Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Staatscourant 2016, 492 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Heemstede | Staatscourant 2016, 492 | Instelling gemeenschappelijke regelingen |
De colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede, ieder voor zover zij voor de eigen gemeente bevoegd zijn,
hierna elk en gezamenlijk te noemen: de deelnemende gemeente(n)
de gemeenteraden van Bloemendaal en Heemstede elk in hun vergadering van respectievelijk 23 oktober 2014 en 30 oktober 2014 besloten hebben tot het opzetten van een intergemeentelijke samenwerking van de gemeenten Bloemendaal en Heemstede op automatiseringsgebied, ter ondersteuning van de bedrijfsvoering;
de colleges van burgemeester en wethouders daarmee van hun gemeenteraden de vereiste toestemmingen hebben verkregen overeenkomstig het bepaalde in artikel 1, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, tot het treffen van een lichte gemeenschappelijke regeling tussen de gemeenten Bloemendaal en Heemstede;
de deelnemende gemeenten de automatisering wensen onder te brengen bij de gemeente Heemstede, die hiervoor als centrumgemeente wordt aangewezen en gaat functioneren en haar bureau Automatisering inricht als gemeenschappelijke uitvoeringsorganisatie voor de automatisering ten behoeve van de deelnemende gemeenten;
de deelnemende gemeenten deze samenwerking wensen vast te leggen in een lichte gemeenschappelijke regeling zonder de instelling van: een openbaar lichaam, een gemeenschappelijk orgaan of een bedrijfsvoeringsorganisatie als bedoeld in artikel 8, lid 1 , lid 2 en lid 3, van de Wet gemeenschappelijke regelingen;
de deelnemende gemeenten de bestaande afspraken met andere organisaties over de uitvoering van werkzaamheden op het gebied van automatisering wensen te continueren en onder te brengen in de samenwerking (de gemeente Bloemendaal heeft een overeenkomst met de gemeente Haarlemmerliede en Spaarnwoude “Samen werken aan informatievoorziening en ICT”, gedateerd 10 oktober 2009 en de gemeente Heemstede heeft een overeenkomst met de stichting Rijk “Voorstel ICT voor Stichting Rijk en afspraken”, gedateerd 28 februari 2014).
tot het treffen van de volgende:
Gemeenschappelijke Regeling Informatie Technologie 2015,
Artikel 2 Belang, taken en reikwijdte van de Regeling
De Uitvoeringsorganisatie wordt belast met de uitvoering van alle taken in de volgende deelgebieden:
beheer: het ontwikkelen, inkopen, installeren, inrichten, testen en beveiligen van de automatiseringsinfrastructuur, inclusief periodiek testen op correcte werking, de permanente bewaking, performance- en capaciteitscontrole met het doel om de werking van de producten op het afgesproken kwaliteitsniveau te houden.
Ingeval de uitvoering van bepaalde wetten, besluiten en regelingen ondergebracht in de Uitvoeringsorganisatie of de Gemeenten, niet langer onder de gemeentelijke verantwoordelijkheid vallen en dit leidt tot een zodanige vermindering van taken dat dit gevolgen heeft voor de omvang van de Uitvoeringsorganisatie, dan zijn de Gemeenten gezamenlijk verantwoordelijk voor deze gevolgen, inclusief de financiële gevolgen waaronder eventuele wachtgeldverplichtingen.
Artikel 3 De Uitvoeringsorganisatie
De verantwoordelijkheid voor de organisatorische vormgeving en de aansturing van de Uitvoeringsorganisatie, ligt bij de centrumgemeente. De afspraken over uit te voeren taken en de niveaus van dienstverlening zijn daarbij kader stellend. Vacatures worden na overleg tussen de Gemeenten ingevuld door de centrumgemeente.
Artikel 5 Werkwijze Uitvoeringsorganisatie
Op basis van het Jaarplan brengt het hoofd van de Uitvoeringsorganisatie over een kalenderjaar twee keer een managementrapportage uit. De managementrapportages verschijnen in mei en september. De managementrapportages worden ter goedkeuring voorgelegd aan het Directieoverleg en ter informatie aan het Portefeuillehoudersoverleg.
