Verkeersbesluit Leidseplein

Logo Amsterdam - Centrum

Nummer 2016-014143D d.d. 13 september 2016

 

Het college van burgemeester en wethouders van Amsterdam;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, de verordening op de bestuurscommissie en het ondermandaatsbesluit van het algemeen bestuur van 28 maart 2014,

 

gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet (WVW 1994), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV 1990),

 

gelet op

  • de Wegenverkeerswet 1994 (Wvw 1994);

  • het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV 1990);

  • het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW);

  • de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

  • de Verordening op de bestuurscommissies 2013 en het Bevoegdhedenregister

  • de Bevoegdhedenregeling ambtelijke organisatie Amsterdam;

  • het Ondermandaat van RVE-manager Verkeer en Openbare Ruimte aan de stadsdeelsecretarissen

 

Doel:

  • het Leidseplein en omgeving worden vernieuwd waarbij dit verkeersbesluit ten doel heeft het reguleren van het fiets- voetgangers, taxi’s en openbaarvervoer verkeer waardoor;

  • een plein ontstaat van internationale allure waar de voetganger centraal staat met een grotere verkeersveiligheid en minder obstakels;

  • de verkeerskundige inrichting aansluit op de publieke en private investeringen en de vernieuwing en uitbreiding van de culturele instellingen;

  • het verbeteren van het verblijfsklimaat en de kwaliteit van de openbare ruimte;

  • een eenduidige inrichting van de openbare ruimte. De verschillende onderdelen van het

  • plein moeten door samenhangende vormgeving eenheid uitstralen.

  • dat de verkeerskundige situatie hier aan moet bijdragen dan wel aansluiten en dit mede moet bewerkstelligen

Overwegende:

  • dat de afgelopen jaren er met vele bewoners, ondernemers, culturele instellingen en andere betrokkenen overleg is geweest. Zowel individuele gesprekken als grotere bijeenkomsten gaven de mogelijkheid vragen te stellen en suggesties te doen wat heeft geresulteerd in een ontwerp wat zoveel mogelijk rekening houdt met de verschillende meningen en belangen die op deze momenten en uit de inspraak naar voren zijn gekomen;

  • dat in de komende jaren dit gebied zal worden geherprofileerd. Het definitief ontwerp voor het Leidseplein en omgeving door de stadsdeelraad van Centrum en de gemeenteraad is vastgesteld op respectievelijk 18 februari en 12 maart 2014 , waarbij het toekomstig gebruik, beheer, handhaving en veiligheid belangrijke onderdelen zijn van dit project en zijn vernieuwingen;

  • dat het Leidseplein een autovrij plein wordt met zo min mogelijk obstakels, hetgeen de overzichtelijkheid en verkeersveiligheid vergroot. Alle wegen, fietspaden en voetpaden worden gefundeerd om de belasting van het laad- en losverkeer aan te kunnen;

  • dat het Kleine-Gartmanplantsoen dé nieuwe ontmoetingsplek wordt van het plein. Hiertoe verdwijnt de taxistandplaats en opstelstrook, welke worden verplaatst naar de Leidsebrug en de Stadhouderskade ( oostzijde Leidsebosje) ; Onder het plein komt een fietsenstalling met een grote in-en uitgang voor fietsers aan de kant van de Zieseniskade, dit om de vrijheid van het verkeer op het Leidseplein zoveel mogelijk te waarborgen;

  • dat de Marnixstraat ( tussen Leidseplein en Leidsegracht) ook hoogwaardig en autovrij wordt ingericht. Busverkeer blijft mogelijk over de trambaan, de rijbaan vanaf de Leidsegracht richting het Leidseplein wordt opgeheven. Hierdoor komt er ruimte voor een tramhalte ter bescherming van weggebruikers en passagiers, waarbij in het ontwerp ter regulering van het fietsparkeren parkeervakken voor fietsen en bromfietsen zijn opgenomen met daarnaast vrijliggende fietspaden;

  • dat de Leidsebrug de komende jaren wordt gerenoveerd. Het brugdek en de fundering worden in zijn geheel vervangen;

  • dat op de Stadhouderskade aan de kant van het Leidsebosje een taxiopstelstrook komt. De parkeergarage van het Byzantium blijft van beide kanten van de Stadhouderskade bereikbaar. Verder kan het autoverkeer, komende vanaf de Nassaukade ( Overtoom) niet meer linksaf slaan richting Leidseplein;

