Burgemeester en wethouders van Montfoort,
Hebben besloten:
- -
Tot het instellen van een tweezijdig stopverbod op de IJsselpoort te Montfoort door het plaatsen van verkeersbord model E2 van Bijlage I van het RVV 1990.
- -
Tot het uitzonderen van laad- en losverkeer van het stopverbod aan de zijde van Hoogstraat 34 door het aanbrengen van onderbord model 102 met opschrift: uitgezonderd laden/lossen.
- -
Beide maatregelen uit te voeren zoals weergegeven in bijlage 1.
Montfoort, 25 augustus 2016
Burgemeester en wethouders van Montfoort,
namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,
namens deze,
J.Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer
Bevoegdheid
De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.
Wetgeving
De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:
- •
Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);
- •
Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);
- •
Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);
- •
(Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).
Overwegingen ten aanzien van het besluit
Aanleiding
Om de toegankelijkheid voor hulpdiensten te waarborgen en tegelijkertijd laad- en losverkeer te faciliteren is het wenselijk om op de IJsselpoort in Montfoort een tweezijdig stopverbod in te stellen, waarvan laad- en losverkeer aan één zijde wordt uitgezonderd.
Vereiste van besluit
Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.
Motivering
- •
De IJsselpoort vormt de verbinding tussen de Hoogstraat en Onder de Boompjes in Montfoort.
- •
De IJsselpoort is t.h.v. de kruising met Onder de Boompjes fysiek afgesloten voor autoverkeer d.m.v. een uitneembare paal, maar dient bij calamiteiten gebruikt te kunnen worden door hulpdiensten.
- •
In de huidige situatie is de IJsselpoort onderdeel van een parkeerverbodszone. Binnen deze zone is stoppen (bijvoorbeeld t.b.v. laden en lossen) toegestaan, waardoor de weg geblokkeerd kan worden voor hulpdiensten.
- •
Om de toegankelijkheid te waarborgen is een eenzijdig stopverbod aan de zijde van restaurant en stadscafé Het Oude Stadhuis vereist.
- •
Door het instellen van bovengenoemd stopverbod dient het bevoorradend verkeer aan de andere zijde van de IJsselpoort te kunnen laden en lossen. Om dit te faciliteren en te benadrukken, wordt aan deze zijde eveneens een stopverbod ingesteld, waarvan het laden en lossen van goederen wordt uitgezonderd.
De maatregelen uit dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:
- het verzekeren van de veiligheid op de weg;
- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.
De in dit verkeersbesluit omschreven in te stellen dan wel op te heffen verkeersmaatregelen worden aangegeven door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de daartoe noodzakelijke borden, onderborden en/of markering.
Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.
De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden ingesteld en opgeheven zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Montfoort en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).
Belangenafweging
De maatregelen leiden tot een beperking van de mogelijkheden tot laden en lossen op de IJsselpoort, maar het waarborgen van de toegankelijkheid voor hulpdiensten weegt zwaarder. Daarnaast wordt rekening gehouden met het belang van aangrenzende ondernemers door het laden en lossen aan een zijde van de weg specifiek toe te staan. Er zijn dan ook geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.
Mededelingen
Bezwaar en beroep
Op grond van artikel 7:1 van de Awb kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van bekendmaking tegen dit verkeersbesluit schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Montfoort, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort.
Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient in ieder geval te bevatten:
- -
de naam en het adres van de indiener;
- -
- -
een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;
- -
de motieven achter het bezwaar.
Verzoek om een voorlopige voorziening
Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. In geval van onverwijlde spoed kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening aanvragen. Meer informatie hierover op: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Procedures/Voorlopige-voorziening/Pages/default.aspx. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kunt u indienen bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorziening, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.
Namens burgemeester en wethouders van Montfoort,
J.Stieber
Beleidsmedewerker Verkeer