Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Staatscourant 2016, 47772 | Verkeersbesluiten |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek |
---|---|---|---|
Zwartewaterland | Staatscourant 2016, 47772 | Verkeersbesluiten |
Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,
Namens dezen,
S.E. Lenderink
Eenheidsmanager Ontwikkeling
De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:
De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit
Recente besluitvorming in de gemeente heeft geleid tot een herijking van het beleid rond woonerven. Concreet betekent dat dat woonerven die niet voldoen aan de wettelijke vormgevingsvereisten, en niet eenvoudig overeenkomstig zijn aan te passen, worden opgeheven. Het college van burgemeester en wethouders heeft daarom besloten om het woonerf in de Lamoen op te heffen.
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.
In 2005 is de Lamoen in Hasselt aangewezen als woonerf. Hiertoe zijn bij de aansluiting van de Lamoen op de Gareel en bij de aansluiting van de Lamoen op de Zicht de verkeersborden G5 en G6 geplaatst. In een woonerf gelden bijzondere verkeersregels (RVV 1990, artikelen 44, 45 en 46), namelijk: voetgangers mogen de wegen over de volle breedte gebruiken, bestuurders mogen binnen het erf niet sneller rijden dan 15 km/uur en parkeren is voor bestuurders van motorvoertuigen alleen toegestaan op die plaatsen die als zodanig zijn aangeduid of aangegeven. De verkeerswetgeving verbindt daarom een aantal vormgevingscriteria aan een woonerf, te weten:
Het woonerf in de Lamoen voldoet alleen aan het gestelde in de punten 1 en 4, en niet aan het gestelde in de punten 2, 3 en 5. Opheffing van het woonerf heeft tot doel dat aan de strijdigheid met de Wegenverkeerswet een einde wordt gemaakt.
De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 8 maart 2016 heeft de politie een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregel. De politie adviseert positief over het opheffen van het woonerf.
Op 18 mei 2005 heeft het college besloten om een woonerf in te stellen in de Lamoen. Het college overwoog hierbij dat er geregeld foutief en hinderijk werd geparkeerd en het aanwijzen van de Lamoen als woonerf een effectief middel was om het parkeren te ordenen. Het foutief parkeren had tot gevolg dat de straat soms werd geblokkeerd, zodat de straat niet altijd toegankelijk was voor de vuilnisophaaldienst of de hulpdiensten. Tevens werd destijds aangegeven dat door het foutief parkeren onoverzichtelijke situaties ontstonden voor de spelende kinderen en bij het in- en uitrijden van de tuinopritten.
Er is in 2005 echter voorbij gegaan aan de vormgevingsvereisten die de Wegenverkeerswet verbindt aan een woonerf. Zo is de Lamoen ingericht als een normale 30 km/uur straat. Stapvoets rijden volgt daarmee niet logischerwijs uit de weginrichting. De weg is verdeeld in een rijbaan en een verhoogd trottoir en de in- en uitgangen zijn niet als uitritconstructie vormgegeven. Slechts met forse investeringen kan de inrichting worden aangepast naar een juiste woonerfinrichting. Het college overweegt hierbij dat de huidige inrichting niet bijdraagt aan de verkeersveiligheidsdoelstelling van een woonerf en niet het gewenste verkeersgedrag in een woonerf uitlokt. Door de onjuiste inrichting van de in- en uitgangen van het woonerf is sprake van een onduidelijke voorrangsregeling ter plaatse van de kruispunten Lamoen/Gareel en Lamoen/Zicht. Het college overweegt dat woonerven bijdragen aan de verkeersveiligheid als deze goed zijn vormgegeven, en dat woonerven die niet juist zijn vormgegeven geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid. In het kader van de verkeersveiligheid is het daarom wenselijk om het woonerf in de Lamoen op te heffen.
Op 30 maart 2016 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie heeft met instemming op het voornemen gereageerd.
De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.
Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!
Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.
U stuurt het bezwaarschrift naar:
College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland
t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie
In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.
Verder moet u in ieder geval vermelden:
Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.
Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?
Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.
Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.
Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt
Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen
De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-47772.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.