Verkeersbesluit aanwijzen twee gereserveerde parkeerplaatsen aan de Telvorenstraat te Hasselt ten behoeve van de politie

Logo Zwartewaterland

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

BESLUITEN

  • 1.

    Tot aanwijzing van twee gereserveerde parkeerplaatsen aan de Telvorenstraat te Hasselt, nabij de aansluiting met het Kalkovenwegje, ten behoeve van de politie;

  • 2.

    Dienovereenkomstig over te gaan tot plaatsing van twee borden E8 van bijlage 1 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, zoals aangegeven op het bordenplan;

  • 3.

    Dit besluit in werking te laten treden zes weken na publicatie.

Hasselt, 12 juli 2016

Burgemeester en wethouders van Zwartewaterland,

Namens dezen,

S.E. Lenderink

Eenheidsmanager Ontwikkeling

TOELICHTING

Bevoegdheid

De manager van de eenheid Ontwikkeling is bevoegd dit verkeersbesluit te nemen op grond van:

  • 1.

    artikel 18, lid 1, sub d, van de Wegenverkeerswet 1994;

  • 2.

    de Mandaatregeling gemeente Zwartewaterland van 16 februari 2016.

Wetgeving

De grondslag voor dit verkeersbesluit wordt gevormd door:

  • 1.

    Wegenverkeerswet 1994 (hierna WVW 1994);

  • 2.

    Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (hierna BABW);

  • 3.

    Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (hierna RVV 1990);

  • 4.

    Algemene wet bestuursrecht (hierna Awb).

Overwegingen ten aanzien van het verkeersbesluit

Aanleiding

De politie gaat een steunpunt inrichten in het gemeentehuis te Hasselt. Omdat de dienstdoende agenten ook noodhulpdiensten draaien, is het van belang dat de politie beschikt over parkeerruimte op korte loopafstand. Het College van burgemeester en wethouders heeft besloten dat hiervoor twee parkeerplaatsen worden aangewezen in de openbare ruimte.

Vereiste van beslu it

Op grond van artikel 15, eerste lid van de WVW 1994 moet een verkeersbesluit worden genomen voor de plaatsing of verwijdering van de in artikel 12 van het BABW genoemde verkeerstekens, alsmede voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd. De in het besluit genoemde borden vallen allen onder dit artikel.

Motivering

De politie, het politieteam IJsselland-Noord, gaat een steunpunt inrichten in het gemeentehuis in Hasselt, omdat het politiebureau aan het Tijlswegje wordt gesloten. Bij het politiebureau beschikte de politie over parkeergelegenheid op eigen terrein, en was parkeerruimte voor de politieauto’s gegarandeerd. Bij het gemeentehuis moet de politie gebruik maken van de openbare parkeerplaatsen in de omgeving. Omdat de parkeerdruk op de hoek Telvorenstraat – Kalkovenwegje hoog is en de openbare parkeerplaatsen daarom vaak allemaal bezet zijn, wil de politie graag de beschikking krijgen over twee gereserveerde parkeerplaatsen. Een belangrijke motivering hiervoor is dat de dienstdoende agenten noodhulpdiensten draaien en daardoor de beschikking moeten hebben over parkeerruimte op korte loopafstand van het steunpunt. Hierin kan worden voorzien door twee parkeerplaatsen op de hoek Telvorenstraat – Kalkovenweg aan te wijzen als parkeerruimte voor de politie

De volgende van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de WVW genoemde belangen liggen aan dit verkeersbesluit ten grondslag:

  • 1.

    het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan.

Advies

Overeenkomstig artikel 24 van het BABW is het voorgenomen besluit voorgelegd aan de politie. Op 8 maart 2016 heeft de politie een advies uitgebracht over de voorgenomen maatregel. De politie adviseert positief over de maatregel.

Belangenafweging

De openbare parkeerplaatsen op de hoek Telvorenstraat – Kalkovenwegje zijn van belang voor personeelsleden en bezoekers van onder andere het gemeentehuis, de bank, de pinautomaat en grand café De Linde. De parkeerdruk is hoog, de parkeerplaatsen zijn vaak allemaal bezet. Anderzijds is er het belang om de aanwezigheid van de politie in Hasselt te behouden, zodat de politie in de woonplaats benaderbaar is. Hierbij weegt het college af dat aan de achterzijde van het gemeentehuis een groot parkeerterrein aanwezig is waar personeelsleden en bezoekers van het gemeentehuis kunnen parkeren en waarnaar met P-route borden wordt verwezen. Voor de politie wordt de loopafstand vanuit de gehuurde ruimte naar dit parkeerterrein, vanuit het motto van de noodhulpdiensten: ‘als elke seconde telt’, als te groot beoordeeld. Het college weegt dit belang zwaarder dan het belang van de overige gebruikers van de parkeervakken.