De Centrumgemeente is bevoegd tot:
het doen van onvoorziene uitgaven die noodzakelijk, onvermijdbaar en niet uitstelbaar zijn om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen. Verantwoording voor deze uitgaven vindt achteraf plaats door het hoofd van de Uitvoeringsorganisatie in het eerstvolgende Directieoverleg en het Portefeuillehoudersoverleg.
Artikel 7 Portefeuillehouderoverleg
Besluiten in het Portefeuillehoudersoverleg dienen unaniem te zijn.
Artikel 9 Financiële bepalingen
De Centrumgemeente brengt kosten in rekening aan de niet aan de Regeling deelnemende organisaties die automatiseringsdiensten van de Uitvoeringsorganisatie afnemen (uit hoofde van de overeenkomst tussen Bloemendaal en Haarlemmerliede en Spaarnwoude d.d. 10 oktober 2009 en de overeenkomst tussen Heemstede en stichting Rijk d.d. 28 februari 2014).
De resterende kosten van de uitvoering van de Regeling (zijnde de totale kosten minus de aan derden in rekening gebrachte kosten volgens lid 3 en 4 van dit artikel) worden aan de Gemeenten toegerekend naar het inwonertal op 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar waarover de kostenverdeling plaatsvindt.
De overheadkosten (kosten van huisvesting en bijkomende facilitaire kosten, ondersteuning op gebied P&O, ondersteuning op gebied van Financiën, kosten archivering, e.d.) verbonden aan de uitvoering door de Uitvoeringsorganisatie van de in artikel 2, lid 3 genoemde taken zijn voor rekening van de centrumgemeente.
De Gemeenten nemen strikte vertrouwelijkheid ten aanzien van informatie over elkaars organisatie, de werking van de apparatuur, bestanden en programmatuur in acht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere gemeente stelt elk der Gemeenten de hiervoor bedoelde informatie en gegevensdragers welke haar ter beschikking staan niet aan derden ter beschikking en maakt deze aan het overige personeel van de Gemeenten slechts bekend voor zover dit nodig is voor het verrichten van de overeengekomen prestaties. De medewerkers van de Uitvoeringsorganisatie (in loondienst, gedetacheerd of extern ingehuurd) zijn verplicht geheimhouding in acht te nemen en leggen hiertoe een verklaring af.
Gemeenten dragen er zorg voor dat bij gegevens die zijn opgenomen in registraties, vereist en ingericht volgens wettelijke bepalingen, alle daarvoor geldende wettelijke bepalingen in acht worden genomen. De medewerkers van de Uitvoeringsorganisatie zijn gehouden deze wettelijke bepalingen in acht te nemen.
Artikel 13 Toetreding, uittreding, wijziging en opheffing
Een Gemeente kan tot uittreding besluiten. Uittreding vindt niet eerder plaats dan per 31 december van enig jaar, met inachtneming van een termijn van aanzegging aan de andere gemeente van tenminste twee jaar. De financiële gevolgen van uittreding, inclusief de daardoor eventueel ontstane wachtgeldverplichtingen, komen voor rekening van de uittredende gemeente. De bevoegdheid tot uittreding komt de eerste periode van vijf jaren na aanvang van de samenwerking ingevolge de Regeling niet toe aan de centrumgemeente. Indien zich gedurende die periode omstandigheden van buitengewone aard voordoen die desondanks tot uittreding of opheffing van de Regeling kunnen dwingen, kan na overleg tussen de Gemeenten hiervan worden afgeweken.
Voor de vaststelling van de financiële gevolgen van opheffing of uittreding als bedoeld in dit artikel, wordt voorafgaande aan die opheffing of uittreding door de Gemeenten gezamenlijk advies gevraagd aan een onafhankelijke externe deskundige. Het advies van deze deskundige is voor de Gemeenten bindend. In geval van uittreding zijn de kosten van het inschakelen van de deskundige voor rekening van de uittredende gemeente.
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-492.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.