomen en uitgaan zich via één elektronische weg kunnen melden bij de daarvoor aangewezen autoriteiten. In de richtlijn is aangegeven welke informatie (de meldingsformaliteiten) voortaan via het MSW door de zeescheepvaart gemeld moeten worden;

  • Het doel van het MSW is ervoor te zorgen dat de gegevens die nodig zijn om te voldoen aan de voor de scheepvaartvaart verplichte meldingsformaliteiten en de levering van andere gegevens via één systeem elektronisch aangeleverd kunnen worden, om de administratieve lasten voor de zeescheepvaart te verlichten;

  • De richtlijn meldingsformaliteiten de mogelijkheid biedt dat ook andere informatie via dit elektronische systeem aangeleverd kan worden. De Douane maakt van deze mogelijkheid gebruik door op termijn ook luchtvaartinformatie, niet zijnde passenger name records (PNR-gegevens) via het MSW te ontvangen;

  • Door het MSW hoeven de verschillende overheidspartijen niet langer meerdere keren dezelfde gegevens verstrekt te krijgen van het bedrijfsleven, omdat via het MSW de aangeleverde gegevens meervoudig worden uitgeleverd aan overheidsorganisaties die deze gegevens gelet op hun wettelijke taak mogen en moeten ontvangen;

  • Het MSW is ontwikkeld door Rijkswaterstaat, in opdracht van de minister van IenM;

  • De ontwikkeling van het MSW vindt plaats in een samenwerking tussen de bij deze overeenkomst betrokken partijen en de Nederlandse zeehavens. Omdat de zeehavens geen afnemer zijn van gegevens zoals bedoeld in deze overeenkomst, maken ze geen deel uit van deze overeenkomst;

  • Het MSW wordt toegevoegd aan Digipoort, de gemeenschappelijke infrastructuur voor het berichtenverkeer tussen overheden en bedrijven, dat door Logius, een uitvoerende dienst van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, wordt beheerd;

  • Partijen beogen het MSW in 2016 geheel of gedeeltelijk in gebruik te kunnen nemen;

  • Partijen het mede daarom noodzakelijk achten de gemaakte afspraken in verband met het gebruik en beheer van het MSW schriftelijk vast te leggen.

Komen het volgende overeen:

§ 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Definities

Afnemer:

een overheidsdienst die, gelet op zijn wettelijke taak, gegevens via het MSW ontvangt en die, zo nodig, via het MSW gegevens retour zendt;

Applicatief beheer:

het beschikbaar houden van de functionaliteiten en het uitvoeren van preventieve en correctieve werkzaamheden om de continuïteit van de dienstverlening van het MSW te kunnen garanderen, en het aanpassen van de programmatuur aan aangepaste functionele en/of niet-functionele specificaties;

DAP:

het Dossier Afspraken en Procedures waarin op tactisch en operationeel niveau is vastgelegd hoe opdrachtgever, opdrachtnemer en afnemers met elkaar samenwerken gedurende de looptijd van het MSW en waarin afspraken zijn opgenomen over onder meer de wijze van tussentijdse rapportage en communicatie;

Digipoort:

een ICT-centrale die het berichtenverkeer tussen overheid en bedrijfsleven regelt. (‘elektronisch postkantoor’). Digipoort is een voorziening van de GDI;

Douanemeldingen:

de in het kader van het binnenbrengen en uitgaan van goederen in het Douanegebied van de Unie vereiste meldingen en kennisgevingen zoals bedoeld in de artikelen 127, 130, 133, 137, 139, 145, 271 en 274 van Verordening (EU) Nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie, en de nadere bepalingen in de Gedelegeerde Verordening (EU) van de Commissie van 28 juli 2015 tot aanvulling van Verordening (EU) Nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad met nadere regels betreffende een aantal bepalingen van het douanewetboek van de Unie alsmede Uitvoeringsverordening (EU) 2015/2447 van de commissie van 24 november 2015 houdende nadere uitvoeringsvoorschriften voor enkele bepalingen van Verordening (EU) Nr. 952/2013 van het Europees Parlement en van de Raad van 9 oktober 2013 tot vaststelling van het douanewetboek van de Unie en de artikelen 2:0, 2:2, 2:3, 2:5, 6:1a, 6:2 van de Algemene douaneregeling;

