VERKEERSBESLUIT

Logo Albrandswaard

Nummer: 1114148

Burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

Gelet op:

  • -

    artikel 18, lid 1 onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: WVW 1994) ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen, welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • -

    artikel 15, lid 1 van de WVW 1994 ingevolge de plaatsing van de bij algemene maatregel van bestuur aangewezen verkeerstekens en onderborden, voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat, geschiedt krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 12 van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW) ingevolge de plaatsing en verwijdering van het verkeersteken A1, A2, zonaal uitgevoerd als begin en einde 30 km/uur zone, en de tekens B6 en B7 van Bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990) en de markering van gele onderbroken strepen en een stopstreep zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW, moet geschieden krachtens een verkeersbesluit;

  • -

    artikel 15 van het BABW ingevolge in het verkeersbesluit dient te worden aangegeven op welke wijze wordt voldaan aan de krachtens artikel 14 van de Wvw 1994 gestelde voorschriften, zoals deze zijn opgenomen in Hoofdstuk II, paragraaf 4, lid 1 en lid 4 van de ‘Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens’;

  • -

    artikel 24 BABW ingevolge verkeersbesluiten worden genomen na overleg met (een gemachtigde van) de korpschef van de politie;

Overwegende dat:

  • -

    de Oud Rhoonsedijk, de Rhoonsedijk en de Dorpsdijk zich direct ten noorden van de N492 bevinden in Rhoon;

  • -

    de Oud Rhoonsedijk, de Rhoonsedijk voor zover gelegen binnen de bebouwde kom en de Dorpsdijk in de wegcategorisering zijn aangewezen als erftoegangswegen;

  • -

    op de Dorpsdijk voor zover gelegen tussen Oud Rhoonsedijk en de Stationsstraat reeds een 30 km-h-zone van kracht is;

  • -

    op erftoegangswegen binnen de bebouwde kom conform de landelijke richtlijnen een snelheidsregime van 30 km/uur ingesteld moet worden;

  • -

    de beoogde snelheid van 30 km/uur echter wel in overeenstemming dient te zijn met het wegbeeld ter plaatse;

  • -

    de eerste vereiste hiervoor is dat de betrokken wegen / weggedeelten voornamelijk een verblijfsfunctie hebben;

  • -

    daarnaast waar nodig de omstandigheden op zodanige manier zijn aangepast dat de beoogde snelheid redelijkerwijs voortvloeit uit de aard en de inrichting van de betrokken weg(en) en hun omgeving;

  • -

    in verband hiermee ook extra aandacht moet worden besteed aan potentieel gevaarlijke punten zoals bijvoorbeeld kruispunten of oversteeklocaties voor voetgangers;

  • -

    de overgang naar een andere maximumsnelheid daarnaast door de constructie duidelijk herkenbaar moet zijn;

  • -

    de overgang naar een hogere maximumsnelheid verder middels een voorrangsregeling, in de vorm van verkeerstekens dan wel een in- en uitritconstructie, dient te zijn geregeld indien deze overgang binnen 20 meter van een kruisende weg ligt, tenzij de kruisende weg geschikt is om in het betrokken gebied opgenomen te worden;

  • -

    in het najaar onderhoud wordt gepleegd aan het asfalt van de Oud Rhoonsedijk waarbij de weg in verband met het voorgaande conform de landelijke inrichtingsrichtlijnen voor erftoegangswegen wordt ingericht, zodat deze aan alle bovengenoemde eisen voldoet;

  • -

    dit onder meer betekent dat op de Oud Rhoonsedijk snelheidsremmende maatregelen worden genomen in de vorm van een beperkte rijbaanbreedte met menging van fietsers, bromfietsers en motorvoertuigen op de rijbaan, geen as- en kantmarkering aanwezig is, geen rijstrookindeling aanwezig is, geen scheiding in rijrichtingen aanwezig is en plateaus in gele klinkerverharding worden uitgevoerd;

  • -

    de bestaande 30 km/h-zone op de Dorpsdijk wordt doorgetrokken in noordelijke richting naar de Rhoonsedijk tot aan de komgrens;

  • -

    ook op dit weggedeelte snelheidsremmende maatregelen genomen gaan worden zoals een kruispuntplateau op de kruising Dorpsdijk – Oud Rhoonsedijk, wegversmallingen en 30 km-markering;

  • -

    de kruising Dorpsdijk – Oud Rhoonsedijk nu nog een voorrangskruising is met bebording en haaientanden;

  • -

    volgens de richtlijnen in een 30 km/h-zone geen voorrangskruisingen liggen maar enkel gelijkwaardige kruisingen waarbij de verkeersregel ‘bestuurders van rechts voorrang’ geldt;

  • -

    vanuit verkeersveiligheidsoverwegingen de kruising niet overzichtelijk en ruim genoeg is voor een gelijkwaardige kruising, waardoor deze wordt ingericht als een stop-kruising, wat inhoudt dat het verkeer dat van de Oud Rhoonsedijk de Dorpsdijk op wilt rijden eerst moet stoppen alvorens de weg op te draaien;

