Gemeente Hoorn – Verkeersbesluit tot aanwijzing van twee parkeerplaatsen voor het laden van elektrische voertuigen in de Van Beijerenstraat, ten zuidoosten van huisnummer 89, te Hoorn.

Logo Hoorn

Besluit tot het vaststellen van verkeersmaatregel(en)

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hoorn,

gelet op:

• artikel 18 lid 1d van de Wegenverkeerswet 1994, waarin bepaald is dat ons college de bevoegdheid heeft tot het nemen van verkeersbesluiten;

• het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer, de Wegenverkeerswet 1994 en de Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens;

overwegende dat:

• wij een verzoek ontvangen hebben om nabij het Julianaplein een elektrisch laadpunt te realiseren voor het laden van elektrische voertuigen;

• voor elektrisch vervoer een netwerk van laadpunten noodzakelijk is;

• wij voor de realisatie van elektrische laadpunten een samenwerking zijn aangegaan met de provincie Noord-Holland om via de Metropool Regio Amsterdam Elektrisch laadpunten te plaatsen in de gemeente Hoorn;

• elektrische auto’s bij het rijden geen CO2 en fijnstof uitstoten en daarmee minder schadelijk zijn voor het milieu;

• de Rijksoverheid elektrisch rijden stimuleert doordat gebruikers van deze voertuigen geen of beperkt wegenbelasting en BPM (Belasting op Personenauto’s en Motorrijwielen) betalen;

• steeds meer autoproducenten één of meer volledig elektrische voertuigen of plug-in hybride voertuigen in hun assortiment hebben;

• het daarom noodzakelijk is dat er op openbare locaties mogelijkheden aanwezig zijn, voor gebruikers die niet over eigen parkeermogelijkheid beschikken, voor het laden van (deels) elektrische voertuigen;

• de parkeerplaatsen bij de laadpaal beschikbaar moet zijn voor het laden van de (deels) elektrische voertuigen;

• ter beperking van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade alsmede de gevolgen voor het milieu, bij de laadpaal een parkeerplaats moet worden aangewezen waarop uitsluitend geparkeerd mag worden ten behoeve van het laden van (deels) elektrische voertuigen;

• het beschikbaar stellen van parkeerplaatsen om een (deels) elektrisch voertuig te laden een afname betekent van de totale parkeercapaciteit voor voertuigen met conventionele aandrijving maar wij deze afname niet op vinden wegen tegen het voordeel van stimulering van het rijden met (deels) elektrische voertuigen, hoewel de parkeerdruk op deze locatie hoog is, is er in de nabije omgeving alternatieve parkeerruimte aanwezig;

• wij de bewoners in de nabije omgeving van het voorgestelde laadpunt in de Van Beijerenstraat op 7 juni 2016 schriftelijk geïnformeerd hebben over ons voornemen om een elektrisch laadpunt te plaatsen en hier twee parkeerplaatsen bij aan te wijzen waarop elektrische rijders kunnen laden en wij hierop meerdere zienswijzen ontvangen hebben;

Zienswijzen

• aangegeven is dat er nu reeds een hoge parkeerdruk is, onder andere veroorzaakt door aanwijzing van een gehandicaptenparkeerplaats bij buurthuis ’t Slot en toename van het aantal woningen op de hoek Crabstraat/Venenlaan

• als men in een buurt met een hoge parkeerdruk woont moet men niet elektrisch gaan rijden en moet de gemeente geen privé-plaatsen voor deze elektrische rijders realiseren, of realiseer deze plaatsen waar de parkeerdruk niet zo hoog is, dan loopt men maar een stuk naar hun woning, dat moeten elektrische rijders er voor over hebben als ze “groen” willen rijden;

• op het gedeelte van het Julianaplein tussen Mecklenburgstraat en Venenlaan een onduidelijke verkeerssituatie aanwezig is, hier wordt veelvuldig tegen de richting in gereden, voor fietsers is niet duidelijk waar ze moeten fietsen, voorstellen zijn gedaan om dit stukje weg anders in te richten, met meer parkeerplaatsen en minder uitlokking tot het negeren van het verbod op inrijden, maar de gemeente geeft hier geen gehoor aan;

• voorgesteld wordt de laadpunten niet op bestaande parkeerplaatsen aan te brengen maar hiervoor twee nieuwe plaatsen te realiseren, dat zou kunnen op de hoek van het Julianaplein met de Van Beijerenstraat door het stukje groen om te vormen naar twee parkeerplaatsen waar elektrisch geladen kan worden en waarbij deze tevens als gehandicaptenparkeerplaats mogen worden;

• één belanghebbende doet het een genoegen dat de gemeente het elektrisch rijden stimuleert en voor hem is het geen probleem dat er oplaadpunten worden geplaatst, waarbij gevraagd wordt of het opladen gratis is;

• op de voorgestelde locatie zijn de parkeerplaatsen te smal om elektrische auto’s te kunnen parkeren;

• gemeente lijkt te stimuleren dat mensen die naar het centrum gaan in de Van Beijerenstraat een voorkeursplek krijgen en de omwonenden worden wederom met extra parkeerdruk opgezadeld;

Reactie college

• uit parkeertellingen in 2015 en 2016 blijkt dat in de nachtperiode, wanneer bewoners veelal thuis zijn, maximaal 18 van de 22 parkeervakken in de Van Beijerenstraat, tussen Crabstraat en Julianaplein, bezet zijn;

