Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
- tot het instellen van een verplichting tot parkeren met twee wielen op het trottoir aan de westelijke zijde van de Johannes Poststraat in Montfoort, door het plaatsen van verkeersbord model E08b van Bijlage 1 van het RVV 1990.
Montfoort, 12 september 2016
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
J. Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Om de doorrijdbaarheid van de Johannes Poststraat te kunnen waarborgen, is het nodig om het parkeren met twee wielen op het trottoir aan één zijde van de weg te verplichten.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
De Johannes Poststraat is een woonstraat en kent een relatief hoge parkeerdruk. Er zijn geen parkeervakken of – havens aanwezig, waardoor het parkeren volledig op de rijbaan plaatsvindt.
- •
Het tweezijdig parkeren op de rijbaan leidt tot problemen met de doorrijdbaarheid, o.a. voor de hulpdiensten.
- •
In de praktijk wordt er al regelmatig met twee wielen op het trottoir geparkeerd.
- •
Na overleg met omwonenden is besloten om het parkeren met twee wielen op het trottoir aan één zijde van de weg te legaliseren. Daarbij wordt gekozen voor het trottoir aan de westelijke zijde van de straat, zodat de begaanbaarheid van het trottoir aan de oostelijke zijde (waar de meeste woningen staan) gewaarborgd wordt.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
De in dit verkeersbesluit omschreven in te stellen dan wel op te heffen verkeersmaatregelen worden aangegeven door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de daartoe noodzakelijke borden, onderborden en/of markering.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden ingesteld en opgeheven zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Belangenafweging
De maatregel leidt tot een beperking van de begaanbaarheid van het trottoir aan één zijde van de weg, maar het waarborgen van de doorrijdbaarheid (en daarmee de veiligheid) weegt zwaarder. Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.