  • -

    de stopkruising op een kruispuntplateau komt te liggen en er op de Oud Rhoonsedijk een stopstreep en een stop-bord (bord B7 uit bijlage 1 van het RVV 1990) worden aangebracht;

  • -

    in artikel 24 van het RVV 1990 staat aangegeven dat men niet mag parkeren bij een kruispunt of binnen 5 meter daarvan;

  • -

    bij de kruising Dorpsdijk – Molen ’t Hert de auto’s dicht bij de kruising worden geparkeerd waardoor het zicht vanuit de Molen ’t Hert op de Dorpsdijk slecht is;

  • -

    met het oog op de verkeersveiligheid het daarom gewenst is om een parkeerverbod in te stellen op de kruising van 10 meter door het aanbrengen van gele onderbroken markering aan beide kanten van de kruising Molen ’t Hert – Oud Rhoonsedijk;

  • -

    de bovenvermelde maatregelen kunnen worden bewerkstelligd door het plaatsen van de daarvoor noodzakelijke verkeersborden en markering;

  • -

    het treffen van een verkeersmaatregel een normale maatschappelijke ontwikkeling is waarmee een ieder kan worden geconfronteerd en waarvan de nadelige gevolgen in beginsel voor rekening van betrokkenen behoren te blijven;

  • -

    de bovenvermelde maatregel wordt genomen op basis van artikel 2 van de WVW 1994 om de veiligheid op de weg te verzekeren en om weggebruikers en passagiers te beschermen;

  • -

    de wegen Oud Rhoonsedijk, Rhoonsedijk en Dorpsdijk binnen de bebouwde kom van Rhoon liggen en in eigendom, beheer en onderhoud zijn bij de gemeente Albrandswaard;

  • -

    het college van burgemeester en wethouders, overeenkomstig artikel 18, lid 1 onder d van de WVW 1994, het bevoegd gezag is voor het nemen van dit verkeersbesluit;

  • -

    overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gevoerd met (de gemachtigde van) de korpschef van de politie en dat positief is geadviseerd;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

B E S L U I T E N :

  • 1.

    een 30 km/uur zone in te stellen op de hieronder ondergenoemde wegen en wegdelen en deze zodoende op te nemen in de bestaande van kracht zijnde 30 km/uur zone van de naastgelegen Dorpsdijk te Rhoon, door het (ver)plaatsen van borden model A1 en A2 van Bijlage 1 van het RVV 1990, uitgevoerd als begin en einde 30 km/uur zone:

    • a.

      Oud Rhoonsedijk;

    • b.

      Dorpsdijk voor zover gelegen tussen de Oud Rhoonsedijk en de Rhoonsedijk;

    • c.

      Rhoonsedijk voor zover gelegen tussen de Dorpsdijk en de komgrens;

  • 1.

    een parkeerverbod in te stellen op de Dorpsdijk te Rhoon aan beide zijde van de aansluiting met de weg Molen ’t Hert over een lengte van 10 meter door het aanbrengen van gele onderbroken strepen zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 2 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 2.

    de voorrangskruising Dorpsdijk – Oud-Rhoonsedijk om te zetten naar een stopkruising door het verwijderen van de haaientanden en het bord conform B6 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het plaatsen van bord model B7 van Bijlage 1 van het RVV 1990 en het aanbrengen van een stopstreep zoals bedoeld in Hoofdstuk IV, paragraaf 2, onderdeel 6 van de Uitvoeringsvoorschriften BABW;

  • 3.

    de verkeersborden en de markering te verwijderen en te plaatsen zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende situatietekening;

  • 4.

    dit besluit op de voor de gemeente gebruikelijke wijze bekend te maken.

Het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard,

de secretaris, de burgemeester,

J.C.M. Cats drs. Hans-Christoph Wagner

Datum: 16 augustus 2016

Bijlage: situatietekening

Bezwaar

Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende op grond van het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht binnen 6 weken na de dag van openbare kennisgeving een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en wethouders van Albrandswaard, Postbus 1000, 3160 GA Rhoon.

De belanghebbende die een bezwaarschrift indient, moet een (rechts)persoon zijn. Het bezwaarschrift moet ondertekend zijn en in ieder geval het volgende bevatten:

  • a.

    naam en het adres van de indiener;

  • b.

    de datum;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Het indienen van een bezwaarschrift schorst de werking van dit besluit niet. Degenen die een bezwaarschrift hebben ingediend kunnen, indien er sprake is van spoedeisend belang, tevens op grond van artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht, bij de president van de Rechtbank Rotterdam, sector bestuursrecht, Postbus 50951, 3007 BM Rotterdam vragen een voorlopige voorziening te treffen. Voor het behandelen van een dergelijk verzoek wordt griffierecht geheven.

Ter inzage

Dit besluit ligt gedurende de termijn van zes weken na de dag van openbare kennisgeving ter inzage bij de afdeling Publieksservice. U kunt dit besluit inzien gedurende de openingstijden.

Naar boven