  • dat er vanuit het oogpunt van verkeersveiligheid geen auto’s meer over het Leidseplein mogen waardoor er aan het begin van de Zieseniskade een automatische fysieke afsluiting komt om ongewenst (taxi)verkeer ’s avonds en ’s nachts tegen te houden. Dat hiertoe reeds in de huidige tijdelijke situatie een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen is ingesteld geldende van 19:00 – 07:00 uur, welke in de definitieve situatie zal worden omgezet naar 21:00-07:00 uur, dat ontheffinghouders hiervan uitgezonderd zijn en belanghebbenden hiervoor tegen de dan geldende leges een Ontheffing Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens ( RVV) kunnen aanvragen met bijbehorende toegangspas voor de automatische fysieke afsluiting;

  • dat de Leidsekade bij de kruising met de Marnixstraat een automatische fysieke afsluiting zal worden aangelegd welke is bedoeld om sluipverkeer tegen te gaan als gevolg van het opheffen van de rijbaan op de Marnixstraat. Ook moet het de overlast van taxi’s in de avond en nacht beperken. Dat hiertoe een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen zal worden ingesteld geldende van 21:00 – 07:00 uur. Dat ontheffinghouders hiervan uitgezonderd zijn en belanghebbenden hiervoor tegen de dan geldende leges een Ontheffing Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) kunnen aanvragen met bijbehorende toegangspas voor de automatische fysieke afsluiting;

  • dat een autovrij Leidseplein veiliger is voor fietsers. De fietspaden worden bijna overal verbreed naar 2,5 m. Bromfietsers mogen niet meer rijden over het Leidseplein;

  • dat de taxistandplaats wordt verplaatst naar de Leidsebrug, met een taxi-opstelstrook langs de Stadhouderskade in het Leidsebosje. De taxi’s kunnen niet uit de rij zodat de doorstroming op de weg zoveel mogelijk word gewaarborgd;

  • dat het laad- en losverkeer binnen de venstertijden (07:00 -12:00 uur) overal mag laden en lossen mits men de fietspaden, trambanen of busbanen niet stremt. Op de Leidsekade (ter hoogte van het Amsterdam American Hotel) en op de Weteringschans bij Paradiso komen laad- en losplaatsen met venstertijden (07:00 – 21:00 uur) welke buiten de venstertijden als reguliere parkeerplekken functioneren. Dit om zoveel mogelijk de vrijheid en de behoefte van het verkeer te waarborgen;

  • dat in het kader van de vernieuwing van het Leidseplein het (brom)fietsparkeerprobleem wordt aangepakt; er komen voldoende en gespreide fietsparkeervoorzieningen in combinatie met een passend handhavingsregime;

  • dat de huidige verkeersbesluiten dienen te worden aangepast aan de nieuwe gewenste situatie en hieronder in het besluit nader worden weergegeven;

  • dat dit ontwerp diverse keren is besproken in de Centrale Verkeerscommissie en de diverse belangen zijn afgewogen hetgeen heeft geresulteerd in onderstaande besluiten;

  • dat het in artikel 24 van het BABW bedoelde overleg met de vertegenwoordiger van de korpschef van de Nationale politie, regionale eenheid Amsterdam heeft plaatsgevonden;

    dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

    • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

    • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

    • het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

    • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

    • dat de desbetreffende weggedeelten gelegen zijn binnen de grenzen van het stadsdeel Centrum en Stadsdeel West en behoren tot het Hoofdnet Auto en/of het Hoofdnet Rail en het geen grootstedelijk project of een stedelijke taak of stedelijk belang betreft

BESLUITEN

  • 1.

    door het verwijderen van verkeersborden en onderborden conform model C2/C3 en OB 52 van Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds ingestelde eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee, uitgezonderd fietsers:

    • a.

      de Marnixstraat, het weggedeelte gelegen tussen de Leidsekade en het Leidseplein, in de richting van de Leidsekade,;

    • b.

      het Kleine-Gartmanplantsoen , de hoofdrijbaan, gesloten in de richting van het Leidseplein;

    • c.

      de Leidsekade, tussen de Leidsebrug en de Marnixstraat, in de richting van de Marnixstraat;

  • 2.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model E7 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

    • a.

      de Marnixstraat , voor perceel 408;

    • b.

      het Leidseplein, voor perceel 33;

