Gemeente Leiden, verkeersbesluit aanpassen geslotenverklaringen Joop Vervoornpad aan de oostzijde groengebied Tuin van Noord

Logo Leiden

Situatietekening: Z/16/303109

Burgemeester en wethouders van de gemeente Leiden,

Gelet op:

  • artikel 18 eerste lid onder d van de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: Wvw 1994), ingevolge verkeersbesluiten worden genomen door burgemeester en wethouders voor zover zij betreffen het verkeer op wegen welke niet in beheer zijn bij het Rijk, de Provincie of een waterschap;

  • de mandaatregeling van burgemeester en wethouders van Leiden en het daarop gebaseerde ondermandaatbesluit waarin de bevoegdheid tot het nemen van dit verkeersbesluit is ondergemandateerd aan de teamleider Ruimtelijke Ordening, Infrastructuur en Onderwijshuisvesting;

  • de bepalingen van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990 (hierna: RVV 1990);

  • de bepalingen van het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (hierna: BABW);

Overwegende dat:

  • de gemeente in 1999 in het kader van het Grote Stedenbeleid het Wijkontwikkelingsplan Leiden Noord (hierna: WOP Noord) heeft opgestart;

  • een onderdeel van het WOP Noord voorziet in het bewerkstelligen van een kwaliteitsverbetering van het groengebied dat direct ten noorden van de Willem de Zwijgerlaan ligt, dat bekend staat als de Tuin van Noord;

  • het groengebied Tuin van Noord is gelegen in het gebied dat begrensd wordt door de “Hoven” (zuidzijde), de IJsselmeerlaan (oostzijde), de Slaaghsloot (noordzijde) en de Gooimeerlaan (westzijde), ongeveer 25 hectare beslaat en onder meer het Noorderpark met waterspeeltuin, schooltuinen, de korfbalvelden van Pernix, de voetbalvelden van Roodenburg en de volkstuinen van volkstuinvereniging “Ons Buiten” omvat;

  • de Tuin van Noord daarmee een centrale rol vervult voor de omliggende wijken;

  • de praktijk echter uitwees dat de Tuin van Noord niet naar behoren functioneerde, onder meer doordat het slecht zichtbaar en niet goed toegankelijk was;

  • de Tuin van Noord qua bereikbaarheid namelijk enkel toegankelijk was via twee nauwe toegangen aan de zuid- en de westkant van het gebied;

  • een belangrijk punt in het kader van de beoogde kwaliteitsverbetering van Tuin de Noord dan ook bestaat uit het streven naar een goede bereikbaarheid van het gebied vanuit alle kanten;

  • in het door de gemeenteraad vastgestelde ontwerp voor de herinrichting van Tuin de Noord (besluit met kenmerk RV.09121) ter bewerkstelliging hiervan dan ook is voorzien in het realiseren van een aantal nieuwe toegangswegen en fiets- en voetpaden;

  • aanvullend op de fysieke aanpassingen aan de paden en wegen in de Tuin van Noord enkele verkeersmaatregelen worden genomen waarmee de verkeersveiligheid, bereikbaarheid en leefbaarheid in de nieuwe situatie zoveel mogelijk gewaarborgd wordt;

  • tot het instellen van deze verkeersmaatregelen is besloten in het verkeersbesluit zoals op 13 augustus 2014 is gepubliceerd in de Staatscourant, waarnaar gemakshalve wordt verwezen;

  • een onderdeel van de verkeersmaatregelen betrekking heeft op het Joop Vervoornpad aan de oostzijde van de Tuin van Noord, ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof, waar in bovengenoemd verkeersbesluit in de volgende maatregelen wordt voorzien;

    • a)

      instellen van een geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen op het Joop Vervoornpad, vanaf het punt ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof in noordelijke richting, door het plaatsen van een bord model C12;

    • b)

      instellen van een geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor op het Joop Vervoornpad, vanaf het punt ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof in noordelijke richting, door het plaatsen van een bord model C13;