Functioneel beheer:

het beheer van de informatievoorziening ten behoeve van een gebruikersorganisatie die ziet op het specificeren van IT-services, het aansturen van de realisatie daarvan en het beheer van bedrijfsinformatie;

GDI:

de generieke digitale infrastructuur van de overheid die bestaat uit standaarden, producten en voorzieningen die gezamenlijk gebruikt (kunnen) worden door meerdere overheden, publieke organisaties en in een aantal gevallen ook door private partijen;

Gebruikersbeheer:

de continue ondersteuning van de eindgebruiker bij het gebruik van het MSW, met name waar het betreft gebruiksondersteuning, operationele ICT-aansturing en beheer van bedrijfsinformatie;

GO:

Globaal Ontwerp MSW, set van documenten waarin de functionele en niet-functionele specificaties van het MSW zijn opgenomen;

Havenmeestermeldingen:

de meldingen genoemd onder nummers 1, 3, 4 en 5 van de bijlage bij de richtlijn meldingsformaliteiten alsmede de melding havenstaatcontrole, bedoeld in richtlijn 2009/16/EG van het Europese Parlement en de Raad van 23 april 2009 betreffende havenstaatcontrole (Herschikking) (PbEU L 131);

Melder:

degene die op grond van internationale- of Nederlandse regelgeving gegevens dient te verstrekken aan een PBA en/of aan een of meer afnemers;

MIG:

Message Implementation Guidelines MSW, het document waarin de specificaties voor de MSW berichten zijn uitgewerkt;

NCA-SSN:

National Competent Authority SafeSeaNet, degene die als nationaal bevoegde autoriteit belast is met de taken genoemd in bijlage III, onder 2, van de richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van de Europese Unie van 27 juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot het intrekken van richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PbEG 2002, L 131) (richtlijn monitoring- en informatiesysteem zeescheepvaart);

PBA:

Plaatselijk Bevoegde Autoriteit, genoemd in de Regeling meldingen en communicatie scheepvaart;

Schengenmeldingen:

de meldingen, bedoeld in artikel 19 van de Schengengrenscode en artikel 3.1.2 van Bijlage VI e.v. van de Schengengrenscode en genoemd onder nummer 2 en de FAL-formulieren genoemd onder nummer 5 en 6 van de bijlage bij de richtlijn meldingsformaliteiten;

SNO:

serviceniveauovereenkomst MSW, een overeenkomst waarin de serviceniveaus van de te leveren diensten en producten ten behoeve van het beheer van het MSW worden vastgelegd tussen de opdrachtgever en de opdrachtnemer (de aanbieder van de diensten en/of producten). De serviceniveaus worden vastgelegd als kwaliteitseisen en (kern)prestatie-indicatoren;

Technisch beheer:

de zorg voor de beschikbaarstelling en instandhouding van de infrastructuur waar de voorziening MSW op draait.

Artikel 2 Doel van deze overeenkomst

Het doel van deze overeenkomst is het vastleggen van de tussen partijen bereikte overeenstemming over:

  • a. de uitgangspunten en inrichting van het MSW;

  • b. de verantwoordelijkheden in verband met het gebruik en beheer van het MSW en

  • c. de daaruit voortvloeiende financiële en andere verplichtingen.

§ 2 Uitgangspunten en inrichting van het MSW

Artikel 3 Uitgangspunten van het MSW

  • 1. Het MSW zal, voor de afnemers, de sets van gegevens genoemd in artikel 4, vierde lid, in ontvangst nemen en ten behoeve van meervoudig gebruik doorsturen naar één of meer andere afnemers die op dat moment de gegevens rechtstreeks ontvangen. Bij dit proces zal het MSW niet de zeggenschap krijgen over deze gegevens.

