Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
- tot het instellen van een eenzijdig parkeerverbod aan de noordelijke zijde van de Johan de Ridderlaan te Montfoort t.h.v. de huisnummers 44 t/m 48, door het aanbrengen van een gele onderbroken streep zoals bedoeld in artikel 24, lid 1 onder e. van het RVV 1990.
Montfoort, 12 september 2016
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
J. Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Uit het oogpunt van verkeersveiligheid en het waarborgen van de bruikbaarheid van de aangelegen uitritten is het wenselijk een eenzijdig parkeerverbod in te stellen op de Johan de Ridderlaan te Montfoort t.h.v. de huisnummers 44 t/m 48.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
De Johan de Ridderlaan is een woonstraat (30 km/uur) binnen de bebouwde kom van Montfoort. Parkeren op de rijbaan is toegestaan.
- •
T.h.v. de huisnummers 44 t/m 48 leidt het parkeren op de rijbaan aan de noordelijke zijde van de weg tot een tweetal problemen.
- •
Enerzijds leidt dit parkeren ertoe dat verkeer direct na de bocht te maken krijgt met tegemoetkomend verkeer dat (vanwege geparkeerde auto’s) is uitgeweken naar de andere weghelft.
- •
Anderzijds geven de bewoners aan dat er direct naast de uitritten van de woningen 44 t/m 48 (even nummers) wordt geparkeerd. Dit bemoeilijkt het uitrijden.
- •
Door het instellen van een eenzijdig parkeerverbod aan de noordelijke zijde verplaatst het parkeren zich naar de zuidelijke zijde van de weg. In deze nieuwe situatie wordt tegemoetkomend verkeer op de andere weghelft eerder waargenomen. Ook is er meer gelegenheid om te parkeren zonder daarbij hinder te veroorzaken t.h.v. uitritten van woningen.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het beschermen van weggebruikers en passagiers.
De in dit verkeersbesluit omschreven in te stellen dan wel op te heffen verkeersmaatregelen worden aangegeven door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de daartoe noodzakelijke borden, onderborden en/of markering.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden ingesteld en opgeheven zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Belangenafweging
De maatregel bevordert de verkeersveiligheid en is niet van invloed op de beschikbare parkeercapaciteit. Bovendien beschikken alle woningen rond het betreffende weggedeelte over parkeergelegenheid op eigen terrein. Er zijn dan ook geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.