Staatscourant van het Koninkrijk der Nederlanden
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2016, 44657 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Datum publicatie | Organisatie | Jaargang en nummer | Rubriek | Datum ondertekening |
---|---|---|---|---|
Ministerie van Economische Zaken | Staatscourant 2016, 44657 | algemeen verbindend voorschrift (ministeriële regeling) |
De Staatssecretaris van Economische Zaken,
Gelet op Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 van de Commissie van 11 mei 2016 inzake maatregelen met betrekking tot bepaalde vruchten van oorsprong uit bepaalde derde landen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het schadelijke organisme Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa te voorkomen (PbEU 2016, L 125) en artikel 2, eerste lid, van de Plantenziektenwet;
Besluit:
Artikel 12m van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten wordt als volgt gewijzigd:
1. In het tweede lid wordt na ‘vruchten’ ingevoegd: , met uitzondering van vruchten die uitsluitend bestemd zijn voor de industriële verwerking tot sap,.
2. Er worden zes leden toegevoegd, luidende:
3. Vruchten, uitsluitend bestemd voor industriële verwerking tot sap, mogen in de Unie worden binnengebracht, vervoerd, opgeslagen en verwerkt overeenkomstig de artikelen 8 tot en met 17 van uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715.
4. Vruchten, bedoeld in het derde lid, worden binnengebracht in Rotterdam en Vlissingen.
5. Een importeur stelt overeenkomstig artikel 13 van uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 de verantwoordelijke officiële instantie van de plaats van binnenkomst voldoende van te voren in kennis van zijn intentie om vruchten, bedoeld in het derde lid, binnen te brengen.
6. Een verwerker van vruchten tot sap stelt de verantwoordelijke officiële instantie voldoende van te voren in kennis van het vervoer van de vruchten van de plaats van binnenkomst naar de verwerkingslocatie of opslaglocatie en van de opslaglocatie naar de verwerkingslocatie.
7. De minister verleent op verzoek een erkenning voor de verwerkingslocatie of opslaglocatie van vruchten, bedoeld in het derde lid.
8. De afvalstoffen en bijproducten die overblijven na verwerking worden gebruikt of vernietigd overeenkomstig artikel 15 van uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
’s-Gravenhage, 17 augustus 2016
De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam
Deze wijziging van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten geeft uitvoering aan een deel van het Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 van de Europese Commissie van 11 mei 2016 inzake maatregelen met betrekking tot bepaalde vruchten van oorsprong uit bepaalde derde landen om het binnenbrengen en de verspreiding in de Unie van het schadelijke organisme Phyllosticta citricarpa (McAlpine) Van der Aa (PbEU 2016, L125) te voorkomen.
Deze wijziging heeft betrekking op citrusvruchten die uitsluitend bestemd zijn voor industriële verwerking tot sap en afkomstig zijn uit Brazilië, Uruguay en Zuid-Afrika. Uit een risicobeoordeling door de Europese Autoriteit voor voedselveiligheid blijkt dat invoer van deze specifieke citrusvruchten minder risico inhoudt voor verspreiding van Phyllosticta citricarpa. Invoer kan daarom onder minder strikte voorwaarden worden toegestaan dan de voorwaarden die gelden voor citrusvruchten bestemd voor de consument.
De citrusvruchten bestemd voor de verwerking tot sap mogen de Unie worden binnengebracht als zij vergezeld gaan van een fytosanitair certificaat zoals bedoeld in Richtlijn 2000/29/EG van de Raad van 8 mei 2000 betreffende de beschermende maatregelen tegen het binnenbrengen en de verspreiding in de Gemeenschap van voor planten en voor plantaardige producten schadelijke organismen (PbEU 2000, L169), waarin onder ‘Aanvullende verklaring’ wordt verklaard, zoals beschreven in artikel 9 van het uitvoeringsbesluit, dat de productieplaats waar de vruchten zijn geteeld, is behandeld tegen Phyllosticta citricarpa en dat tijdens verpakking een officiële visuele inspectie heeft plaatsgevonden, waarbij geen symptomen van het schadelijke organisme zijn ontdekt.
