1124660

Logo Ridderkerk

 

VERKEERSBESLUIT

Onderwerp: het instellen van eenrichtingsverkeer in de Prinsenstraat en Graaf van Hoornestraat

Wettelijke grondslag

Op grond van artikel 18 eerste lid, onder d van de Wegenverkeerswet 1994 is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot het vaststellen van verkeersbesluiten in de gemeente Ridderkerk.

Op grond van artikel 15, eerste lid, van de Wegenverkeerswet 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake wegverkeer genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

De genoemde wegen zijn eigendom en in beheer en onderhoud bij de gemeente Ridderkerk.

Overeenkomstig artikel 2, lid 1, sub a t/m f, van de WVW 1994 en artikel 21 BABW op de bovengenoemde weg maatregelen dienen te worden genomen met als doel:

  • a.

    het verzekeren van de veiligheid op de weg;

  • b.

    het beschermen van weggebruikers en passagiers;

  • c.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

  • d.

    het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

  • e.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte overlast, hinder of schade en

  • f.

    het voorkomen of beperken van door het verkeer veroorzaakte aantasting van het karakter of van de functie van objecten of gebieden.

Overwegingen en motivering

Ouders van leerlingen van OBS de Reijer hebben hun zorg uitgesproken over de verkeersveiligheid rondom de school die gevestigd is in de Prinsenstraat. De onoverzichtelijke en drukke verkeerssituatie in de Prinsenstraat is de oorzaak van de zorgen. Het instellen van eenrichtingsverkeer zou de verkeerssituatie overzichtelijker maken, maar zou als nadeel kunnen hebben dat de gereden snelheden omhoog gaan. Om dit te onderzoeken is er van maart 2016 tot en met juni 2016 als proef eenrichtingsverkeer ingesteld in de Prinsenstraat. Op verzoek van bewoners uit de Graaf van Hoornestraat is ook in deze straat als proef eenrichtingsverkeer in gesteld.

Na de proefperiode is de verkeersmaatregel geëvalueerd. Hierbij zijn de ouders van de leerlingen, wijkagenten, bewoners van de Graaf van Hoornestraat en bewoners van de Prinsenstraat betrokken. Met een radarmeting is objectief vastgesteld dat het ingestelde eenrichtingsverkeer geen onacceptabel negatief effect heeft gehad op de gereden snelheden. De betrokkenen hebben aangegeven dat de verkeerssituatie overzichtelijker is en daarmee de verkeersveiligheid is verbeterd.

Bewoners van de Prinsenstraat hebben aangegeven niet blij te zijn met het instellen van eenrichtingsverkeer in de Graaf van Hoornestraat, omdat zij hierdoor om moeten rijden wanneer zij richting Dillenburgplein willen. De verbeterde verkeersveiligheid weegt zwaarder dan de om rijtijden. Het omrijden is dan ook geen reden om deze verkeersmaatregel niet in te stellen.

Op 7 juli 2016 is in de Blauwkai in de Combinatie een vooraankondiging van dit verkeersbesluit gepubliceerd.

Op basis van bovenstaande overweging en met inachtneming van:

  • de Algemene wet bestuursrecht;

  • de Wegenverkeerswet 1994;

  • het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer;

  • het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990;

  • het bordenboek (VNVF).

Besluit het college van burgemeester en wethouder van Ridderkerk tot:

het instellen van eenrichtingsverkeer in de Prinsenstraat waarbij het voor motorvoertuigen uitsluitend wordt toegestaan om komend vanaf de Graaf van Hoornestraat richting de Prinses Margrietstraat te rijden.

het instellen van eenrichtingsverkeer in de Graaf van Hoornestraat, op het gedeelte tussen de Reijerweg en Prinsenstraat, waarbij het voor motorvoertuigen uitsluitend wordt toegestaan om komend vanaf Rijerweg de Graaf van Hoornestraat in te rijden.

Voor het instellen van het eenrichtingsverkeer worden de borden C2, C3 en C4 links geplaatst met als onderbord OB54 (uitgezonderd fietsers en bromfietsers).

Overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gepleegd met de Eenheid Rotterdam, District Zuid-West Basisteam Oude Maas, bureau Ridderkerk.

En voorts:

  • de verkeersmaatregelen tevens vast te hebben gelegd op bijbehorende tekening 1124807,

  • deze tekening als bijlage bij dit besluit is gewaarmerkt,

  • overeenkomstig artikel 26 BABW dit besluit te publiceren in de Blauwkai 25 augustus 2016en Staatcourant,

  • overeenkomstig artikel 6:4 Awb tegen dit besluit bezwaar kan worden aangetekend,

  • overeenkomstig artikel 27 BABW dit besluit in werking treedt met ingang van de dag nadat een termijn van 6 weken is verstreken na de dag dat dit besluit is gepubliceerd.

Aldus besloten te Ridderkerk 22 augustus 2016,

Het college van burgemeester en wethouders voornoemd,

Namens dit college,

De wethouder Verkeer en Vervoer

mr. V.A. Smit

Bezwaar

Tegen deze beslissing kan door belanghebbenden in de periode van zes weken na de dag waarop deze beslissing is bekendgemaakt een bezwaarschrift worden ingediend bij het college van burgemeester en wethouders van Ridderkerk, postbus 271, 2980 AG Ridderkerk. Ingevolge artikel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht kan, na of gelijktijdig met het indienen van bezwaar, de voorzieningenrechter van de Arrondissementsrechtbank Rotterdam, postbus 50951, 3007 BM te Rotterdam worden verzocht een voorlopige voorziening te treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

Naar boven