    • c.

      de Leidsekade, voor perceel 97;

    • d.

      de Weteringschans voor perceel 6-8;

  • 3.

    door het verwijderen van verkeersborden conform model G7 zone en tekstonderborden van Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te trekken de destijds gedane aanwijzing als voetpad uitgezonderd laden en lossen van 07:00-12:00 uur;

    • a.

      het Leidseplein , het weggedeelte gelegen tussen het Kleine-Gartmanplantsoen, de Korte Leidsestraat, de Leidsestraat, de Lijnbaansgracht en de Marnixstraat;

    • b.

      het Kleine Gartmanplantsoen, het weggedeelte gelegen tussen de Leidsekruisstraat en het Leidseplein;

  • 4.

    door het verwijderen van een fietsstrook: door doorgetrokken /onderbroken strepen, gemarkeerd gedeelte van de rijbaan waarop afbeeldingen van een fiets zijn aangebracht als genoemd in artikel 1 onder n van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990:

    • a.

      de Marnixstraat, tussen de Leidsekade en het Leidseplein;

    • b.

      het Leidseplein;

    • c.

      het Kleine-Gartmanplantsoen;

  • 5.

    door het verwijderen van een voetgangersoversteekplaats zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990:

    • a.

      het Leidseplein met de kruising van de Marnixstraat en het Kleine Gartmanplantsoen;

    • b.

      de Stadhouderskade met de kruising van de Leidsebrug/Leidseplein;

  • 6.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model C1 en tekstonderborden van Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring in beide richtingen voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee, uitgezonderd TTO taxi’s;

de Stadhouderskade, de speciaal daartoe aangelegde opstelstrook ;

  • 7.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model C2/C3 van Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen een eenrichtingsweg, in deze richting gesloten voor voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren en vee:

    • a.

      de Leidsekade, het weggedeelte gelegen tussen de Marnixstraat en het Leidseplein, gesloten in de richting van de Marnixstraat, uitgezonderd fietsers;

    • b.

      de Zieseniskade, gesloten in de richting van de Spiegelgracht, uitgezonderd fietsers;

  • 8.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model C6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 in te stellen een geslotenverklaring voor motorvoertuigen op meer dan twee wielen:

de Leidsekade, het weggedeelte gelegen tussen de Marnixstraat en het Leidseplein, gesloten in de richting van het Leidseplein, geldende van 21:00 – 07:00 uur, uitgezonderd ontheffinghouders;

Omdat het aannemelijk is dat het negeren van de geslotenverklaring voor zal komen, zal een automatische fysieke afsluiting worden geplaatst.

de Zieseniskade, gesloten in de richting van de Leidsekruisstraat, geldende van 21:00 – 07:00 uur, uitgezonderd ontheffinghouders. Omdat het aannemelijk is dat het negeren van de geslotenverklaring voor zal komen, zal een automatische fysieke afsluiting worden geplaatst.

  • 9.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model D4 en tekstonderbord van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, uitgezonderd TTO taxi’s;

de Stadhouderskade, de hoofdrijbaan gelegen ter hoogte van de taxivoorsorteerstrook;

  • 10.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model D5l/R van Bijlage I van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990 in te stellen het gebod tot het volgen van de rijrichting die op het bord is aangegeven, uitgezonderd fietsers:

    • a.

      de Leidsekruisstraat, met de kruising van de hoofdrijbaan van het Kleine Gartmanplantsoen, linksaf, met onderbord OB52;

    • b.

      de Leidsekade met de kruising van de Leidseburg, rechtsaf

  • 11.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E5 /E5 einde en tekstonderborden van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als taxistandplaats, voor uitsluitend TTO taxi’s : de Leidsebrug;

  • 12.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E6 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als gehandicaptenparkeerplaats:

    • a.

      de Leidsekade, het speciaal daartoe aangegeven parkeervak gelegen aan de waterzijde tegenover perceel 94;

  • 13.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E7 en tekstonderbord van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als een gelegenheid bestemd voor het onmiddellijk laden en lossen van goederen:

    • a.

      de Leidsekade, het speciaal daartoe aangegeven parkeervak gelegen aan de waterzijde tegenover perceel 96, van 07:00 – 21:00 uur;

    • b.

      de Weteringschans het speciaal daartoe aangegeven parkeervak gelegen voor de percelen 6-8, van 07:00 – 21:00 uur;