• aanwijzing van laadpunten niet betekent dat er parkeerplaatsen verwijderd worden, maar slechts leidt tot een andere verdeling van de beschikbare parkeerruimte over de parkeerders, die ook nu reeds parkeren in de wijk;

• de Rijksoverheid streeft naar een verdubbeling van het huidige aantal van circa 100.000 naar 200.000 (deels) elektrische voertuigen in 2020 en een doorgroei naar 1.000.000 in 2025 en het daarom noodzakelijk is om ook in Hoorn meerdere openbare laadpunten aan te wijzen;

• wij het aanbieden van voldoende laadmogelijkheid zien als stimulans aan onze inwoners in hun overwegingen tot aanschaf van een (deels) elektrische auto, omdat beschikbaarheid van laadinfrastructuur daarvoor belangrijk is, met name voor hen die niet over een parkeermogelijkheid op eigen terrein beschikken;

• in onze gemeente veel bewoners in een woning wonen waarbij er geen ruimte is om op eigen terrein te parkeren, deze bewoners parkeren hun huidige diesel/benzine/gas auto op de openbare weg;

• wij bewoners die (deels)elektrisch rijden niet anders willen behandelen en daarom ook voor hen openbare parkeerplaatsen beschikbaar willen hebben, met dit verschil dat er een elektrische laadpaal bij staat om het voertuig te kunnen laden;

• de verkeerssituatie op het eenrichtingsgedeelte van het Julianaplein tussen Mecklenburgstraat en Venenlaan naar onze mening los staat van het voornemen tot realisatie van twee oplaadpunten op twee bestaande parkeerplaatsen op de Van Beijerenstraat en daarom verder niet bij deze besluitvorming over oplaadpunten betrokken wordt;

• gelet op de huidige parkeerdruk in de Van Beijerenstraat er geen noodzaak is om een boom te kappen en groen te verwijderen ten gunste van nieuwe parkeerplaatsen;

• het opladen bij de laadpaal niet gratis is, er moet een vergoeding betaald worden voor de afgenomen stroom, afhankelijk van de gekozen abonnementsvorm en verstrekker van de laadpas;

• de parkeerplaatsen inderdaad een beperkte breedte van circa 2,30 meter hebben, wat ten tijde van de aanleg van deze plaatsen een gebruikelijke breedte was, en wij daarom langs de groenstrook een tegelrij aanbrengen zodat er betere gelegenheid is om strak langs de trottoirband te parkeren en in/uit te kunnen stappen;

• ook in het centrum van Hoorn elektrische laadpunten aanwezig zijn (zoals in de parkeergarages Jeudje en Het park, het Transferium, het ABC, etc.) waar elektrische rijders kunnen laden en er daarom naar onze mening geen sprake is van een stimulering om als elektrische rijder en bezoeker van de binnenstad in de wijken rondom de binnenstad te parkeren;

• wij op basis van de zienswijzen geen aanleiding hebben om het oorspronkelijke voorstel aan te passen;

• overleg gevoerd is met de korpschef van het regionaal politiekorps Noord-Holland Noord en deze positief geadviseerd heeft op onderstaande maatregel;

• de betreffende straat in beheer is bij de gemeente Hoorn;

Besluit:

Door plaatsing van borden E4 van bijlage I van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, voorzien van onderbord met opschrift: “OPLAADPUNT uitsluitend parkeren voor elektrische voertuigen die zichtbaar worden opgeladen”, tot het aanwijzen van twee parkeerplaatsen bestemd voor het opladen van elektrische voertuigen in de Van Beijerenstraat, ten zuidoosten van huisnummer 89, te Hoorn.

Aldus vastgesteld in de vergadering d.d.

College van burgemeester en wethouders

de secretaris, de burgemeester,

Bent u het niet eens met dit besluit?

In dat geval adviseren wij u om eerst contact met ons op te nemen. Wij nemen samen met u het besluit door. U kunt hiervoor bellen met 0229-252200. Als u het kenmerk van de brief bij de hand houdt, kunnen wij u sneller helpen.

Als we er niet uitkomen, kunt u een bezwaarschrift sturen. Zorgt u er voor dat u het bezwaarschrift indient binnen zes weken na de dag waarop het besluit is verzonden. Daarmee voorkomt u dat wij uw bezwaarschrift niet meer kunnen behandelen.

Hoe maakt u bezwaar?

U stuurt uw bezwaarschrift aan: het college van burgemeester en wethouders. Adres: Postbus 603, 1620 AR Hoorn.

In uw bezwaarschrift moet het volgende staan:

• uw naam, adres en graag ook uw telefoonnummer;

• een duidelijke omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt (u kunt bijvoorbeeld de datum en ons kenmerk van het besluit vermelden of een kopie meesturen);

• de reden(en) waarom u bezwaar maakt;

• de datum en uw handtekening.

Dient iemand anders namens u een bezwaarschrift in? Stuur dan een machtiging mee.

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. Dat betekent dat het besluit blijft gelden in de tijd dat uw bezwaarschrift in behandeling is. Als u dit niet wilt, bijvoorbeeld omdat het besluit onherstelbare gevolgen heeft voor u, dan kunt u de voorzieningenrechter van de rechtbank Alkmaar vragen een voorlopige voorziening te treffen om het besluit te schorsen. Het indienen van een verzoek om voorlopige voorziening kan alleen als u binnen de termijn een bezwaarschrift heeft ingediend. Het adres van de rechtbank is Postbus 251, 1800 BG Alkmaar.

Als u een voorlopige voorziening aanvraagt, bent u griffierecht verschuldigd. U ontvangt hiervoor automatisch een rekening.

Naar boven