Verkeersbesluit opheffen stopverbod De Beide Vlooswijkenlaan te Linschoten t.h.v. huisnummer 9 en 10

Logo Montfoort

 

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

Hebben besloten:

- tot het opheffen van het eenzijdige stopverbod op De Beide Vlooswijkenlaan (t.h.v. huisnummer 9 en 10) door het verwijderen van de gele doorgetrokken streep zoals bedoeld in artikel 23, lid 1 onder g. van het RVV 1990.

Montfoort, 24 augustus 2016

Burgemeester en wethouders van Montfoort,

namens dezen, het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking,

namens deze,

J.Stieber

Beleidsmedewerker Verkeer

Bevoegdheid

De beleidsmedewerker Verkeer is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994 en het door het dagelijks bestuur van de UW Samenwerking op d.d. 24 november 2014 vastgestelde mandatenregister UW Samenwerking.

Wetgeving

De wettelijke grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb);

  • (Uitvoeringvoorschriften) Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW).

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Aanleiding

Er is vastgesteld dat het stopverbod op De Beide Vlooswijkenlaan t.h.v. de huisnummers 9 en 10 kan worden opgeheven, wanneer tegelijkertijd de bewegwijzering richting sportvelden op de kruising met de Laan van Rapijnen wordt aangepast.

Vereiste van besluit

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Motivering

  • Op De Beide Vlooswijkenlaan (erftoegangsweg, 30 km/uur) is een stopverbod van kracht t.h.v. de huisnummers 9 en 10 (aangeduid d.m.v. een doorgestrokken gele streep). Dit stopverbod is ingesteld n.a.v. een ernstig verkeersongeval in 2011 en heeft als doel te voorkomen dat door bestuurders die de straat inrijden (waarvan een deel afslaand verkeer is) moet worden uitgeweken naar de andere weghelft van De Beide Vlooswijkenlaan a.g.v. op de rijbaan geparkeerde auto’s. Het uitwijken naar de andere weghelft kan leiden tot conflictsituaties met tegemoetkomende verkeersdeelnemers.

  • Door een direct omwonende is recent aangegeven dat dit stopverbod niet noodzakelijk is en daarmee onnodig de beschikbare parkeerruimte beperkt. Tijdens een veldbezoek is de situatie daarom in samenspraak met de politie opnieuw beoordeeld, waarbij is geconstateerd dat het stopverbod kan worden opgeheven wanneer het zicht in de binnenbocht van de kruising met de Laan van Rapijnen (gezien vanaf de brug over de Montfoortse Vaart) wordt verbeterd door de bewegwijzering richting de sportvelden te verhogen.

  • Door bovenstaande maatregel ontstaat er een gebruikelijke verkeerssituatie, waarbij er op minimaal 5 meter van het kruisingsvlak kan worden geparkeerd op De Beide Vlooswijkenlaan. Het feit dat het verkeer hierdoor op elkaar moet anticiperen bij het inrijden van de weg past bij de uitgangspunten van een 30 km/uur zone. Daarnaast wordt het zicht zoveel mogelijk gewaarborgd door de eerder genoemde aanpassing van de bewegwijzering.

De maatregelen uit dit verkeersbesluit strekken op basis van artikel 2 van de WVW 1994 derhalve tot:

- het verzekeren van de veiligheid op de weg;

- het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

- het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer.

De in dit verkeersbesluit omschreven in te stellen dan wel op te heffen verkeersmaatregelen worden aangegeven door middel van het plaatsen en/of verwijderen van de daartoe noodzakelijke borden, onderborden en/of markering.

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is overleg gepleegd met de Politie Eenheid Midden-Nederland, district West Utrecht.

De wegen waarop de verkeersmaatregelen worden ingesteld en opgeheven zijn gelegen binnen de bebouwde kom van Linschoten en in beheer bij de gemeente Montfoort. Daarom is het niet noodzakelijk, dat het openbaar lichaam dat het beheer heeft over de weg, wordt gehoord (artikel 23 van het BABW).

Belangenafweging

Er zijn geen redenen om aan te nemen dat door bovengenoemde maatregelen belanghebbenden onevenredig worden benadeeld, noch dat door de te nemen maatregelen een onduidelijke verkeerssituatie ontstaat.

Mededelingen

Bezwaar en beroep

Op grond van artikel 7:1 van de Awb kunnen belanghebbenden binnen zes weken na de dag van bekendmaking tegen dit verkeersbesluit schriftelijk een bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Montfoort, Postbus 41, 3417 ZG Montfoort.

Het bezwaarschrift moet worden ondertekend en dient in ieder geval te bevatten:

  • -

    de naam en het adres van de indiener;

  • -

    de dagtekening;

  • -

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • -

    de motieven achter het bezwaar.

Verzoek om een voorlopige voorziening

Het indienen van een bezwaarschrift heeft geen schorsende werking. In geval van onverwijlde spoed kunt u bij de voorzieningenrechter een voorlopige voorziening aanvragen. Meer informatie hierover op: http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Bestuursrechter/Procedures/Voorlopige-voorziening/Pages/default.aspx. Een verzoek tot een voorlopige voorziening kunt u indienen bij de rechtbank Midden-Nederland, afdeling bestuursrecht, onder vermelding van voorlopige voorziening, Postbus 16005, 3500 DA Utrecht.

Namens burgemeester en wethouders van Montfoort,

J.Stieber

Beleidsmedewerker Verkeer

Naar boven