Op 30 maart 2016 is het voorgenomen besluit besproken in de gemeentelijke verkeerscommissie. De verkeerscommissie heeft met instemming op het voornemen gereageerd.

 

Mededelingen

Publicatie

De bekendmaking van dit besluit geschiedt overeenkomstig het bepaalde in artikel 26 van het BABW. Het verkeersbesluit ligt gedurende zes weken voor iedereen ter inzage in het gemeentehuis, Telvorenstraat 2 te Hasselt. Het gemeentehuis is geopend van maandag tot en met vrijdag van 08.30 tot 12.30 uur.

Bezwaar

Bent u het niet eens met dit besluit? Bel of mail eerst!

Bezwaar? Neem dan eerst contact op met het team Ruimtelijke Ontwikkeling. We nemen dan samen met u het besluit door. Dat kan voorkomen dat u bezwaar moet maken. Wanneer na het gesprek een bezwaarprocedure in uw ogen nodig lijkt, kunt u alsnog een bezwaarschrift indienen. U kunt ook direct een bezwaarschrift indienen. Een bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend. Een mondeling bezwaar of een bezwaar via de e-mail is niet mogelijk.

U stuurt het bezwaarschrift naar:

College van burgemeester en wethouders van Zwartewaterland

t.a.v. de secretaris van de bezwaarschriftencommissie

Postbus 23

8060 AA Hasselt

In uw bezwaarschrift geeft u aan waarom u het niet eens bent met het besluit. Of met het niet nemen van het besluit.

Verder moet u in ieder geval vermelden:

  • 1.

    uw naam, adres en telefoonnummer

  • 2.

    de datum waarop u het bezwaarschrift schrijft

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen u bezwaar maakt. U kunt ook een kopie meesturen, of het referentienummer van het besluit doorgeven.

  • 4.

    de reden voor uw bezwaar

  • 5.

    uw handtekening

Het bezwaarschrift moet u binnen zes weken na de verzenddatum van het besluit indienen. Wanneer wij uw bezwaar te laat ontvangen, kunnen we het niet meer in behandeling nemen.

 

Wat gebeurt er met uw bezwaarschrift?

Na de ontvangst van het bezwaarschrift nemen wij contact met u op. Dit is bedoeld om te bekijken of er nog onduidelijkheden zijn, of er nog andere relevante informatie is en of er misschien een andere oplossing mogelijk is die uw bezwaren wegneemt. Soms blijkt een bezwaarprocedure achteraf helemaal niet nodig.

 

Hoorzitting

Als het bezwaarschrift aan alle eisen voldoet wordt het voor advies voorgelegd aan de Commissie Bezwaarschriften van de gemeente Zwartewaterland. Deze Commissie brengt, nadat met u een hoorzitting is gehouden, advies uit aan het orgaan dat het door u bestreden besluit heeft genomen. Daarna neemt het orgaan een nieuw besluit.

 

Uitstel van de gevolgen van het besluit waartegen u bezwaar maakt

Als u bezwaar maakt tegen een besluit betekent dit meestal niet dat dit besluit ook automatisch wordt uitgesteld. Een bezwaarprocedure kost tamelijk veel tijd. Als u wilt voorkomen dat door de uitvoering van het besluit onomkeerbare gevolgen ontstaan, kunt u een ’voorlopige voorziening’ vragen bij de rechtbank. Bij een voorlopige voorziening neemt de rechter een voorlopige beslissing over het besluit waartegen u bezwaar heeft gemaakt. De rechter kan dan bijvoorbeeld een bouwstop opleggen of u een tijdelijke uitkering toekennen

 

Afschriften

De volgende partijen hebben een afschrift ontvangen van dit verkeersbesluit:

  • 1.

    Politie Oost Nederland;

  • 2.

    Eenheid Beheer, team Buitendienst gemeente Zwartewaterland.

Naar boven