Gemeente Leiden, verkeersbesluitverkeersmaatregelen in verband met aanpassingen aan het kruispunt Plantage – Utrechtse Veer – Hoge Rijndijk

Logo Leiden

Situatietekening: Z/16/337156

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de gemeente Leiden op 18 juni 2015 een verkeersbesluit heeft genomen voor het nemen van een aantal verkeersmaatregelen in verband met aanpassingen aan het kruispunt Plantage – Utrechtse Veer – Hoge Rijndijk, met kenmerk ST15020;

  • tegen dit besluit door twee bezwaarmakers bezwaar is gemaakt;

  • de bezwaren betrekking had op het voorstel om de rijrichting op de Plantage om te draaien, samen met de voorgestelde aanpassingen in de rijrichting in de omliggende straten;

  • in een informeel overleg met de bezwaarmakers besloten is aan de bezwaren tegemoet te komen door de verkeerscirculatie ongemoeid te laten;

  • daarmee vrijwel alle besluitplichtige elementen uit het verkeersbesluit komen te vervallen;

  • in overleg met de bezwaarmakers is overeen gekomen om het verkeersbesluit in te trekken;

  • ontwerpaanpassingen die wel verkeersbesluitplichtig zijn worden vervat in dit nieuwe verkeersbesluit;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 17 juni 2015 met kenmerk 17062016-1 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van het intrekken van het verkeersbesluit;

  • het verkeer ter hoogte van het kruispunt Plantage – Plantagelaan – Hoge Rijndijk – Utrechtse Veer wordt geregeld middels een verkeerslichteninstallatie (VRI);

  • deze VRI echter verouderd is en vervanging noodzakelijk is, de verkeersregeling daarnaast onlogisch is wat in de dagelijkse praktijk resulteert in onnodig lange files en de huidige veiligheidstijden van de installatie niet voldoen aan de vigerende CROW richtlijn 321 “Ontruimgingstijden verkeersregelinstallaties”;

  • een gevolg hiervan voorts is dat ter plaatse van bovengenoemd kruispunt relatief vaak sprake is van roodlichtnegatie (vooral door fietsers) omdat bestuurders lang voor de verkeerslichten moeten wachten;

  • de huidige VRI niet alleen belemmerend voor de doorstroming ter plaatse werkt, maar ook resulteert in verkeersonveilige en derhalve onwenselijke situaties;

  • de VRI derhalve zal worden vervangen;

  • het in aanvulling op het vervangen van de huidige VRI nog enkele verkeersmaatregelen worden genomen ter nadere regeling van het verkeer ter plaatse van het kruispunt Plantage – Plantagelaan – Hoge Rijndijk – Utrechtse Veer, te weten:

  • de fietsoversteek over de Plantage, vanaf de Hoge Rijndijk richting Plantagelaan wordt uitgebogen om ruimte te maken voor fietsers die opstellen voor de VRI oversteek naar de Hoge Rijndijk. Deze uitbuiging zorgt er tevens voor dat overstekende fietsers vanaf de Plantage richting Hoge Rijndijk apart in de verkeersregeling kunnen worden opgenomen, waardoor de afwikkeling en doorstroming op het kruispunt verbetert;

  • komend vanaf de Plantage wordt een gebod ingesteld voor vrachtwagens om rechtdoor te rijden of linksaf te slaan. Rechts afslaan is voor vrachtwagens vanwege de nieuwe vormgeving en uitbuiging van het fietspad niet langer mogelijk;

  • vanaf de Utrechtse Veer worden twee opstelstroken gemaakt (één voor linksafslaand verkeer en één voor rechtsafslaand verkeer), waardoor de afwikkeling en doorstroming op het kruispunt verbetert;

  • het opheffen van de huidige aanduiding van het vrijliggende pad aan de oostzijde van de Utrechtse Veer, ter hoogte van de fysieke rijbaanscheiding, als verplicht fietspad. Dit heeft te maken met het feit dat de betreffende fysieke scheiding wordt verwijderd en in plaats daarvan een fietsstrook wordt aangelegd, welke aansluit op de reeds bestaande fietsstrook in het overige gedeelte van de Utrechtse Veer;

  • tot slot nog genoemd dient te worden dat het in de nieuwe situatie gedoogd wordt wanneer bromfietsers komende vanuit de Plantage en rijdende richting Hoge Rijndijk of Utrechtse Veer ter plaatse gebruik maken van het vrijliggende pad aan de zuidzijde van het kruispunt;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 29-08-2016 met kenmerk 29082016-2 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

 

  • 1.

    door het plaatsen van borden model B06 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van haaientanden op het wegdek een voorrangsregeling in te stellen ter hoogte van de fietsaansluiting van de Plantage op de Plantagelaan (ter hoogte van Plantage 20), waarbij overstekende fietsers voorrang dienen te verlenen aan het kruisende gemotoriseerde verkeer op de route Plantagelaan – Hoge Rijndijk; 

  • 2.

    door het plaatsen van borden model D06l van Bijlage 1 van het RVV 1990, met daaronder een onderbord model OB11, een verplichte rijrichting rechtdoor en linksaf voor vrachtverkeer in te stellen vanaf de Plantage; 

  • 3.

    door het verwijderen van bord G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990, aan de rechterzijde van de Utrechtse Veer het verplichte fietspad op te heffen, 

  • 4.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk Z/16/337156 van 18-08-2016.    

    Leiden, 31 augustus 2016,

     

    burgemeester en wethouders van Leiden,

    namens dezen,

        

    A.H. Karbet

    Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

       

    Bezwarenprocedure

    Het verkeersbesluit is vanaf 9 september 2016 te vinden in de Staatscourant, www.overheid.nl. Daarnaast kan in het stadhuis en bij het Stadsbouwhuis een papieren versie van het verkeersbesluit worden ingezien.

     

    Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit ‘herinrichting kruispunt Plantage-Utrechtse Veer-Hoge Rijndijk’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven