Regeling van de Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 15 augustus 2016, kenmerk 995429-153568-WJZ, houdende wijziging van de Tabaks- en rookwarenregeling in verband met een aanvullende eis voor de registratie voor grensoverschrijdende verkoop op afstand

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,

Gelet op artikel 5.5, tweede lid, van het Tabaks- en rookwarenbesluit;

Besluit:

ARTIKEL I

Artikel 5.1, eerste lid, van de Tabaks- en rookwarenregeling wordt als volgt gewijzigd:

1. In onderdeel e wordt ‘producten die worden’ vervangen door ‘producten worden’ en vervalt aan het slot het woord ‘en’.

2. Onder vervanging van de punt aan het slot van onderdeel f door ‘; en’, wordt een onderdeel toegevoegd, luidende:

  • g. een verklaring dat geen tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen grensoverschrijdend op afstand worden verkocht dan wel worden aangeboden voor grensoverschrijdende verkoop op afstand naar of vanuit een staat van de EER waar grensoverschrijdende verkoop op afstand van deze producten verboden is, dan wel waar het aanbieden van deze producten voor grensoverschrijdende verkoop op afstand verboden is.

ARTIKEL II

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn

TOELICHTING

Op 20 mei 2016 is de Tabaks- en rookwarenregeling in werking getreden. In deze regeling is de uitwerking neergelegd van de Tabaksproductenrichtlijn.1 Ter uitwerking van artikel 18 van de Tabaksproductenrichtlijn zijn in artikel 5.1 van de Tabaks- en rookwarenregeling de gegevens en bescheiden opgenomen die verstrekt moeten worden bij de aanvraag om geregistreerd te worden om tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen te mogen aanbieden voor grensoverschrijdende verkoop op afstand. De registratie vindt plaats via de website van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (hierna: de NVWA). De lijst met geregistreerde detaillisten wordt openbaar gemaakt.

In de eerste maanden van de uitvoering van deze regelgeving is gebleken dat behoefte is aan aanvullende eisen om te voorkomen dat op de lijst detaillisten staan die niet aan de wet- en regelgeving voldoen die geldt in het land waar de detaillist gevestigd is of waar de potentiële consument zich bevindt. Met oog hierop wordt een onderdeel toegevoegd aan artikel 5.1, eerste lid, van de Tabaks- en rookwarenregeling. Op grond van het toegevoegde onderdeel g moet de detaillist verklaren dat geen tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen grensoverschrijdend op afstand worden verkocht, dan wel worden aangeboden voor grensoverschrijdende verkoop op afstand vanuit of naar een staat van de Europese Economische Ruimte (hierna: EER) waar grensoverschrijdende verkoop op afstand van deze producten, dan wel het aanbieden voor grensoverschrijdende verkoop op afstand van deze producten verboden is. Op grond van artikel 9a van de Tabaks- en rookwarenwet is het al verboden vanuit Nederland tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen te verkopen naar een staat van de EER waar grensoverschrijdende verkoop op afstand van deze producten verboden is. Echter, het was wel mogelijk voor een dergelijk bedrijf om zich te registreren. Bovendien was er niets geregeld voor de situatie dat de detaillist gevestigd is in een staat van de EER waar (het aanbieden voor) grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen verboden is.

Aan artikel 5.5 van het Tabaks- en rookwarenbesluit zal ook een lid worden toegevoegd waaruit blijkt dat een detaillist niet geregistreerd wordt indien in de staat van EER waar de detaillist is gevestigd, dan wel waar de potentiële consument zich bevindt, grensoverschrijdende verkoop op afstand van tabaksproducten, elektronische sigaretten en navulverpakkingen verboden is dan wel het aanbieden van deze producten voor grensoverschrijdende verkoop op afstand verboden is. Het is niet wenselijk dat dergelijke detaillisten zich kunnen registreren omdat daarmee de indruk wordt gewekt dat zij legaal te werk gaan, terwijl dit niet het geval is. De wijziging van deze regeling is (alvast) een uitwerking van de wijziging van artikel 5.5 van het Tabaks- en rookwarenbesluit.

Indien de NVWA, die de registratie verricht, aanwijzingen heeft dat een detaillist is gevestigd in een staat van de EER waar (het aanbieden voor) grensoverschrijdende verkoop op afstand verboden is of dat de potentiële consument zich in een dergelijke staat bevindt, zal zij de detaillist in de gelegenheid stellen om aan te tonen dat er legaal gewerkt wordt, ook op grond van de wetgeving in de staat waar de detaillist gevestigd is of waar de potentiële consument zich bevindt. Indien dit onvoldoende aannemelijk gemaakt kan worden, zal de registratie worden geweigerd. Deze weigering is een beschikking in de zin van de Algemene wet bestuursrecht.

Deze regeling heeft geen gevolgen voor de administratieve lasten voor de burger. Voor het bedrijfsleven betreft het een minimale extra handeling omdat bij het aanvragen van de registratie voor het aanbieden van grensoverschrijdende verkoop op afstand slechts moet worden aangegeven dat er geen verbod is op (het aanbieden voor) grensoverschrijdende verkoop op afstand in het land waar de detaillist is gevestigd of het land waar de potentiële consument zich bevindt. De stijging van de administratieve lasten voor het bedrijfsleven is daarom nihil.

Van de gelegenheid wordt gebruik gemaakt om een verschrijving in artikel 5.1, eerste lid, onderdeel e, te herstellen.

Voor de inwerkingtreding van deze regeling wordt afgeweken van de vaste verandermomenten omdat sprake is van reparatieregelgeving.

De Staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, M.J. van Rijn


X Noot
1

Richtlijn 2014/40/EU van het Europees Parlement en de Raad van 3 april 2014 betreffende de onderlinge aanpassing van de wettelijke en bestuursrechtelijke bepalingen van de lidstaten inzake de productie, de presentatie en de verkoop van tabaks- en aanverwante producten en tot intrekking van Richtlijn 2001/37/EG (PbEU 2014, L 127).

Naar boven