  • 14.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model E8 en tekstonderbord van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als een parkeergelegenheid alleen bestemd voor voertuigcategorie die op het bord is aangegeven:

de Leidsegracht de twee speciaal daartoe aangegeven parkeervakken ter hoogte van huisnummer 111 en 117, voor de voertuigcategorie; autodate;

  • 15.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model F17 van Bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 aan te wijzen als een tram/busbaan:

    • a.

      de Marnixstraat, de speciaal daartoe aangelegde trambusbaan gelegen tussen de Leidsekade en het Leidseplein;

    • b.

      het Kleine-Gartmanplantsoen de speciaal daartoe aangelegde trambusbaan;

    • c.

      het Leidseplein, de speciaal daartoe aangelegde trambusbaan, tussen de keerlus voor autoverkeer en de Marnixstraat/Kleine Gartmanplantsoen;

  • 16.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model G7 zone en tekstonderbordenvan Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan te wijzen als voetpad, uitgezonderd laden en lossen van 07:00-12:00 uur:

    • a.

      het Leidseplein, het weggedeelte gelegen tussen het Kleine Gartmanplantsoen, de Korte Leidsedwarsstraat, de Leidsestraat, de Lijnbaansgracht en de Marnixstraat;

    • b.

      het Kleine-Gartmanplantsoen, het weggedeelte gelegen tussen de Leidsekruistraat en het Leidseplein, uitgezonderd laden en lossen van 07:00-12:00 uur;

  • 17.

    door het plaatsen van verkeersborden conform model G11 van Bijlage II van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 aan te wijzen als verplicht fietspad:

    • a.

      het Kleine-Gartmanplantsoen, ter weerszijden van de trambaan;

    • b.

      het Leidseplein, tussen de Marnixstraat en de Stadhouderskade, ter weerszijden van de hoofdrijbaan;

    • c.

      de Leidsebrug ter weerszijden van de hoofdrijbaan;

    • d.

      de Marnixstraat, tussen de Leidsekade en het Leidseplein, ter weerszijden van de trambaan;

    • e.

      de Stadhouderskade, de speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen tussen de hoofdrijbaan en de aansluiting op het fietspad naar het Max Euweplein, in beide richtingen;

    • f.

      de Stadhouderskade, het speciaal daartoe aangelegde weggedeelten gelegen tussen het Max Euweplein en het Leidseplein;

  • 18.

    door het aanbrengen van een voetgangersoversteekplaatsen zoals bedoeld in artikel 49 lid 2 van het Regelement verkeersregels en verkeerstekens 1990: op de kruising van de Stadhouderskade ter hoogte van de Leidsebrug op de kruising van de Marnixstraat/Kleine-Gartmanplantsoen/Leidseplein;

  • 19.

    Bijbehorende bebordingstekening 21 juli 2016

 

Het college van Burgemeester en Wethouders van Amsterdam, namens deze,

 

 

K. van Grunsven

Afdelingshoofd Schoon en Heel

Stadsdeel Centrum

 

R. Bos

waarnemend afdelingsmanager Beheer Openbare Ruimte

Stadsdeel West

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Bent u het niet eens met dit besluit? En bent u belanghebbende? Dan kunt u een bezwaarschrift indienen.

Stuur dit uiterlijk zes weken na de publicatie van het besluit in de Staatscourant naar:

College van burgemeester en wethouders van Amsterdam

 

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau Stadsdeel Centrum

Postbus 202 1000 AE Amsterdam of

 

t.a.v. de afdeling Juridisch Bureau Stadsdeel West

Postbus 57239 1040 BC Amsterdam

 

Vermeld in uw bezwaarschrift:

  • uw naam, adres en telefoonnummer

  • een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (stuur

  • een kopie mee of noem het kenmerk van het besluit)

  • de redenen van uw bezwaar

  • de datum en handtekening

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een volmacht mee.

 

 

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Het besluit blijft dus gelden.

Is dit voor u nadelig en kunt u de afloop van de bezwaarprocedure niet afwachten? Dan kunt u, als u een bezwaarschrift hebt ingediend, om een voorlopige voorziening vragen bij:

De Voorzieningenrechter van de Rechtbank te Amsterdam,

Sector Bestuursrecht

Postbus 75850

1070 AW Amsterdam

 

Voor het indienen van dit verzoekschrift is griffiegeld verschuldigd

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven