VERKEERSBESLUIT GEMEENTE GENNEP

Logo Gennep

Aanbrengen van een afsluiting voor motorvoertuigen op de Willem Boyeweg in Gennep t.h.v. de Rijssenbeeklaan en Dr. Ariënsstraat.

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN DE GEMEENTE GENNEP:

Gelet op het bepaalde in artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994;

Mede gelet op het ter zake bepaalde in het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (RVV), de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), de Wegenwet (WW) en het (onder)mandaatbesluit van de gemeente Gennep;

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 15, tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor maatregelen op of aan de weg die leiden tot een wijziging van de inrichting van de weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van de weg of weggedeelte gebruik kan maken.

Doelstelling en motivering

Het initiatief dat uiteindelijk geleid heeft tot dit besluit lag bij bewoners van de Willem Boyeweg. Wij ontvingen met regelmaat klachten over het ongeoorloofde gebruik van vrachtverkeer en het hard rijden binnen de 30 km/u zone van de Willem Boyeweg. Een verkeerstelling heeft deze verkeersovertredingen bevestigd.

Vanuit deze probleemstelling is de gemeente Gennep samen met VVN en een klankbordgroep uit de wijk Gennep-Zuid, gestart met een gedragsproject om de situatie te verbeteren. Omdat dit niet het gewenste resultaat had bleek de enige oplossing het aanbrengen van een fysieke maatregel om op die manier het tegengaan van de overtredingen af te dwingen.

Met dit verkeersbesluit willen we het vrachtverkeer, dat het vrachtverbod negeert, weren.

Daarnaast is het gewenst om het aantal verkeersbewegingen terug te dringen binnen de 30 km/u zone van de Willem Boyeweg. De Willem Boyeweg is op het gedeelte tussen de Brabantweg en de Rijssenbeeklaan erg smal. Aan beide zijden liggen parkeerstroken die ook smal zijn. Daarmee is de weg ongeschikt gebleken voor de vele verkeersbewegingen die dagelijks via deze weg plaatsvinden.

Met deze maatregel zal het gebruik van het betreffende deel van de Willem Boyeweg door doorgaand verkeer afnemen. Naar verwachting zal, afhankelijk van de bestemming, het doorgaande verkeer zich afwikkelen via drie andere (logische) routes. Daarmee zal niemand onevenredig worden benadeeld met dit besluit. Na uitvoering van de maatregel zal deze weg na verwachting veelal gebruikt worden door bestemmingsverkeer, dat daarmee passend is bij de inrichting van de weg.

Omdat de snelheid op de Willem Boyeweg ook een belangrijk onderdeel was in het verzoek zal dit probleem naar verwachting ook afnemen omdat de toekomstige gebruikers veelal straat- en wijkbewoners zijn. Zij hebben hun zorgen geuit over het rijgedrag waarmee je mag verwachten dat ze zelf de snelheidslimiet in acht zullen nemen. Dit is ook als zodanig teruggekoppeld met de klankbordgroep. Als gemeente hebben we ook duidelijk aangegeven dat het 30 km/u gebied op de Willem Boyeweg zich niet leent voor verdere snelheidsremmende maatregelen. De bewoners zullen zelf ook actief/alert moeten blijven.

De Willem Boyeweg ligt binnen een school-thuisroute waarbij dagelijks veel kinderen gebruik maken van de (oversteek) Willem Boyeweg. Met deze maatregel wordt het voor (overstekende) kinderen ook veiliger op de Willem Boyeweg.

Uit oogpunt van het verzekeren van de veiligheid op de weg en het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade, (artikel 2, Wegenverkeerswet 1994, lid 1a en 2a) is het aanbrengen van een fysieke afsluiting voor gemotoriseerd verkeer op de Willem Boyeweg in Gennep de meest effectieve maatregel.

Overwegingen

Beheer en onderhoud/ huidig gebruik

De betreffende weg is eigendom van de gemeente Gennep en wordt volledig door de gemeente Gennep beheerd en onderhouden. De gemeente Gennep is als wegbeheerder verantwoordelijk voor de inrichting en vormgeving van de weg al naar gelang de functie van de weg.

De betreffende weg is een erftoegangsweg binnen de bebouwde kom die gebruikt wordt door doorgaand verkeer, bestemmingsverkeer en als school-thuisroute.

Verkeersmaatregel Willem Boyeweg

Door het aanbrengen van een afsluiting voor motorvoertuigen op de Willem Boyeweg in Gennep t.h.v. de Rijssenbeeklaan en Dr. Ariënsstraat dragen we bij aan de algehele verkeersveiligheid voor de bewoners en gebruikers van de Willem Boyeweg.

