Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
- tot het opheffen van de parkeergelegenheid naast Havenstraat 33 te Montfoort door het verwijderen van verkeersbord model E4 van Bijlage 1 van het RVV 1990.
- tot het instellen van een gedeeltelijk parkeerverbod naast Havenstraat 33 door het aanbrengen van een gele onderbroken streep, zoals bedoeld in artikel 24, lid 1 onder e. van het RVV 1990.
Montfoort, 12 september 2016
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
J. Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Om de parkeermogelijkheden naast Havenstraat 33 in Montfoort te vergroten, is het gewenst de aangewezen parkeergelegenheid op te heffen en tegelijkertijd een beperkt parkeerverbod in te stellen.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
Langs Havenstraat 33 is een parkeergelegenheid aangewezen. Hieruit volgt dat er alleen in de aanwezige vakken mag worden geparkeerd.
- •
In de praktijk blijkt dat het ook mogelijk is om gedeeltelijk buiten de vakken te parkeren zonder dat hierbij hinder ontstaat. Dit is getoetst d.m.v. proefrijden. Gelet op de parkeerdruk is het gewenst om de extra parkeerruimte te kunnen gebruiken.
- •
Om het parkeren buiten de vakken mogelijk te maken, moet de bestaande aanwijzing van de parkeergelegenheid worden opgeheven.
- •
Om in de nieuwe situatie hinderlijk parkeren tegen te gaan, is het nodig om tegelijkertijd een gedeeltelijk parkeerverbod in te stellen tegenover de aanwezige garageboxen. Ook wordt hiermee de vrije doorgang t.h.v. de poort van huisnummer 33 gewaarborgd.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;
- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.
De in dit verkeersbesluit omschreven in te stellen dan wel op te heffen verkeersmaatregelen worden aangegeven door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de daartoe noodzakelijke borden, onderborden en/of markering.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden ingesteld en opgeheven zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Belangenafweging
De maatregel zorgt voor een toename in parkeergelegenheid. Middels proefrijden is aangetoond dat er geen hinder hoeft te ontstaan. Er zijn dan ook geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.