Verkeersbesluit rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat Dodewaard

Logo Neder-Betuwe

 

 

 

 

Aanleiding tot besluit

Om de kern van Dodewaard te ontlasten van doorgaand (vracht)verkeer, wordt er een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen de Matensestraat en de Waalbandijk. Deze verbinding kruist de Kalkestraat door middel van een rotonde. In dit kader is het van belang dat de verplichte rijrichting en de voorrangssituatie op de rotonde wordt vastgesteld.

 

Overwegingen

 

Situatieschets

De Dodewaardsestraat vormt een nieuwe verbindingsweg tussen de Matensestraat en de Waalbandijk te Dodewaard. De weg zorgt voor de ontlasting van de kern van Dodewaard van doorgaand (vracht)verkeer en biedt bovendien een goede ontsluiting voor geplande nieuwbouwlocaties aan de westzijde van Dodewaard. Het doortrekken van de Dodewaardsestraat naar de Waalbandijk is opgenomen in de structuurvisies van 2003 en 2010 en in het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan van 2011.

 

De aansluitingen met de Matensestraat en de Kalkestraat zullen worden vormgegeven als rotonde. In het kader hiervan is het van belang de verplichte rijrichting en de voorrangssituatie op de rotonde te regelen. Omdat het een rotonde buiten de bebouwde kom betreft, valt de fietsstructuur buiten de rotonde en zodoende ook buiten de voorrang die op de rotonde geldt. Dit houdt in dat overstekende fietsers voorrang moeten verlenen aan kruisend verkeer.

 

Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Het toepassen van een verplichte rijrichting en het stellen van voorrangsregels op de rotonde heeft als doel “het verzekeren van de veiligheid op de weg”. De maatregelen horen bij de inrichting van een rotonde. Ook past de vormgeving van een aansluiting tussen een gebiedsontsluitingsweg (Dodewaardsestraat) en een erftoegangsweg (Kalkestraat) als rotonde binnen de kenmerken van een duurzaam veilige weginrichting. De aanwezigheid van een rotonde remt tevens de snelheid van het verkeer op de gebiedsontsluitingsweg Dodewaardsestraat en de erftoegangsweg Kalkestraat.

 

Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

 

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

Niet is in te zien dat door de maatregel individuele belangen onevenredig zwaar belast worden.

 

Juridische grondslag

 

Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW bepaalt dat voor het aanbrengen van zowel het bord B6 (verleen voorrang aan bestuurders op de kruisende weg), het bord D1 (rotonde, verplichte rijrichting) alsmede het aanbrengen van haaientanden een verkeersbesluit noodzakelijk is.

 

Uitvoeringsvoorschriften

Voor het bord B6 geldt ten aanzien van de plaatsing het volgende: “Bij een rijbaanbreedte van meer dan 5 meter wordt het bord buiten de bebouwde kom tevens aan de linkerzijde van de rijbaan geplaatst” en “Dit bord wordt buiten de bebouwde kom tevens geplaatst op een middengeleider.” Als het gaat om voorwaarschuwingsborden wordt het volgende bepaald: “Op wegen buiten de bebouwde kom wordt een voorwaarschuwing geplaatst, zonodig aangevuld met een voorwaarschuwingsdriehoek op het wegdek.”

 

Voor het bord D1 geldt: “Dit bord wordt geplaatst op het middeneiland tegenover de toeleidende wegen. Het bord kan tevens worden geplaatst op de toeleidende wegen.” Daarnaast geldt: “Dit bord wordt slechts toegepast in combinatie met plaatsing van bord B6 en haaientanden bij de aansluiting van toeleidende wegen op de hoofdrijbaan van de rotonde. De vormgeving van de toeleidende wegen is zonodig aangepast aan de voorrangsregeling. Bovenstaande gebeurt op zodanige wijze dat de bestuurders op de toeleidende weg voorrang moeten verlenen aan de bestuurders op de hoofdrijbaan van de rotonde.”

 

Ten aanzien van de plaatsing van haaientanden is bepaald dat “haaientanden worden aangebracht op de plaats waar bestuurders bij het verlenen van voorrang plegen te stoppen dan wel naar inzicht van de wegbeheerder dienen te stoppen”.

 

De rotonde zal worden ingericht volgens de kenmerken voor inrichting van rotondes en de richtlijnen van het duurzaam veiligprincipe.

 

Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW en het delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004 (4 maart 2004) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

Overig

 

Zonale toepassing

Er is geen sprake van een zonale toepassing.

 

Onderborden

Er is geen sprake van onderborden

 

Overleg

 

Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op 13 september jl. het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Indien de maatregelen worden uitgevoerd op de in het BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. Onder deze voorwaarden gaat de politie akkoord met het verkeersbesluit .

 

Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

 

Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

Bekendmaking

 

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen drie weken na vaststelling van het besluit.

 

Inwerkingtreding en plaatsing borden

 

Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.

 

Besluit

 

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende besluit:

  • 1.

    het instellen van een verplichte rijrichting op de rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat te Dodewaard, door het plaatsen van borden D1 uit bijlage 1 van het RVV 1990.

  • 2.

    het instellen van een voorrangsregeling op de rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat te Dodewaard, door het plaatsen van de borden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van haaientanden op het wegdek.

  • 3.

    het instellen van een voorrangsregeling waarbij overstekende (brom)fietsers ter hoogte van de rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat te Dodewaard voorrang moeten verlenen aan bestuurders op de kruisende weg, door het plaatsen van de borden B6 uit bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van haaientanden op het wegdek.

 

Afschriften

 

Een afschrift van het besluit wordt per mail gestuurd naar:

 

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Team Tiel/Neder-Betuwe

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling Verkeer, t.a.v. Verkeersadviseur

 

Mogelijkheid bezwaar en beroep

 

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Voorlopige voorziening

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

 

Opheusden, 14 september 2016,

 

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

 

 

 

Naar boven