Conclusie

Op basis van de motivering in dit verkeersbesluit is de gemeente Gennep van mening dat met het aanbrengen van een afsluiting voor motorvoertuigen op de Willem Boyeweg in Gennep de verkeersveiligheidsproblemen en overlast die aanwonenden en gebruikers ervaren zoveel als mogelijk worden beperkt. Daarom kunnen we met dit verkeersbesluit overgaan tot het aanbrengen van een afsluiting voor motorvoertuigen op de Willem Boyeweg in Gennep t.h.v. de Rijssenbeeklaan en de Dr. Ariënsstraat.

Overleg

Het voorliggende verkeersbesluit is ter informatie en advisering voorgelegd aan de Politie en basiseenheid Gennep op 2 september 2016. Hiermee is voldaan aan het bepaalde in artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer. Omdat het een afsluiting betreft is het besluit ook voorgelegd aan de brandweer.

Belangenafwegingen

Vanuit de samenwerking tussen gemeente Gennep, VVN en de klankbordgroep is een huis aan huis enquête gehouden door de klankbordgroep. Hierbij zijn alle belanghebbenden, ook de bedrijven op bedrijventerrein De Heij, gevraagd naar hun voorkeursmaatregel waarbij de keuze bestond uit een afsluiting voor motorvoertuigen, een wegversmalling om alleen het vrachtverkeer te weren of geen maatregel.

De uitkomsten van de enquête zijn door de gemeente Gennep besproken met VVN en de klankbordgroep. Vanuit de bewoners is een duidelijke voorkeur uitgesproken voor de afsluiting.

Onder de geënquêteerde bedrijven bestond een gemengd beeld waardoor het bestuur van Bedrijventerrein 3H gevraagd is naar hun mening. Daaruit is het volgende naar voren gekomen.

Het bestuur van BTV 3H heeft de kwestie in overweging genomen en enkele leden en niet-leden op bedrijventerrein De Heij naar hun mening gevraagd. Het blijkt dat het merendeel van de bedrijven op bedrijventerrein De Heij er niet of in beperkte mate mee te maken krijgt. De bereikbaarheid van bedrijventerrein De Heij blijft in de beoogde situatie in voldoende mate gewaarborgd. De voorgenomen verkeersmaatregelen op de Willem Boyeweg hebben geen onevenredige nadelige consequenties tot gevolg. Er zijn dan ook geen bezwaren van BTV 3H tegen de beoogde situatie.

De rijroute voor vrachtverkeer naar bedrijventerrein De Heij loopt via de Brabantweg-Randweg-Willem Boyeweg. Dit is als zodanig ook bebord, mede op basis van het geldende vrachtverbod op de Willem Boyeweg tussen de Brabantweg en de Rijssenbeeklaan. Daarom zal de voorgenomen verkeersmaatregel op de Willem Boyeweg geen onevenredige nadelige consequenties tot gevolg hebben. Er zijn dan ook geen bezwaren van BTV 3H tegen de beoogde situatie.

Besluiten

Op grond van vorenstaande overwegingen besluiten Burgemeester en Wethouders:

Tot het aanbrengen van een afsluiting voor motorvoertuigen op de Willem Boyeweg in Gennep t.h.v. de Rijssenbeeklaan en Dr. Ariënsstraat.

Dit besluit wordt kenbaar gemaakt door het aanbrengen van een verhoogde middengeleider op het kruispuntplateau. De uitvoering van de afsluiting is weergegeven op de bij dit besluit behorende tekening met nr. 16529.1BST01-0.

Zaaknr. 221536

Gennep, 6 september 2016

Hoogachtend,

Burgemeester en Wethouders van Gennep

Namens dezen

De beleidsmedewerker verkeerszaken

Ing. A.J. Knipping

Rechtsbescherming

Wanneer u belanghebbende bent en u bent het niet eens met dit besluit, dan kunt u hiertegen een bezwaarschrift indienen bij: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Gennep, Postbus 9003, 6590 HD Gennep. De termijn voor het indienen van het bezwaarschrift is zes weken en start met ingang van de dag, gelegen na de datum waarop dit besluit in de staatscourant is gepubliceerd. Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient tenminste te bevatten: de naam en het adres van de indiener, de dagtekening, een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht en de gronden van het bezwaar.

Het bezwaarschrift schorst de werking van het besluit niet. Als onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist, kunt u een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening doen. Voorwaarde is wel dat u een bezwaarschrift heeft ingediend. Het verzoek moet u richten aan de voorzieningenrechter van de rechtbank te Roermond, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. Bij het verzoekschrift dient u een afschrift van dit besluit te voegen. Voor het behandelen van een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening bent u griffierechten verschuldigd. De rechtbank zal u na ontvangst van het verzoek hierover inlichten.

Naar boven