Gemeente Venlo – Verkeersbesluit diverse verkeersmaatregelen – Rijnbeekstraat , Hertog Reinoudsingel, Laaghuissingel Venlo

Logo Venlo

 

OGPAR 1006231

Teamleider Operationeel Beleid en Ondersteuning

Op grond van artikel 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 en bij besluit Mandaat, volmacht, machtiging en aanwijzing Venlo 2015, is de teamleider Operationeel Beleid en Ondersteuning gemandateerd voor het nemen van verkeersbesluiten. Het betreft wegen onder beheer van de gemeente Venlo.

Op de Rijnbeekstraat is na de realisatie van de Talentencampus, mede gelet op het aldaar aanwezige politiebureau, de verkeerssituatie niet optimaal. Om een en ander te verbeteren is er door diverse partijen overleg gepleegd en zijn ook de bewoners hierin gehoord. Naar aanleiding hiervan wordt de verkeerssituatie ter plaatse aangepast.

Overwegingen ten aanzien van het besluit

Krachtens artikel 15 lid 1 van de Wegenverkeerswet 1994 dient er een verkeersbesluit te worden genomen voor de plaatsing en verwijdering van de in artikel 12 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer opgenomen verkeerstekens, evenals voor onderborden voor zover daardoor een gebod of verbod ontstaat of wordt gewijzigd.

Op grond van artikel 21 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer moet het verkeersbesluit vermelden welke doelstelling of doelstellingen met het verkeersbesluit worden beoogd. Daarbij moet worden aangegeven welke van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen ten grondslag liggen aan het verkeersbesluit. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen. Indien tevens andere van de in artikel 2, eerste en tweede lid, van de Wegenverkeerswet 1994 genoemde belangen in het geding zijn, wordt voorts aangegeven op welke wijze de belangen tegen elkaar zijn afgewogen.

Met deze verkeersmaatregel wordt beoogd de verkeersveiligheid te verbeteren, gevaarlijke en hinderlijke verkeerssituaties te voorkomen en de verkeersdoorstroming te garanderen.

Op het onderhavige gedeelte van de Rijnbeekstraat geldt een 30 km/h regime. Om de verkeerssituatie te verbeteren wordt hier eenrichtingsverkeer ingesteld in de richting van de Hertog Reinoudsingel. Ter hoogte van de aansluiting op rotonde Waterpark wordt het verkeerseiland verbreed, waardoor er alleen ruimte is voor fietsers en bromfietsers om in de richting van deze rotonde te rijden. De middenberm op de Hertog Reinoudsingel wordt doorgetrokken waarbij alleen fietsers en bromfietsers hier nog kunnen doorsteken. De politie heeft aangegeven dat deze verkeersmaatregelen weliswaar van invloed zijn op hun uitrij-bewegingen maar desondanks in te zien dat dit verkeerskundig de beste oplossing is. Op de plaatsen waar parkeren op de Laaghuissingel is toegestaan worden parkeervakken aangebracht en er wordt gewaarschuwd met een verkeersbord voor spelende kinderen. Bij de diverse uitritten aan de Rijnbeekstraat wordt duidelijk aangegeven wat de verplichte rijrichting is bij het verlaten hiervan. De aanwezige asmarkering is niet meer van toepassing en wordt verwijderd. De parkeergelegenheid voor bussen aan de Laaghuissingel wordt met 10 meter verlengd en de gelegenheid voor het direct laden en lossen voor het politiebureau blijft gehandhaafd.

Conform artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer is overleg gevoerd met de politie.

BESLUIT

Op grond van voorgaande overwegingen is besloten om over te gaan tot het:

  • instellen van eenrichtingsverkeer op het gedeelte van de Rijnbeekstraat tussen de Laaghuissingel en de Hertog Reinoudsingel, waarbij alleen nog in de richting van de Hertog Reinoudsingel gereden mag worden, uitgezonderd fietsers en bromfietsers;

  • instellen van een stopverbod aan de zuid zijde van de rijbaan van de Rijnbeekstraat op het gedeelte tussen de Laaghuissingel en de Hertog Reinoudsingel en aan de noordzijde vanaf de Hertog Reinoudsingel over een lengte van 100 meter;

  • omkeren van de ingestelde rijrichting op de aansluitingen van de Talentencampus;

  • uitbreiden van de parkeergelegenheid voor bussen aan de Laaghuissingel met 10 meter;

  • instellen van verplichte rijrichtingen ter hoogte van de kruising van de Hertog Reinoudsingel met de Laaghuissingel/Burgemeester Mulderstraat, waarbij bestuurders komende vanaf de Rijbeekstraat alleen nog rechtsaf mogen rijden naar de Hertog Reinoudsingel en bestuurders komende vanaf de Hertog Reinoudsingel niet meer linksaf mogen slaan naar de Burgemeester Mulderstraat, beide uitgezonderd fietsers en bromfietsers.

Een en ander (conform tekening OGBOR 287400 nr 009 d.d. 19-04-2016) door middel van het plaatsen en/of verplaatsen van de borden C2, C3, C4, D4l, D4r, D5l, D5r, D6r, E2, E8d, J21f, OB54,OB501l, OB 501r, het aanbrengen van ondersteunende markeringen en het verwijderen van vervallen markeringen (RVV 1990/CROW).

Venlo 16-08-2016

College van burgemeester en wethouders van Venlo

Namens deze,

M.J.A. Donselaar

Teamleider Operationeel Beleid en Ondersteuning

MEDEDELINGEN

Bezwaar- of beroepsclausule

Op grond van de Algemene wet bestuursrecht kan tegen dit besluit binnen zes weken na dag van bekendmaking bezwaar worden gemaakt. Het bezwaarschrift moet gericht worden aan: Burgemeester en Wethouders van Venlo, postbus 3434, 5902 RK Venlo.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en het volgende te bevatten:

  • a.

    naam en adres van de indiener;

  • b.

    de dagtekening;

  • c.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht;

  • d.

    de gronden van het bezwaar.

Tevens kan alsdan, indien onverwijlde spoed dat vereist, de voorzieningenrechter van de rechtbank Limburg, team bestuursrecht, verzocht worden een voorlopige voorziening te treffen.

Naar boven