Verkeersbesluit (brom)fietspad Dodewaardsestraat Dodewaard

Logo Neder-Betuwe

 

 

Aanleiding tot besluit

Om de kern van Dodewaard te ontlasten van doorgaand (vracht)verkeer, wordt er een nieuwe verbindingsweg aangelegd tussen de Matensestraat en de Waalbandijk. Omdat het voor het grootste gedeelte een gebiedsontsluitingsweg betreft, is het van belang dat verschillende verkeersdeelnemers gescheiden worden. In dit kader is het wenselijk een verplicht (brom)fietspad aanwezig is.

 

Overwegingen

 

Situatieschets

De Dodewaardsestraat vormt een nieuwe verbindingsweg tussen de Matensestraat en de Waalbandijk te Dodewaard. De weg zorgt voor de ontlasting van de kern van Dodewaard van doorgaand (vracht)verkeer en biedt bovendien een goede ontsluiting voor geplande nieuwbouwlocaties aan de westzijde van Dodewaard. Het doortrekken van de Dodewaardsestraat naar de Waalbandijk is opgenomen in de structuurvisies van 2003 en 2010 en in het Neder-Betuws Verkeer- en Vervoerplan van 2011.

De Dodewaardsestraat zal tussen de aansluitingen Matensestraat en Kalkestraat worden aangeduid als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h. Volgens het duurzaam veiligprincipe moeten verschillende verkeerssoorten gescheiden worden. Om die reden wordt er een verplicht (brom)fietspad aangewezen.

 

Verkeersbelang (artikel 2 WVW)

Het aanwijzen van een verplicht (brom)fietspad heeft als doel “het verzekeren van de veiligheid op de weg”. De maatregel hoort bij een duurzaam veilige inrichting van de gemeentelijke wegen. Een nadere onderbouwing van de noodzaak voor het instellen van een verplicht (brom)fietspad langs gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom, is te vinden in de documentatie over duurzaam veilig.

 

Afweging belangen van anderen

In de bestaande jurisprudentie is de hoofdregel geformuleerd (KB van 26 okt. 1990, AB 1991, 437) dat het treffen van verkeersmaatregelen als een normaal maatschappelijke ontwikkeling beschouwd dient te worden, waarvan de nadelige gevolgen voor rekening van betrokkenen behoren te blijven.

 

De Kroon formuleert als uitzondering op deze regel het uitgangspunt dat zich feiten of omstandigheden kunnen voordoen, waardoor een individueel belang ten gevolge van een maatregel zodanig zwaar wordt, dat het uit de maatregel voortvloeiende nadeel, bij handhaving van het besluit, niet ten laste van betrokkenen kan blijven.

 

Niet is in te zien dat door de maatregel individuele belangen onevenredig zwaar belast worden.

 

Juridische grondslag

 

Verkeersbesluit vereist

Artikel 12 BABW lid a bepaalt dat voor het aanbrengen en/of verwijderen van de borden G12a (verplicht (brom)fietspad) en G12b (einde verplicht (brom)fietspad) een verkeersbesluit vereist is.

 

Uitvoeringsvoorschriften

De Uitvoeringsvoorschriften BABW kennen een specifiek voorschrift voor bord G12a, te weten: “Bord G12a wordt slechts geplaatst indien het ongewenst is dat bromfietsers gebruik maken van de rijbaan of van een andere route.”

Op grond van de richtlijnen duurzaam veilig is het ongewenst dat bromfietsers op dit wegvak gebruik maken van de rijbaan.

 

Bevoegdheid

De betreffende weg is in beheer bij de gemeente Neder-Betuwe. De betreffende weg is in beheer bij de gemeente. Op grond van artikel 18 WVW en het delegatiebesluit Neder-Betuwe 2004 (4 maart 2004) zijn burgemeester en wethouders bevoegd tot het nemen van een verkeersbesluit. Op grond van de Mandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 en de Ondermandaatregeling gemeente Neder-Betuwe 2014 is deze bevoegdheid gemandateerd aan de beleidsmedewerker verkeer en vervoer van de afdeling Fysieke Pijler.

 

Overig

Zonale toepassing

Er is geen sprake van een zonale toepassing.

