VERKEERSBESLUIT, Verseon nummer 1108220

Logo Ridderkerk

 

Onderwerp: Verkeersbesluit afsluiting Hoogzandweg voor doorgaand verkeer vanaf de Rijksstraatweg.

Wettelijke grondslag

Overeenkomstig artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk bevoegd tot het nemen van verkeersbesluiten in de gemeente Ridderkerk.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. Voor maatregelen op of aan de Hoogzandweg tot wijziging van de inrichting van deze weg of tot het aanbrengen of verwijderen van voorzieningen ter regeling van het verkeer, indien de maatregelen leiden tot een beperking of uitbreiding van het aantal categorieën weggebruikers dat van een weg of weggedeelte gebruik kan maken, moet een verkeersbesluit worden genomen op grond van het bepaalde in artikel 15, tweede lid, van de Wegeverkeerswet 1994.

De genoemde Hoogzandweg is eigendom en in beheer en onderhoud bij de gemeente Ridderkerk.

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m f, van de WVW 1994 en artikel 21 BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • e.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en

  • f.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen

De Hoogzandweg is een weg gelegen tussen de Rijksstraatweg en de Verbindingsweg in Ridderkerk. Reeds in 1996 is in een voorbereidingsbesluit “Nieuw Reyerwaard” besloten deze weg aan te laten leggen door de gemeente Ridderkerk. Aangezien deze weg buiten de bebouwde kom ligt zou de weg na de aanleg worden overgedragen aan het Waterschap Hollandse Delta. Een voorwaarde voor het overnemen is wel dat de weg ter hoogte van de Rijksstraatweg wordt afgesloten voor doorgaand verkeer met uitzondering van fietsers en bromfietsers. Tijdens de aanleg van de weg hebben bewoners met succes de afsluiting voor doorgaand verkeer aangevochten. Tijdens bewonersbijeenkomsten is afgesproken dat er vooralsnog geen afsluiting komt. Pas op het moment dat de bewoners ervaren dat het verkeer toeneemt, de snelheden groter worden en er gevaarlijke situaties ontstaan zal opnieuw gekeken worden of de weg moet worden afgesloten. Het Waterschap zag vervolgens af van het overnemen van de Hoogzandweg omdat er niet conform eerdere afspraken is gewerkt.

Motivering

Aanleiding om dit besluit te kunnen nemen

Begin 2015 hebben de bewoners tijdens een overleg aangegeven dat de Hoogzandweg in meerdere maten gebruikt wordt door sluipverkeer. Ook lijkt het erop dat er steeds harder wordt gereden. In februari 2015 hebben er metingen plaats gevonden waaruit blijkt dat de gemiddelde snelheid van 85% van de gemeten voertuigen 86 km per uur is. Ook is het aantal voertuigen per uur toegenomen. De afsluiting is noodzakelijk voor de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Deze afsluiting kan worden gerealiseerd door het aanbrengen van een beweegbare afsluiting en een calamiteiten doorgang met (wegneembare) paaltjes.

Participatie

Over deze afsluiting heeft overleg plaats gevonden met:

  • -

    de bewoners van de Hoogzandweg,

  • -

    het wijkoverleg Rijsoord

  • -

    is er een vooraankondiging geplaatst van het voornemen tot afsluiting in de “Blauwkaai”, onderdeel van het weekblad de Combinatie Ridderkerk

  • -

    zal dit verkeersbesluit gepubliceerd worden in de Staatscourant en het weekblad de Combinatie Ridderkerk.

  • -

    Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de Eenheid Rotterdam, Districht Zuid-West Basisteam Oude Maas, bureau Ridderkerk.

H ulpverlening , bewoners en bestemmingsverkeer

Bewoners (maximaal twee per huishouden) en bestemmingsverkeer krijgen de mogelijkheid om doormiddel van een transponder de beweegbare afsluiting te passeren. Voor hulpdiensten is er een calamiteiten doorgang met (wegneembare paaltjes)

Op basis van bovenstaande overweging en motivering en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht,

  • de Wegenverkeerswet 1994,

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer,

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990,

  • het bordenboek (VNVF);

Besluit het college van burgemeester en wethouder van Ridderkerk tot:

het afsluiten van de Hoogzandweg m.i.v. 6 oktober 2016 aan de kant van de Rijksstraatweg door middel van een dynamische wegafsluiting waarbij bestemmingsverkeer en/of bewoners toegang hebben met een transponder, zulks door plaatsing van de verkeersborden J39 met onderbord, C12 met onderbord en L10 vooraanduiding verkeersmaatregel voor de aangegeven richting conform bijlage 1 van het RVV 1990 op de Hoogzandweg en de aansluitende wegen.

Overwegende dat er verkeersborden worden geplaatst op de volgende wegvakken:

  • Hoogzandweg komend vanuit de Rijksstraatweg voor BFA, J39 met onderbord 50m en C12 met onderbordverwijzing m.u.v. ontheffing houders;

  • Hoogzandweg aansluiting op de Rijksstraatweg voor BFA, J39 met onderbord 50m en C12 met onderbordverwijzing m.u.v. ontheffing houders;

  • Rijksstraatweg oost t.h.v. afslag Hoogzandweg, L10 (rechtsaf) i.c.m. C12 incl. verwijzing m.u.v. ontheffing houders;

  • Rijksstraatweg west t.h.v. afslag Hoogzandweg, L10 (linksaf) i.c.m. C12 incl. verwijzing m.u.v. ontheffing houders;

  • Verbindingsweg oost t.h.v. afslag richting Hoogzandweg, L9 (linksaf) i.c.m. incl. verwijzing m.u.v. ontheffing houders en (brom) fietsers;

  • Verbindingsweg west t.h.v. afslag richting Hoogzandweg, L9 (rechtsaf) i.c.m. incl. verwijzing m.u.v. ontheffing houders en (brom)fietsers;

  • Ingang Hoogzandweg vanuit Verbindingsweg, L8 met onderbord 1500m en onderbord m.u.v. ontheffing houders.en (brom)fietsers.

En voorts:

  • de verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening R-RI-07-001,

  • overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit te publiceren op 25 augustus in de Blauwkai en de Staatscourant,

  • Politie Rotterdam-Rijnmond een afschrift van dit besluit te sturen,

  • overeenkomstig artikel 6:4 Awb tegen dit besluit bezwaar kan worden aangetekend,

  • overeenkomstig artikel 27 BABW dit besluit in werking treedt met ingang van de dag nadat een termijn van 6 weken is verstreken na de dag dat dit besluit is gepubliceerd,

Aldus besloten te Ridderkerk 5 juli 2016,

Het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk,

de secretaris, de burgemeester

dhr. H.W.J. Klaucke mw. A. Attema

Bezwaar:

Tegen deze beslissing kan door belanghebbenden in de periode van zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk, postbus 271, 2980 AG Ridderkerk. Ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan, na of gelijktijdig met het indienen van bezwaar, de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Naar boven