  • 2. Het MSW brengt geen wijziging aan in de bestaande wettelijke verplichtingen en andere

    verantwoordelijkheden en rechten van afnemers ten aanzien van de gegevens die door hen worden ontvangen.

  • 3. Binnen het MSW zal geen uitwisseling van gegevens plaatsvinden tussen de afnemers.

Artikel 4 Via het MSW door afnemers te ontvangen gegevens

  • 1. De NCA-SSN ontvangt via het MSW, van PBA’s, havenmeestermeldingen ten behoeve van de doorzending van deze gegevens naar het Europese centrale SafeSeaNet-systeem, dat onder beheer staat van het Europese agentschap voor maritieme veiligheid (EMSA), en zendt via het MSW ontvangstberichten retour aan de betreffende PBA’s.

  • 2. De Douane ontvangt via het MSW van melders, douanemeldingen en zendt via het MSW berichten retour aan de melders. Zo nodig kunnen meldingen gegevens bevatten die aan de melder in verband met de nakoming van een op hem rustende wettelijke verplichting, beschikbaar zijn gesteld door de PBA’s.

  • 3. De KMar ontvangt via het MSW van melders, Schengenmeldingen en zendt via het MSW berichten retour aan de melders. Zo nodig wordt gebruik gemaakt van gegevens die door de PBA's naar het MSW worden gezonden. De KMar en de Zeehavenpolitie maken onderling afspraken over de wijze waarop de samenwerking en de uitwisseling van gegevens plaatsvindt.

  • 4. In het MSW worden de onderstaande sets van gegevens voor meervoudig gebruik beschikbaar gesteld aan de afnemers:

    • Notification of actual arrival (ATA = Actual Time of Arrival);

    • Notification of actual departure (ATD = Actual Time of Departure);

    • Cancellation of arrival (COA);

    • Notice of pre arrival (NOA);

    • Notice of pre departure (NOD).

Artikel 5 De rol van Logius

  • 1. Het MSW is door Logius gebouwd op basis van het Globaal Ontwerp en de MIG.

  • 2. Logius verwerkt in het MSW de gegevens ten behoeve van de afnemers overeenkomstig de door de betreffende afnemer gegeven instructies en onder diens verantwoordelijkheid, zoals vastgelegd in de bewerkersovereenkomsten die de afnemers met Logius hebben gesloten.

§ 3 Verantwoordelijkheden in verband met het gebruik en beheer van het MSW

Artikel 6 Verantwoordelijkheden van de minister van IenM

  • 1. De minister van IenM neemt beleidsmatig de eindverantwoordelijkheid voor het MSW op zich.

  • 2. Deze verantwoordelijkheid heeft geen betrekking op de wettelijke verplichtingen, andere verantwoordelijkheden en rechten van de afnemers ten aanzien van de gegevens die worden ontvangen.

  • 3. Het voorgaande betekent dat de minister van IenM in elk geval:

    • a. opdrachtgever is van Logius voor de dienstverlening aan de afnemers ten behoeve van alle facetten van het MSW waaronder mede wordt verstaan het technisch en applicatief beheer. In verband hiermee zal de minister van IenM ieder jaar een opdrachtovereenkomst ‘Dienstverlening MSW’ aangaan met Logius;

    • b. verantwoordelijk is voor het beheer van het MSW, en komt daartoe overeen met Logius een SNO en DAP ten behoeve van het technisch en applicatief beheer en met de Douane een DAP ten behoeve van het functioneel en gebruikersbeheer;

    • c. verantwoordelijk is voor de communicatie met betrekking tot het MSW, voor zover dit geen betrekking heeft op de communicatie door de Douane in verband met de taken genoemd in artikel 7, tweede lid;

    • d. zorg draagt voor de coördinatie van alle overige zaken die relevant zijn voor het functioneren en functionerend houden van het MSW en

    • e. alle afspraken, overeenkomsten en de latere wijzigingen daarvan die zijn gemaakt in het kader van het MSW zodanig archiveert dat dergelijke stukken actief of op verzoek van partijen en derden op korte termijn beschikbaar kunnen worden gesteld.

  • 4. Onverminderd het derde lid neemt de minister van IenM, mede namens de afnemers deel aan de overleggen over de Digipoort en is in die overleggen verantwoordelijk voor de inbreng van voor het MSW relevante zaken in de besprekingen en besluitvorming over de GDI in het algemeen en de Digipoort in het bijzonder.

Artikel 7 Verantwoordelijkheden van de Douane als beheerder van het MSW

  • 1. De Douane is naast afnemer, namens de minister van IenM belast met het beheer van het MSW.

  • 2. De Douane voert daartoe de volgende taken uit:

    • a. het functioneel en gebruikersbeheer, hetgeen mede inhoudt dat de Douane voor alle afnemers het eerste aanspreekpunt is;

    • b. de aansturing van Logius voor de uitvoering van het technisch en applicatief beheer zoals jaarlijks wordt overeengekomen in de opdrachtovereenkomst tussen de minister van IenM en Logius, bedoeld in artikel 6, derde lid, onder a.

  • 3. Tot de beheertaak van de Douane behoort niet het verwerken van persoonsgegevens.

  • 4. De Douane meldt dreigende overschrijdingen van de kosten zoals geraamd op grond van artikel 12, zo spoedig mogelijk aan de minister van IenM.

  • 5. De Douane zal door middel van medeparaaf op de aanbiedingsbrief bij de opdrachtovereenkomst van de minister van IenM aan Logius aangeven als uitvoerder van het functioneel en gebruikersbeheer kennis te hebben genomen van die overeenkomst.

  • 6. Ten minste twee keer per jaar, telkens voor 1 juli en 1 januari, rapporteert de Douane aan de minister van IenM over het functioneren van het MSW. In deze rapportage wordt in elk geval ingegaan op de punten zoals vastgelegd in het DAP.

Artikel 8 Verantwoordelijkheden afnemers

  • 1. De afnemers van gegevens via het MSW zijn zelf verantwoordelijk voor een goede wettelijke en juridische inbedding van gegevens die zij via het MSW ontvangen, in het bijzonder waar het betreft de verantwoordelijkheid voor concurrentie- en privacygevoelige informatie, de beveiliging en geheimhoudingsverplichtingen.

  • 2. De afnemers stemmen met de ondertekening van deze bestuursovereenkomst tevens in met de SNO die steeds door de minister van IenM met Logius wordt overeengekomen.

  • 3. De afnemers stemmen met de ondertekening van deze bestuursovereenkomst tevens in met het DAP en de wijzigingen daarvan die door de minister van IenM met de Douane als beheerder en met Logius wordt overeengekomen. De DAP en de wijzigingen daarvan worden met de afnemers afgestemd.

  • 4. De afnemers sluiten elk een bewerkersovereenkomst met Logius.

  • 5. De afnemers stellen de minister van IenM in het bezit van een kopie van de ondertekende overeenkomsten en andere formele (ondertekende) documenten die in het kader van het MSW zijn en worden opgesteld.

  • 6. Elke afnemer borgt de bereikbaarheid van zijn servicedesk, helpdesk en contactpersonen voor de Douane in de rol van beheerder conform hetgeen is afgesproken in het DAP.

Artikel 9 Verantwoordelijkheden voor alle partijen

  • 1. Elke partij kan verzoeken om een wijziging van de MIG, het GO, de SNO en het DAP conform de procedure die daarvoor is vastgelegd in het DAP.