 

Onderborden

Alle borden G12a langs het tweerichtingenfietspad worden voorzien van de onderborden OB502 of OB505.

 

Overleg

Overleg met politie

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW heeft op 13 september jl. het overleg plaatsgevonden met de verkeersadviseur van politie-eenheid Oost-Nederland, district Gelderland-Zuid. Indien de maatregelen worden uitgevoerd op de in het BABW voorgeschreven wijze, daarbij de omschrijving en motivatie van het in ogenschouw nemende, zijn er voor de politie geen bezwaren in verband met de juridische handhaafbaarheid. Onder deze voorwaarden gaat de politie akkoord met het verkeersbesluit .

 

Overleg met bevoegd gezag andere wegen

Het verkeersbesluit is niet van invloed op wegen die in het beheer zijn van andere wegbeheerders.

 

Horen openbaar lichaam cq. eigenaar

De weg is in beheer en eigendom van de gemeente Neder-Betuwe. Het horen van het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, cq. de eigenaar van de weg is dan ook niet relevant en noodzakelijk.

 

Bekendmaking

Publicatie

Het verkeersbesluit wordt bekendgemaakt door middel van een publicatie in de digitale Staatscourant en wel binnen drie weken na vaststelling van het besluit.

 

Inwerkingtreding en plaatsing borden

Inwerkingtreding verkeersteken

Er is sprake van een verkeersbesluit op grond van artikel 15 lid 1 WVW. Op grond van artikel 3.40 Awb treedt dit in werking nadat het bekendgemaakt is.

 

Plaatsing borden

De betreffende borden worden zo spoedig mogelijk geplaatst.

 

Besluit

Burgemeester en wethouders nemen op grond van het bovenstaande, het volgende besluit:

Het instellen van een verplicht (brom)fietspad langs de Dodewaardsestraat tussen de aansluitingen Matensestraat en Kalkestraat te Dodewaard, door het verwijderen van bord G12b ten noorden van de aansluiting Matensestraat en het plaatsen van de borden G12a in combinatie met de onderborden OB502 of OB505 ter hoogte van de aansluitingen Matensestraat en Kalkestraat.

Het instellen van een verplicht (brom)fietspad langs een gedeelte van de Matensestraat te Dodewaard, ter hoogte van de aansluiting met de Dodewaardsestraat, door het plaatsen van de borden G12a en G12b zowel ten oosten als ten westen van de rotonde Dodewaardsestraat/Matensestraat.

Het instellen van een verplicht (brom)fietspad langs een gedeelte van de Kalkestraat te Dodewaard, ter hoogte van de aansluiting met de Dodewaardsestraat, door het plaatsen van de borden G12a en G12b zowel ten oosten als ten westen van de rotonde Dodewaardsestraat/Kalkestraat.

 

Afschriften

Een afschrift van het besluit wordt gestuurd naar:

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Team Tiel/Neder-Betuwe, t.a.v. G. Berends (wijkagent)

Politie-eenheid Oost-Nederland, District Gelderland-Zuid, Afdeling Verkeer, t.a.v. Verkeersadviseur

 

Mogelijkheid bezwaar en beroep

U kunt tegen dit besluit schriftelijk en gemotiveerd bezwaar maken bij de burgemeester van de gemeente Neder-Betuwe, t.a.v. de commissie bezwaarschriften, Postbus 20, 4043 ZG OPHEUSDEN. U moet het bezwaarschrift op grond van de Algemene wet bestuursrecht binnen zes weken na verzending van deze brief indienen. Vermeldt u duidelijk dat het om een bezwaarschrift gaat.

 

Voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Nadat u een bezwaarschrift hebt ingediend, kunt u, ingeval van spoedeisend belang, de rechter vragen het besluit op te schorten of een voorlopige maatregel te treffen. Adres: Voorzieningenrechter te Arnhem, Postbus 9030, 6800 EM ARNHEM.

 

Opheusden, 14 september 2016,

 

namens burgemeester en wethouders van Neder-Betuwe,

 

 

 

A.M. van der Staaij,

beleidsmedewerker verkeer en vervoer

 

Naar boven