    • c)

      instellen van een uitzondering voor invalidenvoertuigen ten aanzien van de onder punt a) en b) genoemde geslotenverklaringen;

    • d)

      instellen van een uitzondering voor laden en lossen op maandag t/m vrijdag tussen 09.00-11.00 en 16.30-22.30 ten aanzien van de onder punt a) en b) genoemde geslotenverklaringen;

  • met betrekking tot het Joop Vervoornpad is geconstateerd dat deze ter hoogte van de bovengenoemde geslotenverklaringen ook is aangewezen als verplicht fietspad middels bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990;

  • een aanduiding als verplicht fietspad (bord G11) reeds betekent dat hier geen motorvoertuigen en geen bromfietsers mogen rijden, maar wel zijn toegestaan: fietsers, snorfietsers (met ingeschakelde motor) en gehandicaptenvoertuigen;

  • snorfietsers en gehandicaptenvoertuigen ingevolge de aanwezige geslotenverklaring echter weer niet worden toegestaan en gehandicaptenvoertuigen vervolgens middels een onderbord (zie punt c)) weer worden uitgezonderd van deze geslotenverklaring;

  • de combinatie van bord G11 en de borden C12 en C13 gelet op het voorgaande derhalve zorgt voor onduidelijkheid ten aanzien van de categorieën bestuurders die wel en niet zijn toegestaan op het Joop Vervoornpad, mede omdat deze borden elkaar gedeeltelijk tegenspreken en/of hier gedeeltelijk dezelfde verboden uit voortvloeien;

  • de gemeente dan ook wenst over te gaan tot het verduidelijken van de situatie door de bebording op deze locatie aan te passen;

  • het voorts wenselijk wordt geacht om het huidige tijdvenster waarbinnen laad- en losactiviteiten langs het Joop Vervoornpad worden toegestaan te verruimen, door dit niet alleen op maandag tot en met vrijdag tussen 09.00-11.00 en 16.30-22.30 toe te staan, maar op alle dagen van de week tussen 09.00-11.00 en 16.30-22.30 uur;

  • bezoekers/eigenaren van de volkstuinen ten noorden van het Joop Vervoornpad daarmee in de gelegenheid worden gesteld om ook in het weekend te laden/lossen;

  • de gemeente, gelet op het voorgaande, wenst over te gaan tot het verduidelijken / aanpassen van de situatie door middels onderhavig verkeersbesluit over te gaan tot:

  • het opheffen van de huidige geslotenverklaringen zoals genoemd onder punt a) en b), zodat het Joop Vervoornpad enkel nog de aanduiding als verplicht fietspad krijgt (aangegeven met bord model G11);

  • ter verduidelijking dat het gehandicaptenvoertuigen toegestaan is om van het als fietspad aangewezen Joop Vervoornpad gebruik te maken om bij de gehandicaptenparkeerplaatsen naast het volkstuinencomplex te komen en het huidige tijdvenster voor laad- en losactiviteiten langs het Joop Vervoornpad is uitgebreid naar alle dagen van de week, een onderbord te plaatsen onder het bord model G11 met daarop de tekst “toegestaan gehandicaptenvoertuigen, laden en lossen 9-11 h en 16.30-22.30 h”;

  • het tot slot wenselijk wordt geacht om een onderbord model OB505 te plaatsen onder het reeds aanwezige bord model G11, teneinde richting eenieder kenbaar te maken dat het Joop Vervoornpad is aangewezen als verplicht fietspad dat in twee rijrichtingen gebruikt wordt/kan worden;

  • gezien het voorgaande en het gestelde in artikel 21 van het BABW juncto artikel 2 Wvw 1994 kan worden opgemerkt dat het nemen van de onderhavige verkeersmaatregelen strekt tot:

    • het verzekeren van de veiligheid op de weg;

    • het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • dat overeenkomstig artikel 24 van het BABW overleg is gepleegd met de (gemachtigde van de) korpschef van de politie, welke in haar schrijven van 19 augustus 2016 met kenmerk 19082016-1 een positief advies heeft gegeven ten aanzien van de in dit besluit genoemde verkeersmaatregelen;