Tevens moet worden aangegeven dat het om ‘vruchten uitsluitend bestemd voor industriële verwerking tot sap’ gaat.
Om de vruchten te kunnen identificeren en traceren dient op het fytosanitaire certificaat informatie te zijn opgenomen zoals beschreven in artikel 9, lid 2, artikel 10 en artikel 17 van het uitvoeringsbesluit.
De citrusvruchten kunnen Nederland alleen worden binnengebracht via de havens van Rotterdam en Vlissingen. De Europese Commissie, de andere lidstaten en betrokken derde landen zijn over de aanwijzing van deze havens voor dit doel geïnformeerd.
De citrusvruchten dienen bij binnenkomst aan een visuele inspectie te worden onderworpen. Bij het ontdekken van symptomen van Phyllosticta citricarpa worden testen uitgevoerd. Als het schadelijk organisme aanwezig blijkt te zijn, wordt het binnenbrengen van de lading waarvan het monster is genomen, geweigerd.
Importeurs die bedoelde citrusvruchten Nederland willen binnenbrengen, stellen vooraf de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) daarvan in kennis, waarbij informatie wordt verstrekt over de hoeveelheid vruchten, de verwachte aankomstdatum en aankomsthaven, de identificatienummers van de containers en de plaats van bestemming (verwerkingsinrichting of opslagplaats).
Zijn de citrusvruchten bestemd voor (verwerking in) een andere lidstaat dan Nederland dan dient de verantwoordelijke instantie in deze lidstaat eveneens te worden geïnformeerd en akkoord te gaan. Na inspectie zoals hierboven beschreven, worden de citrusvruchten rechtstreeks en onmiddellijk vervoerd naar de eindbestemming. Dit gebeurt onder toezicht van de NVWA en, indien aan de orde, van de lidstaat waar verwerking zal plaatsvinden.
De inrichtingen in Nederland waar citrusvruchten tot sap worden verwerkt, moeten door de NVWA officieel zijn erkend en voor dat doel zijn goedgekeurd.
Afval en bijproducten van de vruchten worden gebruikt of vernietigd op een wijze die is goedgekeurd door de NVWA en onder toezicht van de NVWA om zo het eventuele risico van verspreiding van Phyllosticta citricarpa weg te nemen.
De verwerker van de vruchten houdt een register bij waarin de nummers en merktekens van de ontvangen containers, de ingevoerde hoeveelheid vruchten, de gebruikte en vernietigde hoeveelheid afval en bijproducten en gedetailleerde informatie over het gebruik en de vernietiging zijn vermeld.
Ook wanneer deze citrusvruchten worden opgeslagen en niet meteen worden verwerkt, moet dat gebeuren in een faciliteit die daarvoor door de NVWA is erkend en voor dat doel goedgekeurd. De ladingen van de citrusvruchten moeten dan afzonderlijk herkenbaar blijven en zodanig worden opgeslagen dat er geen risico op verspreiding van Phyllosticta citricarpa bestaat.
Deze maatregelen blijven van kracht tot 1 april 2019.
Deze regelingswijziging leidt tot toename van de administratieve lasten en inhoudelijke nalevingskosten vanwege de eisen die het Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 stelt aan de importeurs, de verwerkers en de opslaglocaties van citrusvruchten uitsluitend bestemd voor industriële verwerking tot sap (zgn. sapderogatie). De weging van alternatieven met minder gevolgen voor regeldruk is niet aan de orde, omdat deze regeling één-op-één uitvoering betreft van een EU-uitvoeringsbesluit.
