Bushalte Dorpstraat / Raadhuisplein Baexem

Logo Leudal

VB2016/08

burgemeester en wethouders van de gemeente Leudal

Overwegingen ten aanzien van het besluit

op de Dorpstraat in Baexem een herinrichting van de straat heeft plaatsgevonden;

in het nieuwe ontwerp voor de straat vanwege te maken keuzes het niet mogelijk bleek om de bushaltes, die voorheen aanwezig waren ter hoogte van de Tramweg, terug aan te leggen op het zuidelijke deel van de straat, wanneer deze bushaltes worden gerealiseerd conform de uitvoeringsrichtlijnen;

tijdens de voorbereiding van de herinrichting in overleg met de omgeving besloten is om op termijn nieuwe bushaltes te realiseren aan de Rijksweg;

de aanleg van nieuwe haltes aan de Rijksweg, plaatsvindt nadat de N280 is verlegd en om die reden een deel van de Rijksweg zal worden wordt heringericht;

de bushaltes aan de zuidkant van het dorp gewenst zijn zodat reizigers uit dat deel van Baexem op een acceptabele afstand een bushalte hebben;

het gewenst is dat gedurende de periode dat aanleg van nieuwe haltes langs de rijksweg nog niet mogelijk is, een ‘tijdelijke’ haltevoorziening aanwezig is langs de Dorpstraat, die het zuidelijk deel van het dorp bedient;

voor het bepalen van de locatie voor die haltes een afweging is gemaakt tussen verkeersveiligheid, individuele belangen en de bruikbaarheid van de haltes;

bij de afweging van de individuele belangen van omwonenden tegenover het algemene belang van een vervoersvoorziening voor een bereikbare en leefbare kern, het algemeen belang prevaleert;

dat niet is gebleken dat belanghebbenden onevenredig worden benadeeld;

de Dorpstraat in Baexem in beide richtingen is opengesteld voor het verkeer en is gelegen binnen de bebouwde kom;

krachtens artikel 2 van de Wegenverkeerswet 1994 deze maatregelen genomen worden in verband met:

het verzekeren van de veiligheid op de weg;

het in stand houden van de weg en het waarborgen van de bruikbaarheid daarvan;

het zoveel mogelijk waarborgen van de vrijheid van het verkeer;

overleg heeft plaats gevonden met de politie Limburg overeenkomstig artikel 24 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer;

de politie positief heeft geadviseerd over het realiseren van de bushaltes zoals aangegeven op tekening "Bushalte Dorpstraat Baexem ter hoogte van huisnummer 32 (en Raadhuisplein)” met tekeningnummer VB2016/08;

gelet op de mandaatregeling gemeente Leudal 2013 en de daarop doorgevoerde wijzigingen; het besluit van het afdelingshoofd Dienstverlening d.d. 18 april 2016, gewijzigd met het besluit van 26 juli 2016 waarmee mandaat, c.q. ondermandaat is verleend tot het nemen van verkeersbesluiten als bedoeld in artikel 18, lid 1, sub d van de Wegenverkeerswet 1994 met betrekking tot alle wegen waarvoor de bevoegdheid tot het nemen van deze besluiten bij het college van burgemeester en wethouders berust;

gelet op de bepalingen in de Wegenverkeerswet 1994, het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 1990, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW) en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUIT

Door het plaatsen van borden volgens model L03 van Bijlage 1 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 en het aanbrengen van een geblokte markering op de Dorpstraat in Baexem, aan weerszijden van de straat ter hoogte van het Raadhuisplein, een bushalte aan te leggen en daarmee een verbod in te stellen op het aldaar parkeren van voertuigen;

e.e.a. zoals op de bij dit besluit behorende en zodanig gewaarmerkte tekening is aangegeven.

Heythuysen 17 augustus 2016

het college van burgemeester en wethouders

Namens deze,

Ing. B.W.G. Majolée

beleidsmedewerker civiele techniek

Mededelingen

Bezwaar- of beroepsclausule

Tegen het besluit staat bezwaar open. Heeft u opmerkingen, vragen of wilt u meer weten over dit besluit, bel dan met Peter Stevens, 0475-85 90 00. Vindt u dat het besluit onjuist is, dien dan binnen zes weken een bezwaarschrift in en stuur dit naar burgemeester en wethouders van Leudal, postbus 3008, 6093 ZG Heythuysen. Weet u niet zeker of u deze bezwaarschriftenprocedure wilt volgen of wilt u met ons overleggen over de oplossing voor uw probleem? Neem dan contact met ons op. Let op: overleg zo nodig hoe u de bezwaartermijn van zes weken veilig kunt stellen.

Het bezwaarschrift dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • 1.

    de naam en het adres van de indiener(s);

  • 2.

    de dagtekening;

  • 3.

    een omschrijving van het besluit waartegen het bezwaar is gericht, en

  • 4.

    de gronden van het bezwaar (motivering)

    Indien een bezwaarschrift is ingediend is het mogelijk om daarnaast een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening in te dienen. Een dergelijk verzoek dient te worden gericht aan de Voorzieningenrechter van de Rechtbank Limburg, Postbus 950, 6040 AZ Roermond. Het verzoek dient te zijn ondertekend en tenminste het volgende te bevatten:

  • 1.

    de dagtekening van het bezwaar;

  • 2.

    vermelding van de datum van het besluit waartegen het bezwaarschrift zich richt;

  • 3.

    een opgave van de redenen waarom men zich met het besluit niet kan verenigen.

    Bij het verzoek dient voorts een afschrift van het bezwaarschrift te worden overgelegd. Zo mogelijk wordt tevens een afschrift van het besluit waarop het geschil betrekking heeft overgelegd.

    Naar aanleiding van het verzoek kan de bevoegde voorzieningenrechter een voorlopige voorziening treffen indien onverwijlde spoed, gelet op de betrokken belangen, dat vereist.

    Voor de behandeling van een verzoek om voorlopige voorziening wordt een bedrag aan griffierecht geheven. De griffier van de betrokken Rechtbank wijst de verzoeker na de indiening van diens verzoek op de verschuldigdheid van het griffierecht en bericht de verzoeker binnen welke termijn en op welke wijze het verschuldigd griffierecht moet worden voldaan.

Ingevolge het bepaalde in artikel 7:15 van de Algemene wet bestuursrecht kunt u voordat het bestuursorgaan op uw bezwaar heeft beslist verzoeken om vergoeding van de in verband met het bezwaar gemaakte kosten.

Naar boven