  • dat de onder ‘besluiten’ genoemde (delen van) wegen in beheer zijn bij de gemeente Leiden en binnen de bebouwde kom van die gemeente zijn gelegen;

nemen, gelet op het voorgaande, de volgende

BESLUITEN:

 

  • 1.

    de huidige geslotenverklaring voor alle motorvoertuigen die op het Joop Vervoornpad van kracht is vanaf het punt ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof in noordelijke richting, op te heffen door het verwijderen van het bord model C12 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 2.

    de huidige geslotenverklaring voor bromfietsen, snorfietsen en gehandicaptenvoertuigen met in werking zijnde motor die op het Joop Vervoornpad van kracht is vanaf het punt ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof in noordelijke richting, op te heffen door het verwijderen van het bord model C13 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 3.

    de huidige uitzondering voor laden- en lossen die op het Joop Vervoornpad, ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof, van kracht is op te heffen door het verwijderen van het onderbord met de tekst “uitgezonderd laden en lossen ma t/m vr 09.00-11.00 uur en 16.30-22.30 uur”; 

  • 4.

    de huidige uitzondering voor invalidenvoertuigen om van het als verplicht fietspad aangewezen Joop Vervoornpad gebruik te maken, ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof, op te heffen door het verwijderen van het onderbord met de tekst “uitgezonderd invalidenvoertuigen”; 

  • 5.

    besluitpunt 2, 3 en 4 van het verkeersbesluit van 13 augustus 2014, betrekking hebbende op het instellen van de onder punt 1, 2, 3 en 4 van dit besluit genoemde maatregelen, hierbij in te trekken; 

  • 6.

    door het plaatsen van een onderbord met de tekst “toegestaan gehandicaptenvoertuigen, laden en lossen 9-11 h en 16.30-22.30h” onder bord model G11 waarmee het Joop Vervoornpad als verplicht fietspad is aangewezen:

  • a.

    gehandicaptenvoertuigen toe te staan om ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof van het als fietspad aangewezen Joop Vervoornpad gebruik te maken om naar het volkstuinencomplex te rijden;

  • b.

    laad- en losverkeer toe te staan om dagelijks tussen 09.00-11.00 en 16.30-22.30 uur ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof van het als fietspad aangewezen Joop Vervoornpad gebruik te maken om naar de laad- en loslocatie ter hoogte van het volkstuinencomplex te rijden; 

  • 7.

    ter verduidelijking dat het Joop Vervoornpad, ter hoogte van de straat Van Riebeeckhof in noordelijke richting, een verplicht fietspad betreft dat in twee rijrichtingen gebruikt wordt, een onderbord model OB505 te plaatsen onder het reeds aanwezige bord model G11 van Bijlage 1 van het RVV 1990; 

  • 8.

    de in dit verkeersbesluit genoemde verkeersmaatregelen uit te voeren zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende en daar onlosmakelijk deel van uitmakende situatietekening met kenmerk Z/16/303109 van 6 juli 2016. 

    Leiden, 31 augustus 2016

     

    burgemeester en wethouders van Leiden,

    namens dezen,

        

    A.H. Karbet

    Teammanager Ontwerp en Mobiliteit

       

    Bezwarenprocedure

    Tegen het genoemde besluit kan door belanghebbenden binnen zes weken na datum van publicatie in de Staatscourant bezwaar worden gemaakt. Dat kan via www.leiden.nl/contact of schriftelijk, ter attentie van burgemeester en wethouders, naar postbus 9100, 2300 PC Leiden onder vermelding van ‘bezwaar verkeersbesluit – aanpassen geslotenverklaringen Tuin van Noord’. Bij een spoedeisend belang kan tevens bij de Voorzieningenrechter van de rechtbank Den Haag, sector bestuursrecht, postbus 20302, 2500 EH Den Haag, een verzoek om voorlopige voorziening worden gedaan om het besluit te schorsen.

Naar boven