Ontwerp Verkeersbesluit Laden en lossen Korte en Lange Leidsedwarsstraat en de Leidsekruisstraat

Logo Amsterdam - Centrum

Nummer 2016 -014105D d.d. 8 september 2016

 

Het algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum;

 

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Gelet op de bepalingen van de Wegenverkeerswet, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV1990), het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB 1992), de Verordening op de Bestuurscommissies 2013, het Mandaatbesluit van het Algemeen Bestuur en de ondermandaat-besluiten,

 

 

Overwegende:

• dat in het gebied gelegen binnen de Leidsegracht, Prinsengracht, Spiegelgracht, Lijnbaansgracht, Kleine-Gartmanplantsoen en Marnixstraat nu verschillende verkeersregimes kent;

• dat het hierdoor voor de weggebruikers niet altijd duidelijk is van wat er van hun wordt verwacht

• dat dit gebied een winkel- en uitgaansgebied is wat grotendeels door voetgangers wordt bezocht

• dat derhalve de voetganger de hoogste prioriteit heeft in dit gebied

• dat echter door de vestiging van winkels en horecagelegenheden deze vestigingen wel de gelegenheid moeten krijgen om te kunnen bevoorraden

• dat er binnen dit gebied verschillende tijden ten aanzien van het laden lossen werden gehanteerd

  • dat in de komende jaren de omgeving van dit gebied zal worden geherprofileerd waarbij het definitief ontwerp voor het Leidseplein en omgeving door de stadsdeelraad van Centrum en de Gemeenteraad is vastgesteld op respectievelijk 18 februari en 12 maart 2014, waarbij het toekomstig gebruik, beheer, handhaving en veiligheid belangrijke onderdelen zijn van dit project en zijn vernieuwingen;

  • dat blijkens dit definitief ontwerp het te herprofileren gebied (het Leidseplein) wordt aangewezen als voetgangersgebied, waarbij het laden en lossen is toegestaan van 07.00 – 12.00 uur;

  • dat, omwille van de uniformiteit en de veiligheid in het gehele gebied, de tijden ten aanzien van laden en lossen moeten worden aangepast in de Leidsekruisstraat, de Korte Leidsedwarsstraat en de Lange Leidsedwarsstraat;

  • dat vooruitlopend op de definitieve inrichting van het Leidseplein is voorgesteld om ten aanzien van de uniformiteit en veiligheid binnen dit gebied het voorgestelde laad- en losregime nu in te laten gaan;

  • dat in onderstaand besluit de verkeerstekens zullen worden benoemd conform artikel 96 van het RVV 1990;

  • met betrekking tot de in dit besluit genoemde maatregelen conform artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met de politie;

  • het hierna genoemde weggedeelte onder beheer is van en gelegen is binnen de grenzen van stadsdeel Centrum

  • dat krachtens artikel 2 Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden:

    • om de veiligheid op de diverse wegen te verzekeren;

    • ter bescherming van de weggebruikers en de passagiers;

    • ter voorkoming of beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade

    • om de vrijheid van het verkeer zoveel mogelijk te waarborgen;

 

BESLUITEN

  • 1.

    door het wijzigen van de onderborden behorende bij de bestaande E7 borden:

    • a.

      de Korte Leidsedwarsstraat, tussen de Leidsekruisstraat en de Spiegelgracht, van “fietsen toegestaan laden en lossen van 07:00 – 19:00 uur” naar “fietsen toegestaan laden en lossen van 07.00 – 12.00 uur”;

    • b.

      de Lange Leidsedwarsstraat, tussen de Leidsegracht en perceel 42, van “fietsen toegestaan, laden en lossen van 07:00 – 19:00 uur en inrijden gebruikers particuliere parkeergarage toegestaan” naar “fietsen toegestaan laden en lossen van 07.00 – 12.00 uur uur en inrijden gebruikers particuliere parkeergarage toegestaan”;

    • c.

      de Lange Leidsedwarsstraat, tussen perceel 42 en de Spiegelgracht, van “fietsen toegestaan laden en lossen van 07:00 – 19:00 uur” naar “fietsen toegestaan laden en lossen van 07.00 – 12.00 uur;

    • d.

      de Leidsekruisstraat, van “fietsen toegestaan laden en lossen van 07:00 – 19:00 uur” naar “fietsen toegestaan laden en lossen van 07.00 – 12.00 uur”

  • 2.

    zie bijgevoegde tekening d.d. 12 januari 2016

  • 3.

    te bepalen, dat met het van kracht worden van dit besluit eerdere verkeersmaatregelen in het onderhavige verkeersgebied komen te vervallen indien die met dit besluit in strijd zijn dan wel hiermede niet in overeenstemming zijn;

  • 4.

    dit besluit in werking te laten treden zodra de onderborden genoemd onder 1 geplaatst zijn

 

Algemeen Bestuur van de bestuurscommissie voor Stadsdeel Centrum, namens deze,

 

 

 

K. van Grunsven

Afdelingshoofd Schoon en Heel

 

MEDEDELINGEN

 

Belanghebbenden kunnen op grond van artikel 4.8 van de Algemene wet bestuursrecht, binnen twee weken na de datum van publicatie een zienswijze indienen op dit ontwerpbesluit.

 

Een zienswijze moet worden ondertekend en minstens bevatten: uw naam en adres, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waarop u uw zienswijze indient, de gronden van uw zienswijze en het kenmerk nummer van dit ontwerpbesluit. Wilt u ook uw telefoonnummer vermelden en een kopie van dit besluit mee zenden.

 

U stuurt uw zienswijze naar:

Algemeen bestuur van de bestuurscommissie voor stadsdeel Centrum

Gebied Zuid

tav Nana de Loor

Postbus 202

1000 AE Amsterdam

U kunt het ook mailen naar: n.de.loor@amsterdam.nl

 

Origineel aan:

Informatievoorziening IDB

 

Afschrift aan :

RvE Dienstverlening/Vergunningen (regulier)

Informatievoorziening/Functioneel en Gegevensbeheer

RvE Dienstverlening/Algemeen en sociaal loket

Gebiedsmanagement

Schoon & Heel Procesunit

Politie regionale eenheid Amsterdam

Dienst Stadstoezicht

Stichting Gehandicapten Overleg Amsterdam

ENFB

Naar boven