  • 2. Alle partijen nemen deel aan het operationeel overleg MSW en het besluitvormend overleg MSW, zoals beschreven in het DAP.

  • 3. Het besluitvormend overleg besluit in ieder geval over wijzigingen, financiën en nieuwe toetreders.

  • 4. Indien een wijziging als bedoeld in dit artikel te veelomvattend is om binnen de gebruikelijke processen van het functioneel beheer aan te pakken, kan het besluitvormend overleg besluiten implementatie van een dergelijke wijziging als project aan te merken. Dit heeft tot gevolg dat de partij die de wijziging inbrengt c.q. voor wie de wijziging moet plaatsvinden in ieder geval de voorgestelde wijziging in kaart brengt en een impactanalyse opstelt waarin zowel de totstandkoming van de wijziging als de consequenties voor het beheer ervan zijn opgenomen, in termen van scope, tijd en geld. Op basis van deze informatie zal het besluitvormend overleg MSW al dan niet instemmen met het implementeren van de wijziging via een projectmatige aanpak.

§ 4 Financiële verplichtingen

Artikel 10 Financiering van Logius voor de dienstverlening MSW

  • 1. De afnemers bevestigen dat de minister van IenM slechts financieel verantwoordelijk is voor de dienstverlening MSW door Logius in verband met het MSW ‘met inachtneming van de interdepartementale verdeelsleutel voor de kosten van applicatief en technisch beheer (waarin inbegrepen de kosten voor MSW/SWH&T) zoals door de Ministerraad besloten in het kader van het Digiprogramma’, zoals vastgelegd in de besluitenlijst van het Directeurenoverleg MSW van 17 juni 2015.

  • 2. Deze interdepartementale verdeelsleutel leidt ertoe dat de minister van IenM jaarlijks financieel bijdraagt aan en budget ontvangt uit de aanvullende post van het Bureau Digicommissaris zoals vooralsnog tot en met 2019 is vastgelegd.

  • 3. De minister van IenM heeft voor de dienstverlening MSW door Logius elk jaar ten hoogste het bedrag beschikbaar dat de minister van IenM uit deze aanvullende post hiervoor ontvangt vanuit het Digiprogramma.

  • 4. De afnemers zijn zich bewust van het feit dat de minister van IenM daarnaast geen ander budget heeft voor de dienstverlening MSW door Logius.

  • 5. Indien de minister van IenM geen of onvoldoende gelden van de Digicommissaris ontvangt, treden partijen met elkaar in overleg over de (meerjarige) financiering van de dienstverlening door Logius. Uitgangspunt hierbij is de in het eerste lid aangehaalde afspraak.

  • 6. De financiële afspraken, bedoeld in het vijfde lid, dienen in principe zo snel mogelijk gemaakt te worden om optimaal te kunnen aansluiten op de begrotings(voorbereidings)cyclus.

Artikel 11 Financiering functioneel en gebruikersbeheer MSW

  • 1. De kosten verbonden aan de inrichting van het functioneel en gebruikersbeheer MSW en de kosten verbonden aan de uitvoering van het functioneel en gebruiksbeheer van het MSW worden door de minister van IenM en de Douane gezamenlijk gedragen.

  • 2. De minister van IenM als beleidsverantwoordelijke voor het MSW betaalt 50% van deze kosten en de Douane, die, naar verwachting circa 90% van de meldingen zal ontvangen die via het MSW worden verzonden, en belast is met het functioneel en gebruikersbeheer, betaalt de overige 50%.

  • 3. De NCA-SSN, de KMar en de Zeehavenpolitie zijn geen bijdrage aan het functioneel en gebruikersbeheer verschuldigd, tenzij hierover bij een herziening van de kostenverdeelsleutel, bedoeld in het eerste en tweede lid, andere afspraken worden gemaakt.

  • 4. Elke partij kan op elk moment verzoeken om herziening van de kostenverdeelsleutel. Dat verzoek dient objectief onderbouwd te zijn en een nieuw voorstel te bevatten.

