Verkeersbesluit voorrang fietspaden Dodewaardsestraat/Kalkestraat Dodewaard

Logo Neder-Betuwe

 

Aanleiding tot besluit

Om de kern van Dodewaard te ontlasten van doorgaand (vracht)verkeer, wordt er een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen de Matensestraat en de Waalbandijk. Deze verbinding kruist de Kalkestraat door middel van een rotonde. Rondom deze rotonde zal ook (brom)fietsinfrastructuur worden aangelegd. Omdat deze (brom)fietsinfrastructuur buiten de voorrangsregeling van de rotonde valt, is het wenselijk de voorrang op de aansluitingen van (brom)fietspaden onderling te regelen door middel van het aanbrengen van haaientanden. Ook is het wenselijk om de aansluiting van de fietspaden op de Kalkestraat, ten oosten en westen van de rotonde te regelen.

 

Overwegingen

Situatieschets

De Dodewaardsestraat vormt een nieuwe verbindingsweg tussen de Matensestraat en de Waalbandijk te Dodewaard. De weg zorgt voor de ontlasting van de kern van Dodewaard van doorgaand (vracht)verkeer en biedt bovendien een goede ontsluiting voor geplande nieuwbouwlocaties aan de westzijde van Dodewaard. Het doortrekken van de Dodewaardsestraat naar de Waalbandijk is opgenomen in de structuurvisies van 2003 en 2010 en in het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan van 2011.

 

De aansluitingen met de Matensestraat en de Kalkestraat zullen worden vormgegeven als rotonde.

 

Motivatie

Langs de Dodewaardsestraat tussen de Matensestraat en de Kalkestraat komt een vrijliggend (brom)fietspad. De voorrang van het fietsverkeer op de rotonde met de Kalkestraat traat (kruisend met autoverkeer) is geregeld in het verkeersbesluit over de rotonde Dodewaardsestraat – Kalkestraat.

Het vrijliggend, in 2-richtingen bereden (brom)fietspad kruist echter aan de noordkant van de rotonde het fietspad vanaf het oostelijke van de Kalkestraat naar het westelijke deel van de Kalkestraat. Het is gewenst op dit punt de voorrang te regelen.

Het in 2-richtingen bereden fietspad heeft meer de uitstraling van een doorgaande route dan het fietspad dat de rotonde oversteekt. Ook is het fietspad breder en wordt er meer fietsverkeer op dit pad verwacht. Het ligt dan ook voor de hand om de kruisende fietsers vanaf de Kalkestraat voorrang te laten verlenen aan de bestuurders op dit in 2-richtingen bereden fietspad.

 

Eveneens is het gewenst om op het oostelijke en westelijke deel van de Kalkestraat de voorrang te regelen als het fietspad langs de rotonde op de Kalkestraat aansluit. Autoverkeer dat de rotonde verlaat zal mogelijk niet altijd alert zijn op het kruisende fietsverkeer. Vandaar dat het wenselijk is om de fietsers vanaf het fietspad voorrang te verlenen aan de bestuurders van de kruisende weg. Qua infrastructuur ligt het ook meer voor de hand om op deze wijze de voorrang te regelen.

 

Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Het regelen van de voorrang heeft als doel “het verzekeren van de veiligheid op de weg”. Door het aanbrengen van voorrangsregels wordt het geheel verduidelijkt en weet de weggebruiker wat van hem verwacht wordt. Dit draagt bij aan de verkeersveiligheid. Bovendien past deze toepassing bij een duurzaam veilige weginrichting.

 

Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

 

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

Niet is in te zien dat hiervan sprake is.

 

Juridische grondslag

 

Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW bepaalt dat voor het aanbrengen van haaientanden een verkeersbesluit noodzakelijk is.

 

Uitvoeringsvoorschriften

De Uitvoeringsvoorschriften BABW bepalen dat “de toepassing van haaientanden met de betekenis, bedoeld in artikel 80 van het RVV 1990 (dus zonder bord B6 en eventueel tevens zonder een bord B3, B4, B5 op een kruisende weg) is beperkt tot:

fietspaden en parallelwegen indien de aanwezigheid van één van deze borden verwarring zou kunnen geven voor andere bestuurders;

de ten opzichte van de doorgaande weg ondergeschikte zijtak van een T-kruispunt, doch uitsluitend indien het informele voorrangsgedrag overeenkomt met de voorrangsregeling.”

Ten aanzien van de plaatsing van haaientanden is bepaald dat “haaientanden worden aangebracht op de plaats waar bestuurders bij het verlenen van voorrang plegen te stoppen dan wel naar inzicht van de wegbeheerder dienen te stoppen”.

 

De haaientanden worden op de kruising van de fietspaden toegepast zonder verkeersborden, omdat het een (brom)fietspad betreft en er bij aanwezigheid van deze bebording sprake kan zijn van verwarring bij andere bestuurders.

 

Bij de kruising van de fietspaden met de Kalkestraat wordt de voorrang geregeld d.m.v. borden en haaientanden.

 

Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW en het delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004 (4 maart 2004) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

Overig

 

Zonale toepassing

Er is geen sprake van een zonale toepassing.

 

Onderborden

Er is geen sprake van onderborden

 

Overleg

 

Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op 13 september jl. het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Indien de maatregelen worden uitgevoerd op de in het BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. Onder deze voorwaarden gaat de politie akkoord met het verkeersbesluit .

 

Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

 

Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

Bekendmaking

 

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen drie weken na vaststelling van het besluit.

 

Inwerkingtreding en plaatsing borden

 

Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.

 

Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende besluit:

  • 1.

    het instellen van een voorrangsregeling op de kruising van (brom)fietspaden aan de noordzijde van de rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat te Dodewaard, door het aanbrengen van haaientanden op het wegdek, waarbij verkeer op het fietspad vanaf de Kalkestraat voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (in 2-richtingen bereden brom-/fietspad

  • 2.

    het instellen van een voorrangsregeling bij de aansluitingen van de fietspaden vanaf de rotonde op de Kalkestraat d.m.v. het plaatsen van bord B6 van bijlage 1 van het RVV 1990 aanbrengen van haaientanden op het wegdek, waarbij verkeer op het fietspad vanaf de Kalkestraat voorrang moet verlenen aan bestuurders op de kruisende weg (in 2-richtingen bereden brom-/fietspad

 

Afschriften

 

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

  • a.

    Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Team Tiel/Neder-Betuwe, t.a.v. contactpersoon verkeer;

  • b.

    Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling Verkeer, t.a.v. Verkeersadviseur

 

Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

 

Opheusden, 14 september 2016

 

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

 

 

 

 

Naar boven