Bedrijven werkzaam onder deze sapderogatie dienen zich aan te melden en een erkenning aan te vragen conform de gestelde eisen in Artikel 12 m, leden 3 en 7, van de Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten. Vanwege de inspectie die de NVWA moet uitvoeren om de erkenning te kunnen afgeven, ontstaan nalevingskosten voor het bedrijf. De benodigde inspectietijd bedraagt naar verwachting circa 2 uur per te inspecteren locatie. De tarieven voor dergelijke inspecties zijn gebaseerd op artikel 2 van de Regeling tarieven Plantenziektenwet. Het basistarief bedraagt € 194,32 per inspectieaanvraag vermeerderd met een tarief van € 1,62 per minuut.
De erkende sapverwerker of opslaglocatie moet elke verplaatsing (transport) van (partijen) citrusvruchten melden bij de bevoegde instantie. Bij deze melding dient een aantal verplichte en van te voren bekende gegevens te worden vermeld. Naar verwachting zullen bedrijven deze gegevens automatiseren, waardoor de extra administratieve lasten gering zijn. Een melding van verplaatsing uitgevoerd door een gespecialiseerde medewerker zal ongeveer een half uur in beslag nemen en kost circa € 25,– per melding. Het aantal meldingen kan per bedrijf sterk verschillen en wordt door het bedrijf zelf bepaald. Op basis van de huidige informatie zullen naar verwachting circa drie bedrijven gebruik maken van de sapderogatie. Zij zullen minimaal één keer tot mogelijk een keer of vijf een melding over een transport doen. De administratieve lasten liggen daarmee per bedrijf tussen de € 75,– en € 125,– (in het totaal tussen de € 225,– en € 375,–).
De steekproefsgewijze controle op transport naar een erkende verwerker of erkende tussenopslaglocatie bedraagt circa 1 uur met een minimum van één keer per maand. De tarieven voor deze controle zijn gebaseerd op hoofdstuk 3 van de Regeling tarieven Plantenziektenwet. De verschuldigde tarieven hebben geen regeldrukeffecten, aangezien het hier financiële kosten betreft.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt gepubliceerd. Voor de uitvoering in regelgeving van de hier aan de orde zijnde Europese besluiten wordt niet aangesloten bij een vast verandermoment, zoals opgenomen in het kabinetsbeleid inzake vaste verandermomenten (Kamerstukken II 2009/10, 29 515, nr. 309). Het kabinetsbeleid biedt de mogelijkheid af te wijken van vaste verandermomenten indien nodig voor uitvoering of implementatie van Europese regelgeving.
Uitvoeringsbesluit (EU) 2016/715 |
Bepalingen ter uitvoering van het uitvoeringsbesluit |
---|---|
Artikel 8 tot en met 10 |
Artikel I (artikel 12m, lid 3, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 11 |
Artikel I (artikel 12m, lid 4, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 12 |
Reeds geïmplementeerd in artikel 10 Plantenziektenwet |
Artikel 13 |
Artikel I (artikel 12m, lid 5, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 14 |
Artikel I (artikel 12m, leden 3 en 6, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 15 |
Artikel I (artikel 12m, leden 6, 7 en 8, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 16 |
Artikel I (artikel 12m, leden 3 en 7, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
Artikel 17 |
Artikel I (artikel 12m, lid 3, Regeling invoer, uitvoer en verkeer van planten) |
De Staatssecretaris van Economische Zaken, M.H.P. van Dam
Kopieer de link naar uw clipboard
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stcrt-2016-44657.html
De hier aangeboden pdf-bestanden van het Staatsblad, Staatscourant, Tractatenblad, provinciaal blad, gemeenteblad, waterschapsblad en blad gemeenschappelijke regeling vormen de formele bekendmakingen in de zin van de Bekendmakingswet en de Rijkswet goedkeuring en bekendmaking verdragen voor zover ze na 1 juli 2009 zijn uitgegeven. Voor pdf-publicaties van vóór deze datum geldt dat alleen de in papieren vorm uitgegeven bladen formele status hebben; de hier aangeboden elektronische versies daarvan worden bij wijze van service aangeboden.