  • 5. Alleen het besluitvormend overleg MSW kan besluiten tot een nieuwe kostenverdeelsleutel.

Artikel 12 Raming en betaling functioneel en gebruikersbeheer MSW

  • 1. De kosten verbonden aan de inrichting en de uitvoering van het functioneel en gebruikersbeheer voor het eerste jaar dat MSW in gebruik is, zijn geraamd in het memo ‘Gezamenlijke kosten Functioneel beheer en gebruikersbeheer Maritiem Single Window (MSW)’, d.d. 9 september 2016, versie 1.0. De minister van IenM heeft met deze raming ingestemd.

  • 2. De Douane stelt elk jaar (n) een raming op van de kosten voor de uitvoering van het functioneel en gebruikersbeheer voor het jaar n+1.

  • 3. De raming, bedoeld in het tweede lid, is gebaseerd op de eindprognose van de kosten van het jaar n en bevat enkel de kosten voor personeel.

  • 4. De minister van IenM behoudt zich het recht voor de gerealiseerde kosten en de ramingen te toetsen.

  • 5. In geval van een dreigende overschrijding van de geraamde kosten treden in elk geval de betalende partijen met elkaar in overleg.

  • 6. De minister van IenM en de Douane maken samen afspraken over de aanlevering van de raming van de jaarlijkse uitvoeringskosten, bedoeld in het tweede lid, en de (wijze van) betaling.

Artikel 13 Financiering kosten (wijzigings)verzoeken partijen

Alle kosten die voortvloeien uit een wijziging van de MIG, het GO, de SNO en het DAP, op verzoek van een van de partijen, komen in beginsel voor rekening van de aanvrager van de wijziging, met uitzondering van de kosten die afnemers moeten maken voor de aanpassingen aan hun eigen systemen of organisatie.

§ 5 Overige bepalingen

Artikel 14 Toetredingsregeling

  • 1. Teneinde overheidsdiensten in zo ruim mogelijke mate te doen participeren in het MSW, bestaat voor hen de mogelijkheid om als afnemer toe te treden.

  • 2. De minister van IenM besluit na overleg met de afnemers en de Douane in de rol van functioneel en gebruikersbeheerder over dergelijke verzoeken.

  • 3. Tenzij in verband met de toetreding anders wordt afgesproken, betaalt een partij die als afnemer wil toetreden zelf alle eenmalige kosten die verbonden zijn aan de toetreding, met uitzondering van de kosten die afnemers moeten maken voor de aanpassingen aan hun eigen systemen of organisatie.

  • 4. Over de betaling van beheerkosten worden vóór het moment van toetreding nadere afspraken gemaakt.

  • 5. Zodra de minister van IenM schriftelijk heeft ingestemd met het verzoek tot toetreding, ontvangt de toetredende partij de status van afnemer bij deze overeenkomst en gelden voor die afnemer de uit deze overeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

Artikel 15 Evaluatie

  • 1. Op een nader door partijen te bepalen moment zal een evaluatie worden uitgevoerd naar de werking van het MSW en de werking van door partijen nader te bepalen delen van deze overeenkomst en daarbij behorende documenten.

  • 2. Partijen zullen in gezamenlijk overleg bepalen op welke wijze de evaluatie zal worden uitgevoerd, welke onderwerpen bij de evaluatie aan de orde zullen moeten komen en zullen daarbij tevens afspraken maken over de verdeling van de kosten daarvan.

Artikel 16 Gewijzigde of onvoorziene omstandigheden

  • 1. Partijen realiseren zich dat deze overeenkomst onlosmakelijk verbonden is met de Europese verplichting tot het oprichten van het MSW. Opzegging of ontbinding van deze overeenkomst door een of meer partijen als gevolg van gewijzigde of onvoorziene omstandigheden, zal naar alle

    waarschijnlijkheid voor alle partijen tot aanzienlijke extra kosten leiden en kan er tevens toe leiden dat door een of meer partijen niet langer (volledig) aan deze Europese verplichting kan worden voldaan. In verband hiermee spreken partijen af dat deze overeenkomst door geen van de partijen kan worden opgezegd, maar alleen kan worden ontbonden door middel van een door alle partijen gezamenlijk genomen schriftelijk besluit waarbij in elk geval rekening wordt gehouden met de genoemde gevolgen.

  • 2. In afwijking van het eerste lid, kan de overeenkomst wel door een partij worden opgezegd, indien deze partij als gevolg van een wijziging van Europese verplichtingen, geen deel meer hoeft uit te maken van het MSW.

  • 3. In afwijking van het eerste lid, kan de overeenkomst wel door de Douane voor zover belast met het beheer van het MSW als bedoeld in artikel 7, met inachtneming van een opzegtermijn van ten minste een jaar steeds per 1 januari, schriftelijk worden opgezegd.

  • 4. Onverminderd het eerste lid, wordt deze overeenkomst in elk geval door middel van een schriftelijk besluit van alle partijen ontbonden, op het moment dat wordt besloten dat andere dan overheidsdiensten als afnemer gaan toetreden tot het MSW.

  • 5. Onverminderd het eerste lid, kan elke partij verzoeken deze overeenkomst te wijzigingen. De wijziging behoeft de schriftelijke instemming van alle partijen.

Artikel 17 Geschillenregeling

  • 1. Een partij die meent dat een geschil bestaat, deelt dat schriftelijk aan de andere partijen mee. De mededeling bevat een aanduiding van het geschil en een aanduiding van de mogelijke oplossing daarvan. Partijen treden in geval van een geschil met elkaar in overleg binnen twee weken na ontvangst van de mededeling.

  • 2. Een geschil in verband met de uitvoering van deze overeenkomst wordt allereerst in onderling overleg tot een oplossing gebracht, waarbij partijen tussentijds niet met derden communiceren over het geschil.

  • 3. Indien een geschil in eerste instantie niet tot een oplossing komt, zullen partijen het geschil binnen hun organisatie voorleggen op het daartoe passende bestuursniveau, waarbij partijen aansluitend met alle bestuurlijke inzet en mogelijkheden zullen trachten alsnog tot een oplossing van het geschil te komen.

§ 6 Slotbepalingen

Artikel 18 Inwerkingtreding en looptijd

Deze overeenkomst wordt voor onbepaalde tijd aangegaan en treedt voor alle partijen gelijktijdig in werking met ingang van de dag dat de eerste afnemer wordt aangesloten op het MSW.

Artikel 19 Verhouding met de in deze overeenkomst genoemde documenten

Ingeval van strijdigheid tussen het bepaalde in een van de in deze overeenkomst genoemde documenten en deze overeenkomst, prevaleert de overeenkomst.

Artikel 20 Publicatie in Staatscourant

  • 1. De minister van IenM publiceert deze overeenkomst in de Staatscourant.

  • 2. Van een wijziging, van een toetreding door andere afnemers of beëindiging van deze overeenkomst wordt melding gemaakt in de Staatscourant.

Artikel 21 Citeertitel

Deze overeenkomst wordt aangehaald als: Bestuursovereenkomst in verband met het gebruik en het beheer van het MSW.

Aldus overeengekomen en in zesvoud ondertekend te Den Haag, 15 september 2016

De Minister van Infrastructuur en Milieu, namens deze B.C.M. Gijsbers

De Minister van Veiligheid en Justitie, namens deze J.C. Goet

De directeur-generaal Rijkswaterstaat, namens deze K. Visser, hoofd ingenieur-directeur Verkeer- en Watermanagement

De Staatssecretaris van Financiën, namens deze G.J. Teuwissen

De Minister van Defensie, namens deze M.T.J. Messerschmidt

De korpschef van politie, namens deze J.K.A. Janse

Naar boven